Autor Wątek: Granica praw autorskich  (Przeczytany 8847 razy)

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Lipiec 06, 2010, 11:42:48
Od dawna zastanawiam się jak daleko sięgają prawa autorskie. Tak na poczekaniu wymyślę jakieś przykłady żeby wyjaśnić o co mi chodzi.

Powiedzmy, że chcę zrobić remake jakiejś starszej klasycznej gry. Niech to będzie np. SuperFrog czy River Raid. Team17 za nic w świecie nie chce odstąpić (za udział w zyskach) praw do SuperFroga, a ja chciałbym wykorzystać potencjał tej marki. Podkreślam, że to tylko przykład, nigdy bym się na platformówkę nie rzucał, bo ciężko jest zrobć coś co będzie grywalne. Powiedzmy, że robimy platformówkę w której głównym bohaterem jest żaba tylko trochę podobna do oryginału, zasady gry są te same. Oczywiście levele, muzyka, otoczenie i każdy bajt w programie jest nasz. Gra np. nazywa się MegaFrog czy ExtraFrog. Czy ktokolwiek w jakikolwiek sposób ma prawo się przyczepić o taką grę? Albo ten River Raid. No i nawet jakby zrobić lecący nad rzeką samolot, zasady te same, grafika zupełnie inna, levele zupełnie inne i nazwać jakoś podobnie ale nie tak samo. Czy Activision 28 lat po wydaniu gry może przyczepić się o to? :) Czy mieliby jakikolwiek punkt zaczepienia? Albo gdyby zrobić Joust. Czy ktokolwiek zastrzegł sobie latanie w ten sposób ptakiem (to znaczy machanie skrzydłami przez naciskanie jakiegoś kontrolera) albo zasady tej gry? No a Space Invaders? Czy strzelanie do poukładanych w rzędy stworków jest zastrzeżone? :) Ostatnio ludzie mający prawa do Tetrisa wymusili na Google usunięcie z Android Market ok. 30 gier, które były jakimiś tam klonami Tetrisa. No a jeżeli to byłby hextris (klocki zbudowane na hexach, a nie kwadratach) to co?

Ciekawy jestem Waszych opinii na ten temat.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 06, 2010, 11:47:51 wysłana przez MDW »

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Lipiec 06, 2010, 11:59:13
Ostatnio ludzie mający prawa do Tetrisa wymusili na Google usunięcie z Android Market ok. 30 gier, które były jakimiś tam klonami Tetrisa.

Słyszałem o tym. Parę lat temu gdzieś przeczytałem, że właściciel praw autorskich Tetrisa trzyma łapkę na tytule jako znaku towarowym i tylko pilnuje, żeby gry z "Tetris" w nazwie miały po prostu określony zestaw zasad, nie robiąc problemów z wydawaniem klonów, ale coś się widocznie zmieniło od tego czasu. :)



Co do Twojego pytania, to odpowiedź zależy to chyba od państwa, w którym grę wydajesz, nie?

Offline owyn

  • Użytkownik

# Lipiec 06, 2010, 12:33:46
Jeśli chcesz wiedzieć jak jest to uregulowane w Polsce (w innych krajach jest raczej podobnie), to przeczytaj ustawę o prawie autorskim. Tutaj fragment pierwszego artykułu (pogrubienie moje):
Cytuj
1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

    1. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe),
    2. plastyczne,
    3. fotograficzne,
    4. lutnicze,
    5. wzornictwa przemysłowego,
    6. architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne,
    7. muzyczne i słowno-muzyczne,
    8. sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,
    9. audiowizualne (w tym filmowe).

2.1. Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne.

Offline Avaj

  • Użytkownik

# Lipiec 06, 2010, 12:56:01
Załatw sobie znajomego prawnika i się go zapytaj

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Lipiec 06, 2010, 13:19:53
Kos:
W czasach AppStore, Android Market raczej myśli się globalnie więc chodziło mi o to żeby nigdzie na świecie nie mógł się ktoś przyczepić.

owyn:
Diabelnie to wszystko jest płynne i niekonkretne. :) Kto i na jakiej podstawie ma ocenić czy moja żaba biegająca po platformach jest podobna do żaby z SuperFroga? :)

Java:
Załatw sobie znajomego prawnika i się go zapytaj
To nawet nie musi być znajomy prawnik. Wystarczy jak będzie po prostu prawnik. :)

Offline Avaj

  • Użytkownik

# Lipiec 06, 2010, 13:29:37
Tak, ale znajomy mniej kosztuje ;)

Offline Karol

  • Użytkownik

# Lipiec 06, 2010, 13:34:00
Diabelnie to wszystko jest płynne i niekonkretne. :) Kto i na jakiej podstawie ma ocenić czy moja żaba biegająca po platformach jest podobna do żaby z SuperFroga? :)
Ja tu nie widzę problemu: żaba biegająca po platformach to idea czy też zasada działania. Sposób wyrażenia to zielona żabka z pelerynką, skrzydełkami (czasem) rzucająca okiem (też czasem) w pszczółki itp, itd. Gdyby było tak jak myślisz to Prince of Persia zablokowałby np.  Flashback i inne tego typu gry, bo wszędzie tam skacze człowiek po platformach, wspina się, walczy itp.

Offline Reg

  • Administrator
    • Adam Sawicki - Home Page

# Lipiec 06, 2010, 13:36:17
Ja nie jestem specjalistą w tym temacie, ale z praktyki to wygląda tak, że zastrzeżone i tym samym nielegalne do używania bez zgody autorów są zwykle nazwa gry, wszelkie nazwy i imiona bohaterów, a także ich wygląd i ogólnie wizerunek postaci. Natomiast sam pomysł na grę, mechanika gameplayu czy ogólnie fabuła (np. bohater ratuje świat ;)) są zwykle swobodnie kopiowane.

Offline t4fun

  • Użytkownik

# Lipiec 06, 2010, 13:45:52
Jakiś czas temu robiłem na zlecenie klon Tetrisa. Z tego co rozmawiałem z zleceniodawcą, właściciel praw Tetrisa ma zastrzeżoną nazwę "Tetris" i tylko to. Możesz robić gry, podobne identyczne itp, ale nie możesz jej tak nazwać bez zapłacenia mu.

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Lipiec 06, 2010, 13:58:58
Ja nie jestem specjalistą w tym temacie, ale z praktyki to wygląda tak, że zastrzeżone i tym samym nielegalne do używania bez zgody autorów są zwykle nazwa gry, wszelkie nazwy i imiona bohaterów, a także ich wygląd i ogólnie wizerunek postaci. Natomiast sam pomysł na grę, mechanika gameplayu czy ogólnie fabuła (np. bohater ratuje świat ;)) są zwykle swobodnie kopiowane.

Mam całkiem niezły przykład. Czy myślisz, że Atari (spadkobiercy Infogrames) mogliby się przyczepić gdyby udało się zrobić grę bliźniaczo podobną do "North & South" z mechaniką bardzo podobną ale trochę zmienionym tytułem (np. "North VS South" albo "Blue VS Gray") i wszystko na przykład w 2.5D? Albo gdyby zrobić klasyczne Lemmingi ale z innymi stworkami i levelami ale w 2.5D? Zasada gry byłaby taka sama. Byłaby Podstawa do przyczepienia się? :)

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Lipiec 06, 2010, 14:05:19
Jakiś czas temu robiłem na zlecenie klon Tetrisa. Z tego co rozmawiałem z zleceniodawcą, właściciel praw Tetrisa ma zastrzeżoną nazwę "Tetris" i tylko to. Możesz robić gry, podobne identyczne itp, ale nie możesz jej tak nazwać bez zapłacenia mu.

A to ciekawe. Układanie spadających kloców nie jest jakoś zastrzeżone. Niedawno czytałem, że autor Tetrisa od pewnego czasu jest na swego rodzaju emeryturze i zajmuje się głównie zatwierdzaniem kolejnych wersji Tetrisa dla różnych platform. Wcześniej czytałem, że od lat pracuje on w Microsofcie. Jak zwykle doniesienia internetowe są sprzeczne. :) Ale fakt faktem, że od pewnego czasu autor Tetrisa ma znów prawa autorskie do swojego produktu (który zresztą napisał w godzinach pracy więc nie jestem pewien czy to powinno być jego, hehe) i dlatego trochę szumu się robi wokół klonów.


Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Lipiec 06, 2010, 14:16:47

Offline Zielony

  • Użytkownik
    • Ghurund Engine

# Lipiec 06, 2010, 14:20:01
A gdyby udało się stworzyć grę podobną do Quake 3, tylko lepszą i z innymi postaciami? I nazwać ją np. Unreal Tournament 2003?
Zależy, co rozumiesz przez grę bliźniaczo podobną:
-Jeśli skopiujesz jakikolwiek element podlegający ochronie, czyli muzykę, grafikę, albo fabułę, to łamiesz prawo.
-Jeśli fabuła jest oparta na wydarzeniach powszechnie znanych i nie kopiujesz fikcyjnych elementów wprowadzonych przez twórców, to jest ok.
-Jeśli użyjesz technologii (jak deferred shading), czy idei (jak bullet time), to jest ok.
-Jeśli skopiujesz element charakterystyczny dla gry (jak spadające klocki w tetrisie) to jest to dzieło inspirowane, albo opracowanie/adaptacja (robaki robiące w planszy dziury z bazooki, tylko w 2.5D i w kosmosie). Dzieła inspirowane są ok, opracowania wymagają zgody właściciela praw autorskich.

który zresztą napisał w godzinach pracy więc nie jestem pewien czy to powinno być jego, hehe
Jeśli pisanie tetrisów nie należało do jego obowiązków służbowych, to ma pełnię praw do tej gry.

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Lipiec 06, 2010, 14:33:29
A gdyby udało się stworzyć grę podobną do Quake 3, tylko lepszą i z innymi postaciami? I nazwać ją np. Unreal Tournament 2003?

Hehehe, dobry przykład. :)


-Jeśli skopiujesz jakikolwiek element podlegający ochronie, czyli muzykę, grafikę, albo fabułę, to łamiesz prawo.

Walka o poszczególne stany w osadzona w realiach wojny secesyjnej to chyba jeszcze nie jest kopiowanie fabuły, prawda?


-Jeśli skopiujesz element charakterystyczny dla gry (jak spadające klocki w tetrisie) to jest to dzieło inspirowane, albo opracowanie/adaptacja (robaki robiące w planszy dziury z bazooki, tylko w 2.5D i w kosmosie). Dzieła inspirowane są ok, opracowania wymagają zgody właściciela praw autorskich.

Tylko weź tu człowieku oceń czy coś jest inspiracją czy adaptacją... :)


który zresztą napisał w godzinach pracy więc nie jestem pewien czy to powinno być jego, hehe
Jeśli pisanie tetrisów nie należało do jego obowiązków służbowych, to ma pełnię praw do tej gry.

Masz rację.