Autor Wątek: Jak ugryźć jabłuszko?  (Przeczytany 1819 razy)

Offline Krolik

  • Użytkownik

# Lipiec 22, 2011, 17:19:56
Hej,
Mam prośbę do osób, które miały juz kontakt z technologią firmy apple.
Sam uzywałem Macbooka moze 15 min podczas przechadzki po galerii handlowej, iphone'a widziałem u kolegi w ręce a ipad'a tylko wirtualnie. Niezle nie :D dodam jeszcze, że chciałbym na nie zrobic jakieś gry :).


Ale najpierw chciałbym sie zapoznać z samą technologią. Mam zamiar kupić jakiegos maka. Nie wiem jeszcze jakiego, nie wiem jakie są nań systemy, jak je sie obsługuje, ktory powinienem wybrać czym sie kierować, ile potrzebuje pieniedzy. Szukałem troche w internecie, ale informacje sa bardziej ogólnikowe, a ja szukam informacji zebranych w kupe dla nooba, który chciałby od poczatku dowiedziec sie podstawowych informacji, az po jakies bardziej zaawansowane nowinki.

Szukałem na allegro ksiazki podobno aktualnie najnowszym systemem jest Leopard Snow choc gdzies sie zetknąłem, ze wyszedł juz Lion... nie wiem. Czy kupno takiej ksiazki ~ 25zł to dobry pomysł?

Czy znacie jakies ciekawe strony na których mozna poczytac i dowiedziec sie w miare duzo od poczatku?
Jesli ktos nie narzeka na brak czasu i znalazł by troche czasu to byłbym wdzieczny za jakis nr gg, skype, gtalk zeby pogadac ;).
 

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline pi1er

  • antyspam
  • Użytkownik
    • Mój devblog!

# Lipiec 22, 2011, 17:38:42
Jeżeli radzisz sobie dobrze z obsługą systemów od MS i miałeś do czynienia z jakimś linuxem z powłoką graficzną (bez znaczenia czy GNU czy KDE) to Mac będzie banalny. Jedynie kilka nawyków trzeba odłożyć na bok. Nawet bez tego dasz radę oczywiście. Pamiętaj, że to system bardzo popularny w stanach, więc prosty w użytku. Moim zdaniem książka to zbędny wydatek.

Co do Liona: z tego co słyszałem dostępny jest jedynie poprzez Upgrade (płatny) pobierany z appstore.

Offline Shusty

  • Użytkownik

# Lipiec 22, 2011, 18:07:21
MAC? Jak kto lubi.  System prosty i trzeba wiedzieć jedynie gdzie poszukać, żeby go poprzestawiać po swojemu, bo przed głupimi użytkownikami ukrywa bardziej zaawansowane ustawienia.

Swoją drogą bardzo mnie dziwi, że miałeś mało styczności z MacOSem i chcesz na niego koniecznie pisać aplikacje.

Offline vashpan

  • Użytkownik
    • Strona

# Lipiec 22, 2011, 19:13:25
System na niego jest "jeden sluszny" - Mac OS X ;) Mozesz obok niego zainstalowac Windowsa. Zreszta system ( i przewznie pakiet aplikacji iLife ) masz od razu. Niedawno wyszly nowe serie makow mini i macbookow air z prockami core i5... Najtanszy najnowszy Mac Mini kosztuje w stanach bodaj 599$ - w PL oczywiscie nieco drozej.

Jak sie obsluguje ? To komputer wiec obsluguje sie je tak samo jak zwykly komputer i zwykly system ;) Tak jak pisali koledzy - jezeli chodzi o interfejs uzytkownika trzeba sie nieco przyzwyczaic do pewnych konwencji ktore sa inne niz w Windowsie. Oprogramowanie nie jest problemem - jest cala masa roznych aplikacji, ogromna czesc t osoft znany i z Windowsa - chociazby przegladarki webowe. Do prawie kazdego maka dolaczany jest pakiet iLife - ktory IMO nie ma sobie rownych jezeli o aplikacje tego typu. Jest tez pakiet biurowy iWork, ktory jest niesamowicie prosty w uzytkowaniu i mimo ze nie ma calej masy zaawansowanych funkcji jakie ma Office - to mi np. sie pracuje w nim niesamowicie wydajnie. Nie mowiac o tym ze dokumenty powstaja jakby ladniejsze mniejszym kosztem ;)

Pod spodem Mac OS X to zwykly Unix - wiec masz w systemie cala infrastrukture Uniksowa, narzedzia ( vim'y nie vim'y ;) ), ladny zestaw jezykow skryptowych ( PHP, Python, Perl, Bash, Ruby -> wszystko jest out of the box w swiezym systemie ) po instalacji srodowiska programistycznego kompilatory GCC i LLVM. ( uzywane przy programowaniu - obecnie Apple powoli przechodzi na LLVM )

Jezeli chodzi o programowanie - to glownie Objective-C z powodow historycznych  ( ale to bardzo fajny jezyk jak sie przelamie pierwsze przyzwyczajenia i oleje jego "dziwaczna" hybrydowosc ), z jego poziomu jest dostep do najwazniejszych API systemu. Obj-C trywialnie mozna interfejsowac z C i C++ wiec bez problemu mozesz tez pisac w tych jezykach. IDE to XCode ( ale sa tez Eclipse i NetBeans, CodeBlocks jak ktos BARDZO chce... ) W wersji 4 nie wiedziec czemu kaza sobie za niego placic bodaj 5$ jak sie nie ma konta deweloperskiego. XCode 4 byl przepisywany od nowa i stal sie troche podobny z interfejsem do "standardowych" IDE, ale jak w przypadku wiekszosci softu Apple - jest znacznie bardziej przejrzysty i ma pare featursow dzieki ktorym moglbym spokojnie go uznac za najlepsze IDE jakie istnieje gdyby nie to ze jest jeszcze srednio stabilny ;) ( jak wspomnialem - przepisywali go w duzej mierze od poczatku ) Standardowo jest widok dwuedytorowy ( dobrze miec szeroki monitor ;) laptopy sie nie nadaja... ), drugi edytor "inteligentnie" przelacza sie na to co w danej chwili nam jest potrzebne - naglowek, porownanie z wczesniejsza wersje w systemie kontroli wersji etc... IDE ma standardowo ma zintegrowany support dla git'a, svn i perforce bodaj. Jako debugger uzywany jest GDB - ale jest to najlepsza nakladka na GDB jaka istnieje - Eclipse'owa chowa sie daaaaaleko w tyle. W zasadzie debugger jest rownie dobry jak ten z Visuala.

Technologia nie rozni sie specjalnie - wiekszosc wieloplatformowych bibliotek ma swoje wersje pod OS X a natywne frameworki sa proste w uzyciu. Dokumentacja Apple jest bardzo dobra i pelna. Np. przy opisie frameworka dot. grafiki w systemie - przy okazji opis podstaw matematycznych ;)

PS. Jezeli pomylilem jakies liczby czy drobne fakty - wybaczcie bo pisalem na szybko z glowy i nie na Mac'u.

Offline Krolik

  • Użytkownik

# Lipiec 22, 2011, 20:32:37
Dzieki Ci "Waszpanie" troche mi przyblizyłes jak to wyglada w praniu. Ja takze sporo zajmuje sie grafiką i laptop zdał by mi sie do szkoły, a na biórku mam pc'ta i 2 monitory wiec 3 raczej juz nie upchne. Ciekawi mnie również jakiego sprzetu bede potrzebował, juz kiedys pytałem o to w innym wątku, ale czy naprawde potrzebuje i5 za 4k ? Ja sobie upatrzyłem uzywane komputery za 2000-2300 z C2D 2.4 , 2gb Ram i gf 8600/9400 czy cos takiego mi nie styknie?

Powiem tyle że programować na maku raczej nie zamierzam, jesli chodzi o kwestie portowania to raczej by sie to zamknęło w kompilacji projektu w Xcode z frameworka ktory uzytkuje na Pc.
Chciałbym taże móc odpalic ta gre na maćku z emulatorze i sobie ja testowac wiec komputer powinien dobrze sobie z tym radzic bo bez tego nie wyobrazam sobie pracy.

Jak wyglada sprawa z płatnosciami? Np jesli chciałbym sobie pobrac nowego Xcode'a albo uaktualnic system czy cokolwiek innego. Paypal ? Visa ? Powiem tylko, ze nie posiadam zadnej z tych opcji ale chyba zame płatnosci za ich posrednictwem nie sa jakies specjalnie trudne?

Gdzies wyczytałem, że aby móc umiescic gre na app store, poza licencja developerska potrzebujemy także załatwic sprawe podatkową - zadzwonic i podac dane nr konta itp czy to jest konieczne?

Czy jesli apple zatwierdzi moja gre/aplikacje to chcac puscic update gry cokolwiek zmienic musze im to podsyłac na nowo i czekac kilka dni czy moge po prostu przesłac pliki na serwer?

Offline głos

  • Użytkownik

# Lipiec 22, 2011, 21:47:42
Co do Liona: z tego co słyszałem dostępny jest jedynie poprzez Upgrade (płatny) pobierany z appstore.

Najnowszy OS Apple to Mac OS X 10.7 Lion
Nie dostajesz go na DVDiku ale zamawiasz jako upgrade do Mac OS X 10.6 Snow Leopard w App Store
w cenie ok 24 EUR z tym że upgrejdować możesz jak masz wersję 10.6.8 (czyli wszystkie łatki do Snow Leoparda)

Płatność kartą VISA system "łyka jak młody pelikan" :) cytat może trochę niedokładny :)

Nie wiem od strony prawnej jak wygląda sprawa z instalowaniem Mac OS X na dowolnym PC wskazywałbym raczej na konieczność zakupu oryginalnego kompa z logiem jabłuszka. W przypadku oryginalnego MacBooka o podanych parametrach (C2D 2.4 , 2gb Ram i gf 8600/9400) styknie (karta gf 9400 raczej)
« Ostatnia zmiana: Lipiec 22, 2011, 21:51:36 wysłana przez głos »

Offline Krolik

  • Użytkownik

# Lipiec 22, 2011, 22:03:30
Dzieki głosie ;). Tak kombinuje żeby nie wywalic za duzo kasy w błoto bo nie potrzebuje kombajnu, Raczej bym wolał kupic wiecej urzadzen mobilnych niż ładowac full kasy w macbooka. Pewnie sie zdecyduje na jakis komputer tej klasy, jak by co to bedzie na Ciebie ;D

Offline głos

  • Użytkownik

# Lipiec 22, 2011, 22:24:12
Sam używam właśnie MacBooka Pro 13'', C2D 2.26, 2GB RAM, GF 9400M 256 z od wczoraj Lion-em na pokładzie i sobie chwalę. Mały zgrabny i szybki, Xcode i emulatory śmigają (nowy system (Lion) chodzi lepiej i szybciej od starego). Karta grafiki GF 9400M jest zgodna całkowicie z wszystkimi wersjami GL do wersji 2.1 natomiast w GL 3.0 jest wspierane wszystko za wyjątkiem GLSL 1.3.

Gdybym chciał kupić lepszego ale za odpowiednio niską cenę to kupiłbym MacBooka Pro z 15'' wyświetlaczem, czterordzeniowym prockiem, 4GB i kartą grafiki zgodą z GL 4.0/4.1/4.2
« Ostatnia zmiana: Lipiec 22, 2011, 22:26:45 wysłana przez głos »

Offline Limal

  • Użytkownik
    • http://wolnik.co.uk

# Lipiec 23, 2011, 00:11:26
Płatność kartą VISA system "łyka jak młody pelikan" :) cytat może trochę niedokładny :)
Dokładny! :D

Offline Liki

  • Użytkownik

# Lipiec 24, 2011, 14:17:38
Ja korzystam z Mac Mini Late 2009 i bardzo sobie chwalę ten sprzęt. Do pisania aplikacji pod iOS w zupełności wystarczy. Przez dłuższy czas testowałem głównie w symulatorze i finalne wersje na iPhone 3G, ale odkąd mam iPada 2, testowanie na urządzeniu jest tak sprawne, że praktycznie nie korzystam z symulatora.

Tworzenie aplikacji może być jednak trochę trudne bez pewnego okresu używania tych urządzeń. Nie chodzi mi o kwestie techniczne, bo akurat od strony programisty są to najprzystępniejsze platformy z jakich korzystałem, ale o kwestie designu. Tworząc aplikacje najlepiej jest wzorować się na interfejsie aplikacji systemowych, jak i tych popularnych z AppStore. Zupełnie inaczej tworzy się interfejs pod myszkę, niż pod ekran dotykowy. Na ekranie dotykowym masz multitouch, ale pozycję myszki możesz śledzić cały czas, nie tylko wtedy gdy użytkownik ma naciśnięty przycisk.

Jeśli chodzi o programowanie to masz dość sporo możliwości. Warto poznać Obj-C, bo to fajny język, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby pisać kod w C/C++. Po prostu możesz ograniczyć się do jednej startowej klasy w obj-C "AppDelegate", a dalej działać już z poziom C/C++. Nic też nie stoi na przeszkodzie, żeby korzystać na przemian z C/obj-C/C++, gdyż tak naprawdę obj-C i C++ są tylko nakładkami na czysty C, a obiekty i metody w obydwu językach są mówiąc w wielkim uproszczeniu strukturami i funkcjami ze wskaźnikiem do instancji struktury.