Autor Wątek: Gry na Facebook  (Przeczytany 4061 razy)

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Wrzesień 27, 2011, 13:59:07
Zadam tak lamerskie i dziecinne pytanie, że aż się boję reakcji. :) Weźcie pod uwagę fakt, że nie mam nic wspólnego z sieciowymi rzeczami, nigdy nic nie robiłem, boję się tego, nie znam się... Nie ma teraz działu "Szkółka" czy "Dla lamerów" więc pytam tutaj gdzie teoretycznie to pytanie pasuje. :)

W czym zazwyczaj pisze się te gry na Facebook? Ot choćby to AngryBirds dla Facebooka w czym jest napisane? Jakoś to tam działa w miarę sensownie.

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Kamma

  • Użytkownik


Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Wrzesień 27, 2011, 15:02:22
http://webhelp.pl/blog/angry-birds-w-przegladarce/

Dzięki!
Ale jakoś ja bym nie nazwał kawałem dobrej roboty coś co korzysta z tak wielu technologii. Robi się z tego śmietnik zależny od wielu zewnętrznych elementów. Skoro gra nie jest we Flashu to dźwięk jest we Flashu? Brrrrr... Albo cała pływa tym szambie ale wcale go nie dotyka. WebGL? Przecież to na większości przeglądarek nie działa i trzeba się napocić żeby zadziałało, a przecież Angry Birds na Facebooku działa mi wszędzie. Oj coś chyba ściemniają. :)

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Wrzesień 27, 2011, 15:16:12
Dzięki!
Ale jakoś ja bym nie nazwał kawałem dobrej roboty coś co korzysta z tak wielu technologii. Robi się z tego śmietnik zależny od wielu zewnętrznych elementów. Skoro gra nie jest we Flashu to dźwięk jest we Flashu? Brrrrr... Albo cała pływa tym szambie ale wcale go nie dotyka. WebGL? Przecież to na większości przeglądarek nie działa i trzeba się napocić żeby zadziałało, a przecież Angry Birds na Facebooku działa mi wszędzie. Oj coś chyba ściemniają. :)
To nie jest śmietnik... w każdym razie nie większy, niż C++ :) Po prostu bierzesz N bibliotek i sklejasz w projekt.
Dźwięk się na chwilę obecną robi malutkim skryptem flasha kontrolowanym przez JS - bo natywne audio przez przeglądarkę jeszcze parę mcy chyba będzie dojrzewać, ale to nie jest kłopot ze strony programistycznej. GMail używa(ł?) malutkich "flaszek" zarówno do dźwięku, jak i do uploadów.

Grafikę da się robić bez flasha i bez WebGL zarówno canvasem (prawie wszędzie), jak i przez DOM (wszędzie, a tu i tam nawet z efektami 3D przez CSS3 lub filtry DX). Box2D pod JS jest i ma się dobrze (long live the JIT!), więc bezdźwięczne angry birds możesz mieć natywnie nawet na IE6.

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Wrzesień 27, 2011, 15:23:53
Grafikę da się robić bez flasha i bez WebGL zarówno canvasem (prawie wszędzie), jak i przez DOM (wszędzie, a tu i tam nawet z efektami 3D przez CSS3 lub filtry DX). Box2D pod JS jest i ma się dobrze (long live the JIT!), więc bezdźwięczne angry birds możesz mieć natywnie nawet na IE6.

A widzisz. Dzięki za uświadomienie. Tak jak wspomniałem - pojęcia o tym nie mam.

Taką podstawową mechanikę gry, obsługę myszy/klawiatury robi się w JavaScript?

Offline zxc

  • Użytkownik

# Wrzesień 27, 2011, 15:26:42
Większość gier przeglądarkowych jest we Flashu. Przytoczone Angry Birds to jest bardziej chromowy showcase niż przykład "jak to się powszechnie robi". Możliwe jednak, że to jest właśnie przyszłość.

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Wrzesień 27, 2011, 15:29:58
Większość gier przeglądarkowych jest we Flashu. Przytoczone Angry Birds to jest bardziej chromowy showcase niż przykład "jak to się powszechnie robi". Możliwe jednak, że to jest właśnie przyszłość.

No tak, flashowych jest sporo. To potrafię poznać, bo widzę charakterystyczne kontekstowe menu gdy nacisnę na taką grę prawym klawiszem myszy. :) Zapomniałem dodać w pytaniu, że właśnie chodzi mi o nie-Flasha. Dlatego pewnie podałem przykład Angry Birds dla Facebooka, że po naciśnięciu prawego klawisza myszy nic nie zobaczyłem. :) Generalnie nie lubię Flasha i zupełnie nie biorę pod uwagę jego istnienia.

Offline zxc

  • Użytkownik

# Wrzesień 27, 2011, 15:35:04
No tak, to że html5 nie jest Flashem jest jego najważniejszym featurem. Ważniejszym niż dźwięk :).

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Wrzesień 27, 2011, 15:39:23
No tak, to że html5 nie jest Flashem jest jego najważniejszym featurem. Ważniejszym niż dźwięk :).

Jako użytkownik wolę nie mieć dźwięku w grze przeglądarkowej niż być zmuszonym do Flasha. Chętnie poniosę taką ofiarę w imię (według mnie słuszej) idei uwolnienia świata od Flasha. :)

Offline zxc

  • Użytkownik

# Wrzesień 27, 2011, 16:03:36
:)

Rozumiem.

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Wrzesień 27, 2011, 16:08:07
:)

Rozumiem.

Chociaż oczywiście Flasha mam na wszystkich platformach jakich używam (o ile to możliwe). :)

Offline vashpan

  • Użytkownik
    • Strona

# Wrzesień 27, 2011, 19:52:13
W sumie to Angry Birds to jedna z najlepiej zrobioncyh gier w JS ever jak do tej pory....

Na moim leciwym juz Athlonie 64 nawet chodzi plynnie. Ale pal licho ze zabiera 250MB pamieci ( podczas gdy pierwszy iPhone na ktorego AB bylo robione mial calkowicie 128MB ram ) i 100% czasu CPU ;) Jak to fajnie jest sie cofac w czasie o 20 lat....

No coz, ale chyba trzeba sie tym zainteresowac, zobaczyc jak wyciagnac z tego jeszcze wiecej. Choc nadal uwazam ze JavaScript jest po to aby tworzyc interaktywne witryny a nie gry....

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Wrzesień 27, 2011, 23:05:24
@up - JS jako język jest do gier równie dobry co np. python, a ponadto ma świetne JIT-y. Muszą "jedynie" dorosnąć API oraz implementacje na platformach (dorastają i chyba dorosną). :)

Offline Vipa

  • Redaktor

# Wrzesień 27, 2011, 23:14:50
Gry, które muszą powstać typu port Angry Birds (bo hit i w ogóle...) nie są wyznacznikiem. Mogą tworzyć jakiś sprecyzowany trend, ale nie powinno się ich stawiać jako przykład.
Bardzo często są to produkcje używające teraźniejszych technologicznych nowości i dopiero później zostają przerobione na coś co się przyjmie. W sumie cały facebook to niezła mieszanka. Co miesiąc trzeba coś przerabiać itd. To nie jest "stabilna platforma". Warto mieć to na uwadze.