Autor Wątek: Jak wypakować plik .spr ?  (Przeczytany 10775 razy)

Offline Ksuri

  • Użytkownik

# Grudzień 06, 2009, 18:26:15
Witam wszystkich,

Zwracam się do was z prośbą o pomoc w wypakowaniu pliku .spr
Mam wielką nadzieje, że wasza społeczność może mi pomóc w rozwiązaniu tego problemu.
Owy plik pochodzi z gry Phobos Online(obecnie w fazie testów;download na stronie nie działa).
Kiedy szukałem informacji na ten temat w google znalazłem paru ludzi mających podobny problem do mojego.
Z ich postów dowiedziałem się kilku cennych informacji które mogłyby wam pomóc w rozwiązaniu tej sprawy:

-Dane pliku .spr

-Cytaty:
Cytuj
SPR - pliki spriteów, kiedyś robiono na ich podstawie animacje jednostek (np. gra Dark Colony), ogólnie rzecz biorąc są to pliki

graficzne.
Pamiętaj, że wiele plików jest robiona w taki sposób by nikt inny nie mógł ich edytować, np. Dark Colony ma pliki SPR, są to obrazy,

ale nie otworzysz to w żadnym normalnym programie, chyba, że dostaniesz go od twórców, lub zostanie złamane sposób kodowania pliku.
Cytuj
Przede wszystkim sprawdź czy gra jest opensourcowa czy nie. jesli nie to wątpię żeby Ci się udało, możliwe ze autorzy opracowali jakiś

swój format. jesli to opensource to pogrzeb w kodzie i zobacz jak pliki graficzne sa zapisywane.

Plik pochodzi z gry podobnej do Tibii więc wypróbowałem już wszystkie sprite extractory zrobione pod Tibie, lecz niestety zawiodły.
Nie udało się również z podobnymi programami do innych gier(Wychodzi na to ,że trzeba stworzyć do Phobosa jakiś osobny ;/ ).
Dobrze wiem że nikt tego za mnie nie odwali, ale ja będę wdzięczny nawet za zwykłą instrukcję jak coś takiego rozkodować.
Pewnie będę musiał się wyuczyć jakiegoś języka programowania czy coś w tym stylu.. ;P
Dlatego właśnie zwracam się do was z prośbą o "wszelką pomoc" nawet zwykłe pokierowanie mnie krok po kroku.
Wydaje mi się ,że twórcy zaszyfrowali w jakiś sposób ten plik i być może da się go otworzyć za pomocą innych plików z tej gry (np. .exe) i hex edytorów.
Dlatego podaje link do całej gry (zamiast tylko do pliku "phobos.spr"):

Download:
phobos.rar

Uprzedzając pytania:
Napisanie do twórców gry jest raczej niemożliwe gdyż z angielskim jest u mnie kiepsko ;/
A poza tym szczerze wątpię czy udostępnili by oni potrzebne narzędzia.
Jeśli zakodowali ten plik to nie bez powodu(o ile zakodowali).

Będę dozgonnie wdzięczny za wszelką pomoc.

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline ConayR

  • Użytkownik

# Grudzień 07, 2009, 01:02:28
Będę dozgonnie wdzięczny za wszelką pomoc.
Super, bo nie mam nikogo do kopania ogródka co roku. :)

Co tak naprawdę chcesz z tą grafiką zrobić? Zmienić? Bo jeśli tak, to pojawiają się dwa problemy
- musisz mieć sposób na jej ponowne "spakowanie",
- temat nadaje się do działu modding a nie grafika.

Tak czy owak: format jest stosunkowo prosty co widać z prostego odczytu pliku:

I tak, wiem - kolory są zwichrowane. :)

Jeśli nie ma gotowej aplikacji do przeglądania tego pliku (w sensie: nikt ze społeczności gry jeszcze takiej aplikacji nie napisał), to pozostaje stworzyć coś samemu. Edytor heksadecymalny, kalkulator i jakiś kompilator i piszesz. :)

Offline Ksuri

  • Użytkownik

# Grudzień 07, 2009, 15:36:13

Super, bo nie mam nikogo do kopania ogródka co roku. :)
u.u no to wpadłem... ;)
Co tak naprawdę chcesz z tą grafiką zrobić?
Chciałbym wykorzystać te sprite'y do stworzenia mapy.
musisz mieć sposób na jej ponowne "spakowanie"
Rzeczywiście, przydał by mi się taki programik  :P
I tak, wiem - kolory są zwichrowane. :)
Istnieje jakiś sposób na naprawienie tego? ;o
pozostaje stworzyć coś samemu. Edytor heksadecymalny, kalkulator i jakiś kompilator i piszesz. :)
Jeśli nie znajdzie się nikt chętny do pomocy, będę to musiał zrobić osobiście a skoro tak to prosiłbym bardzo o pomoc w wybraniu:
-języka programowania(może być Delphi),
-napisaniu jakiejś prostej instrukcji co i jak, krok po kroku..
-oraz zapodaniu linków z tutorialami do Delphi czego powinienem się nauczyć, aby potrafić to wykonać samemu  ;D
-(chyba o czymś zapomniałem :d)

# Grudzień 07, 2009, 15:56:35
I tak, wiem - kolory są zwichrowane. :)
Istnieje jakiś sposób na naprawienie tego? ;o
Podmiana kolorow.
chodzi o palete , ze dla kazdego obrazka jest inna paleta.
Czyli ze trzeba zamienic np. bajt o watrosci 103 , na kolor nr. 2324
Pozdr.

Edit
Myslialem ze chodzi o palete
« Ostatnia zmiana: Grudzień 08, 2009, 15:59:52 wysłana przez Wladekprogramista »

Offline Ksuri

  • Użytkownik

# Grudzień 07, 2009, 17:47:58
Podmiana kolorow.
chodzi o palete , ze dla kazdego obrazka jest inna paleta.
Czyli ze trzeba zamienic np. bajt o watrosci 103 , na kolor nr. 2324
Pozdr.
Czy to nie nazywa się czasem "binaryzacą obrazu"? xd
Ale i tak nie wiem o co chodzi bo w kwestii programowania jestem zupełnym laikiem.

Btw.
Znalazłem program który potrafi wypakować ten plik Phobos.spr i z powrotem zapakować.
Ale niestety wypakowuje on ten plik w formie obrazów takich jak przedstawił nam ConayR.
I co teraz zrobić?  :(
Może wystarczy tylko zmodyfikować ten program i będzie działam tak jak powinien.
Dla tych którzy pragną mi pomóc zamieszczam link z programem:

http://www.speedyshare.com/files/19667193/Sprite_Editor.rar
lub
http://ifile.it/23as5gc/Sprite%20Editor.rar

Offline ConayR

  • Użytkownik

# Grudzień 07, 2009, 19:48:43
Podmiana kolorow.
chodzi o palete , ze dla kazdego obrazka jest inna paleta.
Czyli ze trzeba zamienic np. bajt o watrosci 103 , na kolor nr. 2324
Pozdr.
Na Teutatesa, mógłbyś nie wprowadzać ludzi w błąd? Nie zerknąłeś do pliku ale poczułeś się w obowiązku wypowiedzieć. SPR nie korzysta z bitmap z indeksowanymi kolorami, nie używa palety. Kolory na zrzucie są jakie są, bo nie wiem jaka jest kolejność barw w pliku (i czy trzeba je skalować) a nie chciało mi się kombinować. Nie ma to NIC wspólnego z paletą.

@Ksuri
Co do pisania samemu - w/w screenshot to aplikacja napisana w kilka minut w C#. Napisać możesz w czym chcesz i jak chcesz. Głównym problemem będzie rozpracowanie formatu pliku. Z moich szybkich oględzin wynika, że na początku jest nagłówek (264bajty, jeśli dobrze pamiętam), którego treści nie analizowałem. Dalej idą kafle jeden po drugim, oddzielone 4 bajtami (przypuszczam, że opisują one wielkość kafla, ale tego też mi się nie chciało sprawdzać). Część kafli jest 32x32, 24bpp, niektóre zdają się mieć inny rozmiar. Chwytasz za edytor heksadecymalny i kombinujesz. ;)

Edit; C: Przeniosłem do działu Modding.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 07, 2009, 20:09:42 wysłana przez Charibo »

Offline RedHot

  • Użytkownik

# Grudzień 08, 2009, 00:16:08
Ten .spr to "autorski " format . Więc nie ma gotowych tooli. Autor gry ZeroCoolz ( także bardzo "autorski" nick  ;D ) wzorował się w dużym stopniu na strukturze .spr z Tibii. Jako taki opis ostaniego, znajdziesz na otfans.net w dziale Other programming. Co do wielkości to chyba jednak wszystkie są 32x32. Przynajmniej taka konwencja jest najbardziej popularna na tamtej "scenie".

Offline ConayR

  • Użytkownik

# Grudzień 08, 2009, 17:38:06
Faktycznie, wygląda bardzo podobnie. :) Jedynie nagłówek jest większy. Przy okazji chyba się dowiedziałem co to za nadmiarowe bajty przed kaflami - wygląda na to, że typ kafla.
http://otfans.net/showthread.php?t=141982

Offline Ksuri

  • Użytkownik

# Grudzień 08, 2009, 18:57:11
Przydatny może być jeszcze ten temat:
http://otfans.net/showthread.php?t=102065
Chociaż ja ani z waszego żargonu ani z podanych pomocy na moim poziomie zaawansowania nic nie rozumiem :D
Może za miesiąc uda mi się to zrobić, w każdym bądź razie dzięki za pomoc!

Offline ConayR

  • Użytkownik

# Grudzień 08, 2009, 22:37:26
Zainstaluj Visual Studio 2008 C# Express i kombinuj (tutoriali omawiających podstawy jest w sieci masa). Masz niemalże gotowy kod w C# do odsysania kafli z pliku. Jak coś nie działa, pogooglaj, popróbuj samemu, jak sobie nie radzisz - pytaj na forum (ale wyłącznie po tym jak sam spróbujesz rozwiązać swój problem i wyłącznie opisując zarówno problem jak i rozwiązania, które próbowałeś wdrożyć). Jeśli nie masz siana w głowie, powinieneś być w stanie opanować podstawy i napisać obskurny ekstraktor w dwa tygodnie (i nie, to nie znaczy, że nauczysz się programować w 2 tyg, to znaczy, że za 2 tyg będziesz w stanie metodą prób i błędów zdobyć podstawy i napisać aplikację, której Ci trzeba). :)

Offline Ksuri

  • Użytkownik

# Grudzień 29, 2009, 09:11:01
Ktoś dla mnie przejrzał dokładniej ten plik i jest on jakoś skompresowany, na to wygląda po entropii pliku, czyli mogę być tego pewien, nie jest to standardowa kompresja (zip, rar, 7z, tar) tylko jakiś ich system.
Taki sposób jest trudy do złamania,  kolega wspomniał coś o reverse crafting'u (może chodziło mu o "reverse engineering").
Doradził mi abym się kogoś spytał, kogoś kto się zajmuje reverse crafting'em albo wyciągął jakoś z pamięci; albo kogoś się spytać żeby zrobił to za mnie(Plx help  :P).
Dodał jeszcze ,że się takim czymś nie zajmuję, bo zajmuje to za dużo czasu i trzeba dobrze poszukać żeby znaleźć odpowiedni soft.
Mam nadzieje ,że zdołacie mi pomóc. ???

Offline ConayR

  • Użytkownik

# Grudzień 29, 2009, 16:05:59
Trzy fakty:
- plik odczytany jako RAW wygląda jak kafle z gry
- plik po spakowaniu zajmuje 60% mniej miejsca
- plik bazuje na formacie z Tibii, do odczytu którego istnieje kod (i nie ma tam żadnej dekompresji)

Wniosek:
- plik nie jest skompresowany
- kolega zna fajne słowa (np. entropia), ale niewłaściwie ich używa.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 29, 2009, 16:12:35 wysłana przez ConayR »

Offline Kiro

  • Użytkownik

# Grudzień 29, 2009, 16:20:25
Cytuj
- plik bazuje na formacie z Tibii, do odczytu którego istnieje kod
Można sobie wygrzebać kod z mapedytora.
Cytuj
- plik po spakowaniu zajmuje 60% mniej miejsca
Dlaczego tak jest skoro nie ma kompresji?

@down
?
« Ostatnia zmiana: Grudzień 29, 2009, 16:42:30 wysłana przez Kiro »

Offline Sethis

  • Użytkownik

# Grudzień 29, 2009, 16:21:15
Czytanie ze zrozumieniem sie klania....

Offline Ksuri

  • Użytkownik

# Styczeń 02, 2010, 09:16:16
Trzy fakty:
- plik odczytany jako RAW wygląda jak kafle z gry
- plik po spakowaniu zajmuje 60% mniej miejsca
- plik bazuje na formacie z Tibii, do odczytu którego istnieje kod (i nie ma tam żadnej dekompresji)

Wniosek:
- plik nie jest skompresowany
- kolega zna fajne słowa (np. entropia), ale niewłaściwie ich używa.

Odpowiedź kolegi:
Cytuj
Tz tak ten plik nie bazuje na formacie z Tibii na 99% bo ma inna strukturę.
Spytaj się jakim programem sprawdził że to są kafle z gry
« Ostatnia zmiana: Styczeń 02, 2010, 12:21:59 wysłana przez Ksuri »