Autor Wątek: Portal dystrybucji gier PLAY  (Przeczytany 18089 razy)

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Marzec 09, 2011, 00:28:27
Cytuj
Ja to widzę tak, że większość chciałaby dostać akcje, ale jednocześnie dostawać $$.
Ja będąc zwykłym developerem chciałbym dostawać $$. Akcje firmy są mi niepotrzebne - to zamrożona kasa, ulokowana w bądź co bądź ryzykownym interesie. Małemu developerowi zamiast akcji bieżąca kasa jest potrzebna bardziej.

Cytuj
Czyli rozwinąć biznes bez wkładu własnych środków.
Własny środek został włożony - czas na wyprodukowanie tytułu. Zadaniem portalu publikującego jest zamienić czas ulokowany w postaci gry na gotówkę. To jest podstawowa funkcja portali dystrybucyjnych.

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline aaaa

  • Użytkownik

# Marzec 09, 2011, 02:45:42
Dodam swoje 10groszy.
O sobie jestem pesymistą. Czy taka inwestycja jak założenie nowej firmy ma prawo się zwrócić? Oczywiście, że tak.
Czy sprzedawanie gier za 1grosz to rozsądna decyzja? Dobry chwyt marketingowy ale na krótką mete, dlaczego? Niech będzie 100 gier na starcie kupno 100 gier wyniesie osobę 1pln, niech znajdzie się 1000 chętnych i już  mamy sumę dużą, a co potem? no właśnie wszystkie gry możliwe zostały wykupione i zapomni się o platformie (stronie) lub następne gry będą za drogie względem pierwszych. Jak to rozwiązać? Oferowanie ciągle w promocji gry za 20groszy (co tydzień[7dni i 23h59min] inna gra) zatrzymało by to klienta na dłużej.
Co lepsze strona czy platforma podobna do steam, oczywiście że ta druga wystarczy kliknąć ikonkę na pulpicie i już jesteśmy w panelu kupna gry/przyjaciół/rankingów/forum.
Programista nie chińczyk za obiecaną miskę ryżu nie będzie miał motywacji do pracy. Jak temu zapobiec? np. 10% dostaje programista, 50% idzie na reklamę, 20% na inne wydatki(podatki?zarząd?), 20%programista może przeznaczyć na reklamę lub wypłatę jak będzie chciał.
Pieniądze na start są zawsze potrzebne, ale ludzie kochają udzielać kredytu bez oprocentowania! Przedpłatą na kontoGracz czy wysłaniem sms by doładować wirtualny portfel.
Wejście na rynek USoA to marzenie chyba każdej firmy, ale czy nie lepiej wybrać kraje gdzie konkurencja jest mała? Nowe kraje unii to kraje podobne do naszego, rozwijające się (mają komputery i internet) i wydanie 14 Forint to nie dużo jak za grę przy której można spędzić parę godzin. Więc jak rozpoczniecie działalność zaczniecie od Polski i powoli po nowej unii dojdziecie do USoA.
Nie opisałeś jak widzisz wersje językowe, Pl, En każdy programista zna, a co z niemieckim, francuskim rosyjskim? Moja siostra mimo ukończenia studiów zna bardzo słabo angielski, więc to samo może się tyczyć innych kobiet w wieku 30-40 (z innych krajów poza pl,us).
Masz 27 miesięczników super duży target(ile kosztuje reklamą we wszystkich naraz?)! Średnia wieku? 6-14? Takie osoby słabo znają się na płatnościach ale smsy potrafią wysyłać, by namówić osoby w wieku 30-50(posiadające dzieci małe) trzeba kupić reklamę w miesięczniku/tygodniku dla pań domu/matek a najlepszą zachętą do kupienia gry jest opinia Pani Dr N. Hum, Lek. Mgr Psychologii, że dziecko grając w grę będzie się rozwijało 2 razy szybciej.
Oczywiście nie może zabraknąć PP gdzie się znajdzie więcej darmowych spamerów niż poprzez PP, a dobrze skonstruowany PP może zapewnić dużą ilość reklamy za darmo/grosze np. 10% od zakupów osób poleconych(przy pierwszych 3 zakupach) i do tego jeszcze małą '*' PP nie dotyczy gier najnowszych.

Osoby które mówią, że to przekręt nie muszą brać udziału mogą swoje gry sami sprzedawać, jak pamiętam polska to częściowo wolny kraj.

Ciekawostka
Wyprodukowanie tysiąc 1groszówek to jest koszt równy 6301 groszy (63,01PLN).

Życzę powodzenia i mam nadzieję, że wam się uda. Ja niestety na życie patrze czarno biało.
« Ostatnia zmiana: Marzec 09, 2011, 04:42:23 wysłana przez aaaa »

Offline Limal

  • Użytkownik
    • http://wolnik.co.uk

# Marzec 09, 2011, 09:00:04
Kriswawa, dzięki, że podzieliłeś się pomysłem na portal na forum.

Jeśli ktoś ma poduszkę finansową, to niekoniecznie musi mu zależeć na kasie natychmiast. Chcącemu nie dzieje się krzywda. A chętnych nie zabraknie, bo pomysł wydaje się dobry. Steam jest świetny, ale tylko podczas Świąt Bożego Narodzenia, kiedy faktycznie można dostać hity za 25-33% ceny.

Offline dario

  • Użytkownik

# Marzec 09, 2011, 09:07:09
Zaciskanie pasa:
wspominam o tym od paczatku - zeby wyselekcjonowac wlasciwych ludzi
ja nie potrzebuje kasy , jeszcze potrzeba 30 osob ktore podchodzi do tematu jak ja ( a nie mowie ze to bedzie latwe )

Z tym rzeczywiście może być problem. Szczególnie z developerami. O ile webmasterzy, ludzie od PR itd. mogą chcieć akcje, tak developer woli korzyści w postaci pieniędzy. Tymbardziej że zrobienie gry to zazwyczaj nie zadanie dla jednej osoby. Mówię to jako developer, bo czasami utrzymać np. grafika, który nie dostaje kasy, jest ciężko.

Jeżeli chodzi o mniejszych developerów, to może warto pomyśleć żeby dostawali od samego początku produkcji jakieś wynagrodzenie. Nie muszą to być pensje takie jak w dużych studiach, ale żeby mogli oni poczuć że za swoją pracę coś mają. To tak na początek, gdyby na portalu miały znaleźć się jakieś dobre exclusivy. Dopóki portal nie zacznie przyciągać developerów dobrą sprzedażą.

POLSKA
Jest pomysl - zaraz pojawia sie 10 pesymistow...na szczesie jest tez wielu optymistow , i jak spojrzec na swiat - to glownie optymisci doszli do kasy  - wizjonerzy

Tak...Wiadomo że nie można przeginać w żadną ze stron. Ale dlaczego tutaj od razu nachodzą większość myśli, że zaraz zostaną oszukani, okradzeni i ogólnie samo zło. Został rzucony pomysł, dyskutujcie o nim. Każdy narzeka że gamedev w Polsce jest marnie rozwinięty, a jak przychodzi okazja żeby przyczynić się do jego rozwoju i jeszcze na tym zarobić, to wszyscy tylko narzekają ;)

kusi mnie podejscie do portalu - ze zawsze widac ile autor zarobil na grze , ile sie jej sprzedalo
zawsze mnie to ciekawilo - ile danej aplikacji zeszlo w appstore - czy bigfish

Takie rozwiązanie zadowoliło by większość osób.

Co lepsze strona czy platforma podobna do steam, oczywiście że ta druga wystarczy kliknąć ikonkę na pulpicie i już jesteśmy w panelu kupna gry/przyjaciół/rankingów/forum.

Nie jest to takie oczywiste jak się wydaje. Jeżeli celujemy w "mamy" to jednak lepsza jest strona internetowa. Bo zapewne każda mama potrafi wpisać adres, kliknąć link i poruszać się po stronach internetowych. A nie każda mama potrafi instalować oprogramowanie i posługiwać się nim.

Ktoś może napisać że owszem, ale grę również trzeba ściągnąć, zainstalować i uruchomić. To jest dobrze zrealizowane w bfg, gdzie po kliknięciu na download uruchamia się aplikacja bfg i pobieranie oraz instalowanie jest automatyczne. Bez ingerencji użytkownika. Widać nawet na tym polu casualizacje i w takim kierunku powinniśmy iść.

Pamiętać należy jeszcze o tym, że stronę i tak trzeba zrobić. Więc po co jeszcze tak rozbudowany klient? Automatyczna instalacja wystarczy. Stronę internetową wyświetlisz na każdym sprzęcie i platformie która ma przeglądarkę a klienta trzeba napisać na każdą platformę niemal z osobna. Bo zakładam że będziemy mieli gry na różne platformy.

Wejście na rynek USoA to marzenie chyba każdej firmy, ale czy nie lepiej wybrać kraje gdzie konkurencja jest mała? Nowe kraje unii to kraje podobne do naszego, rozwijające się (mają komputery i internet) i wydanie 14 Forint to nie dużo jak za grę przy której można spędzić parę godzin. Więc jak rozpoczniecie działalność zaczniecie od Polski i powoli po nowej unii dojdziecie do USoA.

Z tym się zgodzę. Pisałem o tym wcześniej, zacznijmy od naszego podwórka i ewentualnie sąsiadów, ale nie zamykajmy sobie drogi na resztę świata.

Masz 27 miesięczników super duży target(ile kosztuje reklamą we wszystkich naraz?)! Średnia wieku? 6-14? Takie osoby słabo znają się na płatnościach ale smsy potrafią wysyłać, by namówić osoby w wieku 30-50(posiadające dzieci małe) trzeba kupić reklamę w miesięczniku/tygodniku dla pań domu/matek a najlepszą zachętą do kupienia gry jest opinia Pani Dr N. Hum, Lek. Mgr Psychologii, że dziecko grając w grę będzie się rozwijało 2 razy szybciej.

A kto kupuje tym dzieciom w wieku 6-14 gazety? Bardzo często będzie to mama czy też tata. I równie często mama czy tata sami grają, instalują dziecku gry, a nawet z ciekawości przejrzą miesięcznik itp. Nie trzeba  reklam w Pani domu umieszczać. Można by też dodawać do instalatorów, po zakończeniu samej instalacji automatyczne wyświetlenie strony z portalem...Jest trochę metod aby efektywnie wykorzystać to co posiada Krzysiek.

Offline Pitru

  • Użytkownik

# Marzec 09, 2011, 17:53:08
mam takie pytanko..
PLAY przyjmuje giery od niepełnoletnich devów?? Biorąc oczywiście pod uwagę to iż taka gra jest np dobra/play jest nią zainterestowany.

Offline ANtY

  • With fury and fire
  • Użytkownik
    • ANtY

  • Zbanowany
# Marzec 09, 2011, 17:56:46
mam takie pytanko..
PLAY przyjmuje giery od niepełnoletnich devów?? Biorąc oczywiście pod uwagę to iż taka gra jest np dobra/play jest nią zainterestowany.
Tak ale to nie ten temat.

Offline banan

  • Użytkownik

# Marzec 09, 2011, 18:16:02
Cytuj
za rok - portal wypracowal wartosc 1mln zl , podchodzi inwestor co wsadza 1mln zl.
1% akcji Henka - wart jest 100tys

Od kiedy 1% z miliona to 100tys. Chyba najpierw powinienes nauczyc sie liczyc. Drugą rzeczą, że tłumaczenie błedów szybkoscią pisania to żadna wymówka. Rzucasz na szybko jakies ochłapy, a akurat ty powinieneś najpoważniej podchodzic do tematu szukajac ludzi do współpracy.

Offline Moriquendi

  • Użytkownik

# Marzec 09, 2011, 19:22:55
Apropo sprzedawania gier po 0,01 zł. (rozumiem, że 0,01 to przykład, może być i 1 zł..)

Chyba twórcy World of goo zrobili taki myk, że przez jakiś czas można było kupić grę w akcji "Płać ile chcesz".
Czy zapłacisz 1 cent, czy 1$, czy 10$ - kupiłeś grę.
Większość wysyłała 1$, ale byli też tacy co wysyłali większą kasę. Czy się opłacało?
Opłacało, bo przyciągnęła masę osób.

Oczywiście żaden mądry człowiek nie zrobi takiej promocji w dniu premiery... Ale gdy sprzedaż zaczyna maleć, wtedy boom - podbijamy.
////


Krzysiek, zdefiniuj dokładnie za co developer może dostać akcje.
Nie będziesz z pewnością rozdawał akcji wszystkim developerom, tylko wybranym. Zadania: Zaangażowanie w tworzenie klienta, promocję portalu, gry z wyłącznością dla portalu (np. na 1 rok), itp??

Offline Lamer

  • Użytkownik
    • www.inwriter.wordpress.com

# Marzec 09, 2011, 19:49:21
Ja bym proponował ilość akcji dla devów proporcjonalną do wkładu jaki dana gra wniosła w rozwój serwisu. Można to w prosty sposób obliczyć na podstawie danych o sprzedaży. Jeżeli była to dobra produkcja, to z pewnością się dobrze sprzeda, więc devowi należy się odpowiednia nagroda. Informacja o sprzedaży może być publiczna (np. top 10 najlepiej sprzedających się gierek), wtedy dev policzy sobie, ile akcji dostanie w oparciu o odpowiednią umowę. Przejrzystość systemu zysków będzie z pewnością atutem.

Co do ceny, to podoba mi się propozycja kolegi wyżej, gdzie można dać graczom dowolność, co do kwoty albo dać developerowi wybór opcji sprzedaży. "Płać ile chcesz" to dobre rozwiązanie, gdyż w ten sposób gracze mogą nagradzać dobre produkcje, ale jeżeli devowi się to nie podoba, to mógłby wybrać inną formę sprzedaży, np. określoną cenę. Taka swoboda wyboru byłaby ciekawą nowością i atutem zarówno dla graczy jak i twórców. Zapewne taka inwestycja nie zwróci się w ciągu dnia, ale bądźmy dalekowzroczni, przejrzysty serwis będzie reklamą samą dla siebie.

Offline Moriquendi

  • Użytkownik

# Marzec 09, 2011, 20:09:56
@up
Można jakoś wyliczyć akcje na podstawie zaangażowania developera, ale ja bym tego nie liczył na podstawie akcji.

Ja myślę,że nie będzie wielkim problemem żeby umieścili swoją grę na portalu. Dla dev'a do biznes - mieć gre na 10 portalach, a nie na 2.
I teraz wchodzi ci do serwisu 2d Boy i wkłada do serwisu World of Goo. Sprzedaż jest faktycznie większa od innych developerów, ale czy to oznacza, że powinien dostać więcej akcji (o ile w ogóle dostać?!). Nie.... Liczy się też zaangażowanie w rozwijanie portalu, ale w dość ogólnym znaczeniu. Dawanie pomysłów, reklamowanie portalu itp. Takich rzeczy nie da się zmierzyć.

Wracając do powyższego przypadku. 2D Boy za sprzedaż World of Goo dostaje  zwyczajny %, np. 70% zysków.
Ale jak nawiąże współprace, cały zysk (albo np. 90%) przekaże na rózwój całego portalu, będzie angażował się w promocje portalu na swoich stronach i przede wszystkim kolejne gry będzie umieszczał w serwisie, to dostaje akcje.

To że dev umieści 1 grę nie daje mu udziałów w firmie. Bo to tak jakbym za kupienie syropu na kaszel dostawał 1% od przyszłych zysków całej apteki.
Ale jak będę kupował w aptece regularnie leki, będę polecał aptekę, zatrudnię się jako manager- wtedy dostaje udział.
Tak samo z grami. Jak dev produkował gry dla portalu i go reklamował to dostaje udział.


Offline Snejk47

  • Użytkownik

# Marzec 09, 2011, 20:57:04
Też podoba mi się pomysł z "Płać ile chcesz" (a można nawet "przerobić" i zrobić cenę minimalną, chociaż nie wiem czy był by to dobry pomysł).

Z mojej rozmowy z Panem Krzysztofem wynikało, że jeden człowiek opiekujący się portalem dostanie 10% i wszystko spada na jego barki (sam musi zadbać o grafikę, pozycjonowanie itd.) i sam ew. musi sobie znaleźć od tego ludzi. Zaproponowałem by przy projekcie tego typu lepiej to podzielić (skoro zgłaszają się ludzie), by potem ten "główny" webdev nie obrywał za innych, bo praktycznie się nie znamy, mieszkamy daleko od siebie i nic nie możemy sobie zrobić (ukarać). W firmie wiadomo, jak np. grafik się nie postara i klient będzie zły to "obelgi" polecą na szefa, a dopiero ten może zrobić coś swojemu grafikowi. Tu raczej nie ma szans. Jak z X'em urwie się kontakt to nie powinno zwalać się wszystkiego na "głównego".

Offline kriswawa

  • Użytkownik

# Marzec 09, 2011, 21:04:28
FAQ - Podsumowanie
jest to wstepny plan - po rozmowach z wami , ktróry moze ulec zmianom

1. Proponuje stworznie portalu DDP SA ( Digital Download Portal - w przyszlosci akcyjny )
poczatkowo - jako ustalona umowa miedzy wieloma osobami , opisujaca zasady wspolpracy , oraz podziału akcji wirtualnych - oparta na firmie prywatnej . W przypadku sukcesu - przeniesienie akcji do spolki akcyjnej , i docelowo wejscie na NewConnect.

2. Dlaczego chce cos takiego stworzyc? Wiem sam jak ciezko jest wstawic gry do Steam , BigFish i innych, i jak szybko nowosci znikaja w czelusciach innych gier ze swiata.
Stworzenie portalu przyjaznego polskim devom. moglo by byc dobre .

Zalozenie - ze duza grupa ludzi , tworzy cos - co moze dac kiedys satysfakcje , pieniadze , i fun.
wspolpraca opiera sie na zaufaniu , umowach , pracy.

3. Dla kogo akcje ?  do wspołpracy zapraszam
10% akcji trafi  dla: web designerow, php , pozycjonowanie , platnosci
20% akcji trafi  dla:  PRowcow - marketing szeptany , i inne akcje marketingowe
30% akcji trafi  dla:  portali , wspierajacych nasza dzialanosc
zapraszam tylko ludzi traktujacych to jako dodatkowe zajecie, biorac pod uwage , ze kasa moze pojawic sie za dlugi czas. nawet za 5 lat.
akcje przekazywane sa osoba za osiagniecia , oraz obietnice dzialan.
problemem bedzie jesli ktos dostanie akcje , i przestanie wspolpracowac. temat do rozpatrzenia
sprzedaz akcji - akcjonariusz moze sprzedac akcje dopiero po 2 latach od wejscia na NewConnect - co daje odległy termin . Prosze to wziasc pod uwage.
Bedzie mozna wziasc pod uwage - przeniesienie wewnetrzne akcji na inna osobe , jesli nowy akjonariusz bedzie pracowity. temat do przemyslenia

4. Co dla developerów ? Developerzy nie dostaja akcji , DDP sprzedaje gry ktore zaakceptuje.
Jesli developer ustali cene swoje gry na 10zl . to developer po sprzedazy dostaje 7zl , a DDP ma zys 3zl.
powiedzmy wstepnie 70% dla developer 30% dla portalu
DDP nie zamawia gier, nie zleca produkcji .
Zaleta w porownaniu do BigFish jest mniejsza biurokracja - i to wszystko
jesli chcesz stworzyc gre - i szukasz zleceniodawcy , mozesz napisac do mnie ( jako PLAY ) , ale to nie jest zwiazane z DDP

5. DDP zasada : Portal typu BigFish.com , stawiajacy na podobnego klienta casualowego

6. Ryzyko
Jest ryzyko ze ludzie nie widzac naplywow pieniedzy , beda rezygnowac .
jest ryzyko ze zyski beda przychodzily wolno - a debiut giełdowy odwlecze sie w czasie
jest ryzyko  ze stracisz czas na marne
jest ryzyko ze .... ( tu pesymista dopowie sobie swoje - a bedzie tego wiele )


7. Dlaczego to robimy
bo jestem osoba ktora moze sie zajac tym , finansowac , załatwic gry na rozruch , i wierze w tą branże
gdy zainwestuje kase , bedzie mi zależało żeby to ciągnąc do upadłego
tak samo z innymi ludzmi , kto zainwestuje czas , bedzie walczył aby DDP rosło

8.Plan prac
- przygotowanie strony wewnetrznej , z forum , regulaminem . terminarzem  spotkan.
1. ustalenie WEB team - przygotowanie strony
2. ustalenie adminów -dodanie  gier przez panel admina
3. wielu marketingowcow - piszacych ile sie da o stronie
4. namawianie developerow majacych gotowe gry - o wstawianie na nasz portal


9. Wartosc firmy DDP SA. nie znam jej , ale mam nadzieje ze bedzie wysoka.
Trzeba pamiętać ze fundusze inwestycyjne , venture capital i inne - musza inwestowac w cos pieniadze . a DDP bedzie dobrym kaskiem . - to sa moje domysly i nadzieje.

10 Zyski : wszystkie zyski firma wydaje na rozwoj - zgodnie z zalozeniamy wybranymi przez akcjonariuszy

11. Prezesa - i osobe odpowiedzlana za portal wybierze Zarzad.
Moge im byc na początku , ale z czasem  chce zostac tylko pracującym akcjonariuszem
w zyciu sie juz naprezesowałem

12. Na poczatek
wydatki : serwer, ksiegowosc , prawnicy, biuro  i inne - ponosze ja
sa to wydatki bezzwrotne , i nie obciazaja firmy
jesli firma stanie na nogi - zmoana na SA , i własne finansowanie

13. Open books : wszyscy akcjonariusze beda mogli zapytac o wszystko , i sprawdzic dokumenty , umowy , wplywy.

14. Promocje
zaproponowale gry za 0,01zl , moze to byc 1zl , jak i inne promocje ustalone przez zarząd.
napewno będą musiały być , i to ciekawe  . najchętniej takie o których bedą pisać ludzie .
np. Zaproponuj swoją cene . dobre

15. PLAY
PLAY jest tylko czesciowo zwiazany z DDP. Z PLAY wezmieny gry na rozpoczecie , reklame w pismach - wszystko ustalone przez zarząd. nie jest to mus - zarzad ustali co dla firmy najlepsze/

16 GRY
gry do dystrybucji beda przygotowywane jak w BF. czyli wlasne instalatory , ktore pomagaja w instalacji .
systemy punktacji . i inne pomysly


Obecnie jest juz pare osób chętnych do współpracy co mnie cieszy



Offline ANtY

  • With fury and fire
  • Użytkownik
    • ANtY

  • Zbanowany
# Marzec 09, 2011, 22:38:12
Szkoda, że jednak tylko casuale :/

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Marzec 09, 2011, 23:38:22
OK, teraz jest wszystko jasne i nie wygląda to tak źle. :)

Offline kriswawa

  • Użytkownik

# Marzec 10, 2011, 08:41:20
17. Portal ustawiony bedzie na casuale - ale moze sie to zmienic
trzeba by przemyslec jak zrobic - zeby nie stracic klientow casuali - a sprzedawac rowniez gry nie-casualowe
w sumie wiekszosc produkcji PLAY jakie bedzie na poczatek dostepna - jest nie-casualowa