Autor Wątek: ID Tech 3 - licencja  (Przeczytany 9445 razy)

Offline BartMax

  • Użytkownik
    • Mobile Wings

# Kwiecień 01, 2009, 12:22:27
ID Tech 3(Quake 3, Medal of Honor, Soldier of Fortune 2) zostal rozpowszechniony na licencji GPL. W internecie znalazlem niejednoznaczne informcje na ten temat. Z tego co zrozumialem to musze udostepnic kod zrodlowy mojego projektu, ale czy sam projekt moze byc komercyjny?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Kwiecień 01, 2009, 12:30:03
Cytuj
Z tego co zrozumialem to musze udostepnic kod zrodlowy mojego projektu, ale czy sam projekt moze byc komercyjny?
Jasne, że może być komercyjny, chociaż trudno będzie coś na tym zarobić, skoro cały projekt musi być udostępniony na GPLu. :)

Offline BartMax

  • Użytkownik
    • Mobile Wings

# Kwiecień 01, 2009, 12:37:20
Ale rzecz chyba sie nie dotyczy plikow graficznych itp. Czy tez moze automatycznie licencja wsysa tez grafike i pliki dzwiekowe?

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Kwiecień 01, 2009, 12:43:31
Ale rzecz chyba sie nie dotyczy plikow graficznych itp. Czy tez moze automatycznie licencja wsysa tez grafike i pliki dzwiekowe?
Z tego, co wiem, to też. O ile dobrze pamiętam, GPL nie rozróżnia, czy coś jest kodem wykonywalnym, czy nie, więc jeśli coś jest częścią produktu, to forma źródłowa tego czegoś też musi być udostępniona na tej samej licencji.

Offline BartMax

  • Użytkownik
    • Mobile Wings

# Kwiecień 01, 2009, 12:48:35
Ogolnie mi to nie robi roznicy. Wazne ze moge wykorzystac ten silnik do celow komercyjnych. Dzieki za pomoc :)

Offline oy

  • Użytkownik

# Kwiecień 01, 2009, 12:56:31
Cytuj
Z tego, co wiem, to też. O ile dobrze pamiętam, GPL nie rozróżnia, czy coś jest kodem wykonywalnym, czy nie, więc jeśli coś jest częścią produktu, to forma źródłowa tego czegoś też musi być udostępniona na tej samej licencji.
W takim razie, dlaczego grafika i muzyka z gry Quake 3, nie jest dostępna na tej samej licencji?

Offline BartMax

  • Użytkownik
    • Mobile Wings

# Kwiecień 01, 2009, 13:03:32
Oni udostepnili zrodla i zadecydowali co ma byc na licencji.

Offline oy

  • Użytkownik

# Kwiecień 01, 2009, 13:13:59
Mimo wszystko wydaje mi się to trochę nielogiczne, nie twierdzę że GPL nie zaraża danych, nie studiowałem aż tak dogłębnie tej licencji. Jeśli jednak modyfikuję kod z pod ręki id Software, to rozumiem że chcą abym go udostępnił innym. Jednak jeśli całą oprawę gry wykonam od zera własnoręcznie, to wydaje mi się to lekkim przegięciem, nakazywać abym użył tej a nie innej licencji do ich dystrybucji (podkreślam, danych, nie kodu).   

Offline BartMax

  • Użytkownik
    • Mobile Wings

# Kwiecień 01, 2009, 13:22:44
Na tym polega wolne oprogramowanie. Nie ma nic za darmo. Dzieki temu engine jestem pol roku pracy do przodu. A ze bede musial wszystko udostepnic? No problemo.

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Kwiecień 01, 2009, 13:37:40
Cytuj
W takim razie, dlaczego grafika i muzyka z gry Quake 3, nie jest dostępna na tej samej licencji?
Bo wtedy miałbyś całego Quake 3 na GPLu, a tak, to musisz podreptać do sklepu i kupić. Ponieważ oni są właścicielem kodu, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wykorzystywali go w praktycznie dowolny sposób - jednym licencjonowali na GPL, innym sprzedawali binarki jako grę, a jeszcze innym licencjonowali silnik komercyjnie (z tego co wiem, nadal można kupić licencję na silnik Q3).

Cytuj
Mimo wszystko wydaje mi się to trochę nielogiczne, nie twierdzę że GPL nie zaraża danych, nie studiowałem aż tak dogłębnie tej licencji. Jeśli jednak modyfikuję kod z pod ręki id Software, to rozumiem że chcą abym go udostępnił innym. Jednak jeśli całą oprawę gry wykonam od zera własnoręcznie, to wydaje mi się to lekkim przegięciem, nakazywać abym użył tej a nie innej licencji do ich dystrybucji (podkreślam, danych, nie kodu).
GPL dotyczy produktu jako całości. Możesz dowolnie pozmieniać kod Quake 3 i wypuścić wyłącznie kod bez robienia dodatkowych danych (aczkolwiek bez oryginalnego Quake'a lub chociaż dema się wtedy tego nie odpali). Jeżeli jednak zdecydujesz się wypuścić jakieś dane razem z kodem na GPL, dane też musisz udostępnić na GPL. Nie zmienia to faktu, że dane nadal są Twoje i możesz je także udostępniać na innych licencjach. :)

Cytuj
Na tym polega wolne oprogramowanie.
True. Trzeba po prostu zauważyć, że to oprogramowanie jest wolne... nie użytkownicy. :)

Offline Lobsang Rampa

  • Użytkownik
    • Global Epidemic

# Kwiecień 01, 2009, 13:41:24
Cytuj
GPL dotyczy produktu jako całości. Możesz dowolnie pozmieniać kod Quake 3 i wypuścić wyłącznie kod bez robienia dodatkowych danych (aczkolwiek bez oryginalnego Quake'a lub chociaż dema się wtedy tego nie odpali). Jeżeli jednak zdecydujesz się wypuścić jakieś dane razem z kodem na GPL, dane też musisz udostępnić na GPL. Nie zmienia to faktu, że dane nadal są Twoje i możesz je także udostępniać na innych licencjach

Wydaje mi się, że w tym przypadku licencja GPL dotyczy tylko silnika http://www.idsoftware.com/business/idtech3/ więc własny kontent gry raczej nie wchodzi w zakres tej licencji.

Offline toxic

  • Użytkownik

# Kwiecień 01, 2009, 14:59:35
Jeżeli jednak zdecydujesz się wypuścić jakieś dane razem z kodem na GPL, dane też musisz udostępnić na GPL.
Czy mogę poprosić o uzasadnienie powyższej tezy? Wydaje mi się ona bardzo odważna aczkolwiek fałszywa.

Offline misioslaw

  • Użytkownik
    • www.asmforce.eu

# Kwiecień 01, 2009, 15:30:36
GPL dotyczy produktu jako całości.
Wtedy Apple czy Sun musieli by udostępnić źródła całego systemu operacyjnego.
Jeden z powodu Apache, a drugi ze względu na Javę. To i to wchodzi w skład "produktu" i stanowi jego nierozłączną część.

« Ostatnia zmiana: Kwiecień 01, 2009, 15:34:17 wysłana przez misioslaw »

Offline oy

  • Użytkownik

# Kwiecień 01, 2009, 15:57:47
Cytuj
Czy mogę poprosić o uzasadnienie powyższej tezy? Wydaje mi się ona bardzo odważna aczkolwiek fałszywa.
Mi też coś tutaj nie pasuje, nie jestem wielkim znawcą, ale czasami czytam jakieś artykuły na temat GPL, jakoś zawsze dochodziło do mnie że chodzi o kod, a na resztę zawartości można wybrać inne licencję.

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Kwiecień 01, 2009, 16:00:41
1) Czy grafika to w jakikolwiek sposób "derived work" od kodu?

2) Czy ID wypuściło dane z quake 3 na GPL? :)