Autor Wątek: Co wybrać do nauki OpenGL  (Przeczytany 5421 razy)

Offline oski225

  • Użytkownik

# Czerwiec 02, 2009, 20:02:07
Witam, już od jakiegoś czasu uczę się c++(konsola opanowana, WinApi też ogarnięte) i chciałbym zacząć lekturę jakiejś książki o OpenGL.
Narazie wybieram między:
"OpenGL programowanie gier"
"OpenGL i wprowadzenie do programowania gier"
"Programowanie gier. Kompendium"(wiem, wiem tutaj opisany jest Directx mimo wszystko nad tą książką też się zastanawiam)

Na początku myślałem też nad "Triki najlepszych programistów gier" lecz książka już nie jest wydawana.
Tak więc czekam na odpowiedzi :)

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

wine

  • Gość
# Czerwiec 02, 2009, 20:09:29
hej, może to?: http://januszg.hg.pl/opengl/index.html, jest też w wydaniu papierkowym, naprawdę dobry kurs

Offline progX

  • Użytkownik

# Czerwiec 02, 2009, 20:13:32
Witam nowego użytkownika forum.Dobra przejdźmy do rzeczy  :)
Ja bym wybrał "OpenGL i wprowadzenie do programowania gier".A nie lepiej wziąść się od razu za DirectX 9/10.

Offline benethorpl

  • Użytkownik

# Czerwiec 02, 2009, 20:16:08
@up: Jak chce się uczyc OGL, to niech się uczy OGL ;)

@topic: ten kurs, który podał wine nawet jak nie ma w formie papierowej to nie jest to problem, a faktycznie jest to świetny kurs. Z książek "OpenGL i wprowadzenie..."

Offline K'Aviash

  • Użytkownik

# Czerwiec 02, 2009, 20:18:12
Witam nowego użytkownika forum.Dobra przejdźmy do rzeczy  :)
Ja bym wybrał "OpenGL i wprowadzenie do programowania gier".A nie lepiej wziąść się od razu za DirectX 9/10.


jak na porządną książkę krótkie to jakieś :)

"OpenGL. Księga eksperta. Wydanie III"
ja proponuję to

Offline oski225

  • Użytkownik

# Czerwiec 02, 2009, 20:24:46
Witam nowego użytkownika forum.Dobra przejdźmy do rzeczy  :)
Ja bym wybrał "OpenGL i wprowadzenie do programowania gier".A nie lepiej wziąść się od razu za DirectX 9/10.

A, zapomniałem się przywitać ;)
Za DirectX'a zabiorę się później. Niestety, mało o nim Polskich książek. Angielski znam dobrze, więc to nie problem, ale chce rozpocząć naukę od czegoś po Polsku :)

Cytuj
"OpenGL. Księga eksperta. Wydanie III"
Nie będzie za trudne na początek?

Offline K'Aviash

  • Użytkownik

# Czerwiec 02, 2009, 20:26:20
Cytuj
"OpenGL. Księga eksperta. Wydanie III"
Nie będzie za trudne na początek?

Czytałeś, czy sugerujesz się tytułem ? ;P
Jest tam dobre wprowadzenie, ponadto jest opisane programowanie shaderów.

wine

  • Gość
# Czerwiec 02, 2009, 20:26:31
@co_do_directX-a: Dobra jest "Programowanie gier w DirectX"

Offline K'Aviash

  • Użytkownik

# Czerwiec 02, 2009, 20:27:26
@co_do_directX-a: Dobra jest "Programowanie gier w DirectX"

nie wiem czy sie dobrze orientuję, ale to chyba jest głównie o efektach specjalnych ?

Offline Moriquendi

  • Użytkownik

# Czerwiec 02, 2009, 21:56:47
Mam "OpenGL Programowanie gier". Kupiłem tą książkę gdy też chciałem się nauczyć OpenGL i umiałem tylko C++ i troszkę WinApi (czyli ten sam poziom co ty).
Moje wrażenie?
Ja mam 16 lat i uważam, że trochę za trudna książka. Przede wszystkim trzeba umieć matematykę na poziomie licealnym. Inaczej zwyczajnie nie rozumie się niektórych zagadnień.
No i ta książka trochę mało wszystko tłumaczy. Owszem pokazuje wiele funkcji, ale niektórych (większość) nie tłumaczy przykładami. Początkującemu trudno jest wszystko zrozumieć.

Kiedy kupowałem tą książkę zastanawiałem się jeszcze nad tą Księgą eksperta. wyd III. Nie kupiłem jej w końcu bo stwierdziłem, że kupie ją po przeczytaniu tej.

Powiem tak. Przeczytałem 3/4 książki Opengl. Programowanie gier, kilkanaście lekcji kursu NeHe (te początkowe, który przetłumaczono na polski) oraz założyłem kilkanaście wątków na tym forum z prośbą o pomoc i przeczytałem kilka innych artykółów (kolizje itp)
Kiedy zdobyłem tą wiedzę byłem w stanie zacząć pisać swoją grę (tu projekt: http://www.warsztat.gd/projects.php?x=view&id=814)
(Screeny trochę stare. Ostatnio kodziłem mocno i gra się rozrosła prawie o 100%).

Jednak nie wyobrażasz sobie jak te kodzenie mi pomogło. Szczerze - byłem zrozpaczony. Przeczytałem tutoriale i książkę a z OpenGL nie umiałem praktycznie NIC!
I w końcu desperacko siadłem do komputera i zacząłem pisać grę. Zacząłem od.... 3 prymitywów. I z tych 3 prymitywów zrobiłem już "mini grę".
Książka nie dała mi nawet 1% tego co się nauczyłem podczas praktyki.

Oczywiście książka/tutoriale są potrzebne. Bez nich ani rusz...
A więc jeszcze raz. OpenGL. Programowanie gier - Jak najbardziej Tak, ale jak jesteś w liceum+

Offline oski225

  • Użytkownik

# Czerwiec 02, 2009, 22:04:26
Jestem w twoim wieku, z matematyką nie miałem nigdy problemu, ale jeżeli tak mówisz to chyba się wstrzymam lub wybiorę na początek OpenGL i wprowadzenie do programowania gier.

Kilka osób poleciło mi nauke Directx'a - przeczytałem trochę wątków i stwierdziłem, że na początek naucze się OpenGL(podobne efekty). Niestety wątki były dość stare, i pytam was jak to jest w tym momencie - OGL cały czas jest porównywalne do DX czy coś się zmieniło?

Offline rm-f

  • Użytkownik
    • Tu trolluje

# Czerwiec 02, 2009, 22:07:47
Cytuj
Przede wszystkim trzeba umieć matematykę na poziomie licealnym.
Średnim/Szkoły średniej do cholery.

Cytuj
I w końcu desperacko siadłem do komputera i zacząłem pisać grę. Zacząłem od.... 3 prymitywów. I z tych 3 prymitywów zrobiłem już "mini grę".
Książka nie dała mi nawet 1% tego co się nauczyłem podczas praktyki.
Prawda.

Cytuj
Oczywiście książka/tutoriale są potrzebne. Bez nich ani rusz...
A gdzie dokumentacja i specyfikacja?

Cytuj
Jak najbardziej Tak, ale jak jesteś w liceum+
Kuźwa!


Zanim kupisz książkę to:
Wektory, macierze, trygonometria.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 02, 2009, 22:09:34 wysłana przez rm-f »

Offline K'Aviash

  • Użytkownik

# Czerwiec 02, 2009, 22:08:34
Jestem w twoim wieku, z matematyką nie miałem nigdy problemu, ale jeżeli tak mówisz to chyba się wstrzymam lub wybiorę na początek OpenGL i wprowadzenie do programowania gier.

Kilka osób poleciło mi nauke Directx'a - przeczytałem trochę wątków i stwierdziłem, że na początek naucze się OpenGL(podobne efekty). Niestety wątki były dość stare, i pytam was jak to jest w tym momencie - OGL cały czas jest porównywalne do DX czy coś się zmieniło?


niestety nie jest
do gier zdecydowanie DX, bardziej rozbudowany
OGL bardziej do symulacji etc

wine

  • Gość
# Czerwiec 02, 2009, 22:08:57
nie wiem czy sie dobrze orientuję, ale to chyba jest głównie o efektach specjalnych ?
tak, lecz np. 4 rozdział opisuje czysto matematyczne kwestie (przesunięcia, obroty itd. za pomocą macierzy, kwaterniony itd.)

@oski: pamiętaj że OpenGL to API tylko do grafiki a DX to kombajn w którym zrobisz całą grę. I choć są Open** to jednak są one w różnym stadium, a tu masz wszystko pod ręką. Nie jestem zwolennikiem DX ale OpenGL = Direct3D. OpenGL != DirectX. I tyle.

Offline Cataclysm

  • Użytkownik

# Czerwiec 02, 2009, 22:12:11
I tu się zgadzam:
Cytat: wine
OpenGL = Direct3D. OpenGL != DirectX.

A co do książki posiadam pozycję nr 2 i jestem zadowolony.