Autor Wątek: Gdzie konczy sie skrypt a zaczyna sie AI ?  (Przeczytany 30922 razy)

Offline siwy

  • Użytkownik

# Czerwiec 28, 2006, 13:28:30
Czemu nie? Wszedzie gdzie jest 2 zawodnikow, mozna napisac AI tylko ze w prostej grze trudno napisac skomplikowane AI :P...

Ale da sie....

Jak bys sie w pongu dalo podkrecac pilke itp...
Komputer analizujac :D 10 poprzednich odbic uznaje, ze przeciwnik ma problem z odbiciami w prawo podkreconymi w lewo co wczesniej jeszcze odbija sie od sciany bocznej i moze tak grac, jezeli to nie przynosi skutku to za kazdym odbicien moze zmienic jego rodzaj zwiekszajac ta mozliwosc co odbicie:P (maslo maslane!) i zapisuje sobie ja do pamiecie. 10 najbardziej skutecznych rodzajow odbic zapamietuje i nimi gra a jak sa juz one niedobre to kasuje jakis rodzaj odbicie i zastepuje je nowym.... Na poczatku gry komputer odbija pilke w strone dalsza od przeciwnika....

Tylko gdzie tu zolniez dowodca i imperator...
mhhh... zolnierze to to co sie sklada na poszczegole odbicie(strona podkrecenie itp), mozna je modyfikowac robi to dowodca(dazy do osiagniecia jak najlepszego rezultatu)! czyli jeden zaprogramowany rodzaj odbicia to jedna armia.. tych armii mamy 10, a ta ktora w konkretnym momecie wystrzeli :P do wroga wybierze imperator..

Im wiecej bedzie mozlowosci, ktore zmieniaja tor lotu pilki tym wiecej jest zolnierzy, jedni umieraja bo sa zlymi rozwiazaniami a drudzy zastepuja ich miejsce...

Ale mysle ze problemem kolesi z 20 rdzeniowymi prosesorami i terabajtowymi pamieciami ram NIE JEST DO KONCA ZAPROGRAMOWANIE GRY PONG :D:D::D:D...

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Czerwiec 28, 2006, 13:33:44
Cytuj
Jak bys sie w pongu dalo podkrecac pilke itp...
Ale się nie da. :) Chodzi mi o klasycznego ponga, gdzie piłka po prostu się odbija i leci coraz szybciej, a jedynym zadaniem AI jest udawać człowieka, czyli po prostu od czasu do czasu się mylić. :)

Offline siwy

  • Użytkownik

# Czerwiec 28, 2006, 15:44:29
Po co sie odzywales i zniszczyles moja teze :D:D... :P

Nie no ale taki pong to co to wogole ma byc jak chcesz zeby komputer kontrolowal cos czego nie moze kontrolowac i od poczatku wiadomo jak pilka bedzie latac? Jak czlowiek mysli to analizuje, wyciaga wnioski i przewiduje a jak wiesz na bank ze cos sie stanie bo tak musi byc to tu nie ma nic do myslenia..
2+2 = 4 no i co z tego gdzie tu cos do myslenia nie ma nic tak jest i koniec (to jest logiczne) !
Bedziesz sie zastanawial a moze jednak 2+2 jest 5 a moze 4.1 mhh...
Tak samo jak kompueter ma sie zastanawiac nad pewnikiem...

W pongu takim nie ma AI :D komputer wie gdzie pilka bedzie leciec bo jest tylko jeden tor lotu pilki i jedna mozliwosc. Myslec sie zaczyna gdy takich mozliwosci jest wiecej !

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Czerwiec 28, 2006, 16:11:39
Cytuj
W pongu takim nie ma AI :D komputer wie gdzie pilka bedzie leciec bo jest tylko jeden tor lotu pilki i jedna mozliwosc. Myslec sie zaczyna gdy takich mozliwosci jest wiecej !
Na podstawie położenia i prędkości piłki tor lotu sam się nie obliczy, więc jakiś algorytm udający inteligencję człowieka musi tu być. :)

Offline macabre13

  • Użytkownik

# Czerwiec 28, 2006, 16:24:28
Jest wybor :p
1) albo podaza ciagle za pileczka
2) albo wyliczy wszystkie odbicia, podkrecenia, super ataki, wiatr, ... i juz po odbiciu przez gracza pileczki ustawi sie w takim miejscu gdzie pileczka powinna wyladowac, co wybierze? To decyzja ai/skryptu. :p

maxest

  • Gość
# Czerwiec 28, 2006, 23:49:42
"AI nie spełnia warunków zadania" ^^

Offline Maedhros

  • Użytkownik

# Czerwiec 29, 2006, 17:23:42
W tym momencie łatwo przejść ze sztucznej inteligencji do prawdziwej. Przeciwnik ze sztuczną analizuje wszystkie ruchy oblicza kąt lotu piłeczki itd. , a bot  ze zwykła dochodzi do wniosku że z wygranej i tak nic mu nie przyjdzie i idzie na piwo  ;D

Offline Artek

  • Użytkownik

# Lipiec 01, 2006, 16:40:26
Ja uwazam ze AI z prawdziwego zdarzenia jeszcze nikt nie stworzyl i jeszcze dlugo nie stworzy. Gdy to sie stanie nasze bezpieczenstwo bedzie zagrozone.

Narazie nasze komputery i oprogramowanie mozna porownac do jednokomorkowca - prosta reakcja na bodzce... Do wyzszych kregowcow odczuwajacych strach, zglosc, pragnienie, posiadajacych pamiec abstrakcyjna komputerom jeszcze brakuje.

Poza tym uwazam ze "napisanie" AI bedzie niezwykle trudne jesli nie niemozliwe dla czlowieka gdyz nie udalo nam sie jak dotad zglebic zasady dzialania ludzkiej inteligencji a co dopiero przeniesc ja na komputer.

Kiedys, wiele lat temu jak zaczynalem programowac chcialem odwzorowac zasady ewolucji w swiecie komputerow ;]. Mialem pomysl aby stworzyc prosty program ktory samoczynnie powielajac sie za kazdym razem w bardzo malym stopniu zmienialby sie w sposob calkowicie przypadkowy np 1 bajt. Wiekszosc takich kopii bylaby niezdolna do dzialania ale przy tysiacach kopii ktoras moglaby dalej sie kopiowac i dalej zmieniac. Powielanie w swiecie komputerow zachodzi o wiele szybciej niz w swioecie biologii wiec efektow moznaby bylo spodziewac sie o wiele szybciej.

Jesli ktos zna teorie selekcji naturalnej to wie o czym mowie. Niestety jakos nigdy nie zabralem sie za ten projekt.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 01, 2006, 16:50:41 wysłana przez Artek »

Offline Złośliwiec

  • Użytkownik
    • Dark Cult

# Lipiec 01, 2006, 17:03:07
Cytuj
Poza tym uwazam ze "napisanie" AI bedzie niezwykle trudne jesli nie niemozliwe dla czlowieka gdyz nie udalo nam sie jak dotad zglebic zasady dzialania ludzkiej inteligencji a co dopiero przeniesc ja na komputer.

Trochę przesadzasz. Sporo w tej dziedzinie już zostało zrobione. Ogólne zasady rozumowania zostały już sformułowane (choć fakt, że naukowcy często się w tej kwestii spierają). Zbudowany też został uproszczony, matematyczny model neuronu. Kto wie, może w oparciu o ten model sztuczną inteligencję da się zbudować szybciej, niż myślimy :).

Cytuj
Narazie nasze komputery i oprogramowanie mozna porownac do jednokomorkowca - prosta reakcja na bodzce... Do wyzszych kregowcow odczuwajacych strach, zglosc, pragnienie, posiadajacych pamiec abstrakcyjna komputerom jeszcze brakuje.

Jeśli masz dostęp do kanału Discovery, to pooglądaj czasem - na widok, co potrafią współczesne roboty szczęka czasem opada. Generalnie wygląda na to, że większy problem jest z nauczeniem robota chodzenia na dwóch nogach, niż z symulowaniem uczuć :).

Offline Artek

  • Użytkownik

# Lipiec 01, 2006, 17:23:30
Cytuj
matematyczny model neuronu
neuron to tylko fundamentalny element ukladu nerwowego i to wlasnie ta jedna komorka o ktorej mowilem. Sam w sobie nie ma nic z inteligencji. Inteligencja to kwestia utworzenia odpowiedniej struktury takich wlasnie neuronow rzedu milionow lub jeszcze wiecej.

Cytuj
większy problem jest z nauczeniem robota chodzenia na dwóch nogach, niż z symulowaniem uczuć

No wlasnie z "symulowaniem uczic", czyli sprawia wrazenie uczuc z naszego punktu widzenia, jednak sam robot nic nie czuje.

Offline Artek

  • Użytkownik

# Lipiec 01, 2006, 17:30:53
Cytuj
ale 'ucza' sie zachowan ludzkich podczas przebywania w poblizu czlowiek, na podstawie jego mimiki twarzy, slow i ich natezenia.

Ale taki robot nawet gdyby funkcjonowal wsrod ludzi przez 100 lat to i tak nie stanie sie czlowiekiem - w sensie swiadomosci.
Podobne doswiadczenia robiono z malpami, umieszczona posrod ludzi od dziecka nie bedzie nigdy zachowywala sie jak czlowiek.

Maszynom brakuje woli, emocji i myslenia abstrakcyjnego. Wspolczesna maszyna moze grac w tenisa ale nie potrafi np. siasc przy kompie i napisac sobie lepsze oprogramowanie - do tego wlasnie potrzeba myslenia abstrakcyjnego.

Offline Złośliwiec

  • Użytkownik
    • Dark Cult

# Lipiec 01, 2006, 17:37:33
Cytuj
neuron to tylko fundamentalny element ukladu nerwowego i to wlasnie ta jedna komorka o ktorej mowilem. Sam w sobie nie ma nic z inteligencji. Inteligencja to kwestia utworzenia odpowiedniej struktury takich wlasnie neuronow rzedu milionow lub jeszcze wiecej.

Czasem wystarczy kilka, by otrzymać ciekawe efekty :). Niedawno pisałem program rozpoznający przedmioty na zdjęciach - wykorzystywał sieć o 1200 wejściach, ale neuronów w wartstwie ukrytej miał tylko 30 czy 40. I działał :).

Natomiast "prawdziwa" inteligencja wymaga, tak jak mówisz, trochę bardziej złożonych struktur - w grę wchodzą nie miliony, lecz 10^11 neuronów i ok. 10^15 połączeń między nimi (w przypadku mózgu człowieka). To naprawdę spore liczby :).

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Lipiec 01, 2006, 21:33:17
Cytuj
Maszynom brakuje woli, emocji i myslenia abstrakcyjnego.
Te dwa pierwsze są im zupełnie zbędne. Pozatym, trochę odbiegamy tu od tematu Sztucznej Inteligencji (podkreślam: sztucznej). :)

Cytuj
Czasem wystarczy kilka, by otrzymać ciekawe efekty
Z kilkudziesięciu bramek logicznych też można zbudować ciekawe układy. ;)

Offline Artek

  • Użytkownik

# Lipiec 01, 2006, 21:56:51
Ciekawy uklad to jeszcze nie inteligencja ;]

Offline mateuszbialek

  • Użytkownik

# Lipiec 02, 2006, 20:44:30
Proponuje zagrac w dwie wojenne gry: medal of honor i operation flashpoint i porownac sobie sztuczna inteligencje tych gier. W medal of honor jak wiadomo ogromna czesc SI jest wlasnie oparta o skrypty natomiast w opf przeciwnicy caly czas musza myslec zadne skrypty nimi nie rzadza (jest jezyk skryptowy ale wlacza sie on praktycznie tylko w cutscenkach). To i to rozwiazanie ma swoje zalety, zazwyczaj gra oparta o skrypty jest dynamicznejsza bardziej "filmowa" ale co za tym idzie, czesto jest grą na jeden raz (MOH). W grze bez jezyka skryptowego przeciwnik za kazdym razem bedzie zachowywal sie innaczej, i odnajdzie sie rowniez w sytuacjach zadko spotykanych, nie przewidzianych przez prgoramistow czy level-marekow (OPF).

nie czytalem calego tematu wiec sorka jesli napisalem nie na temat :P