Autor Wątek: Czy pisanie gry roguelike w czasach DX11 i OGL4 ma sens?  (Przeczytany 4620 razy)

Offline 0DFh

  • Użytkownik

# Październik 06, 2010, 15:24:26
Witam,
Przymierzam się do napisania mojej pierwszej gry i wybrałem gatunek Roguelike, gdyż nie chcę sobie zaprzątać głowy grafiką (na początek). Sądzę, że po napisaniu takiej gry podszkolę się z programowania obiektowego w C++ i poznam praktyczne wykorzystanie różnych algorytmów.

Mam teraz pytanie, czy taką grę wykonywać w konsoli, czy mogę to zrobić w oknie (oczywiście system Windows)?

W konsoli:
+ klasyczny wygląd i klimat
+ łatwiejsza implementacja
- mało kolorów
- mały rozmiar okna konsoli

W oknie (Windows):
+ kolory w postaci 0xAARRGGBB
+ okno może mieć większy rozmiar
- nieco inny styl

Drugie pytanie, czy to dobry pomysł pisać tego typu grę i jak ona będzie się prezentowała, czy kogoś w ogóle zainteresuje, gdy wokoło pełno gier 3D, a nawet jak 2D to mają grafikę i różne efekty...

Pozdrawiam i proszę o komentarze

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Adam7

  • Użytkownik
    • warsztat.gd

# Październik 06, 2010, 15:35:22
Jeśli to będzie twoja pierwsza gra to nie ważna jak będzie wyglądała, ważne aby była napisana poprawnie i sensownie. Z czasem będziesz pisać bardziej zaawansowane programy.

W konsoli czy w oknie?
Konsola to też okno :).
To zależy jak dobrze programujesz. Jeśli orientujesz się w języku, to ja polecał bym WinApi (pod windowsa ) lub XWindows (pod linuksa) ale pewnie większość powie że jest przestarzałe i będzie polecało coś w stylu Allegro lub SDL. twój wybór.
« Ostatnia zmiana: Październik 06, 2010, 15:41:29 wysłana przez Adam7 »

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Październik 06, 2010, 15:37:12
słowo kluczowe: Dwarf Fort. :)

+ ASCII rysowanie OpenGL-em
+ wielki fan base

Czyli: Tak, ma to sens. Gracze zainteresują się Twoją grą, jeśli będzie dobra. Ale najpierw ją zrób :P

Offline owyn

  • Użytkownik

# Październik 06, 2010, 15:49:30
Witam,
Przymierzam się do napisania mojej pierwszej gry i wybrałem gatunek Roguelike, gdyż nie chcę sobie zaprzątać głowy grafiką (na początek). Sądzę, że po napisaniu takiej gry podszkolę się z programowania obiektowego w C++ i poznam praktyczne wykorzystanie różnych algorytmów.

Mam teraz pytanie, czy taką grę wykonywać w konsoli, czy mogę to zrobić w oknie (oczywiście system Windows)?

Sam aktualnie próbuję sklecić grę tego typu. Wybrałem okno, bo:
- tak jak piszesz, więcej kolorów -> więcej możliwości przedstawiania świata
- większy wybór znaków, łatwiej wstawić polskie i inne charakterystyczne litery
- wbrew pozorom, to może być bardziej przenośne (przynajmniej jeśli chodzi o Windows), w konsoli właściwie można tylko używać znaków z przedziału 32-127, a nawet wtedy nie mamy całkowitej pewności że to będzie wyglądało dobrze u kogoś, kto używa innej lokalizacji. W trybie graficznym każdy będzie widział to, co narysujesz.

Cytuj
Drugie pytanie, czy to dobry pomysł pisać tego typu grę i jak ona będzie się prezentowała, czy kogoś w ogóle zainteresuje, gdy wokoło pełno gier 3D, a nawet jak 2D to mają grafikę i różne efekty...

http://groups.google.com/groups/dir?lnk=nhpsfg&q=roguelike&qt_s=Search+for+a+group

 rec.games.roguelike.nethack - Messages per month: 299
 rec.games.roguelike.development - Messages per month: 246

Jak więc widać, jeszcze ludzie się tym interesują. Jeśli oczekujesz sławy na miarę Starcrafta to raczej zapomnij, ale moim zdaniem dobra gra Roguelike ma większe szanse na wzbudzenie zainteresowania niż kolejna mierna strzelanka FPP.

Offline Karol

  • Użytkownik

# Październik 06, 2010, 16:36:31
Jak najbardziej warto! IMHO zamiast konsoli użyj zwykłego okna, będziesz mógł stworzyć wygodny interfejs za pomocą kontrolek (wielka zaleta jak nie kodziłeś własnego rysowanego GUI) oraz będziesz mógł namalować prostą mapkę kaflową z widokiem z góry, aby wzbogacić doznania wizualne.

@Avaj poniżej - owszem, ale nic nie jest łatwiejsze od postawienia paru kontrolek w edytorze i powiązania eventów.

Btw. oprócz Dwarf Fortress proponuję popatrzeć na ADoM.
« Ostatnia zmiana: Październik 06, 2010, 16:59:02 wysłana przez Karol »

Offline Avaj

  • Użytkownik

# Październik 06, 2010, 16:38:02
Porównanie do DX11/OGL4 nie ma sensu, bo je też można zmusić do grafiki a'la konsola (aczkolwiek jest to głupi pomysł, bo kto to widział grę konsolową wymagającą Shader Model 5.0 XD).

Poza tym, zdecyduj się, czy piszesz żeby się podszkolić, czy piszesz żeby zdobyć zainteresowanie. Generalnie jak chcesz się podszkolić, to będziesz się szkolił, kombinował, próbował, nie martwiąc się o efekt końcowy. A jeśli gra jest fajna, to zainteresowanie zawsze jest.

Sugestia Kosa jest bardzo trafna - oblukaj sobie Dwarf Fortress, gra ma fatalną grafikę (w sensie że konsola i wszystko jest bardzo zawiłe), a bije rekordy popularności ze względu na złożoność rozgrywki (gameplay).

@Karol: GUI w konsoli jest latwe do zrobienia i ma swoj klimat :)

Offline Yuko

  • Użytkownik

# Październik 06, 2010, 18:02:19
W grach nie chodzi tylko o grafike , jak bedzie dobra fabula to gra tez bedzie dobra :)

Offline ConayR

  • Użytkownik

# Październik 06, 2010, 22:06:50
- mały rozmiar okna konsoli
Nope. Konsola może mieć dowolny rozmiar okna i dowolnie duży bufor (pod warunkiem, że nie mniejszy niż wynikający z rozmiaru okna). Rozmiar można nadać właściwościami skrótu albo pliku wykonywalnego lub programowo. Przykładowo:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms686125(VS.85).aspx

Generalnie fajny RL jest fajny. Co roku są 7DRL organizowane i a we własnym zakresie IMO warto podjąć takie wyzwanie. Dwóch kumpli i ja pisaliśmy kiedyś rogale (każdy swój). Ich problemem było to, że miały być mega epickie a nie jak najszybciej grywalne. Ograniczenie 7 dni dobrze się IMO odbija na projektowaniu gry. Powodzenia! :)

Offline 0DFh

  • Użytkownik

# Październik 06, 2010, 22:20:56
Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Wybrałem okno stworzone w WinAPI, a do rysowania DirectX 9.0c, bo chyba najpopularniejszy.

Generalnie fajny RL jest fajny. Co roku są 7DRL organizowane i a we własnym zakresie IMO warto podjąć takie wyzwanie. Dwóch kumpli i ja pisaliśmy kiedyś rogale (każdy swój). Ich problemem było to, że miały być mega epickie a nie jak najszybciej grywalne. Ograniczenie 7 dni dobrze się IMO odbija na projektowaniu gry.

Ograniczenie 7 dni? Ja sobie na razie pisze w pliku HTML jakie będą rodzaje podłoża, potwory, broń, mikstury, przedmioty itp. Następnie narysuję sobie mapy i zapisze w odpowiednim formacie pliku lub jako tablica na stałe w programie. Jak będę miał świat gry to zacznę pisać fabułę. Na końcu będę mógł zająć się programowaniem rozgrywki (chodzi mi po głowie możliwość przejmowania zamków i takie tam).

Offline ConayR

  • Użytkownik

# Październik 06, 2010, 22:26:13
Tak, chodzi o ograniczenie czasowe do 7 dób.
http://roguebasin.roguelikedevelopment.org/index.php?title=7DRL

Offline Xirdus

  • Moderator

# Październik 06, 2010, 22:40:47
Ja bym ci radził najpierw przygotować struktury danych (nie same dane; chodzi mi o formaty plików itp.), potem napisać mechanikę, na końcu tworzyć przedmioty. Ułatwi to rozwijanie gry.

Offline 0DFh

  • Użytkownik

# Październik 06, 2010, 23:10:57
Ja bym ci radził najpierw przygotować struktury danych (nie same dane; chodzi mi o formaty plików itp.), potem napisać mechanikę, na końcu tworzyć przedmioty. Ułatwi to rozwijanie gry.

Właśnie robię podobnie, tylko od razu dodaję te rzeczy co mam już w głowie.

Offline Xirdus

  • Moderator

# Październik 07, 2010, 20:26:59
To przestań i zajmij się enginem.

Offline Shelim

  • Użytkownik
    • Homepage

# Październik 10, 2010, 03:27:13
Wow! "Robię pierwszą grę: roguelike"... holy crap, takich tematów zdecydowanie brakuje pośród "Robię pierwszą grę: MMO takie jak WoW tylko że lepsze".

Jestem pod ogromnym, pozytywnym wrażeniem :) I jako ogromny fan roguelike z wielką chęcią zagram w rezultat - I sądzę że na forum tutaj znajdzie się co najmniej parę takich luda jak ja :)

Generalnie trzymam kciuki i powodzenia - na rogalach można się dużo fajnych rzeczy nauczyć, a przynajmniej nie ma problemów z grafiką :)

Offline DrraVen96

  • Użytkownik
    • Drraven (Dev)Blog

# Październik 10, 2010, 09:39:03
#Korialtrash:
Np. Ja ;]
Może spróbuj coś bardziej przenoszonego np. (opengl + wx (ew. xwindow czy coś)), bo ja myślę ze zanim napiszesz grę ja będę już działał na linuksie ;D Tylko nie myśl ze zmuszam cie do pisania na różne platformy ;p