Autor Wątek: [HTML5] Web Game Engine  (Przeczytany 9149 razy)

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Maj 19, 2010, 12:04:29
Nawet jak HTML5 będzie standardem to 50% przeglądarek (przede wszystkim właśnie te "w pracy czy w szkole") to będą przedwieczne wersje Firefoxa czy w ogóle jakiś IE który będzie miał (jak zawsze) standardy w nosie. A Flash -- zawsze tam będzie :)

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline MadBonsai

  • Użytkownik
    • Ifrit

# Maj 19, 2010, 12:07:26
Marudzenie na to, że HTML5 jeszcze nie standardem jest... marudzeniem. Co to tak naprawdę wnosi do tematu? W temacie o XNA będzie marudzić, że XNA to tylko platformy MS? A w temacie Flasha, że nie jest dostępny na iPada, tak? Have a nice fun ;)

Proszę o skierowanie dyskusji na sam HTML5, nie świętą wojnę z Flashem - do tego zróbcie sobie nowy wątek. Dalsze posty marudzące na to, że jakaś tam przeglądarka nie wspiera czegoś, co dla wszystkich innych jest standardem - będą traktowane jako spam i usuwane.


Swoją drogą, jak się ma ta cała technologia do kwestii zapisu save'ow na dysku użytkownika?
Wymacaj pojęcie local storage czy tam web storage. Przeglądarka wspierająca ten mechanizm będzie mogła wreszcie po ludzku korzystać z zasobów na dysku. Tak jak Gears, z którego Google zrezygnowało właśnie na rzecz mechanizmów HTML5.

@Lamer
Wydajność HMTL5+JS już teraz jest znośna do gier 2D. Może niezbyt wypasionych pod względem mechaniki, ale ile takich flashowych widzieliście?  :P

@Dab
Cóż z tego, że teraz IE jako jedyne w chwili obecnej nie wspiera HTML5? Będzie IE9 i będzie te 100% na każdej znaczącej platformie. Więcej niż Flash Player, którego używanie na platformie innej niż Windows i mocny procek dla gier, innych wep apps i filmów HD jest zwyczajnym crapem.
BTW, zmiana przeglądarki z IE na normalną daje chyba nieco więcej możliwości niż doklejenie Flash Frajera? ;)
« Ostatnia zmiana: Maj 19, 2010, 12:16:32 wysłana przez Bonsai »

Offline Khazad

  • Użytkownik

# Maj 19, 2010, 12:13:54
Kurcze chłopaki co wy macie z tymi standardami? Implementacja tego idzie im bardzo szybko.

Sam element canvas z tego co zauważyłem działa w całości na operze, chromie i firefox'ie. Sprawdziłem wszystkie funkcje oprócz tych do pszekształcania widoku. (nie mylić canvas z WebGL). Działają workers, to samo tyczy się database api oraz multimedia (jak ktoś nie wie to mamy nowe znaczniki takie jak <video> czy <sound>).

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Maj 19, 2010, 12:17:24
Cytuj
Więcej niż Flash Player, którego używanie na platformie innej niż Windows i mocny procek dla gier, innych wep apps i filmów HD jest zwyczajnym crapem.

No pewnie, tak jakby czterokolorowy Mario w JS nie wymagał mocnego procka :)

Offline Liosan

  • Redaktor

# Maj 19, 2010, 12:19:46
Implementacja tego idzie im bardzo szybko.
Ale nie naprawia istniejących wersji przeglądarek :)

Liosan

Offline Khazad

  • Użytkownik

# Maj 19, 2010, 12:23:20
Jak nie naprawią?  ;D Naprawiona wersja to nowa wersja :P W końcu przeglądarka ta sama  :D

Offline Asmodeusz

  • Użytkownik
    • Bogumił Wiatrowski: Blog

# Maj 19, 2010, 12:44:40
Z mojej strony pytanie dot. wszystkich tych "przeglądarkowych standardów grafiki": czy (poza Silverlight) któreś z rozwiązań daje możliwość (kontrolowanego) łatwego zgrania całości aplikacji na dysk i odpalania offline? Ewentualnie, czy da się to wyciągnąć na zewnątrz (w moim wypadku z powodu bezpieczeństwa mocno sandboksowanej - brak praw wykonania i ograniczone prawa odczytu/zapisu) przeglądarki do osobnego procesu?

Offline MadBonsai

  • Użytkownik
    • Ifrit

# Maj 19, 2010, 12:55:16
Systemowo i z definicji, nie.
Rozwiązania takie jak SQLite czy Local Storage pozwalają na wsiorbania całości do użytkownika.
Chrome otwiera każdą kartę i wtyczkę jako osobny proces. Podobnie ma być także w Firefoxie. Nie sprawdzałem, jak to wygląda z prawami wykonania ;)

Offline zxc

  • Użytkownik

# Maj 19, 2010, 13:04:34
Liosan: Flashowe gry już teraz mogą robić savy i kiedy wrócisz do gry po jakimś czasie nie tracisz postępu. "Shared Data". To są jakieś dane zapisywane w przeglądarce. Nie wnikałem w szczegóły, ale w praktyce działa.

Bonsai: Mówienie, że już teraz html5 nadaje się do gier 2d równie skomplikowanych co większość gier flashowych jest nieprawdą. Wszystkie, które widziałem miały jakieś problemy z frameratem, jakieś wrażenie zalagowanej interakcji (nie miały licznika, więc trudno to zdefiniować). Graficznie widziałem tylko pixelart, który jest cool i retro, ale też niesamowicie kosztowny w porównaniu do grafiki wektorowej i jeśli nie będzie doskonały, to będzie wyglądał słabiej niż wektory. Trudno jest zabezpieczyć taką grę i sprzedać. Nie ma rynku. Nie ma chętnych na zakup. Publika nie przejawia zainteresowania. Są argumenty z różnych stron na to, że html5 nie nadaje się obecnie nawet do prostych gier 2d, bo zrobić grę to nie tylko cel sam w sobie, ale też działanie, które miewa głębszy sens - na przykład pokazać to ludziom, albo sprzedać na portal z grami. Zarówno pod względem technicznym, jak i ekonomicznym html5 ustępuje Flashowi i nie zmieni się to jeszcze przez pewien czas.

Masz bardzo binarną wizję przyszłości. Prawdopodobnie nie dojdzie do żadnego albo-albo. Bedzie i Flash i html5, jednocześnie. Html5 jako standard przejmie bajery na stronach, bannery i wideo w internecie. Gry będą dostępne dla systemów mobilnych przez lekkie wersje flasha, ale przede wszystkim pisane ściśle na te urządzenia. Na PC flashowe gry nie zostaną wyparte przez html5, bo flash zawsze będzie z przodu przy praktycznie jednakowej dostępności. Będzie dawał większe możliwości. Zaletą htmla5 ma być standaryzacja, ale w przypadku gier oznaczałoby to, że gracze PCtowi-stacjonarni będą grali w tą samą wersje gry, co mobilni. Może to być zawód dla obu stron - stacjonarni mogą być zawiedzeni technicznym aspektem, mobilni mogą oczekiwać gry wykorzystującej dotykowy ekran. Jest pewne pole do unifikacji i powstaną gry w html5, które będą możliwe do zagrania i dla stacjonarnych i dla mobilnych, ale to myślę, że nie nastąpi w tej dziedzinie "wielka internetowa jedność". Flash na stacjonarnych komputerach, gry z appstore'ów na platformach mobilnych. Myślę, że rozdział pozostanie, ale nie chce prorokować. To w gruncie rzeczy zgadywanka.

Offline Khazad

  • Użytkownik

# Maj 19, 2010, 13:31:30
Wracając do wydajności. Ktoś sprawdzał aplkiację którą podałem w pierwszym poście?
Narazie tylko opcja dodawania obrazków, ale to chyba nadaje się do sprawdzenia wydajności? :)

Mój szef gdy zobaczył pierwszy raz działanie obszaru roboczego był zachwycony :P
Stwierdził że działa to o wiele płynniej niż flash czy techniki ajax i ogolnie manipulowanie dom.

Co wy myślicie? Dla zainteresowanych mogę dodać licznik FPS.

Offline MadBonsai

  • Użytkownik
    • Ifrit

# Maj 19, 2010, 14:56:58

Offline zxc

  • Użytkownik

# Maj 19, 2010, 15:34:22
Hola, hola, chyba ciekawy odnośnie Twoich uwag ;)!

Cytowany autor pisze mniej więcej to, co ja napisałem wyżej. Nie mówi o html5+js jako o platformie do tworzenia gier, ani jako o ostatecznym flash-killerze, co zgadza się z moim sposobem myślenia o tej kwestii.

Offline MadBonsai

  • Użytkownik
    • Ifrit

# Maj 19, 2010, 16:02:13
zxc, czepiasz się, upierdliwcze ;)

Offline zxc

  • Użytkownik

# Maj 19, 2010, 16:13:16
Nic z tych rzeczy :), po prostu artykuł odnosi się do przekonania, że html5 zniszczy flasha, a to ty takie przekonanie (tak pamiętam) wyraziłeś, a nie ja. Dlatego odnosi się do Twoich uwag, a nie moich. Oczywiście to bardziej Twoja sprawa niż moja, ale skoro drążysz, to wyjaśniam :).

Offline hollowone

  • Użytkownik

# Maj 19, 2010, 22:22:23
Apropo szybkiej implementacji:

Nawet eliminując tzw. losowy efekt IE implementacja tych standardów w każdej przegląrce działa różnie.
(notabene IE9 pomimo pierwszych prób wsparcia HTML5 na razie zamiast w Canvas idzie w sprzętowo akcelerowane SVG)

Testowalem wiele dem z html5 na chrome, ff, operze i safari. W dużej liczbie przypadków różnice były znaczące od wydajności do różnych dziwnych baboli. Web taki już jest. Jak można oczekiwać, że będzie ustandaryzowany, gdy w jednym momencie jest jedna wersja standardu, pięc kolejnych w drafcie, a na horyzoncie kolejny startup z Stanford, który chce wszystko zrewolucjonizować i pokazać nam wszystkim figę.

IMHO RIA w postaci Flasha czy SL będzie miało jeszcze długo bezpieczną przyszłość, chociaż osobiście przyznam, że bawi mnie ten cały zły PR i nagonka na Flasha.