Autor Wątek: POMYSŁ NA GRE MMO LUB MMORPG?  (Przeczytany 5978 razy)

Offline siso

  • Użytkownik

# Listopad 05, 2009, 16:55:51
hanc2, pisząc o ddocu miałem na myśli coś znacznie bardziej rozbudowanego niż to, co przedstawiłeś za drugim razem :) Tu mała uwaga na przyszłość: zamiast wklejać większe fragmenty tekstu na forum, lepiej jest gdzie indziej to wrzucić, a na forum dać tylko linka.

Zanim ktokolwiek zechce to z Tobą implementować, cała mechanika gry musi być zaprojektowana, przetestowana (na papierze) i wstępnie zbilansowana. Jeśli grałeś w gry przygodowe ze znajomymi, wiesz o czym mówię. Weź taką np. instrukcję D&D jako wzór i zrób swój świat na podobnym poziomie szczegółowości. Realia będą poupraszczane oczywiście, nikt nie będzie się męczył z odwzorowywaniem wszystkich zależności.

Nie wystarczy, że wypiszesz sobie typy obiektów i naszkicujesz typy zachodzących między nimi relacji. Zacznij "ubierać" to w drzewa :) narysuj dla każdego aspektu jakąś sensowną hierarchię.  Już na tym etapie wyjdzie Ci, czego jeszcze brakuje. Później postaraj się nadać obiektom i relacjom jakieś atrybuty. Myśl tu trochę jak programista, ale nie do końca :). Wszystko to ma Ci pomóc znaleźć słabe punkty mechaniki i wyeliminować je. Jeśli zostanie jakiś babol z tego etapu, to przy implementacji poszczególnych mechanizmów coś się sypnie i w najlepszym wypadu trzeba będzie przeprojektować kawałek, a w najgorszym całość :) (ten najgorszy jest mało prawdopodobny).

Nie musi to być 3D przecież. Rzut izometryczny też ma swoje zalety :) A nie myślałeś o przeglądarce?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline ConayR

  • Użytkownik

# Listopad 05, 2009, 17:14:50
Cytuj
Już Ci chyba parę osób powiedziało, co sądzi na temat takiego... "Twój pomysł jest głupi, bo ja lubię Science Fiction" ?
Y, przecież Władek to podręcznikowy troll?
Nie jesteś adminem , żeby mię sądzić
Rozdwojenie jaźni? Kilka postów wcześniej pisałeś coś o prawie do wyrażenia opinii. Chcesz być trolem - bądź. Ale nie bądź hipokrytą, ok? :)

Offline Shlack Traphiw

  • Użytkownik

# Listopad 05, 2009, 17:21:42
hanc2:

1) Co Ty właściwie umiesz robić poza tym designem (nic o tym nie napisałeś)?

2) Zastanów się jednak nad wprowadzeniem magii. W Ultimie Online jest, a podobnie jak Twój pomysł jest to system bardziej "storytellingowy". Ponadto magia to więcej możliwości. Ja np: bardzo lubiłem papierowego Shadowruna właśnie za multum możliwości jakie oferował ten system.

Offline siso

  • Użytkownik

# Listopad 05, 2009, 17:30:48
2) Zastanów się jednak nad wprowadzeniem magii. W Ultimie Online jest, a podobnie jak Twój pomysł jest to system bardziej "storytellingowy". Ponadto magia to więcej możliwości. Ja np: bardzo lubiłem papierowego Shadowruna właśnie za multum możliwości jakie oferował ten system.

Stanowczo odradzam. Ten materiał ma bez magii wystarczjąco dobry potencjał, jak pisał Władek :)

Offline Liosan

  • Redaktor

# Listopad 05, 2009, 17:37:01
Stanowczo odradzam. Ten materiał ma bez magii wystarczjąco dobry potencjał, jak pisał Władek :)
Też się zgodzę (z Władkiem też ;)), że to wygląda nieźle bez wprowadzania magii (zwłaszcza, że do tego designu trzeba by ją przyczepiać na siłę, tak jak to było np. w Red Dragionie).

Średniowieczny świat daje całkiem sporo możliwości - Mount&Blade to pewnie jeden z lepiej znanych przykładów, do których można tę grę odnieść.

Liosan

Offline ShadowDancer

  • Redaktor

# Listopad 05, 2009, 17:39:51
Był sobie kiedyś ktoś... miał pomysł na mmo. Miał to być super realistyczny mmo 3d w średniowieczu.
Zrobili 1 alphę.
Okazało się, że uprawianie buraków jest nudne, zrobi grę w kosmosie.
2 alpha.
Ale lepiej zrobić każdego gracza przywódcą planety, bo nikomu nie będzie się chciało dłubać jakich minerałów przez 2h żeby exp podskoczył o 5
1 beta
-Ale ta grafa jest brzydka...
-Znajdźmy grafika
-Nie, zrobimy grę przez przeglądarkę!

I tak powstał chocapic...

Offline Zero_Cool

  • Użytkownik

# Listopad 05, 2009, 19:17:36
Re: Wladekprogramista

Zrozum kolego, ludkom chodzi o to, że był wcześniej jakiś pomysł innego użytkownika, a Ty w nim namawiasz go na SF, bo powiedziałeś żeby sie nie uwsteczniać średniowieczem, czy coś w tym rodzaju
teraz pojawia sie kolejny temat a Ty znowu zaczynasz ze swoim SF, weź troche wyluzuji pozwól aby temat był utrzymany zgodnie z inwencją autora
masz własny pomysł ? prosze bardzo, załóż topic, na pewno chętnie go przeczytam, na pewno też ktoś sie w nim wypowie, i jeśli ktoś w nim bedzie Cie namawiał do średniowiecza to wtedy stane po Twojej stronie bo to będzie TWÓJ temat, ale póki co nie jest więc mogłbyś sobie darować.

Ps. Uwielbiam Star Wars(jaki i wiele innych filmów Sf) a LOTR, hmm średniawo. A jednak myśle ze jestem fanatykiem SF. I wg mnie LOTR to nie SF tylko fantasy.
« Ostatnia zmiana: Listopad 05, 2009, 19:19:27 wysłana przez Zero_Cool »

# Listopad 05, 2009, 20:09:40
I tak powstał chocapic...
Rozumiem , nie zmieniać znacząco głównej myśli/kierunku autora.
W sumie potraktowałem dział "pomysły" jako pole bitwy różnych koncepcji co do fabuły gry.

Cytat: Zero_Cool  link=topic=13940.msg170828#msg170828
prosze bardzo, załóż topic,
Na razie nie mogę założyć tematu , nie mając ani modeli , ani projektu ,  i nie wiedząc na jaką platformę ma powstać , i jakiej technologii używać [grafika (OpenGL , OpenGL ES , webGL , DirectX , czy może gotowy silniczek)],i w czym pisać(C/C++,Pascal,ASM,C#,java,itp.)

hanc2 - ogólnie pomysł fajny , nawiązujący do przeszłości , czyli jak żyli dawniej ludzie , taka powtórka z historii  ;D  :D
W takim razie proponuję przystąpić do pracy.

Możesz to(tą grę) zrobić na różne sposoby.(nie będę ci wymieniał , bo to by był inny topic , w innym dziale)
Możesz zlecić wykonanie gry , jakiemuś teamowi , lub ich poprosić .Albo zatrudnić się w firmie jako pomysłodawca.
 Best Redards
Wladek
« Ostatnia zmiana: Listopad 05, 2009, 21:10:53 wysłana przez Wladekprogramista »

Offline Zero_Cool

  • Użytkownik

# Listopad 05, 2009, 21:06:14
Powiedz mi w czym Ty masz problem ? Czemu brak modeli albo niezdecydowanie co do platformy i języka, ma być powodem do tego abyś nie przedstawił swojego pomysłu ? To nie jest dział rekrutacja, abyś musiał już coś namacalnego przedstawiać tylko dział POMYSŁY. Co ma piernik do wiatraka ? Korci Cie widze to SF, wiec zapodaj jakiś ciekawy pomysł na gre, nikt od Ciebie nie bedzie ządał zadnych technologii.

Offline MadBonsai

  • Użytkownik
    • Ifrit

# Listopad 05, 2009, 23:41:24
@Władek
Otwórz własny wątek albo przestań włazić ze swoim pomysłem, wszędzie gdzie się da.

Jako, że nie przepadam za grami, które twierdzą, że są innowacyjne, a nie są, będę jak O.S.T.R. Zły, brzydki i szczery.
I to wcale nie z powodu zapisania nazwy wątku capsem. Hanc2, siejesz tym pomysłem czyste herezję i dlatego brutalnie wyliczę potknięcia. Pamiętaj o tym, że pomysłów na grę można mieć setki. Ten konkretny...

Cytuj
Po poprawkach:
-prawie cały kompletny, jakie opinie?
Pomysłu nie da się określić przymiotnikiem "kompletny". Pomysł to pomysł, jak jest dobry to rozrasta się do czegoś większego ;)
Jeśli chodzi o to, co przedstawiłeś, to dopiero skrawek opisu mechaniki. Nie krytykuję, po prostu do kompletności tu bardzo daleko ;)

Cytuj
1.Wstęp:
Gra nie będzie typową grą na zbieranie doświadczenia lecz na zbieraniu majątku jak to w średniowieczu im bogatszy tym bardziej wpływowy.
Na początku gry posiadasz  tylko 500T, mieszkanie i 5 bochenków chleba musisz też wybrać klase postaci.Musisz znalezc pracę i zacząć zarabiać by awansować.
Co to jest "500T"? I czemu od razu dostajemy "mieszkanie"? To z miejsca udziwnia wybór klasy. Zrobiłbym odwrotnie, ilość i rodzaj środków początkowych zależna od wybranej klasy.
Zbieranie doświadczenia to identyczny mechanizm, co zbieranie majątku. Grasz, by je zbierać. Zbierasz, by dalej grać. Określ proszę, myślisz o RPG czy strategii ekonomicznej. Czy mix? Z tych wyliczanek za diabła nie idzie się zorientować.

Cytuj
2.Klasy postaci:
W grzę występuje 16 klas postaci:
-złodziej(okrada,zabija innych graczy)
-duchowny(pracuje w miestach,odprawia msze i śluby)
-urzędnik(pracuje w ratuszu,może brać juz od 1Lev udział w wyborach i uzyskuje 5% wiecej głosów)
-kupiec(handluje towarami między miastami jak i na rynku)
-cieśla(produkuje:maszty,wiadra,trzonki,puste beczki piwa)
-kowal(produkjue:miecze,młoty,siekiery,piki,topory,zbroje)
-krawiec(produkuje:stroje,żagle)
-drukarz(drukuje i pisze gazety)
-piekarz(produkuje:chleb  oraz ciastka)
-młynarz(miele zboża)
-rzeznik(wykrawa mięso z tusz i je przerabia)
-marynarz(pracuje na statkach i nimi dowodzi)
-medyk(uzdrawia chorych i sporządza mikstury)
-rycerz(broni miasta/państwa)
-zbieracz(pracuje w lesie, kopalniach)
-piwowar(warzy piwo)
Gracz może nabyć swój własny warsztat już od 5 poziomu za 5000T
Wywal do kosza. Zrób research w rzeczywistych profesjach średniowiecza. Przemyśl, na jakim poziomie technologicznym ma stać świat? Czy to ma być nasz świat czy jakiś alternatywny?
Dla przykładu, w średniowieczu nie istniał ktoś taki jak "drukarz". W MMO nie chodzi o to, by nawalić klas, ale by były przemyślane, zbalansowane, kuszące gracza. Jak na razie te zdawkowe opisy 16 klas nie trzymają się kupy. Duchowny pracuje tylko w "miestach"? Odprawianie mszy musi być niezwykłym przeżyciem dla gracza ;) Choć gdyby tak sprawić, że proboszcz sam musi utrzymać parafię z małym budżetem, kupić wino i opłatek na każdą niedzielę, opłacił kościelnego i organistę, zorganizować chór słowików, wyremontować plebanię i stworzyć sieć telefonii komórkowej... hmm... taki element jajcarski nawet nie byłbym od rzeczy. Poważnie ;)
Ale jedźmy dalej. Złodziej zabija, to dlaczego "złodziej", nie "złodziej-asasyn"? Urzędnik może głosować w wyborach? A to średniowiecze jest jakieś demokratyczne? Jeśli tak, to czemu "urzędnik" ma głosować, a cech kupiecki, rycerze, nie? Cieśla "produkuje" tylko to, co wymieniłeś? Wiesz, że istniały oddzielne cechy tworzące beczki, wyplatające wiklinę? Kowal sporo "produkje". Co krawiec robi przy żaglach? Fastrygi?
Dalej nie wypunktowuję, bo zaraz sprawię wrażenie, jakbym brał jakoś osobistą zemstę. Sorry, hanc2, przyszedł ci do głowy pomysł, spisałeś po 5 minutach i na dodatek niechlujnie.

Cytuj
3.Poziomy:
W grze występuje 10 poziomów.Każdy daje nowe możliwości oraz funkcje.
Przedstawiam:
a)WYMAGANIA NA POZIOMY:
1-START
2-ZAROBIONO W SUMIE: 2000T
3-ZAROBIONO W SUMIE: 5000T
4-ZAROBIONO W SUMIE: 8000T
5-ZAROBIONO W SUMIE: 10000T
6-ZAROBIONO W SUMIE: 12000T
7-ZAROBIONO W SUMIE: 18000T
8-ZAROBIONO W SUMIE: 20000T
9-ZAROBIONO W SUMIE: 40000T
10-ZAROBIONO W SUMIE: 50000T
b)MOŻLIWOŚCI:
1-START(może pracować)
2-Możliwość zakupienia pierwszego pola za 1000T
3-Zostajesz pełnoprawnym obywatelem miasta i możesz oddawać głosy w wyborach
4-Swoje pola możesz zmieniać na hodowle.
5-Możesz nabyć swój warsztat rzemieślniczy za 5000T
6-Od tego poziomu możesz dokupywać sobie pola maks.3
7-Możesz już startować w wyborach
8-Od tego poziomu możesz zmieniać klasę postaci(koszt:5000T oraz utrata warsztatu)
9-Mozesz stworzyć grupę zbrojną(zakon)
10-Zostajesz szlachcicem.Możesz zakupić sobie dodatkowo 10 pól(max.13)  tworząc swój własny folwark.Każde pole kosztuje cię teraz 1000T.
Ilość "T" na poziom jest w tym momencie bez znaczenia, to raczej kwestia balansu całej kampanii. Zamysł możliwości niby ok, ale zupełnie niespójny. Po co np. marynarzowi możliwość wykupienia pola? "Wybory" i "średniowiecze" to raczej nie są wyrazy bliskoznaczne. Chyba, że chcesz realizować własną wersję średniowiecza, ale zapomniałeś o tym uprzedzić. Rzuciłeś 16 klas i wszystkie upchnąłeś do 10 klas identycznych dla wszystkich... Do kosza.

Cytuj
4.Uprawy i hodowle:
a)Uprawy:
-pszenica(rośnie:10dni,potrzeba pracować na nim przez 3 dni na cały proces,plon-10)
-żyto(rośnie:12dni,potrzeba pracować na nim przez 4  dni na cały proces,plon-9)
-jęczmien(rośnie:20dni,potrzeba pracować na nim przez 7 dni na cały proces,plon-6)
-chmiel(rośnie:8dni,potrzeba pracować na nim przez 5 dni na cały proces,plon-12)
-proso(rośnie:15dni,potrzeba pracować na nim przez 2 dni na cały proces,plon-20)
-marchew(rośnie:11dni,potrzeba pracować na nim przez 3dni na cały proces,plon-11)
-pomidory(rośnie:30dni,potrzeba pracować na nim przez 6 dni na cały proces,plon-15)
b)Hodowle:
-konie(potrzebne do wozów, wojsku oraz mieszkańcom)
-owce(mleko,wełna,tusze-O)
-świnie(skóra,tusze-S)
-krowy(mleko,skóra,tusze-K)
-kozy(mleko,skóra,tusze-KO)
Tusze - to  nie przerobione przez rzeznika mięso.
Pszenica, ani żadne inne zboże, nie rośnie przez 10 dni. Wieśniacy jako siłą pociągową wykorzystywali częściej woły, osły, a nawet krowy. Pomysł spisany na kolanie.

Cytuj
5.Funkcje:
a)Zatrudnij-możliwość zatrudnienia kogoś w warsztacie lub polu za opłatą-wynagrodzeniem
b)Sprzedaj towar-sprzedajesz towar na rynek za określoną kwote
c)Sprzedaj pole- wystawiasz ogłoszenie na tablicy określasz kwotę i numer pola
d)Zapłać podatek-płacisz podatek nałożony przez miasto
d)Pisz Gazete-piszesz i drukujesz gazete
e)Odpraw Msze-odprawiasz msze
f)Daj ślub-wybierasz graczy i dajesz im ślubu
g)Siej-na polu
h)Pięlęgnuj-na polu
i)Zbieraj-na polu,w kopalni,lesie
j)Zamów-zamawiasz w karczmie piwo lub posiłek
k)Jedz-wybierasz z ekwipunku to co chcesz zjeśc
a - a cechy, to co?
c - numer pola? WTF?
d - vide krytyka klas
h - ten punkt brzmi nieco dziwnie...
i - rudy się zbiera? jak poziomki?
j - ta, drugie piwo gratis ;)
Wniosek: te wszystkie listy i dopiski najwyraźniej były potrzebne ci potrzebne do przelania pomysłu na papier. Światu zewn. to niepotrzebne, wiemy co to "marynarz". Albo podrzucaj same hasła, albo rozpisuj dokładnie każdą klasę - min. kilka zdań opisu. Ale opisu, jak mają się przedstawiać w grze, w twojej mechanice (opis zależności, drzewko rozwoju, etc.), nie czym są.

Cytuj
6.Budynki:
a)SPECJALNE BUDYNKI:
1.Ratusz-centrum miasta,budynek rządowy
2.Rynek-plac na którym mieszkańcy handlują rozmaitościami(złodziej może obiekt napaść)
3.Stragan-miejsce gdzie są sprzedawne i kupowane rzeczy naturalne(złodziej może obiekt napaść)
4.Huta-tutaj powstają sztabki złota i żelaza z minerałów(złodziej może obiekt napaść)
5.Kopalnia-tutaj wydobywa się złoto,dimaenty,brąz,żelazo,węgiel
6.Spalarnia-tutaj produkuje się węgiel drzewny
7.Tartak-tutaj drzewa tnie się na deski
8.Karczma-tutaj możesz napić się piwa i coś zjeśc
9.Zbrojownia-tutaj znajduje się arsenał broni(złodziej może obiekt napaść)
10.Koszary-tutaj szkoli się i mieszka wojsko
11.Mennica-tutaj produkuje się talary i przetrzymuje skarb miasta(złodziej może obiekt napaść)
12.Port-tutaj cumują statki i wyładowywują towary
13.Stocznia-tutaj są budowane i naprawiane statki
14.Tablica-miejsce na zgłoszenia do pracy,informacje itp.
15.Więzienie-tutaj przetrzymuje się więzniów(złodziej oraz zbrojna grupa może obiekt napaść i uwolnic wiezniów)
16.Uniwersytet-wykładają tu NPC i uczą umiejętności
b)TWOJE BUDYNKI:
1.Pola
2.Dom
3.Warsztat
6. Spalarnia produkuje węgiel?
Pole to rodzaj budynku czy raczej własności, do której da się wrzucić jeszcze masę innych rzeczy?

Cytuj
7.Przedmioty/wytwórca:
Chleb-piekarz
Ciastko-piekarz
Pomidor-rolnik
Paczka chmieleu-rolnik
Worek prosa-rolnik
Worek żyta-rolnik
Worek pszenicy-rolnik
Worek marchwi-rolnik
Wiadro pomidorów-rolnik
Worek jęczmienia-rolnik
Wiadro-cieśla
Trzonek-cieśla
Maszt-cieśla
Puste beczki piwa-cieśla
Narzędzia rolnicze-cieśla
Miecz-kowal
Pika-kowal
Tarcza-kowal
Chełm-kowal
Siekiera-kowal
Nóż-kowal
Młotek-kowal
Topór-kowa
Miecz-kowall
Beczka piwa-piwowar
Koszula-krawiec
Bluzka-krawiec
Zbroja-kowal
Portki-spodnie-krawiec
Płaszcz-krawiec
Suknia-krawiec
Pas-krawiec
Sznurek-krawiec
Fartuch-krawiec
Czepek-krawiec
Żagiel-krawiec
Buty-krawiec
Tusze-O -rolnik
Tusze-KO -rolnik
Tusze-K -rolnik
Tusze-S -rolnik
Mleko-rolnik
Wełna-rolnik
Skóra-rolnik
Gazeta-drukarz
Lekarstwo-medyk
Grzyb-zbieracz
Węgiel-zbieracz
Sól-zbieracz
Pal drewna-zbieracz
Złoto-zbieracz
Żelazo-zbieracz
Deska-tartak
Łódz-stocznia
Papier-tartak
Mięso-rzeznik
Szynka-rzeznik
Kiełbasa-Rzeznik
Tutaj nieco konkretnie, ale też zupełnie nic nie mówi o grze. Sorry ;)

Cytuj
8.Praca:
W grze można pracować na różne sposoby.Na tablicy znjaduje się mnóstwo ogłoszeń pracy na polu lub w wytwórni NPC.Wybierając prace pracujesz w niej 24H.Rzemieślnik może zatrudnić do swojego warsztatu tylko osoby o tej samej klasie.Wynagrodzenie otrzymujesz po wykonaniu pracy.
Poczytaj o średniowieczu.

Cytuj
9.Jedzenie:
W grze codziennie muisz zaspokoić 3p. głodu.Jeśli nie będziesz jadł codziennie gra się dla ciebie skończy bo umrzesz.
Oto lista jedzenia i ilośc zaspokajanych p. głodu:
chleb-2
piwo-1
pomidor-3
ciastko-2
marchew-3
szynka-2
mięso-2
kiełbasa-2
worek prosa-2
mleko-3
Rozwiązanie może fajne, ale proporcje nie realistyczne.

Cytuj
10.Szczęście:
a)W grzę występuje szczęście,dzięki wysokiemu jego wskaznikowi możesz znalezc drobny przedmiot.
b)POZIOMY HUMORU(SZCZESCIA):
1.Cóż za wspaniały dzień,chce mi się tańczyć i śpiewać
2.Czujesz się bardzo dobrze
3.Czujesz się dobrze
4.Nic cię nie zdziwi
5.Smutna mina
c)POZIOM HUMORU MOŻNA ZWIęKSZAC POPRZEZ:
-PICIE PIWA
-ROZMOWY
-ZBIÓR WYSOKICH PLONÓW Z POLA
Coś w tym jest :)

Cytuj
11.Jednostka pięniężna:
W grzę występuje pieniądz nazywany talarem(t) jesy to podstawowy i jedyny środek płatniczny.
To przydałoby się na początku, żebym nie musiał zadawać durnych pytań ;)

Cytuj
12.Umiejętności:
W grze znajduje się 3 umiejętności.Można je zdobwać ucząc się na uniwersytecie(1 dzień pracy,koszt 100T)
Umiejętności:
a)Inteligencja
b)Siła
c)Charyzma
Ilośc umiejętności sprawia wyprodukowanie większej ilości przedmiotów.
Siła na uniwerku? Polecam Gothic/Risen.

Cytuj
13.Urzędy/urzędnicy:
Wójt-rządca miasta
Skarbnik-zajmuje się finansami miasta
Wojski-sędzia
No comments.


2) Zastanów się jednak nad wprowadzeniem magii. W Ultimie Online jest, a podobnie jak Twój pomysł jest to system bardziej "storytellingowy". Ponadto magia to więcej możliwości. Ja np: bardzo lubiłem papierowego Shadowruna właśnie za multum możliwości jakie oferował ten system.

Stanowczo odradzam. Ten materiał ma bez magii wystarczjąco dobry potencjał, jak pisał Władek :)
Przyłączam się do protestu.



Offline Liosan

  • Redaktor

# Listopad 06, 2009, 01:13:48
Ok, przeczytałem całość dokładnie, i postaram się dać konstruktywną krytykę.

Po pierwsze, wywal wszystkie liczby. Zaczęcie projektowania od liczb to klasyczny błąd - idzie łatwo i przyjemnie, tylko potem ani trochę nie działa. Zrobisz całą mechanikę, opiszesz ją (by mieć pewność, że nic nie przegapiłeś), wypracujesz kilka wzorów (statystyka, teoria gier) - wtedy możesz strzelać sensowne wartości. Ja rozumiem, że "coś" mieć trzeba - ale nie ma sensu do tego przyrównywać wagi, bo te liczby bez poparcia to kompletny bełkot.

Zapoznałeś się z systemem ekonomicznym erepublik(*) ? To gra browserowa, w którą w tej chwili gra jakieś 200 tys graczy, z działającym (prostszym niż Twój, ale działającym) systemem ekonomicznym - z firmami, produktami surowymi i końcowymi, rynkiem walutowym itp. Więcej info znajdziesz na ich wiki.
(*) heh, referrera przemyciłem : )

Co do uwag 0xCAFE, że "zapoznaj się z sytuacją w średniowieczu", "sorgo nie rośnie 12.5 dnia"... ja na Twoim miejscu bym napisał, że gra jest "w klimacie średniowiecza" albo "inspirowana średniowieczną Europą", i nie przejmował się brakiem realizmu - to jest gra i ma być grywalna. Ja nie mam ochoty odpracowywać pańszczyznę 8 dni w tygodniu :) (4 dni ja + 4 mój wół :P). Natomiast, jeśli interesują Cie faktyczne liczby... da się znaleźć mniej lub bardziej "historyczne" zestawienia takich informacji w necie. Proponuję szukać "Medieval economy" - ja np. znalazłem coś takiego.

(tak, 0xCAFE, węgiel drzewny sie wypala :))

A teraz po kolei:

1.
Aha, "T" to talar... szkoda, że to jest w punkcie 11tym :)

2.
Klasy postaci są dziwnie dobrane - są jacyś "piwowar", "drukarz", "medyk" - rzeczy dość niszowe; natomiast jest "zbieracz" (czyli jakiś górnik+drwal+myśliwy+ pewnie kamieniarz), "rolnik" (zarówno hoduje zwierzęta, jak i uprawia rolę)... Jeśli jest klasa do wyboru na równi z innymi, to spodziewam się, że będzie na nią podobne zapotrzebowanie co na pozostałe. Nie spodziewaj się, żę gracze się wcześniej zapoznają z grą i wybiorą to, na co jest zapotrzebowanie - wszyscy będą rycerzami, złodziejami, kowalami itp, a rolników i zbieraczy będzie o wiele za mało.

Jest to tym bardziej problem, że gracze nie mają możliwości zmienić klasy w czasie gry (jeśli dobrze widzę, to jest to dopiero od poziomu 8 ), i jest restrykcja (jeśli dobrze widzę), że dana postać może pracować tylko w swojej profesji (a nie ma, dajmy na to, bonusa do pracy "w zawodzie"). To jest poważna przeszkoda, która utrudni zrobienie z tego grywalnej gry.

Sugeruję dać możliwość bardzo łatwej zmiany klasy, + umiejętności klasowe - za każdy dzień pracy jako piekarz dostaję +ileś do umiejętności "piekarzowanie". Zapewni to elastyczność rynku i umożliwi graczom wybranie na początku tej klasy, która jest potrzebna. Poza tym, łatwiej nakłonić gracza do zostania rolnikiem, jeśli napiszesz "potem możesz zostać kim chcesz".

3.
a) "zarobione" - czyli mierzysz, ile łącznie gracz miał przychodu? To nie jest do końca to samo co zysk... A jeśli chcesz mierzyć zysk, to jak?
b)
po co kowalowi pole?
po co rolnikowi warsztat?
czy da się mieć i pole (pola) i warsztat?
Można mieć tylko jeden warsztat?
Co to są wybory? Kogo się wybiera, jak? Jakie ten ktoś ma przywileje?
Co to są zakony? Jakie mają możliwości, ile kosztują, kogo zrzeszają?
Co to jest folwark? Jak się ma folwark do warsztatu?
Skoro pole dla szlachcica "teraz kosztuje 1000T", to ile kosztowało wcześniej - nie przypadkiem 1000T?

4.
a)
Ile osób musi/może pracować nad jedną uprawą?
Ile może być upraw na jednym polu - jedna?
"Plon" podany przez Ciebie to tylko bazowe wartości, tak ? W sensie mogą być zmieniane np. Inteligencją rolnika?
Jakie są potrzebne przedmioty/dobra, by uprawiać rolę? Zużywają się, czy są wielokrotnego użytku?
Co się stanie, jeśli ktoś nie zapracuje na danym polu (nie "popielęgnuje"), a ono już dojrzeje?
b)
Ile osób musi/może pracować nad jedną hodowlą?
Przez ile czasu?
Ile może być hodowli na jednym pastwisku - jedna?
Jakie są potrzebne przedmioty/dobra, by hodować zwierzęta? Zużywają się, czy są wielokrotnego użytku?

Co to jest wojsko?

5.
Zatrudnianie - jak ustalona jest wypłata? Względem ilości wyprodukowanych towarów, czy wszyscy tak samo? A może wszyscy i tak produkują tak samo?
Jak gracze przeglądają rynek? Jakie są zasady sortowania towarów (jeśli są jakieś).
Warsztatu nie można sprzedać? Dlaczego?
Jak miasto nakłada podatki? Jakie to są podatki - VAT, PIT/CIT, od nieruchomości, a może pogłowny? :)
Co to jest gazeta? Co jest potrzebne, żeby napisać artykuł? (drukarz?) Gdzie można go przeczytać? Ile to trwa?
Po co komuś msza? (ja generalnie nie lubię nabożeństw w grach, wolę te zwykłe...) Na ktoś musi przyjść? Kosztuje to coś? Ile trwa?
"Daj ślub-wybierasz graczy i dajesz im ślubu" :D bez komentarza...
Skoro zamawiam w karczmie piwo lub posiłek, to skąd on się w tej karczmie wziął?
Co to jest ekwipunek? Jakiego rodzaju rzeczy tam się mieszczą? W jakiej ilości?

6.
a) Rozumiem, że te budynki to tak naprawdę takie ekrany menu? Nie trzeba ich budować ani utrzymywać, ale mają grafikę, można je kliknąć, i wtedy się pojawia lista opcji?
Ratusz - czyli w zasadzie co?
Rynek a Stragan - po co dwa?
Zbrojownia - a po arsenał? I po co broń?
Port - statki skąd?
Czy te wszystkie budynki są pilnowane? Przez NPC czy przez graczy? Jak przebiega walka?
Uniwersytet - popieram 0xCAFE, lepszy byłby plac treningowy i tak dalej
b) Dom - co to jest? Co się tam robi? Czym się różni od "mieszkania" (na początku posta)? Da się go ulepszyć?

7. No fajna lista, ale brakuje informacji co do czego służy. Co mogę zrobić z wiadrem? Bluzką? Z beczką piwa sobie poradzę...

8.
Kto to jest rzemieślnik?
Gdzie mogą się zatrudnić złodzieje, duchowni, urzędnicy, kupcy, marynarze, medycy, rycerze?
Zbieracze pracują na polach, w warsztatach czy w Kopalni?
Kto pracuje w Hucie i Mennciy? Jak się określa ich zapotrzebowanie na produkty?

9. Gra się kończy, jeśli nie będę się codziennie logował? Nie ma mowy, nie wrócę po śmierci do tej gry. Gra powinna:
- sama konsumować pożywienie, jeśli jest w ekwipunku
- dać jakieś 2 tygodnie na śmierć z głodu (np. jakiś wskaźnik "najedzenie", który wpływa na ilość produkowanych dóbr)

10. a) w jakich okolicznościach miałbym znaleźć ten przedmiot?
c) po czym poznać wysokie plony z pola? a niskie?

12. Co dają te 3 rzeczy?

13. A konkretnie, to jakie oni mają uprawnienia? Co jest do decydowania (oprócz podatków)? Co można sądzić? Na co można wydawać pieniądze?

Oprócz tego - wymieniłeś masę sposobów produkcji dóbr, ale tylko jeden na ich zużywanie - jedzenie. Musisz zwrównoważyć produkcję z konsumpcją we wszystkich dziedzinach.

No dobra - jak odpowiesz na te wstępne pytania, spiszesz gdzieś odpowiedzi (na jakiejś stronie, mamy dość postów na 5 ekranów jak na jeden wątek), to będziesz na dobrej drodze by mieć pierwsze kilkanaście procent Design Doca :)

Liosan
« Ostatnia zmiana: Listopad 06, 2009, 01:19:30 wysłana przez Liosan »

Offline MadBonsai

  • Użytkownik
    • Ifrit

# Listopad 06, 2009, 02:22:50
Cytuj
Co do uwag 0xCAFE, że "zapoznaj się z sytuacją w średniowieczu", "sorgo nie rośnie 12.5 dnia"... ja na Twoim miejscu bym napisał, że gra jest "w klimacie średniowiecza" albo "inspirowana średniowieczną Europą", i nie przejmował się brakiem realizmu - to jest gra i ma być grywalna.
Tworzenie przyjemnej rozgrywki nie musi równać się robieniu z gracza idioty. Nie chodzi mi to, by posadzić gracza na rok przed kompem, by czekał aż ta pszenica wyrośnie. W przypadku gier ekonomicznym czymś normalnym są różnorakie przyśpieszenia czasu (rok w 1h). Alternatywą jest nie pokazywanie graczowi, że projektant kazała pszenicy rosnąć w 10 dni. Także, jako rzecz Liosan, olej liczby.

Dostałeś kawał krytyki. Przemyśl, nie spiesz się ;)

Pamiętam, że gdzieś na tym forum ktoś kiedyś rzucił pomysł budowy bazy wiedzy dla gier ekonomicznych. Może gdzieś znajdziesz ;)
« Ostatnia zmiana: Listopad 06, 2009, 02:25:43 wysłana przez 0xCAFE »

Offline hanc2

  • Użytkownik

# Listopad 06, 2009, 14:51:40
Oto link do ulepszonego fragmentu ddoc:

http://precyl.pl/programowanie/2582303-program-gra-mmo.html

Tylko coś na tamty forum zepsuło i są pauzy co 1 wers:)
Teraz pracuje nad wykresem zaleznosci produktow
Jak oceniacie?

Offline hanc2

  • Użytkownik

# Listopad 06, 2009, 16:03:13
POTRZEBNI:
-GRAFICY
-PROGRAMIŚCI
-WEBMASTERZY

ZAMIESZCZAM TO BO SIę PRZYDA
Myśle że gra browserowa, a wy jak radzicie?
Grafiki znajdę a i też umiem robić ,skrypty również
« Ostatnia zmiana: Sierpień 08, 2018, 09:21:27 wysłana przez hanc2 »

Offline Liosan

  • Redaktor

# Listopad 06, 2009, 16:14:33
Nie przyda się, dopóki nie będziesz miał ogłoszenia rekrutacyjnego. Nie wiem, czy jest sens robić ogłoszenie rekrutacyjne, jeśli nie napisałeś nawet czy to gra browserowa (chyba że przegapiłem) ani czy projekt jest komercyjny. Nie napisałeś, programiści czego ani jacy graficy. Nie napisałeś, co Ty będziesz robił - jeśli napiszesz "Projektował i zarządzał", to nie masz szans kogoś znaleźć. Jeśli napiszesz "Stworzę koncepcję świata, napiszę teksty, popracuję nad balansem gry, poszukam darmowych grafik" - to już lepiej, ale i tak musisz mieć coś zrobione, by ktoś w to uwierzył. Sorry, takie realia.

A update'owany pomysł przeczytam jak będę miał dłuższą chwilę.

Liosan