Autor Wątek: Tworzenie mapy / levelu do gry  (Przeczytany 2780 razy)

Offline duga

  • Użytkownik

# Luty 24, 2012, 17:52:46
Chciałbym się zapytać jak można najłatwiej zrobić mapę do gry. Słyszałem np. o stworzeniu mapy w tekście, gdzie np. 'x' to pusty kafelek, 'o' miejsce startu bohatera itd. Mógłby ktoś mnie podać inne metody tworzenia ręcznego map / leveli do gier?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline zxc

  • Użytkownik

# Luty 24, 2012, 18:09:52
Zakładam, że 2d.

Wczytywanie z tekstu jest proste, ale trochę niewygodna jest edycja.
Jak potrzebuję poziomy na szybko, to wczytuję bitmapę, która sprawdzam piksel po pikselu i jeśli natrafię na np. czarny to wstawiam ścianę, biały to pusta podłoga, czerwony to wyjście itd.
Dalej jest pisanie własnego edytora, lub skorzystanie z jakiegoś gotowca (jest tego trochę w sieci, szukaj "tile map editor").

Offline kamilek

  • Użytkownik

# Luty 25, 2012, 01:55:09
@up w sumie na dobrą sprawę mapa jako plik tekstowy z literami jako obiektami a bitmapa z kolorami jako obiektami to tak naprawdę ta sama idea ;) co do edycji to jakoś też nie wydaje mi się... żeby sama idea się głęboko różniła w obu przypadkach ;)
ogólnie przeważnie stosuje tą ideę mapa jako plik tekstowy ew.zawartość tego pliku w bazie danych.

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Luty 25, 2012, 12:30:35
@up w sumie na dobrą sprawę mapa jako plik tekstowy z literami jako obiektami a bitmapa z kolorami jako obiektami to tak naprawdę ta sama idea ;) co do edycji to jakoś też nie wydaje mi się... żeby sama idea się głęboko różniła w obu przypadkach ;)
Ja wiem? W notatniku nie masz dużych pędzli (lub linii, prostokątów) i musisz podmieniać pole po polu.

Offline duga

  • Użytkownik

# Luty 25, 2012, 12:59:33
A mapy binarne, ktoś słyszał coś na ten temat? Teoretycznie można by było zrobić zrzut pamięci

Offline hashedone

  • Użytkownik

# Luty 25, 2012, 13:03:47
Co masz na myśli? Format binarny mapy? To dokładnie to samo co bitmapa - tylko zamiast kolorów masz cyferki (ale tak na prawdę kolory to też cyferki). Tyle że jak wiesz że masz tylko 16 kafli, to na jednym kolorze możesz ich trzymać 8. Tylko do tego jest potrzebny jakiś edytor. Oczywiście dodatkowo możesz wtedy trzymać dodatkowe własności kafli, np dajesz 8 bitów na rodzaj kafla (możesz mieć ich wtedy 256) i 8 bitów na różne flagi (kolizji, portalu, whatever).

Offline duga

  • Użytkownik

# Luty 25, 2012, 13:06:18
Co masz na myśli? Format binarny mapy? To dokładnie to samo co bitmapa - tylko zamiast kolorów masz cyferki (ale tak na prawdę kolory to też cyferki). Tyle że jak wiesz że masz tylko 16 kafli, to na jednym kolorze możesz ich trzymać 8.

Hmm, tak dokładnie mam to na myśli, co napisałem ;p Trochę nieprecyzyjnie się wyraziłem. Chodziło mnie dokładnie o mapy w postaci dat, które bardzo często widziałem w różnych grach ;>

Offline SeaMonster131

  • Użytkownik

# Luty 25, 2012, 13:06:32
Ja robie mapy w stylu: 0 to puste pole, 1 to jakiś kafelek, 2 to inny kafelek itd.. Do tego wygodny edytor i już :)

Offline hashedone

  • Użytkownik

# Luty 25, 2012, 14:26:47
Mapy w stylu .dat mogą być tym co napisałem, albo tym co ktoś sobie wymyślił. Format binarny to format binarny i nie ma jednego formatu binarnego. To tylko sposób reprezentacji.

Offline voytech

  • Użytkownik

# Luty 25, 2012, 15:30:19
Ja wiem? W notatniku nie masz dużych pędzli (lub linii, prostokątów) i musisz podmieniać pole po polu.
good point.  W gimpie można by nawet tworzyć nazwane pędzle, które mogły by być jakimś bardziej skomplikowanym układem kafli np. jakiś wzorzec ładnej komnaty. Malowanie mapy byłoby na pewno dużo szybsze niż edycja pól w pliku tekstowym