Autor Wątek: Gdzie konczy sie skrypt a zaczyna sie AI ?  (Przeczytany 31510 razy)

Offline Artek

  • Użytkownik

# Lipiec 16, 2006, 15:55:50
Cytuj
Jeszcze jedno pytanie (spostrzezenie):
Program moze sie sam z siebie modyfikowac bez ingerecji programisty, zmieniac swoj kod i wygenerowywac nowe przedmioty elementy srodowiska itp..??  Jak nie to uzyskanie inteligecji jest nie mozliwe... Bo czlowiek wymysla caly czas rzeczy, ktore nie byly wymyslone wczesniej, rozprzestrzenia je i zapamietuje na potem... A program moze sie opierac tylko o funkcje i elementy zaprogramowane jezeli nie posiada mozliwosci rozwoju samego siebie to nie moze byc inteligetny (w sensie polepszania swoich umiejetnosci)...
Swiete slowa, o tym samym mowie.

Z wymiarami to chyba nie ma nic wspolnego.

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline icemanPL

  • Użytkownik
    • Nasghar

# Lipiec 27, 2006, 19:31:18
Myślę ,że rudno mówić o AI , dla mnie NPC w grach maja odruchy jak człowiek ( często reagujemy tak samo na podobne sytuacje ) . Takimi odruchami są algorytmy , które w sumie tylko analizują sytuacje i wybierają jedno z rozwiązań . Sam meczę się na inteligencja NPC , a w sumie nad taktyka i oceną sytuacji ich możliwościami , gracz jest nieprzewidywalny a NPC niestety tak i tu chyba tkwi problem , bo taki np. musiałby mieć coś w stylu odwagi , stresu i innych bodźców ,ale praktycznie często dokonuje podobnego wyboru , dlatego wole stwierdzenie , NPC o dużych możliwościach niż inteligentny NPC bo takich nie ma.

Offline siwy

  • Użytkownik

# Lipiec 27, 2006, 23:28:27
Ale AI to chyba nie tylko zachowanie ENCEPOW :).. w grze "Spore" (kto wie co to za gra bedzie wiedzial o co chodzi) mamy mozliwosc budowania modelow postaci z prawie nie skonczana roznorodnascia (widzialem tak na filmikach), a program w zaleznosci od wygladu zbudowanego modelu nadaje mu odpowiednie animacje ruchu ciasow itp.. Z tago co widzialem na filmikach robi to naprawde swietnie, robi to tak samo jak by to czlowiek mial wymyslic jak ta postac ma sie zachowywac, w takiem razie program jest intaligetny? Bo jak dlamnie jest ! a wy co o tym sadzicie ?

Offline Riddlemaster

  • Użytkownik
    • Moja strona domowa

# Lipiec 27, 2006, 23:31:55
Ja sobie potrafię coś takiego wyobrazić bez użycia sztucznej inteligencji :)
Takie coś da się osiągnąć WZGLęDNIE prosto, ale to jak z np. normal-mapami - niby rozwiązanie nie jest jakieś strasznie skomplikowane, ale trzeba było coś takiego wymyśleć. Założę się, że wkrótce zobaczymy to w wielu grach.

Offline Icy Tower

  • Użytkownik

# Wrzesień 06, 2009, 00:29:51
      Moim zdaniem inteligencję można oceniać tylko z zewnątrz. I jest ona możliwa do stworzenia. Jedynym problemem jest moc obliczeniowa i ilość pamięci.
      Wydaje się, że jesteśmy wolniejsi od komputera, bo on jest w stanie przeliczyć miliony liczb w sekundę. My też to potrafimy, ale pewnie nie miliony a miliardy. Tylko, że my potrafimy liczyć liczby nie w formie cyfr, czyli jakichś nauczonych symboli, ale w postaci danych wzrokowych, słuchowych - czyli tych dla nas naturalnych. Dla przykładu: gdy człowiek widzi ogródek, a w nim drzewa i dzieci to zaczyna liczyć i analizować to co ma w pamięci. Porównuje to co widzi ze znanymi obiektami. Jest w stanie w ciągu 5 ms dopasować widziany kształt i kolor, oraz fakturę, uwzględniając przy tym oświetlenie, cienie, zaburzenia w widoczności (mgła, blask, ciemność) do milionów znanych sobie rzeczy, przy czym każdą z danych rzeczy można widzieć pod dowolnym kątem tak, że ma ona inny kształt dla obserwatora i mózg również to uwzględnia. A jeśli na dodatek widziany obiekt się porusza to mózg określi niebezpieczeństwo, wyliczy na podstawie ruchu i wiedzy o obiekcie, co może się wydarzyć...eh A przecież każda z tych czynności, jak na przykład zanalizowanie czy widziany niebieski punkt jest rzeczywiście niebieski, czy to wpływ oświetlenia lub refleksji świetlnych jest niesamowicie kosztowny obliczeniowo.
      Na jednej klatce obrazu istnieją takie ilości informacji, że nie zmieściłoby się to w 80GB pamięci, a dla mózgu to pikuś. Jednynie musi być ta informacja podana w odpowiedni sposób, a wtedy już nie ma szybszego kompa od naszego mózgu.

Podsumowując, za pomocą odpowiednio rozbudowanego programu i urządzeń do rejestrowania bodźców dało by się moim zdaniem stworzyć inteligencję, ale żaden komputer nie jest jeszcze dość szybki. A pewnie nie kolejna, a 10 generacja procesorów do przodu da sobie z tym radę.

I mały dodatek: my też jesteśmy na skryptach.. bo świetnie nam idzie to co wykształciła w nas ewolucja (proces samoczynny, nie wymagający inteligencji) a słabiutko to czego uczymy się sami. Przykład: Jesteśmy w stanie widzieć, co przecież jest niebywale skomplikowane, a takie ogromne problemy mamy z tym, żeby nauczyć się rozwiązywać parę zadań matematycznych, choć ich zrobienie wymaga powiększenia znanych nam reguł o pare, paredziesiąt więcej....

PS: Niesamowicie ciekawy temat, kocham tę społeczność :)

Offline BrutalComputer

  • Użytkownik

# Wrzesień 06, 2009, 00:56:47
Cytuj
Na jednej klatce obrazu istnieją takie ilości informacji, że nie zmieściłoby się to w 80GB pamięci
W jednej sekundzie ilość danych szacowałbym na maksymalnie ze 100MB. Ponadto z tego i tak 99.9MB wyrzucana jest w pierwszych 10s. W mózgu zostaje więc stosunkowo niewiele informacji.
Cytuj
A pewnie nie kolejna, a 10 generacja procesorów do przodu da sobie z tym radę.
Tu się zgadzam. Nie widzę żadnego problemu z tym, aby za kilkaset/tysięcy lat były komputery potrafiące symulować sieć neuronową wielkości mózgu. ( żadne wsteczne propagacje, bardziej zbliżony model )
Cytuj
my też jesteśmy na skryptach.. bo świetnie nam idzie to co wykształciła w nas ewolucja, a słabiutko to czego uczymy się sami.
Ośmielę się nie zgodzić. Chociażby widzenie które podałeś jest procesem wyuczonym ( kilka dni temu był tutaj temat o dzieciach sięgających po samochodzik na ulicy ;-) ). Po prostu w tym co robisz 10h dziennie stajesz się takim sawantem. Podejrzewam, że wielu muzyków słysząc muzykę, rozbija ją ( nawet podświadomie ) na nuty i instrumenty. Poza tym kiedyś oglądałem o jakimś facecie, który wyuczył się bardzo, bardzo, bardzo szybkiego liczenia i rozwiązywania równań w pamięci. ( taki zwykły, nie żaden sawant )
Skrypty w które wyposażyła nas ewolucja to m.in.: ssanie, płacz, oddychanie itp. rzekłbym, podstawowe. Dużo bardziej oskryptowany jest królik, bowiem norki kopie, trawę je, ma wbudowaną zasadę hierarchii i ogólnie jest przystosowany do samodzielnego życia już po 2-ch miesiącach. ( A matka go tego wszystkiego nie mogła nauczyć w tak krótkim czasie - tym bardziej bez mowy )

wine

  • Gość
# Wrzesień 06, 2009, 00:58:40
I co z tego? Komputer jest w stanie przejść test Turinga (wystarczy że przeanalizuje słownik słów i gramatyki - co jest czasochłonne  :D) ale nie ma kreatywności - i nigdy nie będzie jej miał.

Offline BrutalComputer

  • Użytkownik

# Wrzesień 06, 2009, 01:08:01
Jeżeli założyć, że kreatywność jest wytworem iluśtam neuronów mózgowych, to jest możliwość przenieść to na komputer ( ten za **** lat ). Jednakże nie chce mi się wierzyć, że to mózg za ten proces odpowiada.

Offline matmis

  • Użytkownik

# Wrzesień 06, 2009, 12:00:36
Komputer nie ma kreatywności - i nigdy nie będzie jej miał.
Cytat: A.Clark, Wyprawa Ratunkowa
W dwadzieścia lat później, ta uwaga nie wydała mu się już tak zabawna.

Offline Charibo

  • Redaktor

# Wrzesień 06, 2009, 15:17:15
Yay, nie ma to jak odgrzać topic sprzed trzech i pół (!) roku i dyskutować sobie jak gdyby nigdy nic. ;P

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Wrzesień 06, 2009, 15:26:39
Nie ma to jak w odgrzebanym temacie urządzić sobie offtop o odgrzebywaniu. :P

Offline Icy Tower

  • Użytkownik

# Wrzesień 06, 2009, 16:30:07
Cytuj
W jednej sekundzie ilość danych szacowałbym na maksymalnie ze 100MB
Biorąc pod uwagę ilość danych, które świadomie analizujesz - może tak. Ale to co w tym czasie robi Twój mózg, zwracając do świadomości przykładowo 0,5% najważniejszych informacji, opiera się na ogromnej ilości danych.
Przecież jeden średnio skomplikowany model w 3d waży ze 3Mb. A teraz tych obiektów widzisz w jednym momencie kilkaset i już masz 2GB. Ba.. każdy obiekt ma tekstury niesamowitej rozdzielczości :) Dodaj do tego informacje o świetle, ruchu, dźwięku...

Cytuj
Chociażby widzenie które podałeś jest procesem wyuczonym
Przesadziłeś... Natura nie wyposażyła nas w oczy przez przypadek, żebyśmy w razie czego jak zechcemy nauczyli się widzieć. Chcesz czy nie chesz zaczniesz widzieć, a jak już oczy się dobrze rozwiną to już nic w kwesti poprawy wzroku nie wytrenujesz.
A co do słuchu muzycznego - też cudów nie zdziałasz jak nie będziesz miał wrodzonego talentu.

Cytuj
Jednakże nie chce mi się wierzyć, że to mózg za ten proces odpowiada.
A więc co innego?!?
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 06, 2009, 16:36:44 wysłana przez Icy Tower »

Offline Rolek

  • Użytkownik

# Wrzesień 06, 2009, 19:13:56
A co do słuchu muzycznego - też cudów nie zdziałasz jak nie będziesz miał wrodzonego talentu.
http://www.focus.pl/historia/artykuly/zobacz/publikacje/sukces-to-dupogodziny/nc/1/

Offline Frondeus

  • Użytkownik

# Wrzesień 06, 2009, 19:21:52
A ludzie którzy po 50 latach odzyskują wzrok? Nie widzą -tzn mózg nie interpretuje poprawnie sygnałów(Dla przykładu, koleś dopiero po 3 miesiącach ponownego i intensywnego uczenia "widzenia" umiał zauważyć czy rzecz jest daleko -dane z jakiegoś NG) ... czyli widzieć w sensie rozumieć te "pixele" pochodzące z oka też się uczymy.

Charibo : a lepiej stworzyć nowy wątek o tym samym?

Offline Niko

  • Użytkownik

# Wrzesień 06, 2009, 19:44:31
Witam. Nie czytałem całego tematu, ale tak pomyślałem, jakby można było zrobić bota, z którym można by było pogadać, doszedłem do wniosku, że można to zrobić w sposób przybliżony do tego, jak się uczy mówić człowiek, czyli stworzyć wiele tablica m.in do witania się:

Kod: (cpp) [Zaznacz]
string powitanie[3]={"Czesc","Siema","Witaj"};
Oczywiście stworzyć takich tablic o wiele więcej, a następnie program by analizował z której tablicy użytkownik coś napisał i by na to konkretnie odpowiadał ;) Co o tym myślicie ?

Pozdrawiam.