Autor Wątek: Własny silnik czy gotowy  (Przeczytany 5252 razy)

Offline Kocurek999

  • Użytkownik

# Wrzesień 25, 2011, 14:06:53
Witam

Chcę napisać grę 2d na początek prostą. Potem z czasem wraz ze wzrostem doświadczenia i umiejętności coraz to bardziej skomplikowane. Bawi mnie tworzenie gier. Chciałbym poznać waszą opinię na temat: czy warto tworzyć własny silnik czy korzystać z gotowego rozwiązania?

« Ostatnia zmiana: Wrzesień 25, 2011, 23:08:27 wysłana przez Netrix »

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline alexsoft

  • Użytkownik

# Wrzesień 25, 2011, 14:11:39
Moim zdaniem na początku napisz kilka gier na gotowych silnikach/bibliotekach (allegro, sdl, najbardziej polecam XNA). Jeśli zaczniesz od razu od silnika, to najprawdopodobniej dojdziesz do etapu wyświetlenia klocka na ekranie i się zniechęcisz (wiem po sobie) - będziesz chciał, żeby silnik był jak najbardziej ogólny i tym samym daleko odsuniesz się od tworzenia gry.

Offline baca130

  • Użytkownik

# Wrzesień 25, 2011, 14:15:23
hge, love2d

Offline Rydwan

  • Użytkownik

# Wrzesień 25, 2011, 14:35:44
Tak jak alexsoft napisal, dodatkowo wybierz ten silnik, do ktorego jest wiele tutoriali, co ulatwi bardzo prace/nauke.


___
Prosze wybaczyc brak polskich znakow

Offline mihu

  • Użytkownik
    • mihu

# Wrzesień 25, 2011, 14:46:40
Moim zdaniem na początku napisz kilka gier na gotowych silnikach/bibliotekach (allegro, sdl, najbardziej polecam XNA). Jeśli zaczniesz od razu od silnika, to najprawdopodobniej dojdziesz do etapu wyświetlenia klocka na ekranie i się zniechęcisz (wiem po sobie) - będziesz chciał, żeby silnik był jak najbardziej ogólny i tym samym daleko odsuniesz się od tworzenia gry.
Kręcisz. Rozróżniajmy silnik od biblioteki. Allegro, SDL i XNA są raczej bibliotekami niż silnikami, i to ich użycie jest bardziej właśnie niskopoziomowym startem. Silnikiem jest np. wspomniany wyżej HGE.

Offline alexsoft

  • Użytkownik

# Wrzesień 25, 2011, 15:09:46
Przecież napisalem "silnikach/bibliotekach", a XNA zaliczam jak najbardziej do silników.

Offline kulesz

  • Użytkownik

# Wrzesień 25, 2011, 15:11:34
HGE, jakkolwiek nierozwijany już (o ile dobrze pamiętam), bardzo dobrze nadaje się na początek - łatwy w nauce, nieskompilkowany w budowie i ma wszystkie potrzebne możliwości w sam raz na kilka prostych gier 2D. A jak popracujesz trochę z jednym silnikiem, to sam wyrobisz sobie opinie, co Ci pasuje, co nie, czego Ci brakuje itp. I wtedy na przyszłość dobierzesz sobie już coś sam, świadomie :-)
W każdym razie, HGE polecam na początek.

Offline mihu

  • Użytkownik
    • mihu

# Wrzesień 25, 2011, 15:28:21
Przecież napisalem "silnikach/bibliotekach", a XNA zaliczam jak najbardziej do silników.
To źle zaliczasz. Spojrzyj do dokumentacji HGE albo innego silnika 2D (lub 3D) i zobacz na jakim poziomie abstrakcji operuje tam programista. XNA różni się oczywiście od Allegro czy SDL, które są API typowo do 2D (plus dodatkowe funkcjonalności), a XNA jest nakładką na DirectX i mimo odrobinę bardziej wysokopoziomowego zarządzania, nadal umożliwia bezpośredni dostęp do GPU (plus, podobnie jak w Allegro i SDL, ma też inne moduły, ale nadal jest to zestaw ładnie sklejonych bibliotek, a nie silnik).
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 25, 2011, 15:30:09 wysłana przez mihu »

Offline Rydwan

  • Użytkownik

# Wrzesień 25, 2011, 15:53:31
Autor tematu ma na mysli Prosta gre 2D.
SDL czy Allegro z prownaniem do OpenGL, przy tworzeniu Prostej gry 2D mozna uznac za 'silnik' w pewnym sensie.

Wszystko zalezy od projektu i tego z czym porownujemy.



Biorac pod uwage ilosc tutoriali SDL, Allegro i to w jezyku polskim, jest to bardzo dobre rozwiazanie.

___
Prosze wybaczyc brak polskich znakow





Offline sir_xeno

  • Użytkownik

# Wrzesień 25, 2011, 18:13:59
@kulesz:
Nierozwijane przez autora, ale dzięki otwartym źródłom wiele osób rozwija je po swojemu, często dzieląc się wynikami.

Offline arturooo3

  • Użytkownik

# Wrzesień 25, 2011, 18:31:07
Podbijam HGE - do tego gdy możliwości Ci zabraknie nie będzie problemu z rozbudową - open source.

Offline Kocurek999

  • Użytkownik

# Wrzesień 25, 2011, 18:40:35
Teraz chcę napisać prostą grę by nie porywać się z motyką na słońce. Mam też zamiar napisać grę strategiczną, ale z naciskiem na strategię a nie na efekty specjalne i graficzne (jak to ma miejsce w wielu obecnych grach).
Myślałem, że skorzystanie z gotowych silników nauczy mnie dodatkowo wyciskać z nich maksimum ich możliwości, jak to było za czasów Zx Spectrum. Wtedy gry wyciskały wszystko co mogły z danego komputera.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 25, 2011, 18:43:06 wysłana przez Kocurek999 »

Offline DamianDev

  • Użytkownik

# Wrzesień 26, 2011, 00:15:22
Allegro5 (latwa, stablina, rozwijana, tutki sa), SDL (latwa, stablina, tutki sa), ClanLib (nie uzywalem ale widac ze sa tutki i ladne efekty mozna uzyskac, rozwijina), XNA (C#, W miare latwa), SFML (Bardzo latwa, ale moim zdaniem nie jest szybka).

A tak ogolnie to sa gry latwe do napisania a sa tez trudne :)

ja ci najbardzej polece Allegro5 (co prawda glowny szkielet gry jest dosc dlugi ale mozesz se to upakowac do jakiejs klasy i wtedy beda wystaczyc np 3 liniki kodu ;)

+ A najlpeiej napisac Framework naprzyklad uzywajac Allegro,SDL :)

Offline dynax

  • Użytkownik

# Wrzesień 26, 2011, 00:54:59
SFML (Bardzo latwa, ale moim zdaniem nie jest szybka).
+ A najlpeiej napisac Framework naprzyklad uzywajac Allegro,SDL :)

Huh? Ty choć przez chwile zastanawiasz się nad tym co piszesz?

Offline DamianDev

  • Użytkownik

# Wrzesień 26, 2011, 13:33:50
...
No moim zdaniem SFML nie jest szybkie ;/ dziala wolno. Moze dla innych jest dobre dla mnie nie :)