Autor Wątek: [HTML5] Web Game Engine  (Przeczytany 9164 razy)

Offline Khazad

  • Użytkownik

# Maj 18, 2010, 13:06:54
Od kilku dni telepie mi się w głowie pewna myśl... Otóż myślę nad stworzeniem game engine'u dla html5(canvas) oraz javascript z użyciem jquery. W tej chwili realizuję pewien projekt(można obserwować progress na stronie z projektem) z użyciem wyżej wymienionych technologi i muszę stwierdzić że html5 ma potencjał do tworzenia pełnowartościowych gier komputerowych dostepnych bezpośrednio na stronie.

Mam już ogólny zarys projektu(klasy itd.) i wydaje mi się że prezentowało by się to ciekawie... :)

Co o tym myślicie? Z miłą chęcią poczytam opinie zarówno pozytywne jak i negatywne  :P
« Ostatnia zmiana: Maj 19, 2010, 12:51:33 wysłana przez Bonsai »

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Lamer

  • Użytkownik
    • www.inwriter.wordpress.com

# Maj 18, 2010, 13:41:29
Wiesz, sama technologia graczy nie zachęci do grania, bynajmniej nie na dłuższą metę, musisz mieć na uwadze, że też nie każdy zagra, (WebGL obsługują chyba FF, Safari i Chrome), nadal duża część ludzi siedzi na IE, Opera też na razie podpada pomijając pomniejsze niszowe przeglądarki.

W związku z powyższym napisz, co za koncepcję gry opracowałeś, bo stworzyć gierkę tylko dlatego, że jest to możliwe jest sprawą fajną jak uczysz się czy podnosisz skilla. Oczywiście nie mówię, że pomysł nadaje się do kosza, jeżeli koncepcja będzie miała potencjał, to jak najbardziej można się brać za tworzenie. Pod warunkiem, że znasz ograniczenia, taka gierka powinna być dość prosta, dużego mmo raczej nie zrobisz, nie na chwilę obecną, support nadal jest szczątkowo, WebGL dopiero raczkuje podobnie jak html5.

Offline counterClockWise

  • Użytkownik

# Maj 18, 2010, 13:52:29
Ma to potencjał, jeśli będzie przenośne - tzn. wystarczy przeglądarka i nie trzeba nic instalować, nieważne jaki mamy system operacyjny, czy zainstalowany jest DirectX Runtime czy OpenGL - też nieistotne.
W przeciwnym przypadku nie widzę zalet gry przez przeglądarkę nad instalowanymi (desktopowymi?), a widzę wady.

Offline Lamer

  • Użytkownik
    • www.inwriter.wordpress.com

# Maj 18, 2010, 14:08:26
Wątpię, aby było to wbudowane na stałe do przeglądarek, przynajmniej na chwilę obecną, będzie trzeba doinstalować dodatkowy plugin. Jednak jeżeli technologia stanie się popularna, to nie będzie taka konieczność stanowiła przeszkody, dzisiaj gry flaszowe robi się na potęgę, bo przecież nie trzeba nikogo przekonywać do instalacji flash playera, każdy go instaluje jeżeli nie ma, to standard. Niestety właśnie w tym leży problem, jeżeli ta technologia nie stanie się zbyt popularna (np. zostanie wyparta przez jakieś unity3D), to konieczność instalacji takiego pluginu może stać się barierą, która przesądzi o losie projektu.
« Ostatnia zmiana: Maj 18, 2010, 14:10:12 wysłana przez Lamer »

Offline vashpan

  • Użytkownik
    • Strona

# Maj 18, 2010, 15:18:12
Wątpię, aby było to wbudowane na stałe do przeglądarek, przynajmniej na chwilę obecną, będzie trzeba doinstalować dodatkowy plugin. Jednak jeżeli technologia stanie się popularna, to nie będzie taka konieczność stanowiła przeszkody, dzisiaj gry flaszowe robi się na potęgę, bo przecież nie trzeba nikogo przekonywać do instalacji flash playera, każdy go instaluje jeżeli nie ma, to standard. Niestety właśnie w tym leży problem, jeżeli ta technologia nie stanie się zbyt popularna (np. zostanie wyparta przez jakieś unity3D), to konieczność instalacji takiego pluginu może stać się barierą, która przesądzi o losie projektu.

Z tego co tutaj rozumiem mowa o WebGL czyli OpenGL z poziomu JavaScriptu jako czesc standardu HTML5, wiec nie bedzie potrzebny plugin :) Aczkolwiek jak narazie technologia ta jest baaaardzo mloda i nie wiem czy jest jakas przegladarka w wersji stabilnej ktora obsluguje ta technologie. Aczkolwiek mysle ze za 2 lata to bedzie naprawde baaardzo dobra alternatywa na klopotliwego flasha, ciekaw tez jestem czy nie beda powstawac czasem reklamy w WebGL ;) Bo czemu by niby nie ?

Aczkolwiek oczywiscie nie ma sie co podniecac i marzyc... W zaden sposob nie zrewolucjonizuje to rynku gier, nawet casual, na PC czy inne platformy, JS jest wciaz o cale rzedy za wolny  ( i bedzie wolny - mimo duzego postepu w maszynach JIT dla JS ), ale zastapic flasha - prosze bardzo, bede tutaj dopingowal

A czy pisac taki silnik ? Jak masz czas i checi, czemu nie ? Dobrze byc pionierem w jakiejs dziedzinie bo jak sie okaze ze za 2 lata ta technologia robi duza kariere ty juz bedziesz mial 'silnik' i klepal casuale ;p
« Ostatnia zmiana: Maj 18, 2010, 15:24:42 wysłana przez vashpan »

Offline Khazad

  • Użytkownik

# Maj 18, 2010, 15:28:06
No tak... Zapomniałem wspomnieć :)

Game engine do gier 2d. Sam WebGL nie jest częścią standardu HTML5, i nie zamierzam go użyć. WebGL działa tylko i wyłącznie na elemencie Canvas z HTML5. Poza tym właśnie są problemy z kompatybilnością przeglądarek z WebGL. O ile mi wiadomo sam Canvas jest obsługiwany poprawnie przez wszystkie znane przeglądarki(Opera, Firefox, Safari, Chrome). Odpada jedynie IE.

Offline MichalBe

  • Użytkownik
    • MichalBe's Github

# Maj 18, 2010, 15:28:51
nie zgodze sie -' wolniejszy' nie znaczy 'za wolny', wszystko jest kwestią optymalizacji. kończe właśnie platformówke w JS i skromnie uważam że w niczym nie ustępuje ona produkcjom flaszowym, pozatym wiele jest gier grając w które w życiu nie powiedziałbyś że to js, przykładowo:

http://www.benjoffe.com/code/games/torus/ - torus, tetris 3d na planie okregu
http://www.kesiev.com/akihabara/  - silnik do oldschool-looking gier z przykladami
http://www.youtube.com/watch?v=Ol3qQ4CEUTo  i aves, przemistrz silnik do gier mmo twórcy jquery

Offline MichalBe

  • Użytkownik
    • MichalBe's Github

# Maj 18, 2010, 15:30:48
No tak... Zapomniałem wspomnieć :)

Game engine do gier 2d. Sam WebGL nie jest częścią standardu HTML5, i nie zamierzam go użyć. WebGL działa tylko i wyłącznie na elemencie Canvas z HTML5. Poza tym właśnie są problemy z kompatybilnością przeglądarek z WebGL. O ile mi wiadomo sam Canvas jest obsługiwany poprawnie przez wszystkie znane przeglądarki(Opera, Firefox, Safari, Chrome). Odpada jedynie IE.

jest wiele rozwiazan, np. explorer canvas

Offline Khazad

  • Użytkownik

# Maj 18, 2010, 15:37:20
Myślę że aż tak nie trzeba kombinować :) HTML5 ma stać się standardem do roku 2022(czyli w założeniu ma go obsługiwać w pełni 2 znane przeglądarki)

Taki żart :) To samo tyczy się HTML4 co do którego były te same plany :P Trwa to już jakieś 10-12lat(nie pamiętam dokładnie).
Tak naprawdę żadna dzisiejsza przeglądarka nie obsługuje jeszcze w pełni HTML4.

Offline gothicgirl

  • Użytkownik

# Maj 18, 2010, 15:40:13
takie małe pytanie...

da sie te html5, jakos te przerobic na binarny-kod? :).
tzn. nieczytelne dla ludzkiego oka?

fajnie by bylo zrobic taka gre w html, a kod jakos zamaskowany :P.

Offline MichalBe

  • Użytkownik
    • MichalBe's Github

# Maj 18, 2010, 15:41:37
niedasie. nawet jak ukryjesz jakos kod js to i tak musi on byc interpretowany w jakis sposob przez browser wiec przy pomocy np. takiego firebuga mozna do deobfuskować.

Offline Khazad

  • Użytkownik

# Maj 18, 2010, 15:46:02
Może da się to obejść :P Czysto teoretycznie narazie :)

Wyaśnienie:
Kiedy dodaję za pomocą jQuery np. div'y chrome nie pokazuje ich w źródle strony. Może firebug też to przeoczy? Czysto teoretyczne założenie.

Offline Liosan

  • Redaktor

# Maj 18, 2010, 15:51:49
Po pierwsze się nie da, po drugie po co? Najbliższe temu co chcecie zrobić to obfuskator.
@up - oczywiście że firebug nie przeoczy, on analizuje aktualny stan DOM.

Swoją drogą, czemu nie w czymś sensowniejszym, np. GWT-canvas?

Liosan

Offline Khazad

  • Użytkownik

# Maj 18, 2010, 16:04:37
Od razu sprawdziłem google. Zaprowadziło mnie tutaj- http://code.google.com/p/gwt-canvas/

Swoją drogą, czemu nie w czymś sensowniejszym, np. GWT-canvas?

Muszę więc prosić abyś sprecyzował wypowiedź. Bo według tego co tam wyczytałem jest to jedynie widżet pozwalający kożystać z canvas na wszystkich znanych przeglądarkach.

Tak więc chodzi Ci o problem z kompatybilnością z przeglądarkami czy to żeby skożystać z GWT-canvas zamiast z canvas z HTML5

Offline Liosan

  • Redaktor

# Maj 18, 2010, 16:06:14
Nie, chodzi mi o język programowania :) Ale pewnie są ludzie Javascriptowi, i są ludzie anty-Javascriptowi...

Liosan