Autor Wątek: Co wybrać do nauki OpenGL  (Przeczytany 5627 razy)

Offline oski225

  • Użytkownik

# Czerwiec 02, 2009, 22:21:59
Posiada może ktoś z was ksiązkę "Programowanie gier. Kompendium"?
Ew. wezmę "Programowanie gier. Kompendium" i na próbę "OpenGL i wprowadzenie do programowania gier".
Chyba, że możecie polecić jeszcze coś innego :)

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Moriquendi

  • Użytkownik

# Czerwiec 03, 2009, 09:17:56
Z książkami to kurde jest trudno. Sam miałem ten problem i pytałem się wszystkich o radę.
Problem w tym, że raczej mało kto ma wszystkie książki dla początkujących w OpenGL i nikt nie jest w stanie porównać każdej książki i stwierdzić, która najlepsza....

A co do DirectX. Nie umiem z niego nic, ale czy na pewno warto od niego zaczynać?:|
Jest masa gier komercyjnych (chyba ;D) napisanych w OpenGL. A więc też się da.
Najważniejszym pytaniem jest więc, czy początkujący powinien zaczynać od Direct'a, który słynie z tego, że jest trudniejszy.

@rm-f
Liceum czy szkoła średnia...co to za różnica? ;-P
Cytuj
Cytuj
Oczywiście książka/tutoriale są potrzebne. Bez nich ani rusz...
A gdzie dokumentacja i specyfikacja?
No też, ale z tym to trochę trudniej jest. 1 - Angielski. No przyznaję - bez niego ani rusz w informatyce, ale nie każdy w wieku 16-18 lat już jest w stanie czytać książki po angielsku bez zaglądania do słownika.
2. Dokumentacje są takie "bez duszy"  ;D Jakby cyborg dla cyborga to pisał xd

« Ostatnia zmiana: Czerwiec 03, 2009, 09:21:32 wysłana przez Moriquendi »

Offline rm-f

  • Użytkownik
    • Tu trolluje

# Czerwiec 03, 2009, 09:53:08
Cytuj
Liceum czy szkoła średnia...co to za różnica? ;-P
Jest, i to cholerna. To że 90% tego forum będzie/jest/było w LO/Li niezmienia że średnia to technikum, liceum i(zalezy od intrepretacji) Zawodówka

Cytuj
No też, ale z tym to trochę trudniej jest. 1 - Angielski. No przyznaję - bez niego ani rusz w informatyce, ale nie każdy w wieku 16-18 lat już jest w stanie czytać książki po angielsku bez zaglądania do słownika.
A kto broni korzystać ze słownika?

Cytuj
2. Dokumentacje są takie "bez duszy"  ;D Jakby cyborg dla cyborga to pisał xd
A co lepiej było by ci czytać to gdyby było w stylu wiersza barokowego?

Offline Moriquendi

  • Użytkownik

# Czerwiec 03, 2009, 10:28:23
Cytuj
A kto broni korzystać ze słownika?
Skorzystać ze słownika 1 na 5-10 min to jeszcze można dać radę.
Ale jeżeli nie możesz w 100% (albo przynajmniej 95%) zrozumieć każdego zdania to tracisz komfort nauki - dochodzi do tego, że uczysz się angielskiego a nie programowania.

Cytuj
A co lepiej było by ci czytać to gdyby było w stylu wiersza barokowego?
Chyba zbyt poważnie zinterpretowałeś moją wypowiedź....

Ktoś chyba lewą nogą wstał...

Offline Nazar

  • Użytkownik

# Czerwiec 03, 2009, 11:49:43
Posiada może ktoś z was ksiązkę "Programowanie gier. Kompendium"?
Ew. wezmę "Programowanie gier. Kompendium" i na próbę "OpenGL i wprowadzenie do programowania gier".
Chyba, że możecie polecić jeszcze coś innego :)
Ja mam "Programowanie gier. Komendium" (dzięki Nexor! :D) - jest w niej DirectX, więc fajnym uzupełnieniem do niej jest "Programowanie gier w DirectX", które (pobieżnie, ale jednak) również traktuje (poza grafiką) o dźwięku, sieci, urządzeniach wejściowych (klaw., myszka, pad itp.).

"OpenGL. Programowanie gier" też "korzysta" z DirectX, więc jeśli naukę opierasz głównie na książkach, to lepiej zajmij się DX-em - w literaturze polskojęzycznej masz opis całej biblioteki, nie tylko Direct3D odpowiedzialnego za grafikę - jak to jest w przypadku OpenGL. Jeżeli angielski Ci nie przeszkadza i czytanie dokumentacji/tutoriali nie jest problemem - wybierz to, które jest Ci bliższe :) Możesz też poznać oba (gdy poznasz już jedno API, to poznanie drugiego będzie dużo łatwiejsze i szybsze), na przeszkodzie stoi tylko czas, jaki możesz i chcesz poświęcić nauce.

Inwestujcie też w naukę angielskiego - przyda Wam się nie tylko w programowaniu.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 03, 2009, 12:36:11 wysłana przez Nazar »

Offline oski225

  • Użytkownik

# Czerwiec 03, 2009, 17:45:55
Dziękuje wszystkim za bardzo szybką odpowiedź :)
Na początek wybrałem "Programowanie gier. Komendium" opisze, jak już przeczytam.
Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuje.

Offline Nazar

  • Użytkownik

# Czerwiec 03, 2009, 18:14:07
Jeżeli chcesz robić coś zaawansowanego w 3D, to dodatkowo przeczytaj dokumentację DX-a (bo D3d jest w tej książce raczej bardzo skromnie opisany) lub dokup też "Programowanie gier w DirectX". Ściągnij i druknij sobie też kurs Robala i kurs Charibo :) Tu też coś jest: http://www.warsztat.gd/tutorials.php?x=category&id=28 .


Jeżeli jednak wolałbyś OpenGL, to możesz dokupić np. "OpenGL. Księga eksperta" - wtedy do grafiki zastosujesz sobie OGL, a do reszty DX :) Do tego pobierz kursy z NeHe - część jest po polsku.

A co lepiej było by ci czytać to gdyby było w stylu wiersza barokowego?
Co do tutków pisanych wierszem:
http://www.warsztat.gd/tutorials.php?x=view&id=304
:D
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 03, 2009, 18:38:26 wysłana przez Nazar »

wine

  • Gość
# Czerwiec 03, 2009, 19:30:29
a tak poza tematem to mam "Programowanie gier w DirectX" i chętnie sprzedam

Offline rm-f

  • Użytkownik
    • Tu trolluje

# Czerwiec 03, 2009, 19:42:29
A co lepiej było by ci czytać to gdyby było w stylu wiersza barokowego?
Co do tutków pisanych wierszem:
http://www.warsztat.gd/tutorials.php?x=view&id=304
:D
Znam. Pytanie co byś wolał dokumentacje w j. angielskim czy takie coś tez w ang?

Offline Nazar

  • Użytkownik

# Czerwiec 03, 2009, 20:15:14
Do pracy pierwsze, po pracy drugie :)

Offline skalniak

  • Użytkownik
    • Home page

# Październik 03, 2009, 20:45:32
Czesc ja polecam do nauki OpenGL od podstaw taki zestaw:

1. OpenGL ksiega eksperta
2. Seria tutoriali Robala http://www.dimmension3.spine.pl/
3. NeHe - http://nehe.gamedev.net/
4. OpenGL programowanie gier  - opengl jest malo szczegolowo ale jako uzupelnienie tematu do pozycji (1) moze byc
5. Oczywiscie nasze forum, ktore jest ogromna skarbnica wiedzy, mozna nawet tylko czytajac naprawde duzo sie dowiedziec

--
Pozdr.
skalniak
« Ostatnia zmiana: Październik 03, 2009, 20:49:13 wysłana przez skalniak »

Offline rm-f

  • Użytkownik
    • Tu trolluje

# Październik 03, 2009, 21:13:36
Cytuj
1. OpenGL ksiega eksperta
Data wydania: 11/1999?

Cytuj
2. Seria tutoriali Robala http://www.dimmension3.spine.pl/
3. NeHe - http://nehe.gamedev.net/

Jaja sobie robisz? Przestarzałe.

Cytuj
4. OpenGL programowanie gier  - opengl jest malo szczegolowo ale jako uzupelnienie tematu do pozycji (1) moze byc
Data wydania: 06/2003

Cytuj
5. Oczywiscie nasze forum, ktore jest ogromna skarbnica wiedzy, mozna nawet tylko czytajac naprawde duzo sie dowiedziec
Yyy pominę.

:) :) :) ?
Z 4'tej pozycji jako tako, może jakieś techniki.
« Ostatnia zmiana: Październik 03, 2009, 21:15:17 wysłana przez rm-f »

Offline Nazar

  • Użytkownik

# Październik 03, 2009, 22:26:17
Cytuj
1. OpenGL ksiega eksperta
Data wydania: 11/1999?
Ostatnia polska edycja Księgi Eksperta została wydana u nas w 2004. A najbardziej aktualna książka o OGL-u w naszym języku, to chyba ta autorstwa Janusza Ganczarskiego - 2.1, o ile dobrze pamiętam.
« Ostatnia zmiana: Październik 04, 2009, 01:19:23 wysłana przez Nazar »

Offline rm-f

  • Użytkownik
    • Tu trolluje

# Październik 03, 2009, 22:40:16
Cytuj
1. OpenGL ksiega eksperta
Data wydania: 11/1999?
Ostatnia polska edycja Księgi Eksperta została wydana u nad w 2004. A najbardziej aktualna książka o OGL-u w naszym języku, to chyba ta autorstwa Janusza Ganczarskiego - 2.1, o ile dobrze pamiętam.
Obecnie nie ma juz co się paprać w 2.1, chyba ,że muszisz.

Offline skalniak

  • Użytkownik
    • Home page

# Październik 04, 2009, 00:00:50
W takim razie specyfikacja najnowszej wersji OpenGL, SDK NVidii/ATI, Jezyk CG/online CG Language/specyfikacja GLSL, stronka OpenGL gdzie znajdziesz specyfikacje extensionow + podstawy matematyki i jestes na topie :) (mowa o technikaliach).

--
Pozdr.
skalniak