Autor Wątek: Koszty tworzenia gier na Androida  (Przeczytany 6730 razy)

Offline Demoneo

  • Użytkownik
    • Lotto

# Grudzień 16, 2011, 20:11:05
W przypadku programowania na iOS sprawa jest jasna - telefon jest od jednego producenta Apple.
A jak będzie z programowaniem na Androida. Jest mnóstwo telefonów z tym systemem. Wystarczy kupić jeden, czy też kilka telefonów rożnych producentów? Czy w cenie do 1000 zł znajdę jakiś odpowiedni telefon?
Ile kosztuje licencja deweloperska?
Jaki silnik? Unity za 400 $ będzie chyba dobry?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Kelesh

  • Użytkownik

# Grudzień 16, 2011, 20:53:11
Niestety tutaj jeden telefon nie wystarczy. U mnie się np. okazuje, że niektóre telefony ucinają mi pół obrazka i to po przekątnej, a np. inny telefon źle reaguje na wielodotyk. Jeśli chodzi o licencję i silnik: jeśli gra nie wymaga nie wiadomo czego, to ja osobiście wolę napisać własny kod, zamiast kupować czyjś. Ale to kwestia wyboru. Jeśli robisz coś z fizyką lub 3D to lepiej kup gotowy silnik.

Offline lmmilewski

  • Użytkownik
    • Łukasz Milewski - devblog

# Grudzień 16, 2011, 22:26:40
Potrzebujesz przynajmniej kilku urządzeń. Jak to załatwisz to już Twoja sprawa - możesz je kupić, pożyczyć, wynająć itp.

Jednorazowa opłata wynosi $25 - za możliwość pulikowania w markecie i dostęp do niektórych Google API. Można developować na urządzeniu bez tej opłaty.

Offline Demoneo

  • Użytkownik
    • Lotto

# Grudzień 17, 2011, 14:10:32
Potrzebujesz przynajmniej kilku urządzeń.

Czy mógłbyś polecić które wybrać?

Offline Pitr

  • Użytkownik

# Grudzień 17, 2011, 15:52:23
tylko póki co nie wiem po co płacić skoro i tak tylko za darmo będzie mógł wstawić appke do marketu.. (chyba ze cos sie zmienilo a ja nie wiem?)

Offline Zielony

  • Użytkownik
    • Ghurund Engine

# Grudzień 17, 2011, 18:12:31
Czy mógłbyś polecić które wybrać?
Coś z górnej, średniej i dolnej półki największych producentów, czyli np.:
Samsung Galaxy S - mocny procesor, również jeśli chodzi o grafikę, duży ekran, nakładka TouchWiz sprawia problemy, android 2.3
HTC Wildfire - słaby proc, mały ekran, nakładka Sense, android 2.2
Sony Ericsson Xperia Arc - średnia moc, niestandardowy rozmiar ekranu, nakładka SE jest podobno najbardziej pokręcona, android 4.0
Jeśli masz więcej kasy, możesz zastąpić Galaxy S -> Galaxy S II i dokupić coś Motoroli jako urządzenie mające czystego androida i klawiaturę sprzętową.

Drugi zestaw:
Samsung Galaxy ACE - jako sprzęt z niskiej półki, mały ekran, wolny procesor, nakładka TouchWiz, android 2.2
HTC Sensation - sprzęt z górnej, duży ekran, mocny procesor, nakładka Sense, android 2.3
Motorola Triumph X - średni sprzęt, standardowy ekran, czysty android 2.2
Sony Ericsson Xperia Mini Pro - mały ekran, klawiatura sprzętowa, nakładka SE, android 4.0

Do tego warto mieć jeszcze urządzenie, które poświęcimy na Cyanogena. Wersje androidów są orientacyjnie, poza tym nie pamiętam nazwy nakładki od SE. Oczywiście te urządzenia i tak nie uchronią Cię przed skrajnymi problemami, jak zachowanie activity po zablokowaniu ekranu na urządzeniach z landscapem w pionie, jak Samsung Galaxy Pro, ale wszystkich urządzeń nie kupisz, a zestaw 3 - 4 telefonów powinien dobrze pokryć obszar zainteresowań. Poza tym gotowe silniki zwykle nienajgorzej sobie radzą z potencjalnymi problemami, więc z gotowym kodem możesz zaryzykować kupno tylko 2 urządzeń - słabego i mocnego.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 17, 2011, 18:16:58 wysłana przez Zielony »

Offline Demoneo

  • Użytkownik
    • Lotto

# Grudzień 17, 2011, 21:52:21
^^ Dzięki, o takie konkrety mi właśnie chodziło :)

Offline Demoneo

  • Użytkownik
    • Lotto

# Grudzień 17, 2011, 23:08:36
Poza tym gotowe silniki zwykle nienajgorzej sobie radzą z potencjalnymi problemami, więc z gotowym kodem możesz zaryzykować kupno tylko 2 urządzeń - słabego i mocnego.

Chyba właśnie na początek tak zrobię, a o ile uda mi się coś sprzedać, to zainwestuję w kolejne telefony.
W 1 zestawie podałeś:
Samsung Galaxy S - mocny
HTC Wildfire - słaby
W 2 zestawie:
HTC Sensation - mocny
Samsung Galaxy ACE - słaby
Czy przy decyzji z którego zestawu wybrać telefony brać pod uwagę ich popularność (no bo jak przetestuję na telefonach, których ma więcej osób, to "mam pewność", że u większej ilości osób gra będzie działa prawidłowo)? Tzn. czy telefony z 1 czy 2 zestawu ma więcej osób?

Offline Pet

  • Użytkownik

# Grudzień 18, 2011, 04:10:34
tylko póki co nie wiem po co płacić skoro i tak tylko za darmo będzie mógł wstawić appke do marketu.. (chyba ze cos sie zmienilo a ja nie wiem?)
No właśnie płaci się te $25 po to aby móc wstawiać aplikacje do ich marketu. To nie oznacza jeszcze niestety, że można na nich zarabiać. Polacy mogą wstawiać tylko bezpłatne aplikacje z tej przyczyny, że płatności są obsługiwane tylko przez Portfel Google którym Polacy mogą tylko płacić. Przyjmować wpłat nim nie mogą. Umowa jest po polsku ale niestety nie ma w niej słowa że nie będzie można odbierać wpłat. Dowiadujemy się o tej przykrej rzeczy jak już zapłacimy i zarejestrujemy się więc ostrzegam tutaj. Aby móc odbierać wpłaty trzeba mieć adres i konto za granicą, np. Niemcy albo UK. Chyba, że ktoś zna jakieś inne obejście to chętnie się dowiem.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 18, 2011, 04:15:55 wysłana przez Pet »

Offline Zielony

  • Użytkownik
    • Ghurund Engine

# Grudzień 18, 2011, 12:03:11
Czy przy decyzji z którego zestawu wybrać telefony brać pod uwagę ich popularność (no bo jak przetestuję na telefonach, których ma więcej osób, to "mam pewność", że u większej ilości osób gra będzie działa prawidłowo)? Tzn. czy telefony z 1 czy 2 zestawu ma więcej osób?
Większość telefonów jednego producenta jest praktycznie identyczna, tj. jak przetestujesz na HTC Sensation, to program będzie działał identycznie na Evo 3D, Nexus One, Desire i generalnie na pozostałych o podobnej mocy i wysokiej cenie. Procesor różni się tylko taktowaniem i ilością rdzeni, ekran różni się tylko rozmiarem (ale stosunek wysokości do szerokości i orientacja są takie same). Chodzi bardziej o system i tricki, które producent z nim zrobił. Np. niestandardowe zachowanie listy w androidzie 2.2 na Samsungach.

Dlatego ja bym stawiał po prostu na HTC i Samsunga, jako dwóch największych producentów, którzy dodatkowo sporo namieszali w swoich dystrybucjach androida. Wybór konkretnego modelu urządzenia nie ma znaczenia. Jak weźmiesz Twój zestaw drugi, to będziesz miał dobry telefon HTC na codzień. Jak weźmiesz zestaw pierwszy, to będziesz miał najszybszy układ graficzny do testów.

Offline rm-f

  • Użytkownik
    • Tu trolluje

# Grudzień 18, 2011, 14:15:29
No i niedługo trzeba będzie zwracać uwagę na Motorolle. W końcu google ją kupił.

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Grudzień 18, 2011, 14:42:38
Tia... Wtedy, jak Page zgubił swoją komórkę w tramwaju? :) "Hej, pani Stasiu, proszę mi na szybko kupić motorolę" - "robi się, szefie!"

Offline lmmilewski

  • Użytkownik
    • Łukasz Milewski - devblog

# Grudzień 18, 2011, 15:22:11
Może EVO3d zamiast Sensation - dwa rdzenie, 3D. Ale ja Sensation nie widziałem ;-)
BTW. zastanawia mnie czy warto iść w Android 2.2. Froyo ma jakieś 40% i spada, a produkcja chwilę potrwa raczej.

Offline rm-f

  • Użytkownik
    • Tu trolluje

# Grudzień 18, 2011, 15:40:03
« Ostatnia zmiana: Grudzień 18, 2011, 15:47:23 wysłana przez świrus »

Offline Zielony

  • Użytkownik
    • Ghurund Engine

# Grudzień 18, 2011, 15:47:14
Może EVO3d zamiast Sensation - dwa rdzenie, 3D. Ale ja Sensation nie widziałem ;-)
Sensation to Evo 3D bez ekranu 3D. Tańszy, lżejszy i mniejszy. Poza tym ekran 3D to fanaberia. Strasznie męczy wzrok, szybko zużywa baterię i jest tylko w jednym urządzeniu. Pomijam telefon LG, bo on ma inne API, więc tak naprawdę trzeba by napisać dwie wersje. Poza tym żeby skorzystać z ekranu 3D w grze, trzeba wyrenderować obraz dwa razy z dwóch różnych kamer, a to sprawia, że dwa rdzenie przestają być widoczne.
BTW. zastanawia mnie czy warto iść w Android 2.2. Froyo ma jakieś 40% i spada, a produkcja chwilę potrwa raczej.
Część urządzeń do tej pory nie ma aktualizacji, a użytkownicy raczej się ich nie pozbędą. Jeśli jest taka możliwość, ja bym został przy 2.2.
No i niedługo trzeba będzie zwracać uwagę na Motorolle. W końcu google ją kupił.
Motorola nie jest problemem, bo android instalowany w ich urządzeniach nie ma żadnych niestandardowych modyfikacji. Zakładam, że google będzie o to dbało jako właściciel sprzętu i softu. Dlatego testy pod motorolę można robić od biedy na emulatorze, albo po prostu założyć, że jak działa na innych urządzeniach, to na motoroli też pójdzie.