Autor Wątek: Symulator prawa jazdy  (Przeczytany 7568 razy)

Offline Krolik

  • Użytkownik

# Marzec 31, 2011, 02:24:50
Witam
Rozpoczynam pracę nad symualtorem prawa jazdy.
Przed zaprojektowaniem edytora do miasta muszę najpierw miec wszystkie informacje na co zwrócić uwagę, co ma wpływać na zachowanie sztucznej inteligencji - ruchu drogowego.

Z tego co narazie zebrałem to kierunki jezdni, sprawdzanie czy przed samochodem, pieszym nie ma przeszkody - inny samochód. Sygnalizacja, pierwszeństwo przejazdu.

Znaki np. zakazu wjazdu, czy inne sytuacje nie poswalajace AI wjechac nie beda brane pod uwage, bo ich ścieżki nie będą tam prowadzic.

Prosiłbym o pomysły co jeszcze kazdy z objektów AI powinien sprawdzac, co również my powinnismy brac pod uwage jako kursanci. Generalnie mam jeszcze kilka rzeczy na oku, ale łatwo tutaj cos pominac wiec w tym wątku prosiłbym o jakies wasze pomysłu.
« Ostatnia zmiana: Marzec 31, 2011, 02:26:40 wysłana przez Krolik »

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Vipa

  • Redaktor

# Marzec 31, 2011, 09:45:20
Projektowanie sytuacji gdy przepisy ruchu drogowego nie są przestrzegane jest jednym z elementów takiego symulatora. Nie blokuj zakazów wjazdu itp. Jak inaczej ktoś nauczy się patrzeć na drogę czy tego, że ma zachować bezpieczny odstęp? Piłka wlatująca na drogę z pobliskiego placu zabaw czy wyskakujący pieszy także może się zdarzyć.
W przypadku takiego projektu zwróciłbym uwagę na zróżnicowanie środowiska, każda ulica musi być rozpoznawalna.

Bez tych elementów, zamiast symulatora zrobisz emulator.

Offline Furry

  • Użytkownik
    • DevBlog

# Marzec 31, 2011, 09:49:42
Hmm co do pomysłów to jam mam dosyć nietypowy ale w 100% rzeczywisty:
chodzi o poza standardowe przypadki, które mimo wszystko często się zdarzają. Np: wybiegające dzieci na czerwonym świetle na ulicę, światła które się popsuły(nie koniecznie muszą mrugać na pomarańczowo ale np czerwony może się nie zmieniać przez 30 min, taksówkarz który jedzie po zakreskowanym polu(nie pamiętam jak to się nazywało), duży ruch w którym nikt nie chce cię przepuścić do włączenia się do ruchu, jakiś dziadek na równorzędnym skrzyżowaniu wyjedzie ci na rowerku bo myśli, że ma pierwszeństwo itp. Dwa pierwsze przypadki mi się trafiły więc - tak są w pełni możliwe.

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Marzec 31, 2011, 12:04:12
Cytuj
Prosiłbym o pomysły co jeszcze kazdy z objektów AI powinien sprawdzac, co również my powinnismy brac pod uwage jako kursanci.
Generalnie jeżdżąc samochodem w rzeczywistości bardzo odczuwalny jest podział kierowców na typy charakteru. Do tego stopnia, że kierowca z pewnym stażem jadąc jako pasażer i skupiając się na obserwacji może się poczuć jak wróżka, która widzi przyszłość.

Z grubsza kierowców można podzielić na:
- wyluzowanych - jakieś 20%; zajmują cały czas prawy pas i jadą z tempem samochodu przed nimi (chyba że jest to traktor czy inna kolumbryna - wtedy wyprzedzają); jeżeli jest to pierwszy kierowca w kolumnie i to on wyznacza prędkość, wtedy jedzie z reguły 10-20 km ponad aktualny limit, chyba że jest radar, trudna droga lub próg zwalniający,
- typowych - jakieś 70-75%; jedzie z reguły lewym (albo środkowym, jak są trzy) pasem z prędkością samochodu przed nim; jeżeli to on jest pierwszy jedzie 20-40 km ponad aktualny limit; czasem zjeżdża na prawy pas jeśli jest wolny, ale czasem też potrafi kilometrami być przyklejony do lewego; na żółte światło reaguje dociśnięciem gazu
- wyciskaczy - ułamek, ale najbardziej ich widać; jedzie z prędkością z jaką tylko się da (zwykle ok. 110 i 140-150 na obwodnicach), wciska się w każdą dziurę, która daje nadzieję na wyprzedzenie choć jednego pojazdu, a jadąc za kimś lewym pasem przykleja się do szyby, po czym po chwili albo mruda światłami, albo wyprzedza lewym pasem; skrzyżowania przejeżdża na "późnym żółtym"
- motocyklistów - to osobna kategoria; jedzie zwykle ok. 50-70 a w korkach/na światłach się wszędzie wciśnie

Oczywiście stopniowanie jest bardziej płynne, ale powyższe jest mniej więcej tym, co da się odczuć na drogach.

*) Jak pewnie każdy wnikliwy obserwator zauważł - na drogach pojazdów jadących zawsze zgodnie z limitem prędkości się nie spotyka (nie licząc rowerzystów i ciągników, którzy fizycznie nie są w stanie tego limitu przekroczyć).

Cytuj
światła które się popsuły(nie koniecznie muszą mrugać na pomarańczowo ale np czerwony może się nie zmieniać przez 30 min
W życiu nie spotkałem się z takim przypadkiem i domyślam się, że przed takimi rzeczami sygnalizacje są zabezpieczone (mamy XXI wiek i rzeczy typu watchdog są w standardzie w praktycznie każdym mikrokontrolerze). Za to dość częsty jest przypadek, gdy żółta lampa w sygnalizacji jest po prostu spalona (spalenia czerwonej i zielonej nie doświadczyłem, ale żółtej już parę razy).

Cytuj
duży ruch w którym nikt nie chce cię przepuścić do włączenia się do ruchu
A to akurat jest standard. :) Tu heurystyka jest prosta: wpuści Cię jeden samochód na 100, chyba że na chama władowałeś się już na połowę pasa - wtedy wpuści Cię jeden na 20, a reszta jakoś się przeciśnie.

Offline Kuba D.

  • Użytkownik

# Marzec 31, 2011, 12:18:34
Krzysiek, a gdzie jest kategoria 'kobieta za kierownica' ?

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Marzec 31, 2011, 12:33:46
Krzysiek, a gdzie jest kategoria 'kobieta za kierownica' ?
Z reguły mieści się w tych pierwszych + robi czasem dziwne rzeczy. Ale takich jest naprawdę mało na drogach.

Offline Liosan

  • Moderator

# Marzec 31, 2011, 12:45:35
Cytuj
światła które się popsuły(nie koniecznie muszą mrugać na pomarańczowo ale np czerwony może się nie zmieniać przez 30 min
W życiu nie spotkałem się z takim przypadkiem i domyślam się, że przed takimi rzeczami sygnalizacje są zabezpieczone (mamy XXI wiek i rzeczy typu watchdog są w standardzie w praktycznie każdym mikrokontrolerze).
A ja się spotkałem :) Po paru cyklach sznureczek samochodów (w tym ja) zgodnie uznaliśmy, że to niezmienne czerwone wcale nie jest takie czerwone, i można przejechać... wszyscy powolutku, jakby ostrożnie, ale przejechali :)

Ale to było raz, z reguły faktycznie mryga żółte.

Liosan

Offline t4fun

  • Użytkownik

# Marzec 31, 2011, 13:17:11
A ja się już kilka razy spotkałem z spalonym zielonym lub czerwonym, i to nawet częściej niż spalone żółte.

Dodałbym jeszcze ludzi zawracających w przeróżnych miejscach.
A także ludzi jadących pod prąd na jednokierunkowych, zwłaszcza gdy uliczka jeszcze tydzień wcześniej była dwukierunkowa.

Offline shoter

  • Użytkownik

# Marzec 31, 2011, 16:29:41
A także ludzi jadących pod prąd na jednokierunkowych, zwłaszcza gdy uliczka jeszcze tydzień wcześniej była dwukierunkowa.
Jak Dałoby sie poinformować o tym gracza?

Offline menajev

  • Użytkownik
    • Karate Inowrocław

# Marzec 31, 2011, 18:09:41
W przypadku gdy ktoś idzie w twoim kierunku na teoretycznie jednokierunkowej, raczej nie ma dla ciebie znaczenia, czemu to robi.

Offline rm-f

  • Użytkownik
    • Tu trolluje

# Marzec 31, 2011, 18:28:39
Powodzenia, pytanie nr.1 masz prawo jazdy?

btw. Mnie najbardziej stres zjadał, że aż myliłem drogowe z mijania :)
« Ostatnia zmiana: Marzec 31, 2011, 18:32:17 wysłana przez świrus »

Offline Furry

  • Użytkownik
    • DevBlog

# Marzec 31, 2011, 18:57:04
To nieźle:P Ja tylko stepowałem po pedale gazu jak wjeżdżałem pod górkę:)

Dodaj może jakiś efekt pośpiechu, w sensie np na panelu bocznym pytania(zamknięte) o zasady ruchu itp.

Offline Kurak

  • Użytkownik

# Marzec 31, 2011, 19:23:19
nie zapomnij zrobić fajnego modelu zniszczeń ;)

Offline Krolik

  • Użytkownik

# Marzec 31, 2011, 19:44:37
Tak mam prawko. Modelu zniszczen nie bedzie bo stłuczka - stop gry i zakończenie jazdy i prosze nie filozofujmy tutaj o tej kwestji, bo widze, że zanosi sie na offtop w temacie.

Sprawdzanie drogi czy jedziemy pod prąd jest już rozwiązane.
Testy w grze również się pojawią.
Interesuje mnie teraz tematyka automatyki miasta - dodaje znak, przeszkode, samochód i ai automatycznie sie do nich dostosowuje.

Mam już częsciowo rozpisane zasady działania, ale chciałbym abyście dawali swoje spostrzeżenia na co zwrócić uwagę, co powinno sprawdzac jeszcze AI?
« Ostatnia zmiana: Marzec 31, 2011, 20:22:18 wysłana przez Krolik »

Offline Krolik

  • Użytkownik

# Marzec 31, 2011, 19:52:01
W grze pojawią się również scenki, gdzie dojeżdżamy do danego miejsca gra sie zatrzymuje i otrzymujemy 3 podpowiedzi. To będzie dodatkowy jeden z trybów gry. Również będą sytuacje specjalne jak zwężenia drogi, korek czy wypadek, tu akurat dzieci wbiegajace na jezdnie itp można będzie dorzucic. Bardziej mnie interesuja standardowe sytuacje gdzie nic sie nie psuje a kierowca jedzie prawidłowo i trzyma sie zasad.