Autor Wątek: sterowanie w grze  (Przeczytany 6457 razy)

Offline gryzoń

  • Użytkownik

# Sierpień 04, 2006, 15:14:07
Witam.

Zapewne wielu z Was borykało się pisząc swoje bardziej lub mniej rozbudowane gry z problemem sterowania. Wszyscy wiemy że gracz nie lubi zabijać swych wrogów tylko na jeden nudny sposób, trzeba więc dać mu do dyspozycji cały arsenał zabawek różnego kalibru. Niestety zapanowanie nad tymi gadżetami wymaga sporej biegłości w posługiwaniu się klawiaturą, nie mówiąc już o nieszczęśnikach którzy zapłacili sporo kasy za swoje gamepady i chcieliby choć raz z nich skorzystać. Spotykanym powrzechnie rozwiązaniem jest cykliczna zmiana broni za pomocą dwóch przycisków poprzedni/następny, lub też nieco bardziej wyrafinowany sposób - spauzowanie gry i wybór narzędzia najbardziej odpowiedniego do potrzeb. Obydwa te sposoby mają jednak wady, pierwszy z nich nie daje dostępu random access do broni, drugi natomiast wytrąca gracza z transu w jakim niewątpliwie się znajduje. Czyż nie byłoby fajnie gdyby dało się wybrać jedną z kilkunastu dostępnych broni za pomocą jednego przycisku w rozsądnym czasie i to bez błądzenia kursorem po ekranie? Na pomysł takiego sterowania wpadłem mając do napisania dowolny programik na zaliczenie. Otóż sposób jest banalny i znany jest od dawna pod nazwą alfabet morsa.

Chyba nie muszę tłumaczyć w jaki sposób miałoby to funkcjonować, dla bardziej zainteresowanych zostawiam link właśnie do mojego zaliczeniowego projektu.

http://adam5.xcx.pl/MorseInterpreter.zip

Ktoś mi wspomniał że podobne podejście stosuje się w budowie interfejsów dla niepełnosprawnych, nie słyszałem jednak żeby ktoś robił to w grach

to tyle, prosze o opinie, następnym razem przedstawię własną koncepcję koła, które wcale nie musi być okrągłe

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline nameczanin

  • Użytkownik
    • devlog

# Sierpień 04, 2006, 15:22:30
to mi sie kojarzy z pewnym programikiem, ktory staral sie rozpoznawac Twoje ruchy mysza z odpowiednio wcisnietym klawiszem (na myszce rolka zdaje sie - albo prawy klik) i wykonywac wczesniej zaprogramowana akcje :) np. robiles literke U jezdzac po ekranie (rysowalo sie to na GetDC(NULL) pewnie) i to bylo chyba jako COFNIJ (UNDO?) :D Program w nazwie na literke S... jakos nie mam ostatnio glowy do wszelkich nazw.

Ale osobiscie sie wyraze z doswiadczen w q3. Ja tam wole pod 10 klawiszy zaprogramowac 10 broni. Chyba, ze to jest cos a'la Brothers in Arms (jak mi sie to nie podobalo!), ze stajesz w czasie i planujesz akcje. To podobnie mozna do zmieniania broni, ale jednoczesnie gracz moze przemyslec ktorego przeciwnika najpierw stluc i wtedy gra traci na dynamice :E
Pozdr.

btw. nie badam tego kodu, bo wydaje sie ze to Java, a ja w tym nie siedze. (poza tym jestem na innym kompie)

edit: dokladnie to samo staralem sie wyrazic co Deus ponizej. pzdr. again
« Ostatnia zmiana: Sierpień 04, 2006, 15:27:09 wysłana przez nameczanin »

Deus

  • Gość
# Sierpień 04, 2006, 15:23:41
.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 21, 2008, 20:37:34 wysłana przez Szalonuki »

Offline gryzoń

  • Użytkownik

# Sierpień 04, 2006, 15:31:03
No ale pozostaje jeszcze kwestia posiadaczy joypadów, kółko też możesz popchnąć o jeden raz za dużo. Poza tym do ulubionych broni możesz przypisać proste kody w stylu . - .. .- -- itp

btw. nie badam tego kodu, bo wydaje sie ze to Java, a ja w tym nie siedze. (poza tym jestem na innym kompie)

tam nie ma żadnego kodu, to są skompilowane pliki

//EDIT

po odpowiedniej wprawie można również przyspieszyć tempo
« Ostatnia zmiana: Sierpień 04, 2006, 15:40:39 wysłana przez gryzoń »

Deus

  • Gość
# Sierpień 04, 2006, 15:42:53
.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 21, 2008, 20:37:43 wysłana przez Szalonuki »

Offline gryzoń

  • Użytkownik

# Sierpień 04, 2006, 15:46:31
ok, spoko, są jeszcze inne gry oprócz shooterów, chodziło mi o samą koncepcję, np nawalanki w których jest sporo chwytów do opanowania, też kółkiem bedziesz to robił???

Deus

  • Gość
# Sierpień 04, 2006, 15:51:40
.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 21, 2008, 20:37:49 wysłana przez Szalonuki »

Offline gryzoń

  • Użytkownik

# Sierpień 04, 2006, 15:55:54
ok, skoro taki patent już jest, napisałem przecież, że to moja koncepcja koła

dzięki za opinie i za minusy

Offline Kot

  • Użytkownik

# Sierpień 04, 2006, 16:09:14
Pomysł jak pomysł, pewna doza oryginalności jest. Nie wiem dlaczego Ci za to minusy poleciały.

Myśląc nad zastosowaniem - gry sportowe na padzie i używanie czegoś takiego do ustawień taktycznych, np. atak z kontry, atak lewym skrzydłem, pułapka ofsajdowa, itp. W ten sposób jeden przycisk w zupełności by wystarczył do szybkiego ustawiania akcji.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 04, 2006, 16:12:03 wysłana przez Kot »

Offline gryzoń

  • Użytkownik

# Sierpień 04, 2006, 16:14:39
Nie wiem dlaczego Ci za to minusy poleciały.

ja wiem dlaczego, ale trudno widze że nie warto się dzielić pomysłami, miałem dobre chęci zostałem wyśmiany, tak bywa na tym forum

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Sierpień 04, 2006, 16:21:42
Pomysł ciekawy, ale na dłuższą metę myślę, że by bardziej wkurzał niż pomagał. Grając w starego Doom'a 2 denerwowało mnie, że żeby wybrać śrutówkę muszę dwa razy wcisnąć klawisz 3, więc kodowanie każdej broni Morsem by mnie pewnie doprowadziło do frustracji. Myślę, że stara poczciwa kombinacja następna/poprzednia broń plus cyferki do wyboru każdej z broni spisuje się wystarczająco dobrze. Jeżeli chcesz uatrakcyjnić strzelanie, proponuję pomyśleć nad brońmi z wieloma trybami strzału (np. w Painkillerze każda broń miała dwa rodzaje strzału). Ciekawym pomysłem w Painkillerze było też dodane dwóch dodatkowych klawiszy strzału z ulubionych broni, np. wciskasz taki dodatkowy klawisz, a bohater momentalnie strzela z kołka, a po puszczeniu wraca do poprzedniej broni. W efekcie każda broń, oprócz podpiętych pod dodatkowe klawisze, miała cztery rodzaje strzału dostępne pod czteroma klawiszami. :)

Offline Hadrian W.

  • Użytkownik
    • Homepage

# Sierpień 04, 2006, 16:39:42
Oryginalne i ciekawe. Moze mogloby to znalezc jakies zastosowanie w symulatorach (moze). Jak dla mnie dobrze jest jak jest :) Np. grajac w ET dosc szybko zmienisz na bron, ktora w danej sytuacji jest ci potrzebna, zwlaszcza jak zmiana musi nastapic bardzo szybko. W ET nie ma osobnego przycisku na rzut granatem wiec szybko przelaczasz na granat 4-ka rzucasz, naciskasz 3-ke troche postrzelasz i od razu zmieniasz 5-ka na narzedzie pracy inzyniera :)
Choc mozliwe ze komus Twoje rozwiazanie mogloby przypasc do gustu ale mysle ze raczej byliby to hardcorowi gracze, moze zawodowcy :) Dla przecietnego zjadacza chleba byloby to tylko przeszkoda w grze.

Dla mnie najbardziej komfortowe rozwiazanie to to z painkllera przytoczone przez Krzyska oraz osobny klawisz na rzut granatem :) Ja osobiscie bardzo cenie realizm w grach co wiaze sie z mniejsza iloscia broni (tak jak w ET :P). 1 - noz, 2 - pistolet, 3 - bron glowna, 4 - granat albo jakas bron specjalna. Tyle :)

Offline gryzoń

  • Użytkownik

# Sierpień 04, 2006, 16:43:04
No w sumie niektórzy lubią utrudnienia w grach, dzięki za jakieś konstruktywne odpowiedzi

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Sierpień 04, 2006, 17:30:29
Cytuj
Dla mnie najbardziej komfortowe rozwiazanie to to z painkllera przytoczone przez Krzyska oraz osobny klawisz na rzut granatem
Jak pisałem, w Painkillerze były nawet dwa takie "rzuty granatem", tyle że można było pod nie podpiąć strzał z dowolnej broni. Działało to właśnie dokładnie tak, jak rzut granatem, ponieważ wyjęcie i późniejsze schowanie tej innej broni nie zajmowało wogóle czasu (pojawiała się inne broń i od razu strzelała, a po puszczeniu jej klawisza znikała i pojawiała się poprzednia broń). :)

Offline dx0ne

  • Użytkownik
    • Pierdoły od dx0ne'a

# Sierpień 04, 2006, 18:01:03
@gryzoń:
jeśli nie jesteś w stanie przyjmować krytki to zajmij się botaniką

Co do pomysłu to przychylam się do "poroniony". Napisałeś że można kółkiem o jedno za daleko, ale chyba łatwiej kółkiem(czy klawiszem) w drugą strone od razu niz klepać kombinacje od nowa. Nie byłoby to ani wygodne ani szybkie. W wielu gierkach wogóle nie można nosić wielu broni.
Zastosowanie natomiast mogłoby sie pojawić jako element gry w klimatach WW1/2 gdzie trzeba morsem nadac wiadomosc uprzednio zdobywajac czesci maszyny lub w jakiejs malej gierce ala dance dance revolution. Sądzę że również w bijatykach szybciej jest wklepywac kombinacje z 4/6 klawiszy niż czekać kreskę.

@nameczaniin:
Sensivia.