Autor Wątek: Gra w przestrzeni 4D  (Przeczytany 14413 razy)

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Sierpień 19, 2009, 14:37:40
Cytuj
jezeli tak przyjmiemy to przy falach z dlugosci spokojnie mozesz przejsc w czas
Jasne. Szkoda tylko, że dla każdej częstotliwości fali będą wychodziły inne wyniki. ;)

Cytuj
- ale kartke papieru obracasz w czasie ;)
Nie obracam kartki papieru. Wykonuję tylko obrót figury na kartce.

Cytuj
Ale ma zasadniczy wpływ na powstanie/ bądź nie powstanie takiego zadania. Gdybym się cofnął w czasie i "podążył inną drogą" to bym takiego zadania nigdy na oczy nie widział i siłą rzeczy miałoby to wpływ na to zadanie.Gdybym z kolei przeniósł się w przyszłość to takie zadanko by już na biurku leżało rozwiązane a może i ocenione ;)
Wytłumacz to swojej pani od matematyki. ;)

Cytuj
A mi chodzi o coś, co nie będzie takim hackiem, tylko "normalnym" perspektywicznym (?) rzutem 4D na 2D.
Milestone: Znaleźć wzór na taką macierz perspektywy 5x5 :)
"Normalna" perspektywa polega proporcjonalnym zmniejszaniu obrazu wraz z odległością wzdłuż wybranej osi. W efekcie po rzucie perspektywicznym obraz ma o jeden wymiar mniej. W skrócie: z 4D na 2D od razu perspektywą nie przejdziesz.

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Kuba D.

  • Użytkownik

# Sierpień 19, 2009, 15:04:47
Cytuj
Ale ma zasadniczy wpływ na powstanie/ bądź nie powstanie takiego zadania. Gdybym się cofnął w czasie i "podążył inną drogą" to bym takiego zadania nigdy na oczy nie widział i siłą rzeczy miałoby to wpływ na to zadanie.Gdybym z kolei przeniósł się w przyszłość to takie zadanko by już na biurku leżało rozwiązane a może i ocenione ;)
Wytłumacz to swojej pani od matematyki. ;)
Jak chodziłem do szkoły to i owszem starałem się to wytłumaczyć ale w tamtych czasach niestety nauka nie była tak rozwinięta jak dzisiaj ;)

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Sierpień 19, 2009, 15:10:17
Jak chodziłem do szkoły to i owszem starałem się to wytłumaczyć ale w tamtych czasach niestety nauka nie była tak rozwinięta jak dzisiaj ;)
Ciesz się, że przez takie "nowatorskie" podejście nie skończyłeś w wojsku jako poborowy, gdzie pojęcia czasoprzestrzeni są niebywale rozwinięte ("kopiemy rów od tego drzewa do wieczora"). ;)

Offline Pfive

  • Użytkownik

# Sierpień 19, 2009, 16:19:15
W ogólnym sensie grafika 4D nie ma sensu...Ponieważ po pierwsze monitory tak na prawdę wyświetlają grafike 2D
,a 3D to tylko efekt wizualny(na naszych monitorach),po drugie świat otaczający nas jest 3D przez co 4D i inne wymiary trudno sobie wyobrazić(jeżeli w wogóle można)...Według tego co czytałem 4ty wymiar to czas co inni mówili...Ogólnie według teorii strun w otaczającym nas świecie istnieje 16-wymiarów z których większość ni ma się do grafiki...Ogólnie patrząc to grafika 4D wiele nie przyniesie...Patrzcie na hipersześcian w 2D nazywa się kwadrat w 3D sześcian ,a w 4D hipersześcian czterowymiarowy....Więc ,żeby wykreować sześcian w 4D trzeba wyrenderować sześcian w sześcianie,połączyć kąty mniejszego szesciana(tego sześciana w sześcianie)z większego sześciana i dać przezroczystość sześcianom tak jak zrobiono w tym sześcianie:
 

A o hipersześcianach(pośrednio grafice 4D) na tej stronie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Hipersześcian


A pro po wiedzieliście ,ż istnieją nawet hipersześciany dziewięciowymiarowe??!

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Sierpień 19, 2009, 16:35:28
Cytuj
świat otaczający nas jest 3D przez co 4D i inne wymiary trudno sobie wyobrazić(jeżeli w wogóle można)...
Piszesz, że trudno, a potem wstawiasz rysunek hipersześcianu 4D, który całkiem łatwo można sobie wyobrazić. :)

Cytuj
Według tego co czytałem 4ty wymiar to czas co inni mówili...Ogólnie według teorii strun w otaczającym nas świecie istnieje 16-wymiarów z których większość ni ma się do grafiki...
Hmm... tez lubię czasem poczytać dobre science fiction. ;) Polecisz jakieś? :)

Cytuj
A pro po wiedzieliście ,ż istnieją nawet hipersześciany dziewięciowymiarowe??!
Jasne - mogą mieć dowolną ilość wymiarów i przydają się w niektórych problemach informatycznych (np. w korekcji błędów).

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Sierpień 19, 2009, 16:54:12
Cytuj
A mi chodzi o coś, co nie będzie takim hackiem, tylko "normalnym" perspektywicznym (?) rzutem 4D na 2D.
Milestone: Znaleźć wzór na taką macierz perspektywy 5x5 :)
"Normalna" perspektywa polega proporcjonalnym zmniejszaniu obrazu wraz z odległością wzdłuż wybranej osi. W efekcie po rzucie perspektywicznym obraz ma o jeden wymiar mniej. W skrócie: z 4D na 2D od razu perspektywą nie przejdziesz.
Hm... Rozważmy pojęcie "kamera". W 3D, poza pozycją, na orientację kamery potrzebowaliśmy 2 wektory: kierunek patrzenia oraz "up". Działało to wtedy mniej więcej tak, że im dalej w stronę kierunku, tym obraz "mniejszy".
Gdybyśmy analogicznie chcieli opisać kamerę 2D, to dla jej orientacji zupełnie wystarczy ten wspomniany wektor "up", który określi nam, jak kamera jest zorientowana - kierunek patrzenia jest stały, bo jaki ma być?
A kamera 4D? Intuicja podpowiada mi, że dałoby się ją opisać w podobny sposób za pomocą trzech wektorów. Hmm... Myślę, że pomogłoby tu w rozważaniach określenie powodu, dla którego model kamery "eye-lookat-up" po podłożeniu wektorów cztero- zamiast trójwymiarowych, przestałby jednoznacznie opisywać dany punkt widzenia i wymagałby uzupełnienia o kolejną współrzędną.
Wierzę, że można stworzyć taki model kamery, który - dopóki nie będziemy ruszać tym "nowym" parametrem - będzie działał w przestrzeni 4D tak samo, jak 3D, natomiast zaczną się dziać niecodzienne / trudne do wybrażenia rzeczy, gdy zaczniemy merdać tą nową wartością i wyjedziemy poza ten szczególny przypadek, w którym wszystko "wygląda normalnie".

Cytuj
Hmm... tez lubię czasem poczytać dobre science fiction. ;) Polecisz jakieś? :)
A nazwisko Gary Egan coś Ci może mówi? Spróbuj, mnie gość zaszokował pozytywnie (nawet miałem o nim kiedyś założyć temat w Lepperlandii, bo też programista z zawodu). :)
(Czytałem od niego Miasto Permutacji i Kwarantannę - rozczaruję Cię, że o struny nie zahaczył, ale poruszył sporo innych fajnych tematów :)).

Offline Rolek

  • Użytkownik

# Sierpień 19, 2009, 18:44:58
Więc ,żeby wykreować sześcian w 4D trzeba wyrenderować sześcian w sześcianie,połączyć kąty mniejszego szesciana(tego sześciana w sześcianie)z większego sześciana i dać przezroczystość sześcianom

To przypomina rzut perspektywiczny tesseraktu, ale tylko z jednej strony, jeśli przesuniesz kamerę to już nie będzie dobrze wyglądać. Po za tym sześciany są w złej kolejności, "środkowy" sześcian powinien być najdalej od kamery (dlatego wydaje się, że jest mniejszy), a na twoim rysunku widać jak przysłania częściowo trzy inne sześciany(widziane w perspektywie jako ścięte ostrosłupy).

Offline Mr.Protek

  • Użytkownik
    • Pogromcy Potworów

# Sierpień 19, 2009, 19:33:56
Ja sobie bym wyobraził to tak że świat (zatrzymany w czasie) dało by się przedstawić w trójwymiarowej tablicy, natomiast index czwartego wymiaru reprezentował by kolejną "chwile" istnienia świata. (Nie wiem jak zdefiniować chwile bo nie ma chyba czegoś takiego jak najmniejsza jednostka czasu) :D

Tyle że pojęcie 4D do grafiki to inna historia :P
« Ostatnia zmiana: Sierpień 19, 2009, 19:38:29 wysłana przez Mr.Protek »

Offline Xion

  • Redaktor
    • xion.log

# Sierpień 19, 2009, 20:09:28
Od siebie dodam tylko, że "obrót wokół" też da się ekstrapolować na 4D. W 2D mamy obrót wokół punktu (jednego, z dokł. do translacji); w 3D obracamy wokół prostych (trzech). Analogicznie w 4D możemy mówić o obrotach wokół płaszczyzn - sześciu: XY, XZ, XT, YZ, YT, ZT.

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Sierpień 19, 2009, 20:39:30
Cytuj
w 3D obracamy wokół prostych (trzech)
W 3D można obracać wokół dowolnej prostej, których jest nieskończoność (czyli nieco więcej niż trzy). ;)

Offline rm-f

  • Użytkownik
    • Tu trolluje

# Sierpień 19, 2009, 20:55:30
(Nie wiem jak zdefiniować chwile bo nie ma chyba czegoś takiego jak najmniejsza jednostka czasu) :D
I pewien czas i pewną odległość, da się podzielić na nieskończenie wiele, nieskończenie małych kawałków.
Więc nie używałbym określenia "chwila" do odcinka czasu, lecz do pewnego momentu. ;>


#K.K. mam pytanie, czy rotacja "istnieje"? Tak na prawdę, to jest nic innego jak przesunięcia...


@edit, stare ale podejście troszeczkę inne i dla szarego człowieka http://www.joemonster.org/filmy/14734/Jestes_w_stanie_ogarnac_10_wymiarow
« Ostatnia zmiana: Sierpień 19, 2009, 21:07:01 wysłana przez rm-f »

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Sierpień 19, 2009, 21:33:54
Cytuj
#K.K. mam pytanie, czy rotacja "istnieje"? Tak na prawdę, to jest nic innego jak przesunięcia...
Wszystko zależy od definicji.

Cytuj
@edit, stare ale podejście troszeczkę inne i dla szarego człowieka http://www.joemonster.org/filmy/14734/Jestes_w_stanie_ogarnac_10_wymiarow
Widzę, że po drodze zahaczono o teorię ciągłego umysłu, która o ile wiem, nie cieszy się wielkim poważaniem w naukowym świecie.

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Sierpień 19, 2009, 22:04:28
Cytuj
#K.K. mam pytanie, czy rotacja "istnieje"? Tak na prawdę, to jest nic innego jak przesunięcia...
Wszystko zależy od definicji.

Rotacja jest chyba po prostu pewnym "gatunkiem" funkcji R^n -> R^n, więc pytanie sprowadza się do "Czy funkcje istnieją" :)

Offline Xion

  • Redaktor
    • xion.log

# Sierpień 20, 2009, 08:57:43
Krzysiek: W przypadku 2D dodałem taką małą uwagę w nawiasie. Miałem nadzieję, że wszyscy się domyślą, iż analogiczna uwaga stosuje się do 3D. Niestety, mylilem się :P 

Offline albireo

  • Użytkownik

# Sierpień 20, 2009, 09:13:09
Krzysiek: W przypadku 2D dodałem taką małą uwagę w nawiasie. Miałem nadzieję, że wszyscy się domyślą, iż analogiczna uwaga stosuje się do 3D. Niestety, mylilem się :P 
Nawet uwzględniając to "z dokładnością do translacji" nadal jest nieskończenie wiele prostych wokół których można obracać :)