Autor Wątek: Punkt w okręgu  (Przeczytany 2991 razy)

Offline waldek

  • Użytkownik

# Październik 09, 2006, 11:52:12
Hej :)

mam taki mały problem...

jak zrobic wykrywanie, że dany punkt znajduje sie w okregu. Chcę zrobić odbijanie się dwóch okręgów od siebie i nie mogę sobie przypomnieć jak się to robiło :|

z góry dzięki za pomoc

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Silther

  • Użytkownik

# Październik 09, 2006, 12:08:00
Punkt znajduje się wewnątrz okręgu, jeżeli jego odległość od środka jest mniejsza od długości promienia. Wzór na długość wektora znajdziesz bez problemu w google.

Pozdrawiam,
Silther

Offline Areal

  • Użytkownik

# Październik 09, 2006, 12:10:39
Heh... taki temat to jak prowokacja     :o

Offline macabre13

  • Użytkownik

# Październik 09, 2006, 12:21:31
panie Waldku pan zapyta pana Mietka, tego spod trójki, on wie to panu powie  ;D

Offline waldek

  • Użytkownik

# Październik 09, 2006, 21:45:56
ok umiem juz zbadac czy punkt jest w okregu

function dlugosc_wektora(x1, x2, y1, y2 : real) : real;
begin
  dlugosc_wektora:=sqrt(((x2-x1)*(x2-x1))+((y2-y1)*(y2-y1)))
end;

ale mam teraz inny problem, otoz chce ze gdy jeden okrag dotyka inny to cos sie dzieje i nie wiem jak to zrobic, bo dlugosc wektora jest badana tylko od srodka do srodka :|

pomozcie

Offline Aklimx

  • Użytkownik
    • NeHe PL::Index

# Październik 09, 2006, 22:00:16
(...)gdy jeden okrag dotyka inny(...)
odległość środków jest <= od sumy długości promieni?

Offline waldek

  • Użytkownik

# Październik 09, 2006, 22:18:23
lol faktycznie ;P nie przemnozylem przez 2 dlugosci. juz jest ok : ) teraz zostaje tylko zrobienie odbijanie sie od siebie

aod

  • Gość
# Październik 10, 2006, 08:25:18
Punkt znajduje się wewnątrz okręgu, jeżeli jego odległość od środka jest mniejsza od długości promienia. Wzór na długość wektora znajdziesz bez problemu w google.

Pozdrawiam,
Silther
Nieprawda, napisałeś kiedy punkt znajduje się wewnątrz koła. Wewnątrz okręgu znajduje się wtedy, gdy jego odległość od środka okręgu jest równa długości promienia. W tym wypadku "wewnątrz" oznacza "w zbiorze", gdyby "wewnątrz" miało tu oznaczać "we wnętrzu", to wewnątrz okręgu nie ma żadnego punktu, bo ma on po prostu puste wnętrze (bo jest zbiorem brzegowym).
« Ostatnia zmiana: Październik 10, 2006, 08:33:58 wysłana przez Nuklearny Chaos »

Offline Silther

  • Użytkownik

# Październik 10, 2006, 17:59:09
Punkt znajduje się wewnątrz okręgu, jeżeli jego odległość od środka jest mniejsza od długości promienia. Wzór na długość wektora znajdziesz bez problemu w google.

Pozdrawiam,
Silther
Nieprawda, napisałeś kiedy punkt znajduje się wewnątrz koła. Wewnątrz okręgu znajduje się wtedy, gdy jego odległość od środka okręgu jest równa długości promienia. W tym wypadku "wewnątrz" oznacza "w zbiorze", gdyby "wewnątrz" miało tu oznaczać "we wnętrzu", to wewnątrz okręgu nie ma żadnego punktu, bo ma on po prostu puste wnętrze (bo jest zbiorem brzegowym).
OK, masz rację. Nawet dobrze zdiagnozowałeś moje rozumowanie :), ale wydaje mi się jednak, że autorowi topica chodziło o punkt wewnątrz koła (bo inaczej napisałby punkt na okręgu).

PS. Karma++ za czujność.
« Ostatnia zmiana: Październik 10, 2006, 18:01:35 wysłana przez Silther (Czomolungma) »

Offline sobol

  • Użytkownik

# Październik 10, 2006, 18:49:48
offtop: @nuklearny: mi się wydaje że nie każdy traktuje matmę tak jak powinien, czyli nie zawsze do końca wyraża się precyzyjnie - autorowi topicu ewidentnie chodziło o punkt wewnątrz koła, no ale musimy do tego przywyknąć po prostu ;)

Offline Reg

  • Administrator
    • Adam Sawicki - Home Page

# Październik 10, 2006, 22:51:12
Musimy przywyknąć że nie zawsze wyrażanie się we w pełni poprawny i formalny sposób jest najwyższym celem (a krytykowanie tego słuszną okazją do nabicia posta :P). Nie raz widziałem, jak w programowaniu gier koło nazywało się okręgiem, półprostą promieniem, odcinek linią itp. Grunt, żeby coś skodzić :P

Offline siwy

  • Użytkownik

# Październik 12, 2006, 19:54:30
A ja autorowi watka wladkowi proponuje kupic ksiazke do matematyki wystarczy jakas taka do 6 podstawowki ? :ASD... W ksiazkach do 2 LO jest fajnie planimetria wylozona - to wlsnie byl twoj problem :)... Najlepiej kup sobie cos o programowaniu gier tam to wzystko jest podane jak na tacy :))...

Pozdro Siwy..

PS. Punkt w kole to bezproblemowo google znajduje i to po POLSKU !

Offline Moriturius

  • Użytkownik

# Październik 14, 2006, 09:11:27
grunt to pomyslec co jest dane i co chcemy uzyskac a potem popatrzec na te dane [po uprzednim zapisaniu na kartce ;)]  i narysowac sobie kilka sytuacji jakie moga nastapic - wtedy widac [zwlascza w tak prostym przykladzie] co jakie powinno byc aby cel zostal osiagniety. znaczy ze mozna i bez google i bez forum i bez ksiazek :)

Offline Goliatus

  • Użytkownik
    • Warsztat - tworzenie gier

# Październik 14, 2006, 12:18:10
Pytanie może łatwe i prowokacyjne, ale wszyscy poszli na łatwizne, bo pytanie było jak obliczać wektory po odbiciu się dwóch okręgów :D

Offline counterClockWise

  • Użytkownik

# Październik 14, 2006, 20:18:48
Pytanie może łatwe i prowokacyjne, ale wszyscy poszli na łatwizne, bo pytanie było jak obliczać wektory po odbiciu się dwóch okręgów :D

Napisał, że chce to zrobić, ale nie pytał o to :)

A można to zrobić pewnie różnie - np. badać odległość między środkami S1 i S2 i jak jest równa r1 +r2 to znaleźć punkt P :  [(S1.X + S2.X)/2, (S1.Y + S2.Y)/2] i ustawić nowe wektory prędkości dla okręgu pierwszego na umówmy się "P - S2" a dla okręgu drugiego "P - S1". Na przyład :)