Autor Wątek: zderzenia dwóch kul  (Przeczytany 3004 razy)

Offline MofC

  • Użytkownik

# Sierpień 05, 2011, 15:29:33
Próbuje napisać symulacje zderzenia niecentralnego dwóch kul, przeszukałem trochę internetu i znalazłem coś takiego http://graja.net/eksperyment/mikrotesty/20090313/zderzenie_kul.html i mam jeden problem bo nie wiem jak obliczyć te składowe wektora prędkości kuli czyli (np. dla kuli A) v1s i v1n.

Proszę o pomoc.

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Adam27

  • Użytkownik

# Sierpień 05, 2011, 16:07:28
Poczytaj sobie ten artykuł: http://chrishecker.com/images/e/e7/Gdmphys3.pdf. A jeśli nie cały artykuł, to przynajmniej wzory, które tam się znajdują. Bardzo dobrze się sprawdzają przy kolizjach różnych ciał, nie tylko kul, dodatkowo zyskujesz możliwość ustawienia współczynnika odbicia, a także w lekko rozbudowanej wersji ruch obrotowy ciał. Ten wzór nie jest wcale o wiele trudniejszy w implementacji niż obliczenia, które Ty teraz wykonujesz.

Co do wyliczenia składowych wektora, zapytaj Google o "rzut wektora na wektor". W pierwszym linku powinieneś mieć odpowiedź.

Offline lmmilewski

  • Użytkownik
    • Łukasz Milewski - devblog

# Sierpień 05, 2011, 16:30:03
Jeżeli dobrze pamiętam to ten tutorial to wyjaśniał (tłumaczenie NeHe).
http://aklimx.sppieniezno.pl/nehepl/display.php?id=30

Offline uho

  • Użytkownik

# Sierpień 05, 2011, 22:11:37

Offline mach12

  • Użytkownik
    • www.mach12.pl

# Sierpień 06, 2011, 04:34:57
Zacznij od przyciecia wektora ruchu, zeby kola na siebie nie nachodzily.

Offline MofC

  • Użytkownik

# Sierpień 15, 2011, 22:08:08
A co do http://chrishecker.com/images/e/e7/Gdmphys3.pdf to mógłby mi ktoś wytłumaczyć jak to liczyć bo próbuje sam coś z tego zrozumieć i mi nie wychodzi.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 15, 2011, 22:13:41 wysłana przez MofC »

Offline vinc999

  • Użytkownik

# Sierpień 15, 2011, 22:20:06
Zalezy co liczysz - czy zderzenia wielokatow, czy tak jak w temacie, zderzenia kul.

Zderzenia kul juz kiedys przerobilem a niedawno bawilem sie ze zderzeniem wielokatow.

Przy zderzeniu kul jest banalnie, dziala to tak:
- interesuja nas wylacznie skladowe predkosci, ktore leza na kierunku zderzenia (czyli na linii laczacej srodki kul),
- po zrzutowaniu, podstawia sie do odpowiednich rownan i modyfikuje predkosci.

Jak wyznaczyc te rownania:
- zasada zachowania pedu na kierunku zderzenia + zasada zachowania energii

Jeszcze dodam, ze skladowe styczne (prostopadle do kierunku zderzenia) nie ulegaja zmianie.

Jezeli chodzi o wieloboki, to powiedz czego dokladnie nie wiesz.

-- edit
Dodam tylko, ze w przypadku zderzenia dwoch kul nigdy nie ma czegos takiego jak zderzenie niecentralne - zawsze punkt zderzenia lezy na prostelj laczacej srodki kul. To z reszta tez rodzi pewne problemy przy symulowaniu tarcia i obrotow kul:)
« Ostatnia zmiana: Sierpień 15, 2011, 22:22:06 wysłana przez vinc999 »

Offline MofC

  • Użytkownik

# Sierpień 17, 2011, 14:54:18
Chodzi mi o odbicia wielokątów z obrotem.

Offline vinc999

  • Użytkownik

# Sierpień 17, 2011, 15:44:59
No rzecz jest 'prosta' (nie wiem dokladnie z czym masz problem):
- po pierwsze - trzeba zlokalizowac punkt kolizji,
- po drugie - trzeba okreslic normalna zderzenia,
- nastepnie rzutuje sie predkosci na kierunek normalny i oblicza predkosc wzgledna,
- oblicza sie 'impuls' - zgodnie z wzorami, ktore tam sa
- nastepnie modyfikuje sie predkosci:) i tyle

z czym dokladnie problem?