Autor Wątek: Potrzebujemy pomocy - narzędzia dla modderów do Close Combat  (Przeczytany 1024 razy)

Offline KojusMaximus

  • Użytkownik

# Listopad 08, 2009, 20:22:03
Witam Was
Na wstępie napiszę, że nie jestem programistą (z pisaniem miałem jedynie małą styczność), natomiast jestem fanem gry strategicznej Close Combat. Jest to gra dająca duże możliwości modyfikacji za pomocą danych zawartych w kilkunastu plikach .txt.
Problem polega na tym, że wydawca gry oczywiście udostępnił te pliki, powiedział co i jak, ale jest to strasznie niewygodne w użyciu. Pytanie do Was – czy ktoś w ramach podwyższania swoich umiejętności nie chciałby napisać drobnego narzędzia ułatwiającego życie graczom w Close Combat:) Będzie wychwalany po wsze czasy;)

Do rzeczy:
Close combat jest grą taktyczną na poziomie drużyny z elementami strategicznymi na poziomie dywizji. Mówiąc po ludzku – na głównej mapie przesuwamy dywizji dbając o zaopatrzenie itp., a następnie rozgrywamy walki już w polu. Problem polega na tym, że o ile gra jest świetna, o tyle wydawca już nie:) Wydaje produkt wybitnie rozbudowany z wybitnie dużą ilością niedociągnięć, które jednak mogą być zmodyfikowane.

Przykład: niemiecki czołg Panther (jest to okres lądowania Aliantów w Normandii). Z danych historycznych wynika, że pancerz przedni Pantery penetrował pocisk wystrzelony z ulepszonego działa Shermana z odległości bodajże maksimum 150m. W grze, programiści się kropnęli i dali taki przedni pancerz, że by go chyba sam Abrams nie przebił. Co wówczas musi zrobić gracz, aby nie dostać szału jak mu Shermany co i rusz wybuchaja? Musi zrobić tak:
W pliku weapons.txt musi odnaleźć odpowiednią komórkę odpowiedzialną za pancerz i zmienić jej wartość. Nic trudnego, to da się zrobić. Ale sytuacja komplikuje się, gdy chcemy edytować tzw Forcepools, a więc nasze dywizje. Z danych historycznych wynika, że na tyle i tyle Shermanów było tyle i tyle Panter. Na tylu i tylu Niemców tylu i tylu aliantów. Na tylu grenadierów tyle drużyn z Brenami itd. Itp. Do tego trzeba wziąć pod uwagę aby gra była grywalna, a jednocześnie chociaż w przybliżeniu zgodna z realiami historycznymi.

Są następujące pliki .txt:
Vehicles.txt – opisuje same pojazdy – pancerz, rodzaj broni głównej, czy ma działo, broń poboczna szybkosc ruchu, ochrona członków załogi, wielkość, wysokość, rodzaj pojazdu i wiele wiele innych. Ponad chyba 40 danych dla każdego pojazdu
Weapons.txt – opisuje każdą broń: waga, zasieg, przebijalność każdego rodzaju pojazdu, kto może używać, przeciwko czemu, ilośc amunicji itd. Itp. Znowu ze 30 zmiennych
Soldiers.txt – opisuje każdą funkcję żołnierza (nie osobowo, ale stanowiskowo – a więc np. operator bazooki). A więc jego standardowe wyszkolenie (ma potem dodawane modyfikatory za przynależność do danej dywizji – co innego Rangersi a co innego mięso armatnie), jakiej broni używa jako głównej (pobrane z weapons.txt) a jakiej jako pobocznej, jaki ma „pancerz” itd. Itp. Znowu mnóstwo statystyk.
Alsteams.txt i gerteams.txt – zbiera tych powyższych w drużyny. A więc np. drużyna Command będzie się składała z dowódcy, zastępcy i 3 żołnierzy. Do tego opisuje rodzaj munduru itp
Fpools.txt – zbiera te powyższe drużyny razem i tworzy dywizje. Ile i kogo ma być w dywizji
BGroups.txt – opisuje dywizje powstałe w fpools – a więc kto dowodzi, jakie współczynniki ma dywizja, jak szybko si przemieszcza i parę innych

Teraz jak się tworzy armię od zera:
1). Tworzymy „klasy” żołnierzy, a więc edytujemy plik soldiers.txt:
Otwieramy plik weapons.txt i myślimy jakich to sprzętów nasi bohaterowie będą używać. Wybieramy sobie różne karabiny, bazooki, pistoelry, Steny itd. I skrupulatnie na kartce zapisujemy numerki. Np. Sten ma numer 22, a bazooka 38.
2). Tworzymy drużyny, a więc edytujemy plik alsteams.txt (dla drużyn aliantów), a wieć 2-8 osobowe plutony składające się z naszych powyższych chojraków z pliku soldiers.txt
Mając klasy żołnierzy, a więc wiedząc że „operator”  bazooki ma taką i taką bazookę z taką i taką ilością amunicji, tworzymy drużyny. Np. drużyna AT (Anti Tank) będzie się składać, podobnie jak w rzeczywistości, z celowniczego i tego co nosi pociski:) Dodatkowo możemy dodać dowódcę drużyny.
A więc spisujemy z pliku soldiers.txt, że dowódca drużyny ma numer taki, celowniczy (a wiec ten który nosi bazooke) taki i jakiegos jeszcze leadera z o numerze jakimś tam. I edytujemy plik alsteams. Potem dokładamy no Command unit, infantry unit, assult unit itd.
Jeśli chcemy tworzyć drużyny “zmechanizowane” a więc np czołg Sherman, dodatkowo musimy sięgnać po plik vehicles, aby wiedzieć kto w czym ma siedzieć… I pamiętać, że MarkIV ma taki numer, a Sherman taki.
3). Mamy drużyny, teraz trzeba ich zabrac razem. Stworzyliśmy szereg drużyn w alteams, znamy ich numery, to teraz edytujemy plik forcepool.txt, a więc że 101 Powietrzno Desantowa będzie miała 18 drużyn AT, 3 czołgi Stuart, 20 command units itd. Musimy jednak cały czas sięgać po karteczki itd.
4). Majac już uzupełnione dywizje, możemy je opisać kto nimi dowodzi itd.
Reasumujac: trudne to nie jest, powiedziałbym nawet banalne, ale starsznie pracochłonne. Strasznie. I łatwo bardzo o błąd, który powoduje wieszanie się gry. Kiedyś, w starszej wersji gry było narzędzie nazwane Qclone czy jakoś tak – niestety nie współpracuje ono z nową wersją, a dokładniej z plikami .txt. Narzędzie bardzo proste, które zamiast suchych liczb podaje nazwy co i jak. Zdjecie w załączniku. Wprawdzie służyło tylko do edycji forcepooli, ale nic nie stoi na przeszkodzie aby podobnie zrobić edycję samych drużyn.

Jeśli ktoś dotarł do tego miejsca, to już wie czego my, gracze Close Combat potrzebujemy – narzędzia co nam odczyta z plików txt co jest czym, zamiast numerków poda nam pełne nazwy drużyn najlepiej z informacją co w danej drużynie jest, pozwoli na zasadzie drag and drop przenieść druzyny do forcepoola, gdzie tylko wpiszemy numerki ile czego i na końcu wreszcie automatycznie zapisze to w pliku forcpool.txt.

Na podobnej zasadzie chcielibyśmy mieć narzędzie do edycji drużyn – a więc lewa kolumna nazwa drużyny jaką edytujemy, środkowa dostępne klasy żołnierzy, które drag and dropujac przenosimy do prawej kolumny. I zapisujemy jako alsteams.

Zdjęcie w załączniku.
Pomozecie? Co w zamian do uzgodnienia :)

Warto zerknąć aby zrozumieć co napisałem:
ftp://ftp.matrixgames.com/pub/CloseCombatModernTactics/tools/tLD_Workbook_v13.zip



Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline MadBonsai

  • Użytkownik
    • Ifrit

# Listopad 08, 2009, 21:07:59
Wątek powinien zostać przeniesiony do działu Modding ;)
Robota wygląda na nietrudną, a całkiem fajną. Szkoda, że już brakuje mi doby ;/

Offline KojusMaximus

  • Użytkownik

# Listopad 08, 2009, 21:22:57
hmm stwierdziłem warsztat - jest to nie JAK zmodować grę, ale jak zrobić narzędzie:)
Myślę, że dla kogoś obeznanego z jezykiem nie jest to wielkie halo, a faktycznie można się tu niezle pobawić - tak jak ja mam frajdę nie tylko z gry co ze zmieniania wspólczynników i robienia jej ciut bardziej realną:)

Offline toxic

  • Użytkownik

# Listopad 18, 2009, 22:25:33
Hej ho!

I jak tam? Poradziliście sobie, czy też nadal potrzebujesz pomocy w stworzeniu tego narzędzia?

Offline KojusMaximus

  • Użytkownik

# Grudzień 03, 2009, 12:13:47
Witam
Radzimy sobie:) Ale dzięki za kontakt