Autor Wątek: Creative Commons (CC-BY-SA).  (Przeczytany 2950 razy)

Offline Ivian

  • Użytkownik
    • Ivian's Cave

# Sierpień 28, 2011, 15:57:37
Licencja CC-BY-SA zezwala na nieodpłatne, komercyjne użycie produktu pod warunkiem umieszczenia informacji o twórcy, oraz pod warunkiem że będą one opublikowane na takiej samej licencjiźródło.

To oznacza, że tworząc grę i używając produktu opartego na tej licencji muszę:
a) Użyć produktu z zachowaniem informacji o autorze oraz opublikować produkt wyjściowy (grafikę przerobioną na potrzeby gry) na tej samej licencji
b) Użyć produktu z zachowaniem informacji o autorze oraz opublikować grę na tej samej licencji.

?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Sierpień 28, 2011, 21:00:12
Share-Alike to skomplikowana sprawa. SA wymusza aby "derived work" (utwór pochodny) był opublikowany na tej samej licencji co użyte materiały. Pytanie brzmi zatem, czym dokładnie jest DW.

Cytuj
"Derivative Work" means a work based upon the Work or upon the Work and other pre-existing works, such as a translation, musical arrangement, dramatization, fictionalization, motion picture version, sound recording, art reproduction, abridgment, condensation, or any other form in which the Work may be recast, transformed, or adapted, except that a work that constitutes a Collective Work will not be considered a Derivative Work for the purpose of this License. For the avoidance of doubt, where the Work is a musical composition or sound recording, the synchronization of the Work in timed-relation with a moving image ("synching") will be considered a Derivative Work for the purpose of this License.

To czy gra komputerowa również podchodzi pod to określenie to raczej łamigłówka dla prawnika. Bezpiecznie byłoby założyć, że tak właśnie jest. Ale z drugiej strony zupełnie niezależnie od tworzenia DW masz prawo do

Cytuj
distribute copies or phonorecords of, display publicly, perform publicly, and perform publicly by means of a digital audio transmission the Work including as incorporated in Collective Works;

Być może można uznać, że gra służy jedynie do publicznego przedstawienia utworu na licencji CC.

Offline Ivian

  • Użytkownik
    • Ivian's Cave

# Sierpień 28, 2011, 21:22:46
Muszę poszukać prawników wśród znajomych... Dzięki Dab ;)

Offline Liosan

  • Redaktor

# Sierpień 28, 2011, 22:07:35
To czy gra komputerowa również podchodzi pod to określenie to raczej łamigłówka dla prawnika.
Nie powołujcie się na mnie w sądzie, ale kryterium określania "derived work" (w kontekście polskiego prawa autorskiego) jest wkład twórczy w nowym dziele. Czyli 'nowe wydanie książki ze zmienioną okładką i przedmową' to pewnie jest "derived work", ale 'zestawienie wybranych wierszy wraz z opracowaniem' już dużo mniej.

Śliska sprawa, ale idąc tym rozumowaniem gra komputerowa nie jest "derived work" żadnego z wykorzystywanych przez nią utworów muzycznych etc.

Liosan

Offline Ivian

  • Użytkownik
    • Ivian's Cave

# Sierpień 28, 2011, 22:39:26
Czyli gre mozna potraktowac jako "tomik" grafik i muzyki?

//brak polskich znakow - wap

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Sierpień 28, 2011, 22:54:46
Cytuj
zestawienie wybranych wierszy wraz z opracowaniem

IMO CC uwzględnia tego rodzaju publikację w tym punkcie:

Cytuj
"Collection" means a collection of literary or artistic works, such as encyclopedias and anthologies, or performances, phonograms or broadcasts, or other works or subject matter other than works listed in Section 1(f) below, which, by reason of the selection and arrangement of their contents, constitute intellectual creations, in which the Work is included in its entirety in unmodified form along with one or more other contributions, each constituting separate and independent works in themselves, which together are assembled into a collective whole. A work that constitutes a Collection will not be considered an Adaptation (as defined below) for the purposes of this License.

Pytanie brzmi czy gra komputerowa to bardziej synchronization of the Work in timed-relation with a moving image czy raczej anthologies of artistic works. Pewnie, że na zdrowy rozsądek gra raczej nie jest pochodną od użytej w niej tekstury. Tyle że we wszystkich tych licencjach zdrowy rozsądek nie ma żadnego znaczenia, a treść CC nie jest specjalnie precyzyjna.

Offline Kurak

  • Użytkownik

# Sierpień 28, 2011, 23:05:23
Pewnie, że na zdrowy rozsądek gra raczej nie jest pochodną od użytej w niej tekstury
Dlaczego? To utwór powstały przez twórcze wykorzystanie innego utworu. Czy tekstura jest dostarczana graczowi jako obrazek bez przekształceń i zmian? Prawdopodobnie jest częscią całości pokazywanej graczowi i gracz widzi ją jako część całości a nie indywidualny utwór. Dalej, tekstura prawdopodobnie jest poddana przekształceniom zmieniającym jej oryginalny wygląd przed prezentacją.

Nawet podany przez ciebie cytat zawiera "included in its entirety in unmodified form". Myślę że głównym problemem jest traktowanie gry jako zbioru plików na dysku a nie jako utworu przedstawianego odbiorcy (tj. odpalone exe).

Ofc nie jestem prawnikiem ale jakiś czas temu miałem nieprzyjemność babrać się w tym gównie i to co mówię jest jakośtam poparte, ale ofc też nie będę się wykłócał jeśli ktoś przytoczy jakąś opinię prawną czy coś w tym guście.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 28, 2011, 23:12:43 wysłana przez Kurak »

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Sierpień 28, 2011, 23:09:06
Primo, dlatego że gra to nie jest rozbudowana wersja tekstury. No chyba, że w całości się opiera wokół jakiegoś np. obrazka. A poza tym to już jest trochę a'la patentowy trolling ;) Licencja która pozwala na komercyjne użycie utworu ale nie na użycie go w większej całości -- dla mnie to trochę bezsensowne. Albo udostępniamy obrazek komercyjnie/niekomercyjnie albo nie. Przy takich półśrodkach kończy się tym że parę osób podebatuje nad tym czy można tego użyć, ale ostatecznie zrezygnują, bo sprawa jest podejrzana.

Cytuj
Nawet podany przez ciebie cytat zawiera "included in its entirety in unmodified form".

Zawsze można stworzyć utwór pochodny od jakiegoś obrazka (też na licencji BY-SA) a potem użyć tego nowego utworu w "unmodified form". ;) I prawdę mówiąc to jest dosyć logiczne -- nasza gra zawiera utwór pochodny od pierwotnego obrazka, ale sama nie jest utworem pochodnym względem niego.


Bottom line: ja bym assetu na takiej licencji nie użył. Ewentualnie skonsultował się z autorem i spytał co miał na myśli przy takiej licencji.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 28, 2011, 23:19:11 wysłana przez Dab »

Offline Rolek

  • Użytkownik

# Sierpień 28, 2011, 23:15:06
A gdyby w standarcie dać wszystko na szaro a kolorowe obrazki jako DLC?

Offline Kurak

  • Użytkownik

# Sierpień 28, 2011, 23:18:40
Ale przecież licencja pozwala na użycie tego w większej całości, jedynie wymaga udostępnienia całości dalej. Czy inaczej jest z GPL? Czy jeśli użyjesz bezpośrednio w grze kodu na GPL to gra jest rozbudowaną wersją np. jakiegoś kodu obsługującego błędy?

Offline Kurak

  • Użytkownik

# Sierpień 28, 2011, 23:22:31
Zawsze można stworzyć utwór pochodny od jakiegoś obrazka (też na licencji BY-SA) a potem użyć tego nowego utworu w "unmodified form". ;) I prawdę mówiąc to jest dosyć logiczne -- nasza gra zawiera utwór pochodny od pierwotnego obrazka, ale sama nie jest utworem pochodnym względem niego.
Weźmy sobie obrazek przedstawiający jabłko, udostępniony na licencji o której mowa. Nasza gra polega na znajdowaniu jabłka ukrytego w tłumie w losowym miejscu. To, co gracz widzi to jakiś tłum i jabłko gdzieś ukryte. W jaki sposób wydzielisz to jabłko i udostępnisz jako osobny utwór, tak żeby gra zawierała go w niezmodyfikowanej formie? Jabłko nie dość że jest w losowych miejscach to jest przesłaniane przez tłum.

BTW przepraszam za pewną bełkotliwość tego i poprzednich postów na temat "wkładu twórczego". Prawdę mówiąc nigdzie nie znalazłem informacji co to konkretnie jest więc używam intuicji.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 28, 2011, 23:26:01 wysłana przez Kurak »

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Sierpień 28, 2011, 23:28:53
Cytuj
Ale przecież licencja pozwala na użycie tego w większej całości, jedynie wymaga udostępnienia całości dalej. Czy inaczej jest z GPL? Czy jeśli użyjesz bezpośrednio w grze kodu na GPL to gra jest rozbudowaną wersją np. jakiegoś kodu obsługującego błędy?

Dobry argument. Przy czym w twoim przypadku masz jedno medium (kod) stanowiące zamkniętą całość. W przypadku gry widzę rozróżnienie na kod i dane, gdzie w dodatku dane nie muszą być silnie powiązane z kodem. Albo inaczej: w przypadku GPL wiadomo, że licencja dotyczy kodu. W przypadku CC licencja dotyczy utworu. Robiąc/wydając grę nie jestem przekonany co dokładnie jest utworem i jak mogą się do niego odnosić postanowienia licencji.

Cytuj
Weźmy sobie obrazek przedstawiający jabłko, udostępniony na licencji o której mowa. Nasza gra polega na znajdowaniu jabłka ukrytego w tłumie w losowym miejscu. To, co gracz widzi to jakiś tłum i jabłko gdzieś ukryte. W jaki sposób wydzielisz to jabłko i udostępnisz jako osobny utwór, tak żeby gra zawierała go w niezmodyfikowanej formie?

Np. w formie plików w podkatalogu gry.

Offline Xender

  • Użytkownik

# Sierpień 28, 2011, 23:30:41
Prawdę mówiąc nigdzie nie znalazłem informacji co to konkretnie jest więc używam intuicji.
Logika nie zawsze jest intuicyjna. A prawo już w ogóle...

Zapytajcie się jakiegoś prawnika, albo kilku, albo idźcie na forum prawnicze :P . Ja stawiam na to, że wśród prawników też będą różne odpowiedzi.

Offline Kurak

  • Użytkownik

# Sierpień 28, 2011, 23:39:47
IMO to jest jedynie techniczna kwestie, bez znaczenia dla licencji. Utwór to to co widzi, z czego korzysta odbiorca. W przypadku gry odbiorca (przynajmniej większość ;)) nie jest w żaden sposób zainteresowany osobnymi elementami tylko grą jako całość, grę reklamuje i sprzedaje się też jako całość. Przepisanie książki na maszynie nie czyni z niej innego utworu niż z rękopisu. Ponadto gry traktuje się z tego co wiem jako utwór audiowizualny a nie jako program komputerowy.

Ale z drugiej strony chętnie bym zobaczył opinię która mówi inaczej, ofc nie z argumentacją "bo tak logiczniej" bo jak się zdążyłem nauczyć tutaj nic nie jest racjonalne ;) Jednak sam nie argumentuję inaczej, więc się nie czepiam :)

Np. w formie plików w podkatalogu gry.
Jabłko jest przesłonięte w losowych miejscach przez losowe elementy tłumu co powoduje że jest prezentowane w zmodyfikowanej formie. Można iść dalej z modyfikacjami aż widać w nich wkład twórczy (bo zasłania łokieć albo szafa tak żeby to miało sens dla gracza a nie wynika z technicznego sposobu prezentacji), a im dalej tym mniej możliwe jest udostępnienie wszystkich sposobów prezentacji jako osobnego utworu.

Offline Ivian

  • Użytkownik
    • Ivian's Cave

# Sierpień 29, 2011, 14:12:00
Im dalej w las, tym bardziej pogubić się idzie.

Przeczytałem pełen tekst licencji i napotkałem na ciekawy kruczek:

CC-BY-SA 3.0 1. a):
Cytuj
"Utwór zależny" oznacza opracowanie Utworu lub Utworu i innych istniejących wcześniej utworów lub przedmiotów praw pokrewnych, z wyłączeniem materiałów stanowiących Zbiór. Dla uniknięcia wątpliwości, jeżeli Utwór jest utworem muzycznym, artystycznym wykonaniem lub fonogramem, synchronizacja Utworu w czasie z obrazem ruchomym ("synchronizacja") stanowi Utwór Zależny w rozumieniu niniejszej Licencji
.

Napisałem maila do CC, i post na forum prawniczym. Poczekam na efekty.