Autor Wątek: The Cavern [FPS]  (Przeczytany 36745 razy)

Offline Vipa

  • Redaktor

# Sierpień 18, 2011, 10:59:21
Słuchajcie, siedzę drugi dzień nad oświetleniem. Napisałem praktycznie od nowa, dodałem cienie itp. Wszystko pięknie i idealnie gdyby nie pewien drobny myk.
Źródłem światła w grze jest latarka trzymana przez Vince'a. Jest to punkt praktycznie styczny z pozycją kamery. Cienie zachowują się w sposób prawidłowy i wyświetlają się za modelem czego rezultatem jest brak widoczności tegoż cienia.

Pytanko: jak to jest zrobione w innych grach tego typu? Cień jest z reguły widoczny. Co mnie dziwi, to w takim Doom 3 cienie są w takich miejscach, że źródło światła jest trudne do zlokalizowania. Przykłady poniżej:

      

Pamiętacie / wiecie jak tam to jest zrobione?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Frondeus

  • Użytkownik

# Sierpień 18, 2011, 13:11:15
Latarka jest niżej od kamery. Wystarczy że będzie "patrzyła" na ten sam punkt co kamera, aby cień był wyżej niż obiekt.

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Sierpień 18, 2011, 17:20:42
Podczep latarkę pod kość dłoni, wtedy przy bieganiu będziesz miał światło pływające po korytarzach. :)

Offline Vipa

  • Redaktor

# Sierpień 18, 2011, 17:27:02
Cytuj
Latarka jest niżej od kamery. Wystarczy że będzie "patrzyła" na ten sam punkt co kamera, aby cień był wyżej niż obiekt.
No właśnie nie jestem przekonany co do takiego rozwiązania. Nie pamiętam czy latarka w Doomie 3 była "źródłem cienia" czy o prostu cień rzucany był z innego źródła światła.
Spróbuję może oprócz obniżenia pozycji źródła światła wypchnąć też ją trochę w przód w kierunku patrzenia, inaczej przy obrocie kamery nie będzie żadnej zmiany. Qrde kupie latarkę dzisiaj i będę po nocy siedział :).

Cytuj
Podczep latarkę pod kość dłoni, wtedy przy bieganiu będziesz miał światło pływające po korytarzach. :)
Żaden problem, ale jak mi ktoś powie, że w grze jest za ciemno i g.. widać...
To jedyne źródło światła. Ale w sumie zawsze można parę ich dodać w postaci płonących wrogów (co i tak jest faktem tyle, że nie dają światełka) oraz jakichś kryształów cy cuś innego. Cień byłby tylko z latarki, ciekawe jak to się sprawdzi.

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Sierpień 18, 2011, 18:14:46
A czy nie byłoby realistyczne by latarka dawała dwa światła - jedno kierunkowe, "latarkowate", a drugie słabe i sferyczne (z zanikaniem), symulujące światło odbite od ścian itd? Jak zaświecisz latarkę na ścianę, to w całym pokoju robi się jaśniej.

Offline Vipa

  • Redaktor

# Sierpień 18, 2011, 19:38:24
Właśnie dzięki pewnej ściemie (no cóż, połowa u mnie w grach to ściemy, ale działa) właśnie coś takiego uzyskałem z jednym światłem. Nadzieja matką wynalazków, czy jakoś tak.

Ta latarka ulokowana niżej i trochę z boku działa w miarę dobrze. Z tym lekko zmiennym Y podczas chodzenia wygląda faktycznie lepiej jeżeli patrzeć na grę. Natomiast jak gramy to lekko przeszkadza. Może kwestia tego, że nie przyzwyczaiłem się. Doom też mnie drażnił ciemnością i cieniami.

Teraz jest masa problemów z bumpem na obiektach. Shader jakoś inaczej odczytuje współrzędne światła niż je podaję :), albo zagubiłem się we współrzędnych.

Serdeczne dzięki za pomysły. Mam nadzieję, że zaowocują czymś strawnym.

Offline skowronkow

  • Użytkownik
    • skowronkow devsite

# Wrzesień 29, 2011, 13:10:11
Nice:) - mam 1 fps. Jednak odrobinkę szybciej mogłoby to działac. Płynność działania stawiam na 1. miejscu (taki warunek konieczny) ale zdaję sobie sprawę, że to jeszcze nie ten etap tworzenia gry. Lubię oldschool ale niech działa jak oldschool;)

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Wrzesień 29, 2011, 13:26:43
Cytuj
Lubię oldschool ale niech działa jak oldschool;)
A grałeś na Amidze np. w Cytadelę, która na podstawowym sprzęcie (A500-600) do płynnego grania wymagała zmniejszenia ekranu do 1/36 powierzchni a i tak przycinało? ;)

Offline skowronkow

  • Użytkownik
    • skowronkow devsite

# Wrzesień 29, 2011, 14:16:42
Tak wiem byłem burżuj bo moja używana amisia liczbami 1000 i 200 oznaczona była a kości jej AGA znamiona nosiły ;p

ed: Choć być może zbytnio idealizuję.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 29, 2011, 14:18:50 wysłana przez skowronkow »

Offline Vipa

  • Redaktor

# Wrzesień 29, 2011, 15:16:22
Hehehe, to teraz ja jestem burżuj, bo mój pecet osiąga >100 fps przy tej grze ;).

Offline Witek9002

  • Użytkownik

# Wrzesień 29, 2011, 20:02:07
Oświetlenie jest okropne. Wygląda to tak, jak by był jakiś bug.
Tutaj wrzuciłem filmik (DivX):
http://www37.zippyshare.com/v/23096828/file.html

Offline Vipa

  • Redaktor

# Wrzesień 29, 2011, 20:32:11
Buga nie ma, działa tak jak miało. Pisałem że oświetlenie w grze to ściema. Gdyby to działało płynnie byłoby ok. A tak są przeskoki na geometrii.
Zabrakło czasu by zmusić shader i światło kierunkowe do działania :).

Offline Karol

  • Użytkownik

# Wrzesień 29, 2011, 20:37:39
A grałeś na Amidze np. w Cytadelę (...)
I chyba jedyna gra, gdzie wejście na ścianę bolało :D (kto to w ogóle wymyślił?). Największym szałem wśród FPSów to był wtedy chyba Breathless - pełen rozmiar okna i piksele 1x1 = pokaz slajdów na A1200.

Offline Vipa

  • Redaktor

# Wrzesień 29, 2011, 21:01:13
Na Amigę to dobry był Trapped, tutaj dwójka:
http://www.youtube.com/watch?v=DwduSZOKNGo
Grało się też w Glooma:
http://www.youtube.com/watch?v=BELCO16pwNM

Ogólnie było parę tytułów, w które dało się grać bez przeszkód. Wtedy rozdzielczość <300x<200 nie przeszkadzała, monitor i tak był najczęściej 14 calowy. Kwaka przechodziłem sam w oknie o wielkości pudełka zapałek w fps<15.
Teraz w te gry nie da się już grać i bardzo przeszkadza w nich wszystko. Po prostu w nie już nie należy grać tylko mile je wspominać.

Jaskinia to po części hołd dla tych staroci. Mi osobiście grało się z porównywalną satysfakcją z każdego ubitego wroga co w staroć na PC czy Amigę. Nawet gram w rozdzielczości 400x300 w oknie :). Pewnie głupio się czyta jak ktoś tak pisze o swojej grze :).

Dla nowo-gro-lubiejów polecam betę Battlefied 3. Po godzinie jestem gdzieś w połowie instalacji. Jakieś hasła, maile, programy ściągające...  Nie obczajam qrde tego do końca.
Pewnie można zassać gdzieś z torrentów ale jak już dzisiaj pisałem nie będę grzebał w śmietniku.

Dla innych polecam mimo wszystko spróbować swoich sił w jaskinii, nie jest łatwo a przymykając oko na błędy w grze, która powstała w <24 godziny robocze, i zmniejszając okno (plik game.ini) by uzyskać płynność, można się przednie pobawić. Do czego oczywiście zachęcam!
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 29, 2011, 21:02:52 wysłana przez Vipa »

Offline skowronkow

  • Użytkownik
    • skowronkow devsite

# Wrzesień 30, 2011, 18:06:29
Na domowej maszynce jest już naprawdę przyjemnie. Fajny klimacior, choć przeszkadza parę rzeczy, mianowicie:

- Wspomniane inventory - wyglada naprawdę nieźle, jednak kiepsko sie tego używa, moze zamiast/oprócz pod ppm rowniez pod rolka? Nie pasi mi rowiez wybor przedmiotu, caly czas próbuję wybrać go klikając lpm i natychmiast go uzywam;

- Myślę, że mozna pokombinować jeszcze trochę z ustawieniami swiatla oraz latarką. W niektórych miejscach odbite swiatlo powoduje pojawienie sie nienaturalnych bialych blam - troszke to psuje klimat;

- Brak wyznaczonego celu. O ile na początku zupełnie mi to nie przeszkadzało, to po ok 30 - 60 min. troszke było nudno, bo po co wchodzić do następnej jaskini? Może jakis high score wymuszający eksplorację plus rosnący stopień trudności kolejnych jaskiń, lub coś bardziej sprytnie wymyślonego a dodającego do całości tą nutkę rywalizacji.

Ogólne wrażenie, muszę powiedzieć, naprawdę niezłe, i aż dziw, że tak mało czasu Ci to zajęło (zacząłeś od dobrej strony - gameplay, niby oczywistość a jakże często zostawiany na sam koniec).