Autor Wątek: Ogre, cienie i przeźroczystość  (Przeczytany 1991 razy)

Offline kondor9

  • Użytkownik

# Czerwiec 21, 2009, 01:02:30
Witam

Mam następujący problem:



Tak jak na zamieszczonym obrazku, cienie typu texture, rzutowane na zimie, są rzutowane też na górną części liści ( o dziwo pod spodem gdzie powinno być ciemno jest jasno...) Oczywiście mogę wyłączyć żeby obiekt nie przechwytywał cieni (selfShadow) ale wówczas mam kaszankę na drzewie pełnym jasnych liści wieczorem  :(  Jak kto kol wiek wie jak to naprawić lub posiada informacje gdzie wiedzą jak to naprawić to bardzo proszę o pomoc.

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline ozonex

  • Użytkownik
    • Portfolio

# Czerwiec 21, 2009, 01:42:01
kolega tutaj może nie najjaśniej przedstawił w czym problem mamy, więc postaram sie to lepiej pokazać. Oto taki screen testowy:



Na screenie widać jest 3 plany na ziemi i 1 box, oraz kolejny plane w połowie drogi między obiektami na ziemi a światłem. 2 plany skierowane są przeciwnie do światła i one rzucają cień, natomiast ten który jest odwrócony w strone swiatła (on jest tuż przez tymi odwróconymi tyłem) nie rzuca cienia, ale odbiera wszelki cień który jest za nim. To samo jest z boxem, mimo że przednie sciany powinny być jasne są ciemne, tak samo z tym planem który jest pomiędzy obiektami a światłem, na nim również widoczne są cienie.

Więc wygląda na to że dziwacznie to jest liczone (albo ja zwyczajnie nie wiem jak to działa) bo każdy cień jest jakby utworzony przez nieświecenie w tamta stronę światła. Widać to dobrze po pociągnięciu linii:


Użyte cienie to standardowe ogrowe Texture shadow na domyślnych ustawieniach. Bawiliśmy się też wszystkimi parametrami tego cienia, nawet uzywaliśmy inne źródła światła ale to nic nie dawało. Użycie światła stencil nie wchodzi w grę.
Napewno coś tu jest nie tak, bo w demach ogra takich krzaków niema, tylko własnie, nie mamy pomysłu co.

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Czerwiec 21, 2009, 02:26:11
A macie dobre normalne na tych modelach? Po wyłączeniu cienia oświetlenie ścian jest ok? I co to za technika "texture shadow"? Chodzi po prostu o shadow mapping? Czy też może o statyczny cień (taki jak czasem rzucają lampy)?

Offline ozonex

  • Użytkownik
    • Portfolio

# Czerwiec 21, 2009, 02:42:27
normale modeli sa w porzadku, po wyłaczeniu cieni, jak i na cieniach stencil wszystko jest w porzadku. Jak pokazałem wcześniej winą jest dziwne liczenie tego światła.

W ogre sa 2 rodzaje cienia - stencil i texture. Na stencil wszystko mamy dobrze, tylko własnie z tego co wyczytałem na forach ogre nie da sie na tych cieniach zrobić aby przeźroczysta tekstura nie rzucała cienia.
W przypadku cieni texture mamy taki efekt jak widać, choć w demach ogra wszystko wygląda tak jak powinno, czyli da sie to jakoś naprawić.

Ja tu jestem tylko grafikiem, więc też wiedzą o działaniu silników nie grzeszę :P

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Czerwiec 21, 2009, 03:35:30
Przyznam szczerze że nie bardzo na tym rysunku widzę co rzuca ten cień (ani tych 3 planów na ziemi). Bez tego ciężko będzie pomóc (jedyne co mi przychodzi do głowy to bias w złą stronę ;)). A co do shadow volumes - one po prostu nie współpracują z alpha testem (w przeciwieństwie do shadow mappingu).

Offline ozonex

  • Użytkownik
    • Portfolio

# Czerwiec 21, 2009, 09:54:46
dobra, wiec dorysowałem te odwrócone polygony (na czerwono) i wszystkie widoczne krawędzie (na biało)


teraz widać co sie krzaczy? :P