Autor Wątek: Jak zacząć?  (Przeczytany 9491 razy)

Offline Thyrid

  • Użytkownik

# Kwiecień 13, 2011, 23:31:40
W sumie racja, jakieś gry na Unity i UDK mógłbym sprobować - co lepiej na początek?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Lamer

  • Użytkownik
    • www.inwriter.wordpress.com

# Kwiecień 13, 2011, 23:58:18
UDK- kombajn, będący zespołem rozbudowanych toolsów napędzany przez UnrealScript. Jednak na sam początek chyba nie najlepszy. Dobrych tutków UnrealScript dla UDK (api chyba trochę się różni) jest jak na lekarstwo. Poza tym problemem jest konieczność ciągłej kompilacji skryptów, co na początku, gdzie popełniasz masę błędów jest niewygodne.

Unity- lekkie i przyjemne, ale prawdziwą moc ma dopiero po pobraniu pluginów będących dziełem community. Piszesz w C# lub JavaScript, fajne tutoriale i dokumentacja, wbudowany debugger który na bieżąco sprawdza poprawność skryptów, co dla początkującego jest szalenie przydatną rzeczą. Co prawda możliwości (zaraz po instalacji, bez dodatkowych wtyczek) są mniejsze niż w UDK, ale do projektów i nauki w sam raz.

Offline Thyrid

  • Użytkownik

# Kwiecień 14, 2011, 00:41:36
No spoko - pobieram więc Unity. No tak - ale od zawsze bawiłem się w designowanie, nie znam żadnych jezyków programowania itd. Dam sobie radę bez tego? Chodzi o to, że nie chcę nagle stać się programistą :)

Offline Lamer

  • Użytkownik
    • www.inwriter.wordpress.com

# Kwiecień 14, 2011, 00:54:03
Nie dasz rady bez tego. Pobierz sobie jeden z oficjalnych tutoriali, są napisane naprawdę fajnie, ja Unity uczyłem się z książki, ale wcześniej programowałem we flashu, php i innych językach, więc to była kwestia paru dni "przestawienia się". Trochę trudniejsze było ogarnięcie przestrzeni 3D, wektory, osie (zwłaszcza na początku przy własnych modelach), rigidbody. Niestety tutaj nie ma drogi na skróty albo jesteś zdeterminowany i lecisz do przodu, albo dajesz sobie spokój z gd i bierzesz się za zbieranie znaczków.

Offline intoxicate

  • Użytkownik
    • Jak zrobic gre FPP

# Kwiecień 14, 2011, 09:22:15
Raczej.

Możesz uczyć się pisać GDD, a możesz uczyć się tworzyć gry. Niestety (dla niektórych) designer to nie jest osoba, która piszę scenariusz i robi tylko review gry. W większości przypadków taka osoba odpowiedzialna jest za 'implementacje' poszczególnych płaszczyzn designu gry.

To co ja bym zrobił na Twoim miejscu (i w sumie coś takiego zrobiłem), olej studia, idź na coś co Ci nie będzie zabierać dużo czasu. Jak chcesz pracować w branży wystarczy, że rok się pouczysz tworzenia gier, samemu będziesz coś małego robił na UDK/Unity/Game Maker czy inny, a z pracą jako Designer/Level Designer/Gameplay Designer/Tester nie będziesz miał problemu - jeśli oczywiście będzie nabór.

Cytuj
Solidna dokumentacja to dziesiątki, a nawet setki stron, krzyż sprzed Pałacu im na drogę.
Racja, ale zauważyłem, że samo GDD też się rozwija. Kiedyś pisało się skomplikowane GDD, teraz GDD to szereg rozdziałów z tabelkami (bądź referencjami), które pomagają innym w pracy. Ktoś chce wiedzieć jakie będą typy przedmiotów wchodzi w GDD i szuka rozdziału Typy Przedmiotów, gdzie ma opisane wszystkie typy przedmiotów i interakcje z nimi. Mogę nawet stwierdzić, że GDD robi się tak jak by oject-oriented. Sa podstawy, które poźniej są extendowane - zależnie dla kogo przygotowane są informacje.

Idąc za przykładem, programista powinien wiedzieć jakiego typu przedmioty występują w grze, jakie mają mieć interakcje z graczem/inputem/AI etc. Level Designer potrzebuje mieć listę wszystkich przedmiotów, które mają już opisy/'podpiętą interakcje'. Grafik potrzebuje referencji, ikon, mockupów. Producer potrzebuje ich wszystkich.

Dobre GDD to podstawa, ale umiejętne pisania takiego to inna baja, trzeba znać każdy aspekt gry po kamerę a AI. Znać sposoby implementacji takowych.

Oczywiście istnieją dobrzy designerzy, którzy nie mają pojęcia o tworzeniu grafiki, programowaniu etc - ale mogliby być o poziom wyżej.

Offline Thyrid

  • Użytkownik

# Kwiecień 14, 2011, 11:05:50
Nie chcę się tutaj chwalić - ale, zastanawiałem się nad własną firmą. Oczywiście, nie od razu po ukończeniu studiów jazda robimy firme i nagle się okazuje, że jestem bankrutem. Musiałbym znaleźć kilku znajomych, którzy na początku pracowaliby... za nic, niestety. Mam jakieś tam $$ na początek, by po trzech-czterech miesiącach pracy zarejestrować interes. Co sądzicie, o takiej drodze?(własna firma, w której bawie się jako designer)

Offline intoxicate

  • Użytkownik
    • Jak zrobic gre FPP

# Kwiecień 14, 2011, 11:53:34
Pierw naucz się robić gry, po co Ci firma do tego?

Offline Lamer

  • Użytkownik
    • www.inwriter.wordpress.com

# Kwiecień 14, 2011, 14:01:39
Kolega wyżej dobrze prawi. Designer tworzący wspaniałe historie do RPG to mit. Wiedza techniczna jest bardzo przydatna, nie musisz być specem od programowania ani grafiki, ale ważne żebyś to ogarniał, poznasz dzięki temu ograniczenia oraz możliwości. To po pierwsze. Po drugie zaś nie zakładaj żadnej firmy, prowadzanie projektu to rola producenta, a nie designera. Pomijając oczywiście fakt, że wymaga to cholernego doświadczenia, w przeciwnym razie utopisz projekt zanim się obejrzysz.

Na razie zacznij pisać proste GDD i twórz na ich podstawie gry we frameworkach, które poleciłem. Możesz używać unity, ale zapewne warty uwagi będzie UDK-owy artykuł intoxicate. Nie wiem jednak czy będzie on dla osoby absolutnie zielonej, czy może będzie wymagał już jakiejś elementarnej wiedzy.

Offline intoxicate

  • Użytkownik
    • Jak zrobic gre FPP

# Kwiecień 14, 2011, 14:08:58
Cytuj
ale zapewne warty uwagi będzie UDK-owy artykuł intoxicate. Nie wiem jednak czy będzie on dla osoby absolutnie zielonej, czy może będzie wymagał już jakiejś elementarnej wiedzy.
Zanim on się pojawi jeszcze sporo czasu minie. Jest kierowany dla laików, początkujących.

Offline Xirdus

  • Moderator

# Kwiecień 14, 2011, 14:23:53
Zanim on się pojawi jeszcze sporo czasu minie. Jest kierowany dla laików, początkujących.
Mam nadzieję że zdążę sobie do tego czasu sprawić sprzęt z obsługą SSE2 ;)

Offline intoxicate

  • Użytkownik
    • Jak zrobic gre FPP

# Kwiecień 18, 2011, 09:20:05
:D gra jest na UDKM nie na UDK więc jest sporo optymalizacji i pójdzie Ci jak UDK Ci chodzi na PCie.

Problem w tym, że pierw muszę skończyć grę na której opiera się art. Zostały mi assety/menu/hud i balans. Później znajdę wydawcę i skupie się tylko na arcie. Trochę z innej strony podchodzę do tego. Najgorsze jest to, że jeszcze nic konkretnego nie napisałem a art ma już ~50 stron, prawdopodobnie zmienię strukturę jak całość będzie gotowa.

Co do tematu. Autorze musisz wiedzieć, że game dev to nie jest praca typu: siedzimy w piaskownicy i bawimy się w robienie gier. To ciężka praca, wymagająca poświęceń, ambicji, determinacji, umiejętności. Często można się nie zgadzać z wieloma rzeczami, często trzeba 'przysiąść' by nie uwalić terminu. Umysłowa praca imho jest bardzo męcząca. Zastanów się czy chcesz ryzykować i czy naprawdę chciałbyś tworzyć gry w przyszłości, może lepiej byłoby budować drogi/domy etc gdzie idziesz z rana do roboty, wracasz popołudniu i masz siły jeszcze na to by przed telewizorem wypić browar.

Offline Pomnico

  • Użytkownik
    • Magic-Ars

# Kwiecień 18, 2011, 09:39:19
Myślę że dobry designer jest na wagę złota, ale nawet mając talent potrzebne jest sporo doświadczenia by takim zostać. Problem w tym że większość firm robiących gry wcale nie szuka takiej osoby. Z mojego doświadczenia wynika, że w przypadku małych firm to właściciel zazwyczaj chce się bawić w wymyślanie gier, a robienie ich zostawia programistom / grafikom. W dużych studiach pewnie mają takie stanowisko, ale prawdopodobnie wymagają czegoś więcej niż tylko zapału - jakieś doświadczenie, sukcesy. Możliwe też, że taka osoba byłaby odpowiedzialna nie tylko za wymyślanie gry, ale też za implementowanie choćby logiki (na poziomie skryptów).

Jeśli się nie mylę, wynika z tego, że tak czy inaczej musisz poznać programowanie choćby na tyle, aby samemu spłodzić proste technologicznie gry. Ja osobiście chciałbym polecić swoją ścieżkę kariery, a więc programisty, jednak jeśli programowanie cię nie kręci, to byłaby to zła rada. Gdybym był na Twoim miejscu, pewnie poszedłbym na jakieś studia, które pomogłyby mi nauczyć się wymyślać ciekawe historie i pisać ładnym językiem, żebym umiał stworzyć interesujące i naturalne dialogi, narracje itp. Pytanie tylko czy bardziej zależałoby mi na j. polskim, czy angielskim. W międzyczasie starałbym się poznać programowanie w takim zakresie, aby umieć tworzyć gry samemu. No i starałbym się połączyć te dwie dziedziny pracując nad swoimi grami.

Niestety taka ścieżka ma jedną podstawową i niezwykle istotną wadę. Jeśli nie wyjdzie Ci z robieniem gier, zostajesz z niczym. Bo niby do czego innego wykorzystasz wiedzę zdobytą w trakcie studiów? Co do szansy na znalezienie pracy w branży, to też raczej nie byłbym zbyt optymistycznie nastawiony. Firm robiących gry i szukających designera jest raczej mało, więc tutaj szanse na znalezienie pracy raczej niewielkie. W takim wypadku jedyną szansą jest tworzenie gier samemu. A to zdecydowanie lepiej na rynek zagraniczny, bo większa jest ilość odbiorców. No a w tym przypadku umiejętność pisania ładnie po polsku raczej się nie przyda.

Jeśli wybierzesz np. filologię angielską będziesz miał plusa w tworzeniu fabuły gry po angielsku, a do tego opcjonalnie zawsze zostanie Ci opcja zatrudnienia się jako nauczyciel bądź tłumacz j. angielskiego, więc chyba to byłaby najlepsza porada z tych, jakie przychodzą mi do głowy. Pamiętaj jednak, że to Twoje życie, konsekwencje wyborów będziesz ponosił sam jeden, więc sam też musisz podjąć decyzję ;)
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 18, 2011, 09:43:45 wysłana przez Pomnico »

Offline intoxicate

  • Użytkownik
    • Jak zrobic gre FPP

# Kwiecień 18, 2011, 10:00:49
Cytuj
Myślę że dobry designer jest na wagę złota, ale nawet mając talent potrzebne jest sporo doświadczenia by takim zostać. Problem w tym że większość firm robiących gry wcale nie szuka takiej osoby. Z mojego doświadczenia wynika, że w przypadku małych firm to właściciel zazwyczaj chce się bawić w wymyślanie gier, a robienie ich zostawia programistom / grafikom. W dużych studiach pewnie mają takie stanowisko, ale prawdopodobnie wymagają czegoś więcej niż tylko zapału - jakieś doświadczenie, sukcesy. Możliwe też, że taka osoba byłaby odpowiedzialna nie tylko za wymyślanie gry, ale też za implementowanie choćby logiki (na poziomie skryptów).
Tak między nami mówiąc znaleźć w Polscę dobrego designera/producera jest bardzo ciężko, więc na pewno droga Designer daje pewną przyszłość o ile jest się dobrym. Co zrobić by być dobrym? - robić, po prostu robić. Nie koniecznie w firmach, można na swój rachunek.  Przykładem tu może być Piotr Iwanicki (jeśli pomyliłem nazwiska przepraszam), który samemu robi i jeszcze z 2 latka tak porobi a o pracę w game devie jako designer nie będzie musiał się starać.

Cytuj
Firm robiących gry i szukających designera jest raczej mało
Moim zdaniem większość firm szuka designera, nawet jak o tym nie mówią. W tej roli jest deficyt i to konkretny. Jak tak dalej pójdzie firmy będą zatrudniać ludzi z zagranicy na tego typu stanowiska coraz częściej. W polsce jest deficyt bo ludzie nie mają się gdzie uczyć, a dostać się na to stanowisko jest trudno i nie ma gdzie tak naprawdę zdobyć tego expa. Najbardziej zabawne jest to, że robi się jakieś studia game devu a tam nikt nie myśli o osobach z którymi jest największy problem: Lead Programmer, Designer, Producer, Art Director.

Co moim zdaniem można by zmienić by designerów wyuczyć:
- możesz robić na swój rachunek,
- możesz czytać stertę książek, których o designie jest masa,
- możesz dołączyć do jakiegoś dobrze prosperującego teamu (który robi coś mało ambitnego) i tam się uczyć,
- możesz lecieć drogą od testera do designera - co potrwa i będzie bardzo trudne, ale dużo się nauczysz,

Można tu zauważyć braki:
- praktyki w firmie,
- studia game designu,

W polsce game dev jeśli chodzi o doświadczonych ludzi niestety jeszcze raczkuje. Firmy muszą ryzykować zatrudniając ludzi i muszą inwestować w wyuczenie takowych. Generalnie jest z dupy. Ale to nie oznacza, że samemu nie możesz nic robić w tym kierunku, ważne tylko byś wiedział 'jak' się uczyć i miał znajomego, który wie więcej od Ciebie.

Cytuj
więc tutaj szanse na znalezienie pracy raczej niewielkie.
szanse sa niewielkie albowiem szuka się na tego typu stanowisko kogoś bardzo dobrego. Designer to odpowiedzialna fucha.

Cytuj
Jeśli wybierzesz np. filologię angielską będziesz miał plusa w tworzeniu fabuły gry po angielsku, a do tego opcjonalnie zawsze zostanie Ci opcja zatrudnienia się jako nauczyciel bądź tłumacz j. angielskiego, więc chyba to byłaby najlepsza porada z tych, jakie przychodzą mi do głowy. Pamiętaj jednak, że to Twoje życie, konsekwencje wyborów będziesz ponosił sam jeden, więc sam też musisz podjąć decyzję ;)
Idąc dalej dla Designera english powinien być prawie native. To jest podstawa.  Więc takie studia były by dla Ciebie dobre.

Co nie zmienia faktu, że zamiast pisać posty w stylu "Jak zacząć?" Po prostu zacznij kurde, nikt Ci nie powie jaką powinieneś wybrać drogę bo to Twoje życie jest. Coraz częściej się widzi tego typu posty 'jak zrobić, jak zaczać, jak się zesrać' ludzie kurde zacznijcie robić po prostu zamiast tracić czas na pierdoły...
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 18, 2011, 10:08:53 wysłana przez intoxicate »

Offline Mendrek

  • Użytkownik

# Kwiecień 24, 2011, 10:38:32
Czyli ogółem należy wyjść z założenia, że sam talent humanistyczny nie wystarczy, i summa summarum i tak trzeba nauczyć się praktycznego programowania, żeby skończyć na tworzeniu własnych popie.rdółek na UDK, Unity czy innym narzędziu do tworzenia gier?

Offline Lamer

  • Użytkownik
    • www.inwriter.wordpress.com

# Kwiecień 24, 2011, 22:36:47
Talent humanistyczny nie jest prawie w ogóle potrzebny, projektowania trzeba się po prostu nauczyć. Co innego gdybyś chciał pisać powieści, ale gra to coś kompletnie innego wymagającego wiedzy z wielu dziedzin, której nie da ci żaden talent. Zamiast płodzić sterty walltextów lepiej zrobić prostą gierkę i na jej przykładzie uczyć się tworzenia gier.