Autor Wątek: Torque Game Engine - dla kogo?  (Przeczytany 6499 razy)

intoxicate

  • Gość
# Lipiec 19, 2006, 19:56:54
Witam wszystkich,

Chce opisac silnik Torque Game Engine, moze komus sie przyda.

Pracowalem z tym silnikiem prawie rok (przy Burzuazji->Afterfall) i postram sie jak najwiecej go zobrazowac dla tych ktorzy chca zaczac jakis projekt.

TGE stworzyla firma GarageGames, ktora zaczynala jako amatorska grupa, teraz specjalizuje sie w pomocy mlodym zdolnym amatorom - czyli wiekszosci z nas. Silnik jest dosc stary, ale majac dobrych grafikow (patrz: http://www.garagegames.com/products/69/images/) mozna przy pomocy tego silnika zrobic porzadnie wygladajaca gre. Na pewno nie jest to silnik, dzieki ktoremu zrobisz gre next-gen. (do tego ma byc ponoc TSE, o ktorym napisze dalej)

Jakiego typu gry mozna zrobic przy pomocy TGE?
W sumie to mozna zrobic wszystko, zaleznie od tego ile masz pieniedzy/ludzi/determinacji ;) Osobiscie wydaje mi sie ze najlepiej zrobic FPPa/wyscigi, badz rtsa - za naprawde male pieniadze mozna szybko i sprawnie zrobic w pelni dzialajaca gre, ktora mozna pozniej sprzedac.

TGE mozna kupic za 100$/programista, w wersji niekomercyjnej. Wersja komercyjna kosztuje ponad 400$, przy wydaniu gry GarageGames nie otrzymuje zadnych zyskow, ale gdy sprzedaz wyniesie ponad 300 000 egzemplazy (nie pamietam dokladnie, ale w licencji mozna sobie przeczytac) wtedy GarageGames bierze jakies zyski (rowniez nie pameitam jakie, odwoluje do licencji). Co wiecej: kazda stworzona gre na TGE, jezeli nie masz kontaktow moze wydac GarageGames. (odkupujac Twoj produkt)

Czyste TGE nie wyglada za dobrze, (oswietlenie rzuca sie w orzy), dlatego trzeba zakupic Lighting Kit za 50$. Jezeli chcesz zrobic rtsa, zakup RTS Starter Kit rowniez za 50$ i masz juz kompletna platforme do stworzenia rtsa (wszystko co jest w tym paku mozna samemu zrobic, ale jezeli ktos nie zna sie na C++ moze sobie zakupic i samemu oskryptowac gre)

Modyfikowanie samego silnika jest BARDZO trudne, dlatego odradzam tworzenie innego typu gier jakie podalem. Kod jest kiepsko komentowany, jest trudny (widac ze stary).

Duzym plusem jest to ze jest w cholere dokumentacji (sporo szukania ;) ) i 2 ksiazki opisujace tworzenie gier na TGE. Jezeli chcesz stworzyc gre, a nie potrafisz tak dobrze c++ by stworzyc engine, zakupujac ten silnik i owe ksiazki w pol roku mozesz nauczyc sie stworzyc gre na tej platformie. Engine dziala pod Macem, m$ i linuxem - co jest rowniez duzym plusem.

Na jakie problemy natrafilismy przy pracy:
- BSP!!!!, najgorsza udreka... bardzo ciezko jest znalezc teraz grafikow ktorzy potrafia Hammera i inne programy do tworzenia grafiki bsp. - mozna wspomoc sie osobami ktore robia mody do HL,q2,q3 - przynajmniej mi pomogli. Silnik ma podzielona fizyke (bardzo podobna do tej z q3).
- poziom graficzny: robiac gre na TGE potrzebujesz bardzo dobrych grafikow (glownie teksturatorow), bsp samo w sobie nie wyglada za ladnie (nie ma bump, parallaxa, normal)
- dziwnie napisany kod, ciezko go modyfikowac
- jest sporo malych problemow, ktore moge opisac prywatnie jezeli ktos bedzie zainteresowany. (no ale nie ma silnika idealnego ;) )

Wlasnie mi sie czas skonczyl, postaram sie jeszcze cos tu dopisac (bardziej konkretnego)


http://www.garagegames.com/products/1 tutaj mozecie sobie zobaczyc specyfikacje silnika.

Moim zdaniem jezeli chcesz zaczac przygode z tym biznesem to jest najlepsza opcja do startu.

E: No i mam znow troszke czasu.
Naprawdze dziwie sie ze tak malo ludzi posiada ten engine - a jak juz ktos go posiada nie potrafi wykozystac (nie chce mu sie).. tu chodzi o dojzanie w game dev, nie hobby, chcesz robic gre musisz nauczyc sie dziennie pracowac. TGE naprawde jest bardzo proste jezeli chcemy oprzec na nim (bez modyfikacji) gre. Daje glowe ze osoba ktora pol roku uczylaby sie enginu - moglaby napisac dobrego rtsa i przy tym cos zarobic. Ilu jest programistow ktorzy szukaja pracy, chca zarobic - jest sporo mozliwosci trzeba tylko ruszyc glowe i ruszyc do przodu bo czasu jest coraz mniej :>

GarageGames tworzy teraz Torque Shader Engine, ktory mialbyc silnikiem pod gry next-gen. Na wstapie napisze: NIE KUPUJ TSE! Stracisz 150$. Tu garagegames mnie nie zachwycilo... silnik jest juz tworzony 2 lata (na bazie TGE - co widac po kodzie) i co dostajemy? - shadery... proste efekty ktore dobry programista gfx moze zrobic w tydzien.  Firma powtarza ze TSE jest jako "EARLY REALEASE" to nie jest nawet Alpha, zapewne garagegames chcialo dac dostep do TSE by ludzie mogli ogladac progress i im samym pomoc - przy tym wspomoc ich pienieznie. Wg mnie (z tego co widzialem 7 miesiecy temu - od tego czasu nie zagladalem) ten silnik nie ma przyszlosci, bedzie to poprostu TGE z dodatkowymi efektami (shadery).

Jest jeszcze jedna sprawa ktora trzeba omowic: spolecznosc torque... jest najwieksza i najlepsza na swiecie - to moge powiedziec bez przymrozenia oka. Nigdy nie widzialem tak duzo tutorialow/modolow/artykulow na temat jednego silnika. Nigdy nie widzialem tyle ludzi na community, nigdy nie widzialem takiej ilosci pomocy - nawet przez samych developerow - to jest godne podziwu.

« Ostatnia zmiana: Lipiec 20, 2006, 14:06:22 wysłana przez intoxicate »

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline lgromanowski

  • Użytkownik
    • OpenMW, Elderscrolls III: Morrowind engine reimplementation

# Lipiec 21, 2006, 00:25:28
Cytuj
Modyfikowanie samego silnika jest BARDZO trudne, dlatego odradzam tworzenie innego typu gier jakie podalem. Kod jest kiepsko komentowany, jest trudny (widac ze stary).
(...) BSP!!!!, najgorsza udreka... bardzo ciezko jest znalezc teraz grafikow ktorzy potrafia Hammera i inne programy do tworzenia grafiki bsp
Cytuj
Moim zdaniem jezeli chcesz zaczac przygode z tym biznesem to jest najlepsza opcja do startu.
Cytuj
Naprawdze dziwie sie ze tak malo ludzi posiada ten engine - a jak juz ktos go posiada nie potrafi wykozystac (nie chce mu sie).

Imho, to co jest w cytacie nr 1 kłóci się trochę z tym co jest w cytacie nr 2 (zwłaszcza jak ktoś chce robić grę innego typu niż podałeś).
Natomiast to co jest w cytacie nr 3 może właśnie wynikać z tego 1.
;)

Offline shyha

  • Użytkownik
    • Shyha@Flickr

# Lipiec 21, 2006, 09:31:07
Cytuj
Naprawdze dziwie sie ze tak malo ludzi posiada ten engine - a jak juz ktos go posiada nie potrafi wykozystac (nie chce mu sie).
Bo jak ktoś zaczyna to woli zacząć taniej, a zdecydowanie taniej będzie z OGRE, Irrilicht itd. Co do łatwości modyfikacji to nie wiem, ale pewnie trudniej, niż to co napisałeś, nie będzie :)

Offline mosowski

  • Użytkownik

# Lipiec 21, 2006, 11:36:30
Na początek jest wystarczająco dużo darmowych silników open-source, których kod jest dobrze i czytelnie napisany { polecam Irrlicht'a - kod zrozumie niemalże każdy }. Co do TGE... silnik jest o "klasę" wyżej niż te darmówki, ale grę na niego trzeba pisać  w języku skryptowym... długo się z nim nie bawiłem, gdyż Intoxicate odradził mi wykorzystywnie go do gier typu cRPG.

intoxicate

  • Gość
# Lipiec 21, 2006, 16:10:20
Cytuj
Imho, to co jest w cytacie nr 1 kłóci się trochę z tym co jest w cytacie nr 2 (zwłaszcza jak ktoś chce robić grę innego typu niż podałeś).
Natomiast to co jest w cytacie nr 3 może właśnie wynikać z tego 1.
Slichaj to jest gotowy Engine, by zrobic fpp/rtsa nie musisz go modyfikoawc (tylko uzywac modulow dostepnych na community).

Cytuj
Bo jak ktoś zaczyna to woli zacząć taniej, a zdecydowanie taniej będzie z OGRE, Irrilicht itd. Co do łatwości modyfikacji to nie wiem, ale pewnie trudniej, niż to co napisałeś, nie będzie
No jasne :) ale chodzi mi o to ze OGRE i Irrlicht to sa silniki, ktore nie sa w pelni skonczone. Oczywiscie dobry programista spokojnie moze na nich cos zrobic - ale ja jednak bardziej polecalbym zaczecie od TGE - od skryptow, od stworzenia gry.

intoxicate

  • Gość
# Lipiec 21, 2006, 17:03:30
...ale ja jednak bardziej polecalbym zaczecie od TGE - od skryptow, od stworzenia gry.

Mysle ze to nie jest najlepszy pomysl. Ciezko potem bedzie przejsc na cokolwiek innego (bardziej niskopoziomowego), a jakas wiedza na temat jak to wszystko dziala (niskopoziomowe podstawy) bardzo by sie przydala.

intoxicate

  • Gość
# Lipiec 21, 2006, 18:05:14
Puchname - uwierz mi ze Torque Script to prawie C++ i spooooro mozna sie w nim nauczyc :)

Offline artpoz

  • Użytkownik
    • blog o tworzeniu gier

# Lipiec 22, 2006, 11:55:03
TGE stworzyla firma GarageGames, ktora zaczynala jako amatorska grupa
Według wikipedii GarageGames założyli ludzie którzy pracowali w Dynamix nad Tribes 2, więc trudno ich nazwać amatorską grupą. (http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_Game_Engine)

Offline W0jciechZ

  • Użytkownik
    • WOJZAB Computers

# Lipiec 24, 2006, 13:45:48
TGE jest przestarzałe i to już jest jego największym minusem. Jego kod jest zamieszany a , jak powiedział Intoxicate, modowanie go jest okropnie trudne. Korzystałem z TGE przez 1,5 miesiąca;-) więc nie dużo i za krótko  żeby profesjonalnie się wypowiedzieć ale jako silnik do produkcji gier to nie polecam. Mogę wymienić kilka open sourców które są lepsze.

Ogólnie rzecz biorąc nie polecam nikomu TGE. Większe możliowści już miał GLScene pod Delphi a i pisało się pod nim nie najgorzej.

intoxicate

  • Gość
# Lipiec 24, 2006, 17:08:27
Cytuj
Według wikipedii GarageGames założyli ludzie którzy pracowali w Dynamix nad Tribes 2, więc trudno ich nazwać amatorską grupą. (http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_Game_Engine)
Nie wiem czy masz dostep do Forum GG, ale zobacz sobie temat - poczatki GG, tam wszystko pisze i na tym sie opieralem.

Offline icemanPL

  • Użytkownik
    • Nasghar

# Lipiec 26, 2006, 13:14:24
A czy ktoś miał okazję pracować na Cipher Game Engine ?

Offline W0jciechZ

  • Użytkownik
    • WOJZAB Computers

# Lipiec 26, 2006, 15:20:12
Jest wysoko oceniany na devmaster.net, ale niestety nie pracowałem na nim. 100$ tylko kosztue prawda?