Autor Wątek: pomysł na gre moj pierwszy tytul  (Przeczytany 9692 razy)

Offline ConayR

  • Użytkownik

# Marzec 31, 2010, 03:04:07
Opisz jakąś przygodę łowczego, który na mokradłach znalazł lśniącą krasnoludzką dubeltówkę. Czy też kowala, którego rodzinę z nieznanego powodu nawiedza liczba grupka zamorskich najemników.
Ma to jeden zasadniczy problem o którym pisał bodajże Pilipiuk na łamach Fantastyki: małe formy nie uczą budowania fabuły ani tworzenia postaci i prowadzenia ich przez dłuższą formę. A taką zawsze jest gra. Fantazyjne motywy wynikają z obycia i wiedzy ogólnej na temat świata (naszego), a więc i wieku, a wyszukany język jest w głównej mierze pochodną oczytania. Pisanie pozwala je tylko (lub aż) usystematyzować. Niestety gra wymaga znacznie większego nakładu pracy i doświadczenia w jeszcze kilku aspektach, których pisanie takich szortów nie zapewnia.

//edyta
O rany, przebiłem 1000 postów i nawet nie zauważyłem. ;)

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline MadBonsai

  • Użytkownik
    • Ifrit

# Marzec 31, 2010, 03:45:01
To pierwsze co powinienem zrobić to zapoznawać się z fabułami innych gier?
Nieistotna jest znajomość fabuły. Istotne jest, by zrozumieć dlaczego jest taka a nie inna.

@Up
Eee... przecie 1000 żadna okrągła liczna. Do okrągłej w tej chwili brakuje ci 18 postów ;)

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Marzec 31, 2010, 13:12:12
@Jurneam: Hej, zróbmy mały eksperyment.

Zrób grę paragrafową, OK? Zacznij dziś, postaw sobie jakieś założenie: minimum 50 lokacji albo 5 stron A4 tekstu albo coś tego typu.

Jeśli nie wiesz, jak coś takiego wygląda, to wpisz nazwę w google albo wejdź sobie na to compo, ściągnij paczkę i obejrzyj pracę Krzyśka. :)

Do zrobienia gry paragrafowej nie potrzebujesz żadnych umiejętności technicznych poza obsługą Worda :). Sam się przekonasz:
- czy starczy Ci zapału by zrobić kompletną, zamkniętą produkcję założonego z góry rozmiaru,
- czy to, co stworzysz, będzie faktycznie oryginalne i ciekawe pod względem fabularnym,
- czy ludziom się w to będzie fajnie grało,
- czy Tobie będzie się to przyjemnie tworzyło :).

Od paragrafówek jest kawałek drogi do designu gier, ale jeśli z jednym sobie będziesz radził, to z drugim myślę że też (po nabyciu niezbędnej odrobiny wiedzy na ten temat).

Jeśli propozycja Ci się spodoba, to napisz do mnie na PW. :)

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Marzec 31, 2010, 13:27:52
Cytuj
Zrób grę paragrafową, OK? Zacznij dziś, postaw sobie jakieś założenie: minimum 50 lokacji albo 5 stron A4 tekstu albo coś tego typu.

Jeśli nie wiesz, jak coś takiego wygląda, to wpisz nazwę w google albo wejdź sobie na to compo, ściągnij paczkę i obejrzyj pracę Krzyśka. :)

Do zrobienia gry paragrafowej nie potrzebujesz żadnych umiejętności technicznych poza obsługą Worda . Sam się przekonasz:
- czy starczy Ci zapału by zrobić kompletną, zamkniętą produkcję założonego z góry rozmiaru,
- czy to, co stworzysz, będzie faktycznie oryginalne i ciekawe pod względem fabularnym,
- czy ludziom się w to będzie fajnie grało,
- czy Tobie będzie się to przyjemnie tworzyło .
Dokładnie o tym samym wspominałem wcześniej ;), tyle że zamiast swojej gry (nudne teksty generowane losowo, brak zdarzeń innych niż walki, itp) poleciłbym raczej coś bardziej dopracowanego i klasycznego: Dreszcz. Można ją znaleźć w sieci tutaj: http://gra-dreszcz.republika.pl/ (aczkolwiek ma to parę bugów w numeracji paragrawów, jeżeli dorbze pamiętam).

Offline Zielony

  • Użytkownik
    • Ghurund Engine

# Marzec 31, 2010, 14:10:55
To ja krótko skomentuję zawartość recenzji:
Fabuła gry przenosi nas do fikcyjnej krainy
Kraina z punktu widzenia fabuły nie jest fikcyjna. Jak się nazywa? Kto ją zamieszkuje? Jak wygląda?
Cytuj
w której niebawem po rozpoczęciu przygód naszego bohatera
Niebawem to zły moment. Lepszy będzie jakiś konkretny, np. w śpiącej królewnie fabuła zaczyna się podczas zabawy na cześć królewny. Kiedy dwór się radował, do zamku weszła czarownica i wyraźnie rozpoczęła fabułę tekstem „W dniu swych szesnastych urodzin królewna ukłuje się wrzecionem i umrze!”
Cytuj
wybucha konflikt rasowy pomiędzy ludźmi, elfami i orkami.
To tak, jakby wojny kolonialne były konfliktami na tle rasowym. Zwykle chodziło o to, że jedni chcieli ograbić innych, a to że pierwsi byli biali, a drudzy czarni, to detal. Poza tym między białymi na pewno był koleś innego koloru, więc to też nie reguła. Musi być konkretny powód i konkretne strony. Poza tym pamiętaj o ustaleniu pewnych zależności, np. elfy nie żyją z orkami w sojuszu, bo kochają spokój, piękno, a przed niebezpieczeństwem chroni je magia lasu.
Cytuj
Jedynym sposobem na zakończenie tego stanu rzeczy wydaje sie być nasz bohater Przygodę rozpoczynamy od przybycia wysłannika króla do wioski
w południowej części kontynentu
A Ty z której części państwa ludzi jesteś? Pamiętaj, że opisujesz żywy świat, więc każda część tego świata musi mieć swoją nazwę, kawałeczek historii i jakieś zasady.
Cytuj
zamieszkałej przez rase ludzka
Nie rasę ludzką. Nie ma państwa ludzi, króla ludzi itp. Może być kraj zdominowany przez przedstawicieli jakiejś rasy, ale powinien się sensownie nazywać i przewidywać możliwość wymieszania nacji, profesji czy religii. Tak samo jak Polska nie jest krajem białych chrześcijan, a raczej krajem ludzi zwanych Polakami. Patrz 'Gondor' z Władcy Pierścieni.
Cytuj
Ma on  na celu  sprowadzić do zamku wszystkich meszczyzn zdolnych do walki
Do walki służyli rycerze, a nie chłopi. Poza tym wioska stojąca z dala od zamku też jest czymś dziwnym. Generalnie wioski znajdowały się w pobliżu zamku dla obustronnej korzyści. Chłopi zarabiali na Pana pracą na roli, a on w zamian oferował im ochronę w postaci murów i rycerzy, za którymi mogli się schować. Z dala od zamku może się znajdować osada z palisadą i kilkoma wojownikami, ale to też trzeba napisać.
Cytuj
Z czasem bohater odkrywa w sobie nadzwyczajne umiejętność z którymi na początku nie potrafi sobie porazic
Co spowodowało, że je odkrył? Dlaczego nie może sobie z nimi poradzić? W Psi-Ops bohater był wytrenowanym żołnierzem, któremu zrobili pranie mózgu. W trakcie gry pod wpływem kontaktu ze swoją przeszłością powoli przypomina sobie, jak władać mocami.
Cytuj
lecz spotyka na swojej drodze starca który tłumaczy mu ze od jego czynów będę zależeć losy świata
Dlaczego? Jaka niecodzienna cecha bohatera pozwoli mu uratować świat? Jeśli żadna, tak jak np. w Neverwinter Nights, to trzeba bohatera łagodniej wprowadzić do tego ocalenia świata. Np. niech w początkowym stadium gry zasłuży się ratując życie córce króla przed wynajętymi napastnikami, którzy przydybali ją wieczorem w ogrodzie. Skąd się wzięli w zamku i kto ich wynajął?
Cytuj
W grze mamy do wyboru wiele rodzajów zbroi i broni białej(miecze,itp)
To stanowczo zbyt mało mówi o wyborze oręża. Nawet jak na recenzję. Bronie trzeba krótko opisać, narysować i dopasować do zastosowań, np. elfy preferują łuki ze względu na lekkość, dobry wzrok i ograniczoną możliwość walki mieczem wysoko w drzewach, gdzie mają posterunki patrolowe.
Cytuj
Podczas eksplatacji terenu zdobywamy doświadczenie dzięki któremu poszerzamy zdolności władania mocami nadanymi naszej postaci
Kto nadał te moce i dlaczego? Jakie to moce? Dlaczego właściwie doświadczenie miałoby poszerzać zdolności bohatera?
Cytuj
Głownym naszym celem  jest proba uratowania swiata przed całkowita zagłada spowodowana konfliktem.
Zbyt mdłe z powodów opisanych powyżej
Cytuj
W trakcie rozrywki trafiamy na  wiele potworów i postaci (npc) ktore bede prosili nas o wykonywanie przeróżnych zadań
Nie zabraknie rowniez bohaterow 2 planowych ktorzy  razem nami beda starać sie zapobiec dalszemu rozlewowi krwi
 
« Ostatnia zmiana: Marzec 31, 2010, 14:13:27 wysłana przez Zielony »

Offline Troll

  • Użytkownik
    • Oficjalna strona gry Gizarma

# Marzec 31, 2010, 14:20:32
Do autora: korzystałeś z tego poradnika?


Offline Stszaua

  • Użytkownik

# Marzec 31, 2010, 14:38:40
(...)

Ładny pakiecik, ja uzupełniłbym jeszcze o Game Architecture and Design by Andrew Rollings & Dave Morris
I od niej zaczął.


EDIT by KK: Cytowanie kilkudziesięciu linii żeby odpowiedzieć dwoma zdaniami jest wysoce nieprofesjonalne.
EDIT by Stszaua: Ok, my bad :)
« Ostatnia zmiana: Marzec 31, 2010, 15:32:53 wysłana przez Stszaua »

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Marzec 31, 2010, 14:49:41
ConayR: wrzuciłem twoją listę na warsztatową wiki -- temat pewnie niedługo zaginie, a szkoda by zmarnować tyle ciekawych książek.
« Ostatnia zmiana: Marzec 31, 2010, 15:10:28 wysłana przez Dab »

Offline ConayR

  • Użytkownik

# Marzec 31, 2010, 15:21:14
ConayR: wrzuciłem twoją listę na warsztatową wiki -- temat pewnie niedługo zaginie, a szkoda by zmarnować tyle ciekawych książek.
Fajnie, dzięki. :)

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Marzec 31, 2010, 22:59:31
Dokładnie o tym samym wspominałem wcześniej ;), tyle że zamiast swojej gry (nudne teksty generowane losowo, brak zdarzeń innych niż walki, itp) poleciłbym raczej coś bardziej dopracowanego i klasycznego: Dreszcz. Można ją znaleźć w sieci tutaj: http://gra-dreszcz.republika.pl/ (aczkolwiek ma to parę bugów w numeracji paragrawów, jeżeli dorbze pamiętam).

Były losowe teksty? Miałem wydrukować i zagrać, ale się nie zebrałem - pewnie stąd moje przeświadczenie że całość była pisana ręcznie :).

Ha, dreszcz online? Ha, mam jeszcze gdzieś własnoręcznie zrobione skany papierowej wersji na starym kompie :). Nie wiedziałem, że doczekał się drugiej 'papierowej' edycji - nawet nie wiem, którą mam. Nie wiesz nic na temat jakiejś erraty odnośnie pomylonych paragrafów?

Offline MadBonsai

  • Użytkownik
    • Ifrit

# Kwiecień 01, 2010, 12:31:34
Dab, może by do tej listy dorzucić konspekt Artura Garszyńca z GameDaya
http://polygamia.pl/Polygamia/1,95338,7723482,NPC_fajniejsi_od_bohatera_to_zly_pomysl__czyli_jak.html
57 mięsistych śladów :)

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Kwiecień 01, 2010, 13:49:26
Cytuj
Nie wiesz nic na temat jakiejś erraty odnośnie pomylonych paragrafów?
Nie znam, ale można znaleźć wersję online z automatycznym liczeniem walk, przedmiotów, automapą, itp, w której wszystko się wydaje działać dobrze:
http://idreszcz.republika.pl/index.html?menu=9

Mapę mimo wszystko warto nadal samemu prowadzić, bo nie zostaje pomiędzy rozgrywkami, a Dreszcz jest grą na tyle trudną, że idzie go przejść dopiero za kilkunastym/kilkudziesiątym razem, a w dodatku w jednym miejscu do wygranej potrzebny jest dobry rzut kostką, więc zawsze mamy nie więcej niż 50% szans na wygraną w danej rozgrywce. :)

Offline WielkiPan

  • Użytkownik

# Kwiecień 01, 2010, 17:46:38
Java
Ja nie mam zamiaru programować gier tworzyć grafiki itp
Szczyty moich marzeń to pisać fabuły kreować bohaterów, detale, (mechaniki postaci, przedmiotow,walk )
dałeś to w takim dziale i na forum o programowaniu gier to myślałem że chcesz robić gry.

a jak kręci cię samo projektowanie mechanik i "lore" to może dołącz do jakiegoś teamu amatorskiego na gamedev.net jako writer/designer?
Dziwne, że nikt się od ciebie nie przyczepił... Od kiedy to gamedev.pl jest wyłącznie o programowaniu gier? Myślałem, że jest o tworzeniu gier, a to zasadnicza różnica, bo programowanie jest tylko jedną z czynności wykonywanych przy tworzeniu gier.

Temat elfów/orków/krasnoludów i innych mniej "szablonowych" stworów jest "oklepany", ale zwróćmy uwagę, że kiedyś też był. Przecież Tolkien nie wziął ich z powietrza, tylko z mitów i legend, które zostały stworzone wiele wieków temu. Jak widać, nie liczy się temat, tylko to, w jakiej go podamy formie (czy będzie to kolejna historia o wybrańcu, który musi zdobyć/ ewentualnie posiada broń/artefakt, niezbędny do ocalenia Świata/zniszczenia WSZ (Wujka Samo Zło), czy będzie to historia o wybrańcu, który tak naprawdę nie jest wybrańcem, tylko przez zakrzywienie czasoprzestrzeni i pomyłkę Cyberpunkowego Szamana został wybrany na przywódcę ruchu oporu w XVII wieku i ma ocalić jego ukochana fajkę... (od razu mamy powiew świeżości :P ) ).

O tworzeniu fantasy jest fajny artykuł w nonsensopedii :) (a co, mamy prima aprilis) :
http://nonsensopedia.wikia.pl/wiki/Poradnik:Jak_napisa%C4%87_fantastyczn%C4%85_ksi%C4%85%C5%BCk%C4%99_fantasy

I prawdą jest, że nie ma co tworzyć na samym początku całej mitologii świata (chyba, że tworzymy podręcznik do gry RPG i nie obchodzą nas jednostki, ale wszyscy, którzy żyją w danym świecie gry), w którym chcemy osadzić naszego bohatera, bo po pierwsze, szybko stracimy chęć do dalszego tworzenia, a po drugie możemy stracić główny wątek fabuły i to, dlaczego właściwie piszemy książkę/fabułę do gry/zbiór opowiadań/opowiadanie. Bohater po prostu jest tam, gdzie chcesz i tyle, a jeżeli będzie to konieczne, to dopiero wymyślisz jakąś historyjkę (czego później musisz się trzymać, żeby nie było takich kwiatków, jak Góra Przeznaczenia, która za 5 rozdziałów staje się nagle Górą Zniszczenia albo Tajemniczym pagórkiem ).

Dlaczego nie widzę, by ktoś podejmował się wyzwania napisania czegoś pokroju fabuły z Planescape Torment? :(

Offline rm-f

  • Użytkownik
    • Tu trolluje

# Kwiecień 01, 2010, 18:02:02
Dziwne, że nikt się od ciebie nie przyczepił... Od kiedy to gamedev.pl jest wyłącznie o programowaniu gier? Myślałem, że jest o tworzeniu gier, a to zasadnicza różnica, bo programowanie jest tylko jedną z czynności wykonywanych przy tworzeniu gier.
Kiedyś była oto niemała kłótnia (przez kliki). :P