Autor Wątek: AI - od czego zacząć?  (Przeczytany 5563 razy)

Offline Arthes

  • Użytkownik
    • Gromaniak

# Styczeń 11, 2012, 18:49:47
Witam,
wkrótce mam zamiar stworzyć (a przynajmniej spróbować) jakąś większą grę w Unity3D. Jednakże przeraża mnie jedna rzecz - sztuczna inteligencja. W jaki sposób podejść do tematu AI? Jakimi zasadami się kierować? Są może jakieś poradniki dotyczące pisania sztucznej inteligencji, albo chociaż jakaś teoria tego dotycząca?
Jestem zielony w tych sprawach, więc w razie czego prosiłbym o wytłumaczenie w wersji żółtodziób :D

Dzięki za poświęcony czas, i pozdrawiam :)

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Charibo

  • Redaktor

# Styczeń 11, 2012, 18:54:40
Zależy co chcesz napisać, czy FPS, czy RTS, czy może jakaś ścigałka, może arcade'owy shooter? Podejścia będą różne.

Offline Arthes

  • Użytkownik
    • Gromaniak

# Styczeń 11, 2012, 19:01:02
Właśnie interesują mnie szczególnie trzy gatunki: FPS, arcade'owe ścigałki i szotery. Jak postępować w każdym z tych gatunków?

Offline Troll

  • Użytkownik
    • Oficjalna strona gry Gizarma

# Styczeń 11, 2012, 19:04:41
FPS, arcade'owe ścigałki i szotery.

Gra ma byc Połączeniem tych 3 gatunków? Dobrze by było gdybyś napisał konkretniej.

Jeżeli chodzi o podstawy AI polecam perełki programowania gier. Tam jest wszystko wytłumaczone krok po kroku.

Offline Arthes

  • Użytkownik
    • Gromaniak

# Styczeń 11, 2012, 19:14:08
Nie, interesują mnie osobno 3 gatunki. Nie zamierzam ich łączyć, a jedynie zastanawiam się nad trzema grami z tych gatunków ;) Zobaczę książkę, dzięki za propozycję :D

Offline Poczatkujacy

  • Użytkownik

# Styczeń 11, 2012, 19:26:43
Poczytaj np o Path-Findingu, A*. Ogolnie trudne to nie jest jak sie zrozumie.

Offline Xirdus

  • Redaktor

# Styczeń 11, 2012, 19:53:58
Poczytaj np o Path-Findingu, A*. Ogolnie trudne to nie jest jak sie zrozumie.
Chyba chodzi o trochę wyższy poziom świadomości ;)

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Styczeń 11, 2012, 20:07:55
Chyba chodzi o trochę wyższy poziom świadomości ;)
Czy ja wiem? Co jest "ogólnie" w grach ciekawszego niż wyszukiwanie ścieżki oraz rand()? Wiadomo, że w Warcrafcie byśmy chcieli heurystykę na najlepsze miejsce na nową kopalnię, a w FPS-ach jakieś chowanie się za rogami i atak grupowy, ale "wyższy poziom świadomości" to nie jest :-).

Offline Xirdus

  • Redaktor

# Styczeń 11, 2012, 21:16:03
FPS-ach jakieś chowanie się za rogami i atak grupowy, ale "wyższy poziom świadomości" to nie jest :-).
No chyba nie powiesz, że koordynacja grupowa to ta sama grupa problemów co wyszukiwanie ścieżki?

Offline intoxicate

  • Użytkownik
    • Jak zrobic gre FPP

# Styczeń 11, 2012, 23:51:42
AI sam się interesuje proponuje zacząć od tych książek:
AI Game Engine Programming,
Artificial Intelligence for Games,

Z nich dowiesz się podstaw. btw Unreal wygrywa jeśli chodzi o AI z Unity - w weekend samemu zrobiłem AI na płatnego milestone'a (fp) używając Unreala. Oczywiście wyszukiwanie drogi to inna kwestia, której poruszać nie będę (unreal)

AI nie wymaga aż takiej znajomości programistycznej (moim zdaniem) bardziej chodzi o zrozumienie tego jak AI może działać + optymalizację. Mam przykłady z życia wzięte gdzie mega senior programmer wyjadacz nie daje sobie rady z AI przez parę tygodni a przyjdzie junior, który czuje AI i robi prototyp zajebistego AI w parę dni.

Cytuj
Co jest "ogólnie" w grach ciekawszego niż wyszukiwanie ścieżki oraz rand()? Wiadomo, że w Warcrafcie byśmy chcieli heurystykę na najlepsze miejsce na nową kopalnię, a w FPS-ach jakieś chowanie się za rogami i atak grupowy, ale "wyższy poziom świadomości" to nie jest :-).
nie zgodzę się, aktualnie robię fpsa i jest tam masa ciekawych rzeczy do zrobienia znacznie bardziej niż samo wyszukiwanie drogi. Niektórych programistów to jara, dlatego też jest coś takiego jak AI programmer przy grach - z niczego się to nie wzielo i nie każdy potrafi to robić.

Offline laggyluk

  • Użytkownik
    • twitter

# Styczeń 12, 2012, 01:18:13
to w unity jest jakieś ai?

Offline koirat

  • Użytkownik

# Styczeń 14, 2012, 00:56:25
to w unity jest jakieś ai?

LOL z ust mi to wyciagnołes :P

Jeśli chcesz sobie zobaczyc jakiś przykład AI w unity to jakies tam AI jest w AngryBots pod Unity.
Ogólnie AI to spory temat zreszta jak juz kazdy temat przy robieniu gier, to nie przypadek ze juz do wszystkiego z osobna tu biora specjalistow.

A trudności podczas robienia AI to zazwyczaj nie będą typu jak "znaleźć ścieżkę w grafie" a raczej "Jak zrobić ten graf z 3d levelu".


Swoja droga wydaje mi sie iz najtrudniej jest zrobic zadowalającego AI dla RTS i wogóle gier strategicznych (nie przez przypadek we wszystkich RTS-ach komputer oszukuje) :P.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 14, 2012, 00:59:30 wysłana przez koirat »

Offline Stefan_Banach

  • Użytkownik
    • Gra Hex

# Lipiec 21, 2012, 16:14:49
Algorytmy podstawowe:
minmax
A*
mrówkowy
Dijsktry
uczenie ze wzmocnienie (Q-learning, AHC,itd..)
algorytmy genetyczne.

Warto się z tym zapoznać uczenie ze wzmocnieniem np. samo wytwarza inteligencje dostosowuje strategie itp.