Autor Wątek: Gamedesign.com.pl - Start!  (Przeczytany 15072 razy)

Offline Neil

  • Użytkownik

# Październik 19, 2010, 00:10:35
sporadycznie i nie są tu mile widziani :)

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Lamer

  • Użytkownik
    • www.inwriter.wordpress.com

# Październik 19, 2010, 00:26:19
Gamedev.pl nie jest idealnym miejscem dla początkujących designerów, gdyż zauważyłem, że w dziale poświęconym projektowaniu wypowiadają najczęściej się programiści. To tak, jakbyś poszedł do szpitala i rozmawiał z ginekologiem o specyfice pracy onkologa. Też jest lekarzem, wiedzę lekarską ma, nawet wie coś na temat nowotworów, ale bawi się innymi sprawami. Niestety z forami pokroju Gamedesign.com.pl jest gorzej, jeżeli porównać to do szpitala, to nie ma tam nawet pielęgniarek. Porozmawiać może jedynie z absolwentami psychologii i dziennikarstwa, którzy nie dostali pracy nigdzie indziej.

Offline MadBonsai

  • Użytkownik
    • Ifrit

# Październik 19, 2010, 01:18:46
Zawsze lepsza krytyka doświadczonych programistów niż osób mających się za designerów.
Może powinniśmy od tego zacząć: nikt nie zaczyna jako designer w czystej formie. Można projektować grę będąc jednocześnie koderem czy grafikiem czy muzykiem czy scenarzystą. Dlatego tworzenie oddzielnego forum dla "designerów" jest tak bezsensowne.

Neil, nikt tu nikogo nie wygania. Z resztą twoich wywodów już nawet nie polemizuję - usilnie szukasz dziury w całym. Jak ktoś projektować samochody malując je na kartce, bez porozumienia z inżynierami, to niech bawi się w oddzielne fora.

Offline Lamer

  • Użytkownik
    • www.inwriter.wordpress.com

# Październik 19, 2010, 03:50:07
Jest dokładnie jak mówi kolega wyżej, nawet, jeżeli jest tu niewielu zajmujących się stricte designem, to są ludzie, którzy mimo wszystko znają się na rzeczy. Potrzeba "specjalistycznej kadry", ludzie sami z przysłowiowej dupy niczego się nie nauczą. Nie ma sensu odpalać forum bez wcześniejszego wsparcia w postaci wiedzy i doświadczenia z danego zakresu. Tutaj są tacy ludzie i z tego, co wiem byli od początku. Innymi słowy takie forum nie ma racji bytu, bo w czym pomoże początkującym? Samymi dobrymi chęciami nic nie zdziałacie, nie macie doświadczenia z branży. Zostaje wam więc tylko stworzenie miejsca, gdzie amatorscy designerzy będą mogli tworzyć bazę swoich projektów, ale to mamy już tutaj. Co wy właściwie możecie zaoferować ludziom prócz skryptu forum i dobrych chęci?
« Ostatnia zmiana: Październik 19, 2010, 03:54:31 wysłana przez Lamer »

Offline Neil

  • Użytkownik

# Październik 19, 2010, 12:27:36
At: Lamer
ciągle piszesz tak że jak czytam mam wrażenie że piszesz do mnie i piszesz nie zdziałacie, czuję się jak byś uważał że mam coś wspólnego z tym forum.
Nie nie mam - Jestem związany z nim tylko i wyłącznie emocjonalnie mam - Po prostu mam nadzieje że wypali.

At: MadBonsai
jest jeszcze tyle stron w polskiej strefie językowej internetu na których ludzie rozmawiają i chwalą się swoimi pracami związanymi z grami - a jakoś nie wielu tutaj widzę. Bo nawet jak by była przyjazna atmosfera nie mieli by po co być.

Wytłumacz mi co może fachowego powiedzieć programista (będący zarówno kiepskim grafikiem, muzykiem, scenarzystą)
osobie która tak rysuje:
http://www.voxmortem.darkfolio.com/gallery/240211#4 - a to pierwszy link z brzega bez wgłębiania się i szukania lepszych artystów :)
Szczerze taka osoba ma wywalone na to co powie programista,  on nie musi się znać na programowaniu gier na inżynierii tworzenia gier etc... ona robi tylko cut'scenki - wiec po co jej opinia programisty.

www.digart.pl - od groma konceptów można znaleźć sporo rysunków do faktycznych produkcji o których na warsztacie nie słychać w ogóle.

www.opowiadania.pl - jedne chyba z większych portali z "opowiadaniami" kupa fajnych scenariuszy np do gier też można znaleźć - i tacy ludzie też nie mają co szukać na tym forum a chociaż wiążą swoją przyszłość z gamedevem - kontakt z programistami jest im nie potrzebny nawet przy pisaniu scenariusza fabuły gameplay'u  - bo po co, najwyżej zejdzie z pokoju na górze i opier... programistów za to że marudzą że się nie da tak zrobić...

www.max3d.pl - ilu ludzi stąd jest i tutaj. Oni też mają wywalone na programistów i na ich gamedesign. Aczkolwiek często tworzą gry, lub pracują przy tworzeniu gier.

To forum nie przyciąga takich ludzi, mimo że czynnie, aktywnie i NA POZIOMIE uczą się robić gry a właściwie ich elementy.



Kiedy w dziale o zmianach na forum ODWAŻYŁEM się napisać, że w tych waszych rozmowach brakuje mi marketingu, by rozpromować stronę i szukać nowych ludzi.
To zaraz posypały się odpowiedzi w stylu po co, nie chcemy tu kolejnego.... .

Wy nie chcecie tych ludzi wyraziliście się o tym jasno w tamtym temacie.

i tu pojawia się strona Gamedesign.com.pl - mająca na celu zebrać tych wszystkich ludzie którzy oprócz wstawiania swoich prac na digart w dziale koncepty chętnie by wstawili je w takim samym dziale na forum o deignie gier o ile a digarcie mogą liczyć na komentarze wszystkich a na mało komentarzy ludzi związanych z konceptami o tyle na takim forum będą mogli nie tylko oczekiwać na komentarze ale porozmawiać z ludźmi którzy robią to samo.

Pozdrawiam
Neil

Offline Lamer

  • Użytkownik
    • www.inwriter.wordpress.com

# Październik 19, 2010, 13:57:29
Neil, nie czytasz tego, co napisali wcześniej ludzie. Skoro spece od designu nie pojawili się tutaj, to dlaczego mieliby nagle przejść tam? Jeżeli pojawią się jacyś, to zdecydowanie będą woleli gamedev.pl, gdyż rozmawiać mogą tutaj z pozostałymi ludźmi "z branży", w razie problemów zawsze jakiś programista im pomoże, tutaj mają lepszy feedback właśnie ze względu na skupienie pozostałej części branżowej społeczności. W ogóle idąc tropem gamedesign.com.pl można by zrobić osobne forum dla muzyków do gier, grafików do gier, programistów do gier, sprzątaczek w gamedevowych stajniach. Po co, lepsze jest jedno skupiające wszystkich, gdzie mogą ze sobą rozmawiać i kontaktować się. Czyż nie lepiej byłoby więc ugadać się z gamedev.pl i zająć się designerowym contentem tutaj zamiast tworzyć osobne forum? Nikt przecież nie mówi, że to zły pomysł.

Offline ANtY

  • With fury and fire
  • Użytkownik
    • ANtY

  • Zbanowany
# Październik 19, 2010, 14:00:26
Cytuj
Wytłumacz mi co może fachowego powiedzieć programista (będący zarówno kiepskim grafikiem, muzykiem, scenarzystą)
osobie która tak rysuje:
http://www.voxmortem.darkfolio.com/gallery/240211#4 - a to pierwszy link z brzega bez wgłębiania się i szukania lepszych artystów
Szczerze taka osoba ma wywalone na to co powie programista,  on nie musi się znać na programowaniu gier na inżynierii tworzenia gier etc... ona robi tylko cut'scenki - wiec po co jej opinia programisty.
Czyli jeśli graczowi cut-scenka się nie podoba to ma cicho siedzieć, bo nie jest doświadczonym artystą i się nie zna?

Zresztą, nie wiem jak sobie wyobrażasz tworzenie gier bez kontaktu grafików, muzyków i programistów między sobą. Jak ktoś chce sobie tworzyć elementy gier to niech sobie tworzy. A jak ktoś chce skończyć grę to już inna sprawa.
Gamedev nie oznacza, że strona jest tylko dla programistów, a właśnie dla wszystkich tworzących gry. Jeśli ktoś nie chce robić gier, a bawić się w spisywanie pseudo-profesjonalnych dokumentacji proszę bardzo, ale z tego nie wyniknie nic dobrego.

Może źle się wyraziłem, ale mam nadzieję, że sens wypowiedzi widać.

Offline pawelek

  • Użytkownik

# Październik 19, 2010, 14:12:17
@Neil
Grubo pojechałeś :)

Zgadzam się z Tobą w kwestii promocji - Mogłaby pomóc. Z drugiej strony jakby Ci ludzie interesowali się tworzeniem gier, to najprawdopodobniej trafiliby już tutaj. Są działy dla grafików i inne, można wystawiać takie prace. Wątpię, czy ktoś zostałby skrytykowany za pracę wysokiej jakości. Z drugiej strony piszesz, co może chcieć story writer od programisty? a wiele może się nauczyć, zresztą każdy od każdego, pomijając, że wielu tu siedzących nie tylko programuje, ale projektuje, robi grafikę, pisze opowiadania i inne... i wcale nie są w tym źli.

Zauważ, że prace np. Vipy czy Invi,  czy innych na wysokim poziomie są chwalone. Ba odchodzi takie "klepanko" po plecach,że aż huczy. No ale i każdemu z nich  czasem zdarza się "zjebka" i nie wszystko jest chwalone (ostatnie próby Vipy z FPP np.). To teraz powiedz mi, taki młokos, którego prace odstają mocno od tych nie ma co mówić wygórowanych, ma być tak samo chwalony? no ale przecież musi być różnica między tymi co robią to bardzo dobrze, dobrze i kiepsko. Jeśli robi kiepsko wytykane są błędy. I ja nie widzę, aby jakoś szczególnie brutalnie czy coś. oczywiście na zimno, nikt nie ociera tu łez chusteczką, bez jaj...

Jeżeli nowe forum Gamedesign.com.pl ma być dla początkujących i początkujący mają to oceniać i na ładnie wykonaną pracę w Paincie większość komentarzy ma być "WOW, prawie jak Tibia, jesteś stary genialny!" -to sorry, pobudza do pracy dalej? A jak ma być konstruktywna krytyka czyli "ej! w Paincie? jaj sobie nie rób, naucz się Blendera! i dopiero tu wracaj!"... to bez problemu znajdziesz to na Warsztacie.

Nowe inicjatywy powinny być tu zawsze mile widziane. @MadBonsai zaprasza, może spróbujesz @Neil coś zrobić, aby zmienić to forum i nastawienie tubylców?

Pozdr.
P.

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Październik 19, 2010, 14:58:17
Cytuj
i tu pojawia się strona Gamedesign.com.pl - mająca na celu zebrać tych wszystkich ludzie którzy oprócz wstawiania swoich prac na digart w dziale koncepty chętnie by wstawili je w takim samym dziale na forum o deignie gier o ile a digarcie mogą liczyć na komentarze wszystkich a na mało komentarzy ludzi związanych z konceptami o tyle na takim forum będą mogli nie tylko oczekiwać na komentarze ale porozmawiać z ludźmi którzy robią to samo.
Pytanie tylko, po co na to osobne forum. Tacy ludzie przydali by się tutaj, więc jeżeli masz pomysł na realizację, to nie widzę problemu, by rozszerzyć portal i forum gamedev.pl (przy dobrej koncepcji jest to do załatwienia).

W Polsce nie jest potrzebny kolejny portal o robieniu gier (niezależnie czy to design, grafika, kod, czy cokolwiek innego), tylko brakuje synergii - jednego portalu o tworzeniu gier, na którym stykali by się wszyscy i gdzie można by było wypracować odpowiednie znajomości. A tak na gamedev.pl jest masa koderów, którzy piszą silniki do szuflady, na max3d.pl znajdzie się pewnie sporo grafików, robiących grafikę pod gry, tyle że do szuflady, a na gamedesign.com.pl w podobny sposób pojawili by się projektanci, którzy w większości projektują gry tylko po to, by nigdy nie ujrzały one żadnej grywalnej formy.

Offline ConayR

  • Użytkownik

# Październik 19, 2010, 15:01:36
Internet się rozrasta - znasz to pojęcie - To naturalna kolej rzeczy że powstają podobne portale i jakoś nikt się nie burzy że się wszystko przez to "rozmydla".
Ja się zawsze burzę. Jestem zwolennikiem konsolidacji, szczególnie jeśli mowa o stronach po Polsku. Tym językiem włada 50 milionów ludzi, połowa korzysta z zasobów w sieci. Gdybyśmy mówili o Pudelku czy innym sajcie "dla każdego", istnienia kilku opcji bym nie podważał. Ale mowa o stronie na temat tworzenia gier - rynku malutkim. Przypomina mi się społeczność bitewniaka WarZone w Polsce i to jak powstanie strony "krakowskiej" i strony "warszawskiej" oraz niechęć do współpracy doprowadziły do kompletnej stagnacji w społeczności.

No ale mniejsza. Obiecałem napisać co sądzę na temat tekstów na GDCP. Dział tutoriale wymaga rejestracji co jest IMO grzechem straszliwym. Szczególnie, że forum ma zwalone zarządzanie sesjami. Co do samych tekstów, których autorem jest Jacked: są najeżone niewybaczalnymi błędami ortograficznymi. Jednym z narzędzi Game Designera jest język a komunikacja jest podstawą każdego procesu twórczego. Jacked sadzi takie byki, że włos się na głowie jeży. Jeden tylko przykład:
"[P]rogramowanie dla Game Designera nie jest potrzebne, co innego jeśli chcesz być programistom."
Do tego masa literówek i mniejszych błędów. To się bardzo ciężko czyta.

Wreszcie merytoryczny aspekt jego tekstów.

"[G]ame design, to inaczej projekt gry, który opisuje jak gra ma ogólnie wyglądać"
"[W] projekcie gry opisane musi być każdy szczegół gry, fabuła, bohaterowie wrogowie, sposób rozgrywki, kampania, dialogi postaci, wyglądu świata, lokalizacji i dużo więcej."
Game design to nie projekt gry. Auto prawdopodobnie ma na myśli design doc. Game design to dyscyplina a nie obiekt. Sam design doc z kolei nie musi zawierać "każdego szczegółu", szczególnie jeśli dokumentacja projektu opiewa na więcej niż tylko design doc (np. tech doc, artist guidelines doc, itp.). A jest tak w bardzo wielu projektach.

Definicje i podziały jakie stosuje Jacked są całkowicie arbitralne i oparte na własnych pomysłach a nie rzetelnym zbadaniu tematu. Wystarczy przeczytać kilka post mortem by dowiedzieć się, że każde studio ma własne procesy, definicje i doświadczenia. Bardzo często zasadniczo różne od tego, co proponuje Jacked.

To samo objawia się dalej w jego podziale "zadań" przy deweloperce gier. Rozdrobnienie podtypów programistów przy jednoczesnym scaleniu lub pominięciu zadań graficznych; potraktowane po macoszemu "pordukcja", testowanie, dźwięk. Konstruktywna krytyka na forum została zignorowana.

Takie same uwagi można mieć do "narzędzi do projektowania gier", które jak ponownie słusznie zauważyli użytkownicy autor myli z level designem (który, notabene, w ogóle nie istnieje na jego liście "zajęć" dla deweloperów).

Opis Ball-Scheck woła o pomstę do nieba, nawet jako prosty, niedopracowany pitch się nie broni, a co dopiero jako przykład projektu. Autor nawet nie wspomina, że zastosowany ramowy opis opiera się na "Game design workshop" Tracy Fullerton. Co więcej Jacked najwyraźniej niespecjalnie uważnie przeczytał książkę, bo jego opis jest anty-przykładem tego, jak Fullerton proponuje by podchodzić do game designu. Nawet opisując poszczególne hasła w "Podstawy Game Designu" nie raczy o źródle wspomnieć.

Takie podejście do tematu szkodzi a nie pomaga. Przykro na to patrzeć, bo mimo kilku wyraźnie świadomych użytkowników na forum, którzy starają się całość naprostować, ktoś nieopatrznie może potraktować wypociny Jackeda poważnie i w razie niepowodzenia zniechęcić do tematu.

Offline głos

  • Użytkownik

# Październik 19, 2010, 15:05:38
Nie ma sensu odpalać forum bez wcześniejszego wsparcia w postaci wiedzy i doświadczenia z danego zakresu. Tutaj są tacy ludzie i z tego, co wiem byli od początku. Innymi słowy takie forum nie ma racji bytu, bo w czym pomoże początkującym?

Oczywiście ma sens. Tutaj doświadczonych programistów gamedev, dawno, dawno, ... dawno temo też nie było (większość co coś wiedziała to byli że tak powiem rzeźbiarze pracujący w swoich garażach łącznie ze mną :)
Kiedyś był nawet taki art o warsztacie gdzie porównano go do rury ściekowej o bardzo małym przekroju :) :) :) tak, tak, ... właśnie tak pisano o dzisiejszym gamedev.pl (wtedy to był warsztat.pac.pl) i dziesiejszych programistach tutaj się udzielających (tych najstarszych).

Czyli próbujcie, może coś z tego będzie. Zawsze kolejne forum zwiazane z gamedev to być może kolejne miejsce rozmów o czymś nowym i ciekawym.

Offline Neil

  • Użytkownik

# Październik 19, 2010, 15:09:01
Ach Pawełek

początkujący nie znaczy kiepski - są ludzie po prostu zdolni.

Mi chodzi tylko o to że można by wyłapać ludzi zdolnych którzy robią coś związanego z grami bo mają nadzieje ze będą pracowali w gamedevie

Ich nie obchodzi robienie gier od A do Z, nie rzucają się na robienie całej gry w dodatku MMO :), ich obchodzi praca na wymarzonym stanowisku grafika 3D - wiec siedzą na forach 3dmax, digart.
Dlatego też nie obchodzi ich to forum.
Mają wywalone na programistów.

Dlatego też uważam że forum związane tylko i wyłącznie z designem ma sens - bo Ci ludzie siedzą głównie na Digarcie na opowiadania.pl na photoshop.pl - a mogli by siedzieć w miejscu do tego stworzonym.

Tak zgadzam się doskonale by było gdy by siedzieli TUTAJ - świetnie super ekstra, w końcu miał bym z kim gadać i nie musiał bym się wymądrzać w jakiś tematach o prawach patentowych zarobkach etc.. gdzie Neil wychodzi na gbura wieśniaka 12 latka bo ma inne poglądy :P

Tylko nadal pozostaje ta cholerna specyfika tego forum.

Dlatego trzymam kciuki za gamedesign.

Cytuj
Nowe inicjatywy powinny być tu zawsze mile widziane. @MadBonsai zaprasza, może spróbujesz @Neil coś zrobić, aby zmienić to forum i nastawienie tubylców?

Ja już coś robię zwracam uwagę :P
Raz wspomniałem o marketingu i pozyskiwaniu ludzi to zostałem wyśmiany haha.


Pozdrawiam
Neil

Miłego dnia Pawełek

Offline pawelek

  • Użytkownik

# Październik 19, 2010, 15:16:21
Ach Neil,

Zaraz poszukam Twego postu o marketingu...

Natomiast zgadzam się w 99% z tym co napisałeś nade mną, tyle że ta specyfika mnie nie odrzuca. I ja dodałem swoją propozycję co do działania forum, w odpowiednim ku temu temacie oczywiście :)

Oj ja nie życzę źle gamedesign.com.pl, ale podobnie jak część kolegów jestem za konsolidacją. Po co mi 3 konta na 3 różnych forach. Do tego zauważ, że 3dmax, opowiadania itp. które przytaczasz, są właśnie skonsolidowane, w których tworzenie gier to tylko poboczny wątek.

Pozdrawiam i również życzę miłego dnia.
P.

Offline Neil

  • Użytkownik

# Październik 19, 2010, 15:30:23
no właśnie na tych portalach to tylko poboczny wątek...

dlatego jest szansa by Wyciągnąć tamtych ludzi z forów na których traktowani są pobocznie, na forum które Traktowało by ich jako głównych użytkowników.

A jak by się ich wyciągnęło nawet nie wiecie jaka fajna scena by powstała, wzrósł by poziom gier na warsztacie ach cudownie by było

Pierwszy zauważył to Jacked ( no zaraz po mnie ale już się nie będę chwalił)
i próbuje to zrobić - chodź widzę że kuleje

Co  ConyaR to zaznaczył (aczkolwiek ciekawą publicystyką to nie było - każdy potrafi krytykować pokaż kierunek dostaniesz buzi :P)

A teraz zauważa to warsztat pisząc o konsolidacji - ale nic nie robi... Jacked już się stara.

do biegu... gotowi... START!

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Październik 19, 2010, 15:54:36
Cytuj
A jak by się ich wyciągnęło nawet nie wiecie jaka fajna scena by powstała, wzrósł by poziom gier na warsztacie ach cudownie by było
Nie widzę implikacji między częścią przed przecinkiem, a częścią po przecinku. Jeżeli z Warsztatu wyciągnęło by się ludzi od designu, to by poziom gier na Warsztacie w jaki sposób miał wzrosnąć?