Autor Wątek: [HTML5] Web Game Engine  (Przeczytany 9144 razy)

Offline zxc

  • Użytkownik

# Maj 18, 2010, 18:08:32
Żadna nie ma dźwięku. Wszystkie chodzą w bardzo małych okienkach. Wszystkie mają grafikę rastrową. Nie łapały klawiszy, interakcja była dość toporna. Nie wiem czy to ze względu na framerate, ogranicznie technologii, czy po prostu błąd programisty. Nie wyglądają te gry najlepiej. To najwyżej służy za dowód, że "się da", co już wcześniej wiedziałem. Dlaczego miałbym wybrać taką technologię zamiast Flasha?

Dla porównania zagraj w http://www.playfractal.com/

To jest gra flashowa, która ma swoje wymagania sprzętowe, ale zobacz ile drobnych animacji poszczególnych elementów. Cały ekran żyje. Wszystko pulsuje, ma własne drobne animacje, które mogą być pieczołowicie przez animatora przygotowane bo narzędzie jest takie proste i bezpośrednie. Tutaj właśnie widać siłę narzędzia.

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Maj 18, 2010, 18:48:27
Ja nie wiem czemu sie wszyscy podniecaja 'zrobieniem Quake'a w czyms tam' ;) Quake to gra sprzed 14 lat, wiec nawet w takiej JS obecnie bedzie dzialal dobrze, a z tego co pamietam to rewelacyjnie nie bylo...
Jest już port Quake na JS :) Jak wszystkie porty na śmieszne języki, działa tragicznie wolno.
...z wyjątkiem PDA bazujących na Maemo i telefonów na Symbianie (większość rynku smartfonów).
Taaaa, szkoda tylko że na N900 nawet bannery reklamowe na gazecie.pl się przycinają :D

Offline ConayR

  • Użytkownik

# Maj 18, 2010, 21:47:58
ConayR: Czy rzeczywiście nie zadziała, to przysłowiowy czas pokaże. Obecnie nie ma ani rynku, ani zainteresowania, ani potrzeby przeglądarkowych gier w html5, konkurencyjnych wobec flasha. Nawet na iPadzie nie działają prezentacje z canvasdemos, więc o czym my rozmawiamy?
Ja nie mówię o tym co może mieć miejsce, mówię o tym o mamy dzisiaj. iPhone nie ma obsługi Flash. Androidy nie mają Flasha. Windows Phone 7 nie mają Flasha. Rynek gier na te platformy istnieje, jest duży i Flash nie jest odpowiednią platformą w tym wypadku.

Offline zxc

  • Użytkownik

# Maj 18, 2010, 22:20:32
Tak, ale czy html5+js jest rozwiązaniem? Jeśli mówimy o tym, co jest dzisiaj, to nie jest. Oczywiście, że selling pointem html5+js jest "robisz raz, odtwarzasz wszędzie" i to jest hipnotyzująca rzecz. Wspaniała w każdym aspekcie poza tym, że jej nie ma. Nie słyszałem o żadnych aplikacjach dostępnych na wszystkie platformy mobilne poprzez html5+js, choć też nie interesowałem się zbyt intensywnie. Może Ty mi coś podpowiesz?

Offline MadBonsai

  • Użytkownik
    • Ifrit

# Maj 18, 2010, 22:40:41
@ConayR
Najnowsza wersja Androida będzie miała wsparcie dla Flasha i AIR. To tak BTW.

Tak, ale czy html5+js jest rozwiązaniem? Jeśli mówimy o tym, co jest dzisiaj, to nie jest.
Nie, w chwili obecnej nie jest. Tylko co to naprawdę za różnica? Nie rozmawiamy o założeniu firmy, która ma od jutra na tym zarabiac.
Siłą rzeczy HTML5+JS stanie się naturalnym wyborem na webowych aplikacji zastępując Flasha, Silverlight i w dalszej perspektywie dając znacznie więcej.

Offline bies

  • Użytkownik

# Maj 18, 2010, 22:41:49
Androidy nie mają Flasha.
Mają (tj. właśnie testują betę). Co prawda tylko na nowszych wersjach.

// edit
Spóźniony...

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Maj 18, 2010, 22:49:33
Cytuj
Siłą rzeczy HTML5+JS stanie się naturalnym wyborem na webowych aplikacji zastępując Flasha, Silverlight i w dalszej perspektywie dając znacznie więcej.

Tak? A co za tym stoi? Co "więcej" daje?

Offline Liosan

  • Redaktor

# Maj 19, 2010, 01:31:36
Jeśli cokolwiek daje, to mniej - jest lżejszy. Poza tym... ja bym pisał we Flashu :)

Liosan

Offline ConayR

  • Użytkownik

# Maj 19, 2010, 01:45:13
Cytuj
Siłą rzeczy HTML5+JS stanie się naturalnym wyborem na webowych aplikacji zastępując Flasha, Silverlight i w dalszej perspektywie dając znacznie więcej.

Tak? A co za tym stoi? Co "więcej" daje?
SL przykładowo daje wsparcie dla shaderów. :) Popraw mnie też jeśli się mylę, ale HTML5+JS nie wspierają np. web kamer czy mikrofonu, a ktoś sobie może wymarzyć grę webową z wykorzystaniem tych urządzeń. ;)

Offline MichalBe

  • Użytkownik
    • MichalBe's Github

# Maj 19, 2010, 02:23:21
Cytuj
Siłą rzeczy HTML5+JS stanie się naturalnym wyborem na webowych aplikacji zastępując Flasha, Silverlight i w dalszej perspektywie dając znacznie więcej.

Tak? A co za tym stoi? Co "więcej" daje?
SL przykładowo daje wsparcie dla shaderów. :) Popraw mnie też jeśli się mylę, ale HTML5+JS nie wspierają np. web kamer czy mikrofonu, a ktoś sobie może wymarzyć grę webową z wykorzystaniem tych urządzeń. ;)

poprawiam Cie w 0.5 http://speechapi.com/

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Maj 19, 2010, 03:09:24
Jeśli cokolwiek daje, to mniej - jest lżejszy. Poza tym... ja bym pisał we Flashu :)
HTML5 i związane z nim foo jest lżejsze? No ciekawe, jakby tak porównać kod web engine który obsługuje te cuda z kodem jakiegoś flashowego playera :)
Cytuj
SL przykładowo daje wsparcie dla shaderów
Z drugiej strony jest WebGL.


A prawda jest taka że zarówno Flash jak i te JSowe cuda to świetny sposób, żeby cięły się klony 8-bitowych gier na kompie ciągnącym płynnie Crysisa w HD :D

Offline Lamer

  • Użytkownik
    • www.inwriter.wordpress.com

# Maj 19, 2010, 03:44:34
HTML5 + JS będą sensowne dopiero za parę ładnych lat, kiedy pojawią się w standardzie i co ważniejsze, będą działać tak samo na każdej przeglądarce, bo jeżeli kompatybilność ma wyglądać jak dzisiaj z takimi rzeczami, to możemy o tym zapomnieć. No chyba, że jedna przeglądarka przejmie 99% rynku i wszyscy będą robili skrypty pod nią.

Jednak kto powiedział, że flash nie wyewoluuje bardziej do tego czasu, możliwe, że w chwili kiedy gamedev pod tę platformę stanie się sensowny, to flasz będzie wtedy zapewniał jeszcze lepsze wsparcie dla gier. Chodzi tu zwłaszcza o wydajność 3D, o ile na chwilę obecną mamy już kilka dobrych silników dla AS3 (Papervision 3D, Sandy 3D, Away 3D, Wire Engine 3D, Electric 3D, Alternativa Platform), ciekawy jest zwłaszcza nowszy Away3D Light, który ma lepszą wydajność, podobno lepszą fizykę i kilka innych bajerów. Dodatkowo jest jeszcze kilka innych interesujących bibliotek, jak zobaczyłem współpracę Argument Reality z Papervision 3D to musiałem szczękę z podłogi zbierać, wystarczy tylko kamerka i przeglądarka + flash, no i jeszcze jakiś pattern. Poniżej przedstawiam kilka bajerów z wykorzystaniem Away3D.

http://derschmale.com/demo/away3d/multipassLantern/
http://derschmale.com/demo/away3d/shadedHead/
http://www.derschmale.com/demo/away3d/envMapSpitfire/

A tu bardziej interaktywnie:

http://www.infiniteturtles.co.uk/projects/away3d/demos/hacienda/BSPImportTest.html

A tu ze starszej wersji Away, jakiś model mustanga na normalkach, wprawdzie FPS ssie, ale jak wspominałem, to starsza wersja, chodzi o sam efekt.

http://www.infiniteturtles.co.uk/projects/away3d/demos/NormalmappedMustang/Advanced_NormalmappedMustang.html

Nie zamierzam się z nikim kłócić, ale uważam, że na chwilę obecną flash to dużo lepsza technologia, w której drzemie potencjał, jeżeli Adobe weźmie sobie na poważnie gamedev, to w przyszłości html5 może nie wytrzymać takiej konkurencji, pomijając oczywiście same środowisko, które jest naprawę przyzwoite. A w wersji CS5 Adobe stawia częściowo na gry, na razie to tylko kwestia samego środowiska, ale jeżeli pójdą tym tropem i wypuszczą wydajniejszą obsługę 3D, to właśnie we flashu widzę przyszłość.

Offline Liosan

  • Redaktor

# Maj 19, 2010, 11:40:11
Jeśli cokolwiek daje, to mniej - jest lżejszy. Poza tym... ja bym pisał we Flashu :)
HTML5 i związane z nim foo jest lżejsze? No ciekawe, jakby tak porównać kod web engine który obsługuje te cuda z kodem jakiegoś flashowego playera :)
Lżejsze w sensie dla użytkownika - nie trzeba ściągać flasha, zastanawiać się czy jest dobra wersja, czekać aż się 1-megowy flash zainstaluje. Łatwiej grać w pracy lub w szkole, gdzie niekoniecznie kontrolujemy środowisko pracy.
Oczywiście powyższe przy założeniu, że HTML5 będzie standardem :)

Swoją drogą, jak się ma ta cała technologia do kwestii zapisu save'ow na dysku użytkownika?

Liosan

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Maj 19, 2010, 11:55:26
Cytuj
Lżejsze w sensie dla użytkownika - nie trzeba ściągać flasha, zastanawiać się czy jest dobra wersja, czekać aż się 1-megowy flash zainstaluje. Łatwiej grać w pracy lub w szkole, gdzie niekoniecznie kontrolujemy środowisko pracy.
Oczywiście powyższe przy założeniu, że HTML5 będzie standardem
LOL :D Jaki % przeglądarek nie ma zainstalowanego Flasha? A jaki % przeglądarek obsługuje HTML5? Ile waży instalka takiej nowej wersji przeglądarki? :)

Cytuj
Swoją drogą, jak się ma ta cała technologia do kwestii zapisu save'ow na dysku użytkownika?
Można trzymać dane po stronie usera w bazie SQLite.

Offline Liosan

  • Redaktor

# Maj 19, 2010, 11:58:09
Zwróć uwagę na subtelne:
Cytuj
Oczywiście powyższe przy założeniu, że HTML5 będzie standardem
A jak na stan obecny, to nie ma o czym rozmawiać :)

A ile przeglądarek nie ma Flasha? Pewnie koło 1% :)

Liosan