Autor Wątek: Serwer gry a UML  (Przeczytany 1058 razy)

Offline komorra

  • Użytkownik
    • Blog naszego teamu (o grze Voxelfield)

# Październik 21, 2010, 15:33:50
Witam. Jakich diagramów najlepiej użyć (UML) aby dobrze zaprojektować serwer gry? Czy diagram klas i diagram przypadków użycia wystarczą, czy pomocne byłoby coś jeszcze?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Październik 21, 2010, 16:58:35
Staszek napisał diagram klas i przypadków użycia i napisał świetny serwer. Zbyszek zrobił tylko diagram klas, serwer działał, ale miał pełno bugów. A Marian w ogóle pisał diagramów do swojego serwera i tydzień później potknął się i spadł ze schodów!

A tak poważniej, to używaj tyle UML-a, ile uważasz za potrzebne, nie ma tu reguł. Możesz równie dobrze zamiast UML pisać dokumentację w plaintext albo bazgrać wszystko na kartkach bez żadnej ustandaryzowanej konwencji albo nawet pisać na żywca i poprawiać kod w miarę pisania.

I w każdym tych przypadków albo serwer będzie miał dobry kod, albo nie :).

Offline komorra

  • Użytkownik
    • Blog naszego teamu (o grze Voxelfield)

# Październik 21, 2010, 17:24:11
Dzięki za odpowiedź, szczególnie pierwsza część mi się podoba :) Spróbuję jeszcze poszperać coś w necie, ale jak mam już coś "bazgrać" to wybieram UML, być może przyda się takie doświadczenie później podczas pracy zespołowej.

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Październik 21, 2010, 17:39:23
Na pewno się przyda, tylko pamiętaj, że UML służy nie do "graficznego rysowania kodu", tylko przede wszystkim do modelowania konceptualnego - żeby namalować obrazek, który pozwoli łatwo zobaczyć, jak ma działać XYZ.

Jeśli stwierdzisz, że obrazkowi do pełnej treści brakuje diagramu sekwencji - dorzucasz. Jeśli czujesz, że wyrazisz się najlepiej diagramem stanów lub przypadków użycia - użyj właśnie tego. Jeżeli uznasz, że najlepszym możliwym opisem działania Twojego serwera będzie krótka forma tańca artystycznego - nie przejmuj się, że nie ma jej w UML-u, włóż rajstopy, ustaw kamerę na statywie, nagraj scenkę i dołącz ją do dokumentacji. Itd...

Słowem: Twoją misją jest nie tylko stworzyć, ale także dobrać te środki przekazu, którymi najlepiej opiszesz model swojego serwera. :)

Offline pawelek

  • Użytkownik

# Październik 21, 2010, 21:55:48
@up uśmiałem się setnie...

Generalnie w pracy z UML'a używamy diagramy czynności, klas i pakietów (ot modułów). To zazwyczaj wystarczy.
Generalnie zgadzam się z Kos'em, ale dodałbym, że UML został stworzony właśnie do działania w grupie. Jeśli masz robić tylko dla siebie, to trochę bez sensu. Natomiast jeśli robisz dla grupy to skup się nie na tym co ma być by było wg. Ciebie pełne, tylko co ma być by inni zrozumieli o co Ci chodzi. No i dobrze na etapie tworzenia UML pokazywać go komuś co jakiś czas i pytać, "i co z tego rozumiesz?". Zazwyczaj usłyszysz, że nic i poprawiać.

Aha gdyby twórcy UML'a zobaczyli nasz UML w pracy ,toby sobie włosy wyrwali, ale my rozumiemy o co biega :)

Pzodr.
P.