Autor Wątek: Jak zacząć?  (Przeczytany 8639 razy)

Offline Thyrid

  • Użytkownik

# Kwiecień 09, 2011, 20:41:31
Witam, mam 16 lat i interesuje się designem gier, pisaniem fabuły, opisywaniem mechaniki. Chciałbym z tym związać swoją przyszłość. Bawie się w to od właściwie trzech miesięcy i moje portfolio jest równe zeru, ale mam cichą nadzieje, że to wypali.
Co robić dalej? Projektować gry małe, czy rzucić się na coś większego? Na jaki kierunek studiów itp.

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Xender

  • Użytkownik

# Kwiecień 09, 2011, 21:06:39
Chyba na początek najlepiej zabrać się za coś małego, zawsze czegoś się człowiek nauczy. Ja właśnie zaczynam teraz od małych gierek.

Offline Thyrid

  • Użytkownik

# Kwiecień 09, 2011, 22:28:13
Mhm, a kierunek studiów? Jaki wybrać, bo szczerze mówiąc - nie mam zielonego pojęcia. Klepanie kodu mnie nie interesuje, nie mam zacięcia do informatyki jako pisania kodu.
Lubię jezyk polski, oraz interesuje się matematyką ; ) No i designem gier komputerowych, ma się rozumiec.

Offline Snejk47

  • Użytkownik

# Kwiecień 09, 2011, 22:38:27
To zostaje chyba grafika.

Offline sobol

  • Użytkownik

# Kwiecień 09, 2011, 22:42:59
Grafika a design to zupełnie co innego.
@Thyrid masz jeszcze trochę czasu do wyboru studiów, więc póki co skup się na projektach amatorskich. Spróbuj zrobić coś samemu - w sensie projekt gry. Jeśli będzie dobry, poszukaj do niego teamu. Jeśli znajdziesz mądrych koderów, którzy rozumieją, że design to nie tylko wymyślenie "robimy klona diablo", a Twój design będzie dobry, to może coś powstanie. Potem nic tylko wkręcenie się w projekty komercyjne pozostaje :) Powodzenia.

Offline Thyrid

  • Użytkownik

# Kwiecień 09, 2011, 23:06:10
Musze spróbować.
 Co do grafiki, jestem antytalentem artystycznym, więc tylko zapisałbym się na studia graiczne, aby z nich wyleciec :)

Offline Snejk47

  • Użytkownik

# Kwiecień 09, 2011, 23:21:56
A są studia dla designerów? Chodzi o jakieś "zabezpieczenie" jak na designerów nie będzie zapotrzebowania.

Offline MadBonsai

  • Użytkownik
    • Ifrit

# Kwiecień 10, 2011, 00:04:39
A są studia dla designerów? Chodzi o jakieś "zabezpieczenie" jak na designerów nie będzie zapotrzebowania.
Nie. Designer nie jest zawodem, ani czymkolwiek innym, na co możesz dostać pracę.
Pracuj ciężko w dowolnym działce, miej szczęście, a któregoś dnia może zasłużysz na rolę "designer".

Na dobrą sprawę nie ma takich studiów, które rzetelnie nauczają pod gamedev. Świeża branża, najlepsi rzadko znajdują czas na taką formę nauczania.
Wszelkie studia uczące radzenia sobie z technologią czy artystyczne mogą ci pomóc. Ale jednocześnie możesz siedzieć w domu i składać interaktywne instalacje z papieru, gdzie człek przesuwa postacie sznurkami. Grunt, by rozwijać swoje umiejętności, a nie liczyć na jakieś lipne studia ;)
W czasie swoich studiów robiłem wszystko, by tylko nie być na zajęciach. Opłaciło się - przeszedłem 2 rekrutacje do pewnych uznanych developerów w tym kraju, dzięki wpisowi o moddingu w CV. "Dziś każdy głupi ma dyplom ukończenia Czegoś Tam" ;)

Sumując: pracuj, ucz się, rozwijaj skilla.

PS Studia są bardzo przydatne, bo masz masę czasu, by brnąć w swoją pasję, a starzy nie będą pretekstu do marudzenia. No chyba, że zawalisz sesję ;)
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 10, 2011, 00:06:10 wysłana przez MadBonsai »

Offline Azhiria

  • Użytkownik
    • Portfolio

# Kwiecień 10, 2011, 00:12:11
Na początek zdecydowanie angażuj się w mniejsze projekty. Lepszy mały projekt, ale pewniejszy do ukończenia i wpisania do portfolio niż duży, ale którego realizacja przeciąga się latami lub utyka gdzieś po drodze. Musisz liczyć się z faktem, że początkujący designer ma cięższy żywot niż np. początkujący grafik. Jako grafik jeśli masz wielki talent i Twoje prace rzucają na kolana, to pracodawca może przymknąć oko na brak doświadczenia. Designerowi sam talent nie wystarczy, bo liczy się także doświadczenie w współpracy z teamem i trzeźwość podejmowanych decyzji. Raczej nikt nie zatrudni designera, który nie ma na koncie żadnych, nawet amatorskich projektów.
Odnośnie studiów to szkoda, że nie kręci Cię informatyka, bo chyba ona byłaby najlepsza. Niby możesz podciągnąć się w pisaniu na studiach humanistycznych albo z scenopisarstwa, ale imo więcej zyskasz wertując książki o designie gier i dając swoje pomysły do zweryfikowania innym.

Offline Thyrid

  • Użytkownik

# Kwiecień 10, 2011, 00:38:27
Ogólem myślałem nad studiami ekonomicznymi. Jeśli mi się nie uda, zawsze mogę być jakimś księgowym :)

Offline sobol

  • Użytkownik

# Kwiecień 10, 2011, 11:46:42
Chciałbym nawiązać do "A są studia dla designerów? Chodzi o jakieś "zabezpieczenie" jak na designerów nie będzie zapotrzebowania.".
Pomijając kwestię ich istnienia. Jak na designerów nie będzie zapotrzebowania, to lepiej nie mieć studiów dla designerów chyba jednak :)
Myślę, że dobrą drogą alternatywną mogą być też gry... planszowe (SIC!). Designer + grafik wystarczą do stworzenia takiej gry, a obaj ładują sobie folio, o ile oczywiście gra jest fajna.

Offline Thyrid

  • Użytkownik

# Kwiecień 10, 2011, 13:20:22
@up
To też racja :) Zawsze jakaś alternatywa jest.

Offline MikeBorecki

  • Użytkownik

# Kwiecień 11, 2011, 03:10:12
Cześć @Thyrid,

Nie śpiesz się... Mając 16 lat masz tak naprawdę jeszcze wiele miesięcy przed wyborem studiów i wiele perspektyw przed sobą (chyba że idziesz jakimś przyśpieszonym trybem wtedy żałuj bo wiele imprez cie omija ;) )....

Obecnie nikt z nas nie może Ci doradzić jakie studia zacząć w przyszłości. Większość kierunków na uczelniach wyższych jest przydatna dla projektanta ponieważ erudycja pozwoli Ci zobaczyć problem z większej perspektywy. Do najbardziej popularnych należą kierunki techniczne (z informatyką na czele), humanistyczne (psychologia, antropologia) oraz zarządzanie.

Ale ten trend za dwa lata prawdopodobnie nie będzie już aktualny - zostaną otworzone nowe kierunki studiów oraz zmieni się zapotrzebowanie na konkretne talenty. To jedna z najbardziej dynamicznych branż więc... przyzwyczajaj się :) i naucz się dostosowywać.

Cytuj
Projektować gry małe, czy rzucić się na coś większego?

Co projektować? Jeśli mówiąc "coś większego" masz na myśli tworzenie gier AAA opanuj popularne silniki takie jak UDK i naucz się projektować wrażenia graczy w oparciu o dostępne mechaniki gry.

Alternatywą jest zwrócenie uwagi na produkcje niskobudżetowe. W takim wypadku powinieneś tworzyć samodzielne gry starając się w nich pokazać swój kunszt w zakresie doborze odpowiedniej mechaniki gry oraz tematu w wybranej przez siebie technologii.

Osobiście polecam:
 Game Maker Pro - http://www.yoyogames.com/gamemaker
 Unity 3 - http://unity3d.com/unity/

Ostatecznie to właśnie przez projektowanie gier (jakichkolwiek) nabierasz doświadczenia jako projektant więc jeśli chcesz mierzyć na to stanowisko powinieneś w tym momencie wziąć papier, długopis i zaprojektować klona PONG'a - jeśli ten klon będzie się podobał twoim kumplom -masz szanse ;) jeśli nie... masz jeszcze czas żeby doszlifować umiejętności, przeprowadzić badania wśród kolegów i stworzyć kolejną iterację.

Offline intoxicate

  • Użytkownik
    • Jak zrobic gre FPP

# Kwiecień 11, 2011, 10:05:15
Zainwestuj w książki o tworzeniu gier (design, biznes, management, AI, architektura silnika, QA, grafika) czytaj, czytaj, czytaj, czytaj. Jak będziesz wiedział już, że jesteś w stanie zrobić jakąś grę - czytaj dalej, aż wszystkiego nie przeczytasz.

Jak już przeczytasz wszystko będziesz wiedział za co się zabrać. Jak już się za coś zabierzesz w między czasie znów czytaj. Jak już coś skończysz znów przeczytaj, za każdym razem dowiesz się czegoś nowego.

co do studiów:
- pedagogika (dużo dowiesz się o młodych pokoleniach, często pomagają mi ludzie po pedagogice)
- psychologia (dużo dowiesz się o 'myśleniu człowieka' jw)
- architektura (dużo dowiesz się o tworzeniu interiorów i nie tylko jw)

studia na nie:
- programowanie (strata czasu),
- zarzadzanie i marketing (jeszcze większa strata czasu),
- grafika 3d (całkowita strata czasu)

Niektórym może wydawać się to dziwne, że ktoś po pedagogice będzie w stanie zrobić konkretny review gry casualowej. (tak naprawdę większość gier idzie w tym kierunku na różnych płaszczyznach)

Na pewno nie idź na studia o game devie w Polsce nie są one prowadzone poprawnie - ale za 3-5 lat może będzie warto.

Blame my ass.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 11, 2011, 10:22:12 wysłana przez intoxicate »

Offline Thyrid

  • Użytkownik

# Kwiecień 11, 2011, 17:40:38
Myślałem nad pedagogiką, ale nad zarządzaniem również, dlaczego strata czasu?