Autor Wątek: 'Czy warto ?'  (Przeczytany 19756 razy)

Offline MoRfeUszPL

  • Użytkownik
    • Strona o moich projekach

# Październik 11, 2006, 21:21:59
Tak ale jednak programowanie to jest coś co mnie interesuje, fascynuje coś co chciałbym w życiu robić i dlatego się uczę, po co stać w miejscu jak można uczyć się dalej :) A nie chce nauczyć się czegoś co mi się na dobrą sprawe nie przyda :P Więc pytam co programiści z zawodu, mogą mi polecić do nauki :) Bo jeśli pójde w .net a potem WinApi troche trudno będzie się uczyć , co innego na odwrót :P... Chociaz troche to bezsensu, za 8 lat to może i .net będzie przeżytkiem... Win3.0 -1990 Win98 -1998 i jak się zmieniło tworzenie aplikacji :] Chyba ide sie uczyc bibliotek linuksowych :D

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Złośliwiec

  • Użytkownik
    • Dark Cult

# Październik 11, 2006, 21:32:29
No, ogólnie to raczej nie znajdziesz takiej technologii, która miałaby zagwarantowane, że przez więcej niż 8 lat będzie obowiązującym standardem :). Informatyka rozwija się błyskawicznie, wszystko się dezaktualizuje w mgnieniu oka. Dlatego też najlepiej uczyć się na razie wszystkiego po trochu, żeby być elastycznym i gotowym w każdej chwili przesiąść się na najnowszy "wynalazek".

Offline artpoz

  • Użytkownik
    • blog o tworzeniu gier

# Październik 11, 2006, 22:59:35
Wczoraj wyczytałem że, jak niektórzy twierdzą, co 3 lata 50 % wiedzy informatycznej się dezaktualizuje. Zatem podnoszenie kwalifikacji oraz zwiększanie kompetencji staje się koniecznością. Na pewno warto uczyć się języków obcych i przedmiotów ścisłych takich jak matematyka czy fizyka. Warto znać paradygmaty programowania, podstawy inżynierii oprogramowania (np. wzorce projektowe, UML), algorytmy oraz struktury danych. Warto też poznać kilka narzędzi ułatwiających pracę (wersjonowanie, tworzenie dokumentacji itp..).

Poza tym czytaj to co Cię interesuje. Pisz to co lubisz. Graj w gry. Zaglądaj na forum :)

Pozdrawiam
artpoz

Offline counterClockWise

  • Użytkownik

# Październik 12, 2006, 08:20:20
Wczoraj wyczytałem że, jak niektórzy twierdzą, co 3 lata 50 % wiedzy informatycznej się dezaktualizuje.

Jest jednak pewien podstawowy aparat, który jest niezmienny. No i całe podstawy matematyczne informatyki:) Tak naprawde dezaktualizują głównie te najwyższe warstwy, te niższe dużo wolniej. Np. wprowadzenie takiego .NET-a to tylko zmiana na najwyższym poziomie, jakieś nowe rozwiązanie, a np. takie wymyślenie efektywnego algorytmu liczenia zer wielomianu, czy wymyślenie jakiejś nowej bazy to juz niższy poziom. Nie do końca to miałem na myśli, ale coś w tym jest.

Offline Lothar

  • Użytkownik

# Październik 12, 2006, 08:56:17
Technologia .NET to prawdziwa rewolucja, szczególnie w aplikacjach webowych. Dodatkowym plusem jest to, że programując w C# możesz napisać aplikację Widnows, aplikację webową no i oczywiście aplikację na urządzenia mobilne. Dodatkowo tworzenie aplikacji windowsowych jest o wiele prostsze. Jeżeli chodzi o naukę, to c# jest świetnym językiem do tego. Dosyć prosta składnia, intelisense, dobra dokumentacja, dobre książki dostępne w polskim języku. Pełna obiektowość, niejako wymusza od programisty programowanie obiektowe (chociaż widziałem już różne kody  ;) ), a strukturalnie to już teraz nie programuje się nawet w PHP. Więc polecam. Ale jeżeli chodzi o programowanie gier to jeszcze teraz bym się nie zdecydował na napisanie gry pod .NET Framework, chociaż technologia się rozwija i z wersji na wersję ma o wiele większe możliwości.

agent_J

  • Gość
# Październik 12, 2006, 09:34:33
Technologia .NET to prawdziwa rewolucja, szczególnie w aplikacjach webowych. Dodatkowym plusem jest to, że programując w C# możesz napisać aplikację Widnows, aplikację webową no i oczywiście aplikację na urządzenia mobilne. Dodatkowo tworzenie aplikacji windowsowych jest o wiele prostsze. Jeżeli chodzi o naukę, to c# jest świetnym językiem do tego. Dosyć prosta składnia, intelisense, dobra dokumentacja, dobre książki dostępne w polskim języku. Pełna obiektowość, niejako wymusza od programisty programowanie obiektowe (chociaż widziałem już różne kody  ;) ), a strukturalnie to już teraz nie programuje się nawet w PHP. Więc polecam. Ale jeżeli chodzi o programowanie gier to jeszcze teraz bym się nie zdecydował na napisanie gry pod .NET Framework, chociaż technologia się rozwija i z wersji na wersję ma o wiele większe możliwości.

C# jest świetny do pisania oprogramowania. Dodając Visual Assist X (chyba sobie kupię licencję na to :)), to już w ogóle można szaleć. Nie trzeba się bawić z iteratorami, wystarczy odziedziczyć interfejs IEnumerable<>, i już mamy foreach dla swojej klasy :) Pod inne systemy jest Mono, więc z uruchomieniem takiej aplikacji nie powinno być wielkich problemów (jednak niektóre rzeczy nie działają poprawnie, np. kiedyś chciałem zrobić brak wyświetlania tła komponentu - na Mono to nie działa). C# udostępnia bardzo wiele klas. Tworzenie aplikacji w oparciu o Windows.Forms to czysta przyjemność i banał - wprzeciwieństwie do Javy (SWING, AWT, etc. - BLAH ... :O) jest to wygodne i ma proste w użyciu API :) Jeszcze utworzenie DLLi COM visible oraz używanie bibliotek opartych na COM to banał: przykładowo chcemy sobie zembedować QuickTime Player w swojej aplikacji (np. jak robię jakąś prezentajcę), to wystarczy tylko dodać referencję na OCXa i można klepać kod.

Ja zdecydowałem się zakodzić moją pracę inżynierską w C# :)
« Ostatnia zmiana: Październik 12, 2006, 09:38:19 wysłana przez agent_J »

Offline Esidar

  • Użytkownik

# Październik 12, 2006, 13:21:06
Ale jeżeli chodzi o programowanie gier to jeszcze teraz bym się nie zdecydował na napisanie gry pod .NET Framework, chociaż technologia się rozwija i z wersji na wersję ma o wiele większe możliwości.

Tutaj nie ma co się zastanawiać ;) Trzeba pamiętać, że zanim a) pozna się dobrze technologię b) nauczy się odpowiednich nawyków i zdobędzie doświadczenie c) napisze się coś sensownego, to sporo wody upłynie, więc warto to zacząć od razu, żeby za rok czy dwa, być wśród tych którzy tego będą używać.


Offline eMul

  • Użytkownik

# Grudzień 27, 2006, 13:31:32
Sorki za odkopywanie tematu, ale sam się trochę tym C# zafascynowałem.
Chodzi przede wszystkim o prostote tworzenia aplikacji. Więc moje pytanie jest nastepujace:
"Jakie są dobre książki po polsku lub jakieś internetowe kursy?"

Offline eax

  • Użytkownik

# Grudzień 27, 2006, 13:41:55
http://www.centrumxp.pl/dotNet/20,1,kategoria,Kurs_C.aspx
http://www.codeguru.com/
http://www.c-sharpcorner.com/

te linki polecam do nauki.

Natomiast jeśli chodzi o książki to IMO:
http://helion.pl/ksiazki/cshpro.htm

nie czytałem, aczkolwiek słyszałem bardzo pochlebne opinie o niej.

Offline zarius

  • Użytkownik

# Grudzień 27, 2006, 14:41:56
Racja. Mimo ze akurat tej pozycji nie czytalem (C# uczylem sie z anglojezycznykow e-bookow jak tej ksiazki jeszcze nie bylo) ale wszystko to co napisal Jesse Liberty mozesz kupowac w ciemno.

Dla poparcia tego moge polecic jeszcze druga ksiazke zupelnie inna niz wszystkie tego typu podreczniki (ale to jako uzupelnienie ! z niego nie nauczysz sie C# ;) )

Visual C# 2005 Zapiski Programisty.

Oczywiscie autor Jesse Liberty. Ksiazka przedstawia rozne nowe aspekty ktore pojawily sie wraz z VC#2005 i NET 2.0

Ksiazka 260 stron za 30zl mysle ze warto. Tymbardziej ze rzeczy w niej zawarte sa w glownej mierze przydatnymi ciekawostkami. Zostal mi juz ostatni rozdzial o ASP.NET (z tego co zobaczylem po screenach w ksiazce i kartkujac ten rozdzial) zapowiada sie bardzo interesujaco i chyba sam dla siebie zaglebie sie w wolnym czasie w ASP.NET

Pozdrawiam

Offline vashpan

  • Użytkownik
    • Strona

# Grudzień 27, 2006, 18:35:44
Znajac juz C++ ( jako-tako ) zastanawiam sie co poznac nastepnie i wlasnie rozmyslam nad C#...

Nie dlatego ze jestem jakos super zachwycony tym jezykiem, po prostu jestem ciekaw

MS wybornie promuje swoj nowy jezyk, ale lepiej spojrzec na niego nieco z boku. Dla nas programistow jest on bardzo dobry gdyz oszczedza nam czas, firmom pieniadze, jest fajny latwy i przyjemny. Ale z punktu widzenia uzytkownika co daje .NET Framework ? Tak sobie mysle i jakos mi nic do glowy nie przychodzi... Ta wieloplatformowosc to jest troche na wyrost ( urzadzenia mobilne - owszem ale musza miec Windowsa Mobile czy jak mu tam ;) a mono jak pisano nie jest w pelni kompatybilny ), a .net 2.0 nie ma nawet standardowo w XP SP2 ! Wiec kazdy uzytkownik musi sobie je sciagac... A program i tak wyglada jak kazdy inny pod windowsa...

Jakis rok temu bawilem sie z Visual C++ 2005 Express ( tam standardowo mozemy sobie pisac w Managed C++ ( a to stworzyl microsoft chyba po to zeby obrzydzic ludziom C++ i zeby jak najszybciej przerzucali sie na C# ;) ) ) I rzeczywiscie pisanie aplikacji z .net jest proste nawet w Managed C++, ale ja sam bardziej cenie wydajnosc aplikacji... Mimo to zaraz sciagam Visual C# :)

A co do innego API w WinViscie jakos mi sie nie wydaje by cokolwiek bylo tam zmienione :D porramy napisane w WinAPI spokojnie dzialaja w viscie jak moze byc inaczej ? WinAPI stanowil i stanowi podstawe okien.. Byc moze zostal tam jakos zmieniony ale poza tym wiele sie nie zmienilo...

***
edit: No dobra mam juz Visual C# ( po 10 minuitowej instalacji (!) ), w biegu napisalem prosta aplikacje konsolowa ( a nawet 2 w tym banalna gre :D ). Tak z ciekawosci wlasciwie przepisalem z C++ zalosnie banalne sprawdzanie liczb pierwszych do C# ( praktycznie bez zmiany kodu, printfy tylko na Console.Write, etc.. ) I co sie okazalo ? C# wcale nie jest taki wolny jak myslalem, roznica to zaledwie kilka procent a przy malych liczbach praktycznie niezauwazalna ) Roznica ta zwieksza sie w miare rosniecia liczby ( do kilkudziesieciu procent) Za to prosta aplikacja konsolowa C# zajmuje 4 mb pamieci w porownaniu do 700 kb C++ (aplikacja  C++ skompilowana pod GCC z opcja -O2 )

Oczywiscie to nie jest wiarygodne jakies porownanie :D Ale daja jakis niewielki obraz samego jezyka. Mysle ze tak male roznice wynikaja z tego ze kazda klasa jest kompilowana po pierwszym wywolaniu ( a wiec wlasciwie program kompiluje sie caly gdyz wiecej klas niz 1 tam nie ma ) Moze stad wynika tak mala roznica w czystych obliczeniach.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 28, 2006, 00:01:55 wysłana przez vashpan »

Offline nameczanin

  • Użytkownik
    • devlog

# Luty 22, 2007, 18:25:47
Aj tam, wydajnosc... do aplikacji biznesowych, toolow bez 3D (nie wiem jak razem z nim) itp. - swietnie sie nadaje. Nie taka straszna ta wydajnosc. Poza tym chyba mial byc .NET Framework 3.0 - o wiele bardziej zoptymalizowany (wg zapowiedzi).

Managed C++ wymiata :> Fajnie sie kodzi. Przy C# jest tyle fajniej, ze troche wiecej (tak mi sie wydaje) abstracji jest przy tym, a najwazniejszy to ten Garbage Collector (automatyczne zwalnianie pamieci). Jakby nie bylo, to tez latwiej sie kodzi okienka - latwiej niz przy uzyciu WinAPI. Troche mi sie kojarzy MFC, ale wole juz nie wzbudzac staroci. Jednak przy niektorych operacjach jest malo intuicyjnosci moim zdaniem. Trzeba wdzierac sie do jakichs Marshali (namespace'y) itp. :| Z tym to mi sie wzmacniacze gitarowe bardziej kojarza niz konwersja zmiennych :P

EDIT:
@Morfeusz: jak Ci tak przeszkadza przyszlosc i "nowy WinAPI", to gtk+ (nie lubie :P) albo wxWidgets - sa multiplatformowe! Nie tam od razu QT spod KDE (nie probowalem i nie mam zamiaru na razie sie ograniczac do linuxa). Osobiscie jednak wxWidgets - b. przyjemny jak juz wejdziesz w klimaty tego. Poza tym jest obiektowy - dziedziczenie po klasach okienek, kontrolek, latwo rysuje sie po tym wszystkim. Fajna sprawa, tylko duzo dokumentacji polecam. Ja teraz uzywam wersji 2.8.0. Jak juz kompilujesz to kompiluj w trybie debug, znacznie ulatwi to kodzenie w tym - a raczej znajdowanie dziur, scislej ujmujac.
« Ostatnia zmiana: Luty 22, 2007, 18:29:19 wysłana przez nameczanin »

Offline Steel_Eagle

  • Użytkownik

# Luty 22, 2007, 19:18:48
Dlaczego nie ma biblioteki takiej jak .NetFramework do natywnego C++ ? ;p

Offline Złośliwiec

  • Użytkownik
    • Dark Cult

# Luty 22, 2007, 19:21:09
Dlaczego nie ma biblioteki takiej jak .NetFramework do natywnego C++ ? ;p

No przecież masz napisane powyżej, że jest wxWidgets (a ja dołączam się do tej rekomendacji, bo to naprawdę świetna biblioteka).

Offline Steel_Eagle

  • Użytkownik

# Luty 23, 2007, 14:58:56
.Net to nie tylko WindowsForms  ;) Imo do c++ tez przydalaby sie jedna duza spojna biblioteka od watkow, sieci, wyjatkow i calej tej choloty, ktora i tak kazdy musi kiedys sam napisac.