Warsztat.GD

Produkcja gier => Design => Wątek zaczęty przez: mowgli w Maj 01, 2008, 20:33:08

Tytuł: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: mowgli w Maj 01, 2008, 20:33:08
Wstępna historia i pomysł świata gry

Kiedyś, w odległych czasach, Ziemia dzielona była pomiędzy krwiożercze bestie podobne do wyobrażeń „naszych” dinozaurów i nieliczne ludzkie społeczności kryjące się przed napastnikami.  Światem rządziły prawa zupełnie inne od dzisiejszych. Ludzie, by zwiększyć swą szanse na przeżycie, zakładali klany, łącząc swe siły. Zamieszkiwały one trudno dostępne jaskinie oraz podziemia. Do walki używali prostych narzędzi i swojego sprytu. Każdy klan działał wg określonych zasad, ustalanych przez starszyznę. Z biegiem czasu wypracowywano swoje charakterystyczne techniki walki, różne społeczności posiadły swoją kulturę i odrębne struktury społeczne. Było też jeszcze coś. Magia, będąca przedmiotem wielu legend i opowieści istniała naprawdę. Stanowiła ona niesamowicie wyrafinowany sposób wykorzystywania energii. Specjalne zakony kształciły nowych magów, traktowanych jako wybrańców. Nie każdy miał odpowiednie zdolności żeby dysponować tymi umiejętnościami, co wywyższało tych ludzi ponad innych - we wszystkich kulturach i klasach. Umieli oni za pomocą specjalnego języka, odkrytego przez pierwotnych magów wywołać odpowiednie siły i użyć je do swoich celów. Reszta społeczeństwa traktowała osoby magiczne z szacunkiem i względna bojaźnią, lecz trudna sytuacja gospodarcza – susza, głód i choroby – spowodowały że uczucia te przemieniły się w zazdrość, poczucie niesprawiedliwości i nienawiść. Powstawały nieformalne organizacje, który postanowiły dokonywać samosądów i polować na magów. I tak oto nieświadomi ginęli we śnie… Doszło do tego, że społeczeństwo magów odłączyło się od reszty, pogrążając się w zapomnienie. Działali oni cały czas, lecz odbywało sie to w ścisłej tajemnicy poza zasięgiem klanów. Wszyscy myśleli, że zostali oni wybici i od tamtego czasu usłyszeć o nich było można tylko w legendach. Tak więc trwała ewolucja, ludzie walczyli z dzikimi drapieżnikami coraz skutecznej, aż w końcu dopięli swego. Większość dominujących bestii zostało wybitych, a reszta albo została oswojona albo żyła w miejscach, gdzie człowiek jeszcze nie dotarł. Wszystko rozwijało się dynamicznie; technologia szła błyskawicznie do przodu, wynaleziono prąd, tranzystor, człowiek dotarł na księżyc, coraz więcej wiedziano o otaczającym ludzi świecie. I trwało to tak przez długie lata, aż do roku 3185…

Cały świat gna w kierunku postępu. Powstaje coraz więcej elektrowni jądrowych, genetyka dla naukowców teoretycznie nie ma żadnych tajemnic. Zaawansowana technika i komunikacja sprawia, że świat stał się łatwo dostępna, globalną wioską. Tworzą się liczne konflikty, co prowadzi do większych lub mniejszych wojen. Ludzie ogłupieni na punkcie swojej wyższości nad naturą i innymi nie przejmują się takimi błahostkami, jak moralność, kościół, czy choćby ekologia. Liczy się tylko to, który kraj jest bogatszy i potężniejszy. Trwa wyścig zbrojny, mający na celu udowodnienie swojej siły. W laboratoriach tworzą się coraz to skuteczniejsze bronie biologiczne i chemiczne. Jedno z takich laboratoriów mieści się niedaleko potężnej elektrowni jądrowej na północy bogatej Afryki.

Prezes elektrowni był od urodzenia sknerą. Fałszował atesty i wyniki kontroli sprzętu, by zaoszczędzić na kosztach utrzymania generatorów. Miał do spłacenia wiele długów, więc każdy sposób był dla niego dobry.
Tymczasem  grupa naukowców pracująca w laboratorium kończyła właśnie pracę nad substancją, która pozwalała na mutację dowolnej istoty żywej w określony i kontrolowany sposób. Wystarczyło tylko poddać ofiarę mutacji specjalnemu promieniowaniu  modulującemu działanie środka. Chciano w ten sposób wyhodować bez większego ryzyka wydajną siłę roboczą w postaci zwierząt i bogate w energię, genetycznie modyfikowane rośliny uprawne. Był też jeszcze jeden powód. Otrzymane nowe gatunki stanowiłby dobre wsparcie dla wojsk i artylerii. Nawet nie spodziewali się do czego doprowadzi ich wynalazek…
Był piękny, słoneczny poranek 3185r. Nic nie wskazywało na to, jaka tragedia zdarzy się w tym miejscu już niebawem. W godzinach popołudniowych, w elektrowni stare wyświetlacze zaczęły pokazywać niebezpiecznie wysoką temperaturę w jednym z generatorów. Na początku myślano, że to awaria urządzeń pomiarowych, które często się już psuły. Niestety było już za późno na dalsze dochodzenia. Światem wstrząsnęła ogromna eksplozja. Wybuch elektrowni w ciągu ułamka sekundy zmiótł pobliski ośrodek badawczy i spowodował, że owa modyfikująca substancja wmieszała się w radioaktywną chmurę, która rozprzestrzeniała się powoli nad całym globem. Jednakże ogromna temperatura i promieniowanie troszkę zmieniły działanie środka. Zamiast kontroli na skutkami, działał tak aktywnie, jak tylko mógł. Straszliwe mutacje powodowały nieodwracalne zmiany. Istoty żywe ginęły w skutek niewyobrażalnych przemian genetycznych, czy też zwykłej choroby popromiennej. Te stworzenia, które nie ginęły, zamieniały się w zupełnie inne gatunki  - wróciły do swojej pierwotnej natury - od dzikich i krwiożerczych bestii po w miarę przyjazne stworzonka.

Istniał jednak obszar na naszej kuli ziemskiej, która prawie nie odczuła skutków wybuchu. Na dość rozległej wyspie na drugiej półkuli  mieszkała dość spora grupa ludzi, która zdążyła zapobiec działaniu odległej chmury. Schowani w bunkrach pozostałych po ostatniej wojnie, czekali na poprawę stanu bezpieczeństwa oraz planowali swoje działania po wyjściu na powierzchnię.

Nie wiedzieli oni jednak że nie są sami. To, że przeżyli nie było przypadkiem – kilkaset metrów pod nimi istniała jeszcze jedna grupa ludzi, która swoimi magicznymi zdolnościami powstrzymała szkodliwe skutki wybuchu w Afryce. Wszyscy, którzy przetrwali, zaczęli zdawać sobie sprawę, że to do nich należy trudne zadanie odbudowy ludzkiej cywilizacji…


Proszę o ocenę, komentarze i ewentualne propozycje zmian :)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: skaarj w Maj 01, 2008, 20:42:23
Obecnie elektrownie jądrowe mają wiele zabezpieczeń więc w roku 3185 przestarzały sprzęt musiałby pochodzić z Czernobyla, ja bym zamienił błąd zabezpieczeń na celowe działanie terrorysty naukowca ;P
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: spendrak w Maj 01, 2008, 20:43:41
A nie lepiej cofnac sie o pareset lat? ;)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: mowgli w Maj 01, 2008, 20:49:38
Właśnie nie! większość gier tego typu opowiada o jakiś pradawnych czasach, ze średniowiecznymi obyczajami, kulturą itp...

A mnie chodzi o połączenie realnego świata z w.wym. elementami i to jeszcze w przyszłości :) Nie chce powtarzać wcześniejszych pomysłów, tylko stworzyć coś oryginalnego i grywalnego.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: skaarj w Maj 01, 2008, 20:51:05
Właśnie nie! większość gier tego typu opowiada o jakiś pradawnych czasach, ze średniowiecznymi obyczajami, kulturą itp...

A mnie chodzi o połączenie realnego świata z w.wym. elementami i to jeszcze w przyszłości :)

Nie trawię gier RPG w przyszłości - maszyny, broń palna, komputery ... moim zdaniem jest to jak przeterminowane (o kilka lat) ciastko.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: mowgli w Maj 01, 2008, 20:54:13
Ale zauważ, że w tym pomyśle bronie palne i te wszystkie rzeczy są tylko w historii świata. Wszystko zostało zniszczone. Ludzie będą mieli świadomość, że można coś takiego stworzyć, ale nie będą mieli materiałów np. do tych bajerów jądrowych. Świadomość zostanie, ale możliwości nie. Takie specyficzne cofnięcie się w czasie :) Zwiększa grywalność i efektywność, przynajmniej wg mnie. No i jeszcze wchodzi magia :)

Sądzę, że jeżeli odpowiednio ułożona będzie fabuła, to nie powinno być sytuacji w której gra zostanie naszpikowana niepotrzebnymi i przesadzonymi efektami.

//Edit: Dodam, że ten scenariusz prezentuje ogólne założenia i ogólny pomysł, konkretne elementy na pewno ulegną zmianie.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 01, 2008, 21:02:18
OK, tylko nie widzę tu nigdzie pomysłu na żadną grę. :)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: k_b w Maj 01, 2008, 21:11:16
No i jeszcze wchodzi magia :)

Zauważ, że nie wszyscy uważają tak jak skaarj i pod wpływem opinii jednej osoby nie powinieneś zmieniać rdzenia fabuły. Przykładowo, ja czuję się jak ryba w wodzie w klimatach hard science-fiction (hard = sci-fi oparte zupełnie na nauce, możliwe w przyszłości, nawet jeśli dalekiej). Niestety, magia całkowicie psuje grę - oczywiście w moim mniemaniu.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: mowgli w Maj 01, 2008, 21:17:18
Magia była od początku w moim pomyśle. Nie zmieniałem żadnego zdania :) Będzie polegała na pomyśle z Eragona, tzn. gracz przy pomocy odpowiednio dobranych słów będzie wywoływał zaklęcia - czyli będzie można zmieniać, cel, zasięg, moc czaru - przez zmianę składowych słówek danej inkantacji.

OK, tylko nie widzę tu nigdzie pomysłu na żadną grę. :)

Masz rację :) Gra będzie (w założeniach) polegać na wcieleniu się w pewnego młodzieńca w nie-magicznej społeczności, który odkrywa, że posiada zdolności magiczne. No i reszty się domyślajcie sami :P
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: skaarj w Maj 01, 2008, 21:20:17
No i jeszcze wchodzi magia :)

Zauważ, że nie wszyscy uważają tak jak skaarj i pod wpływem opinii jednej osoby nie powinieneś zmieniać rdzenia fabuły.

A czy ja powiedziałem, że ma coś zmieniać ? (oprócz nawalenia zabezpieczeń reaktora) forum jest od tego aby m.in wymieniać opinie ...
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: grenko1990 w Maj 01, 2008, 21:20:44
a teraz ja mam pytania masz już napisany zarys gry jak będzie wyglądało a co z ludźmi do teamu, stronie teamu itp.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 01, 2008, 21:23:27
Cytuj
Masz rację :) Gra będzie (w założeniach) polegać na wcieleniu się w pewnego młodzieńca w nie-magicznej społeczności, który odkrywa, że posiada zdolności magiczne. No i reszty się domyślajcie sami LP
Dalej nie ma tu nic o samej grze. :)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: mowgli w Maj 01, 2008, 21:24:57
a teraz ja mam pytania masz już napisany zarys gry jak będzie wyglądało a co z ludźmi do teamu, stronie teamu itp.

Zarys gry właśnie tworzę :) Tym wątkiem chcę sprawdzić czy ogólny pomysł się przyjmie, po czym ruszam dalej :) A co do ludzi, to nie ma sensu dobierać ekipy, póki się nie wie na czym stoi. Stworzę scenariusz (czytaj: za rok), to rozpocznę poszukiwania. Teraz otwarty jestem na pomoc w projektowaniu, ale póki co mam pełno znajomych i całą głowę pomysłów.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: mowgli w Maj 01, 2008, 21:26:26
Cytuj
Masz rację :) Gra będzie (w założeniach) polegać na wcieleniu się w pewnego młodzieńca w nie-magicznej społeczności, który odkrywa, że posiada zdolności magiczne. No i reszty się domyślajcie sami LP
Dalej nie ma tu nic o samej grze. :)

A co chciałbyś jeszcze wiedzieć? :) Ogólną wizję mam w głowie, dopiero zaczynam przelewać na papier (Word'owy :P ). Będą kolejne rzeczy to opublikuję :)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: k_b w Maj 01, 2008, 21:44:26
No i jeszcze wchodzi magia :)

Zauważ, że nie wszyscy uważają tak jak skaarj i pod wpływem opinii jednej osoby nie powinieneś zmieniać rdzenia fabuły.

A czy ja powiedziałem, że ma coś zmieniać ? (oprócz nawalenia zabezpieczeń reaktora) forum jest od tego aby m.in wymieniać opinie ...

Oki, oki, te zdanie z mojego posta można wyrzucić - ale jako, że zostało zacytowane, jego wyrzucanie nie byłoby zbyt pożyteczne :)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 01, 2008, 21:59:43
Cytuj
A co chciałbyś jeszcze wiedzieć? :)
Na czym polegać będzie sama gra, czyli typ gry, widok, sterowanie, mechanika i ogólnie z czego ma głównie płynąć przyjemność rozgrywki. Reszta elementów (łącznie z fabułą) w porównaniu z tymi informacjami to detale. :)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Kos w Maj 01, 2008, 22:29:17
A co chciałbyś jeszcze wiedzieć? :) Ogólną wizję mam w głowie, dopiero zaczynam przelewać na papier (Word'owy :P ). Będą kolejne rzeczy to opublikuję :)
No, fabuła fabułą, ale jak ma wyglądać sam gameplay? To przecież jest w grze najważniejsze. Czym gra ma przyciągać gracza? Czy tylko i wyłącznie ma przekazywać opowieść, czy też ma się skupiać na levellingu, rozbudowanych questach, zwiedzaniu świata..? Czy ma zawierać rozbudowany system rozwoju postaci, czy też byłby to mało istotny aspekt? Jakie wyzwania ma stawiać przed graczem, czego od niego oczekiwać?
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: mowgli w Maj 01, 2008, 23:27:03
Z konkretów to na razie tylko tyle, że będzie mapka izometryczna. Resztę opublikuję jak będzie przelana na papier, bo póki co to mam ogólną wizję we łbie, jak wcześniej wspomniałem. Dajcie mi troszkę czasu, trzeba to uporządkować i podopracowywać :) Ale będę ciężko nad tym pracował i nie ukrywam że projekt planuje ambitny.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: iiasiey w Maj 01, 2008, 23:37:48
Co do realiów - poczytaj o New Dawn (http://www.newdawn-game.com/) ;) Pomysł w jakimś stopniu jest podobny... Mi się podoba :D
Nie wiem co się tak czepiacie, jak ma wyglądać gameplay, przecież o to chodzi, że może przedstawić tu zarys fabuły, powiedzieć, że to RPG i szuka ludzi, którzy by do takiego projektu przystali, a potem z nimi wymyślić całą koncepcję samego gameplay'u. Bo i czemu nie, skoro wątek jest w dziale "Pomysły"?
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 02, 2008, 00:23:23
Cytuj
Bo i czemu nie, skoro wątek jest w dziale "Pomysły"?
Może dlatego, że to forum o programowaniu gier, a nie o pisaniu powieści science-fiction? ;)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: iiasiey w Maj 02, 2008, 00:28:59
No dobra...  ::) ale... jest to w jakimś stopniu pomysł na grę  :P
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 02, 2008, 00:47:34
No dobra...  ::) ale... jest to w jakimś stopniu pomysł na grę  :P
Moim zdaniem nie. Jest to tylko garść informacji "okołogrowych". W tego, co zostało dotychczas powiedziane, nie wynika nawet, czy ma to być PacMan, Tetris, czy Mario Bros. :)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: iiasiey w Maj 02, 2008, 01:11:33
Hmm... no tu już się nie zgodzę :P Napisał, że to ma być RPG, napisał, że w widoku izometrycznym (nic specjalnego, ale w sumie ważne), opisał realia... Z resztą, nie ważne, nie ma o czym dyskutować ;)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 02, 2008, 01:18:57
Hmm... no tu już się nie zgodzę :P Napisał, że to ma być RPG, napisał, że w widoku izometrycznym (nic specjalnego, ale w sumie ważne), opisał realia... Z resztą, nie ważne, nie ma o czym dyskutować ;)
Nie widzę problemu w zrobieniu PacMan'a RPG w rzucie izometrycznym z podanymi realiami, a przynajmniej gry, która miała by mechanikę PacMana i pasowała do opisu. Podobnie Tetris, czy Mario Bros. :)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Kos w Maj 02, 2008, 10:00:22
Z tetrisem byłby problem ;) Chociaż sądząc po fabule Tetris Worlds, wszystko jest możliwe...
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Krolik w Maj 02, 2008, 13:45:00
Co to kolejny fallout + magia?? To juz sie troche przejadło do tego tak jak Krzysiek napisał nic nie ma napisane o samej grze kim sterujemy czy 1 osobą czy grupką, co robimy, po co to robimy ...  ??? :P
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: sobol w Maj 02, 2008, 14:47:54
Cytuj
Na czym polegać będzie sama gra, czyli typ gry, widok, sterowanie, mechanika i ogólnie z czego ma głównie płynąć przyjemność rozgrywki. Reszta elementów (łącznie z fabułą) w porównaniu z tymi informacjami to detale.
Oj tu się absolutnie nie zgodzę, moim zdaniem skromnym w grze RPG to właśnie fabuła jest kluczowa, nie ważne jest czy będą super piękne efekty (zaraz będę zbojkotowany i zesłany na syberię ;p), czy gra będzie 2d czy 3d, czy kamerą da się latać na boki czy może będzie stała w miejscu, czy sterować będziemy myszką czy klawiaturą czy mikrofonem.. co to za różnica ? To tylko przedstawienie świata, to właśnie są detale.. Moim zdaniem ważna jest właśnie fabuła i to jak ogólnie widzimy rozgrywkę - czy mamy do dyspozycji jedną postać  a może całą armię, czy postać może się dowolnie rozwijać a może jedynie dobijać 4 statystyki jak w diablo. No i pytanie z czego ma płynąć przyjemność z rozgrywki jest moim zdaniem troszkę dziwne na tym etapie, na którym kolega jest, mówi, że jeszcze nawet fabuły nie napisał do końca a pytacie go co napiszą w recenzji ;)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: mowgli w Maj 02, 2008, 15:26:19
Wreszcie, ktoś kto myśli tak jak ja :) Dzięki:P

Przypominam tylko że nie od razu Rzym zbudowano i wszystko będzie się stopniowo rozwijało. Ważne że do przodu i ambitnie.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: iiasiey w Maj 02, 2008, 15:33:14
No... i mi chodziło o to, co sobol mądrze wyjaśnił ;)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: mowgli w Maj 02, 2008, 15:42:25
nic nie ma napisane o samej grze kim sterujemy czy 1 osobą czy grupką, co robimy, po co to robimy ...  ??? :P

Gra będzie (w założeniach) polegać na wcieleniu się w pewnego młodzieńca w nie-magicznej społeczności, który odkrywa, że posiada zdolności magiczne.

Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: k_b w Maj 02, 2008, 16:18:46
pytanie z czego ma płynąć przyjemność z rozgrywki jest moim zdaniem troszkę dziwne na tym etapie, na którym kolega jest, mówi, że jeszcze nawet fabuły nie napisał do końca a pytacie go co napiszą w recenzji

Pytanie te jest tak samo ważne jak gatunek gry, a już koniecznie powinna być na nie odpowiedź przed utworzeniem całej fabuły.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: mowgli w Maj 02, 2008, 16:23:46
A wg mnie najpierw powinno się wymyślić dobrą fabułę, która będzie podstawą wszystkiego. To jest najważniejsze na początku. A samą grę dopasować później do wymyślonego scenariusza. Ja wiem, że tworzę grę RPG i tworzę do niej świat. A reszta, wg której będzie gra działać stoi na drugim miejscu. Co oczywiście nie znaczy że jest mało ważna :) Po prostu najpierw trzeba wymyślić jedno, żeby potem dopasować do tego drugie.. i tak małymi kroczkami do celu :)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: kacperz1 w Maj 02, 2008, 16:34:55
A wg mnie najpierw powinno się wymyślić dobrą fabułę, która będzie podstawą wszystkiego. To jest najważniejsze na początku. A samą grę dopasować później do wymyślonego scenariusza. Ja wiem, że tworzę grę RPG i tworzę do niej świat. A reszta, wg której będzie gra działać stoi na drugim miejscu. Co oczywiście nie znaczy że jest mało ważna :) Po prostu najpierw trzeba wymyślić jedno, żeby potem dopasować do tego drugie.. i tak małymi kroczkami do celu :)

Tylko pamiętaj że za długie rozmyślanie nad projektem też nie jest dobrze. Skoro pisałeś że dopiero za około rok zacznie się etap kodzenia to na pewno do tego czasu i ten pomysł Ci się znudzi albo wymyślisz jakiś nowszy pomysł a ten odstawisz w kąt.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: iiasiey w Maj 02, 2008, 16:39:58
Długie (edit: ale fakt, nie ZAdługie) rozmyślanie nad projektem i dokładne rozplanowanie sobie wszystkich szczegółów przed przystąpieniem do kodzenia jest chyba najlepszym, co można dla projektu zrobić. Zresztą, to chyba normalne. Ale z tym 1 rokiem to lekka przesada...

A ja mam za to  pytanie z nieco innej beczki, niż dotychczasowa dyskusja w tym wątku - czym - z dziedziny tworzenia gier - sam się zajmujesz? Jesteś programistą, czy może grafikiem? Bo coś tam napomknąłeś, że może ktoś wziąłby udział w projekcie, ale nie wiadomo, kogo szukasz ;)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: kacperz1 w Maj 02, 2008, 16:43:53
W projektowaniu gry może być Tobie pomocny ten artykuł:
http://www.warsztat.gd/articles.php?x=view&id=247
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: mowgli w Maj 02, 2008, 17:16:11
Jestem amatorem. Uczę się w liceum w I klasie, profil mat-fiz.  Programuję intensywnie od roku, nauczyłem się dzięki Xionowi i jego tutorialu. I tak sobie siędzę przed komputerkiem i wymyślam różne bajery co by się rozwijać :P

W projektowaniu gry może być Tobie pomocny ten artykuł:
http://www.warsztat.gd/articles.php?x=view&id=247

Właśnie z niego korzystam :P

Bo coś tam napomknąłeś, że może ktoś wziąłby udział w projekcie, ale nie wiadomo, kogo szukasz ;)

Zarazie nikogo :P Jak będe potrzebował ludzi to się zadeklaruję :) Ale jestem otwarty na sugestie i propozycje co do projektu.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: kacperz1 w Maj 02, 2008, 17:22:41
Cytuj
Uczę się w liceum w I klasie, profil mat-fiz.
A ja tam z dwie klasy kibluję ale to na inny temat. :P Nie chodzi o to że się nie uczyłem tylko o to że wyprowadziłem się za granice.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Lobsang Rampa w Maj 02, 2008, 17:28:54
Długie (edit: ale fakt, nie ZAdługie) rozmyślanie nad projektem i dokładne rozplanowanie sobie wszystkich szczegółów przed przystąpieniem do kodzenia jest chyba najlepszym, co można dla projektu zrobić. Zresztą, to chyba normalne. Ale z tym 1 rokiem to lekka przesada...

No właśnie, programiści maja tendencje do zabierania sie od razu za kod, równolegle do wymyślanej w "locie" fabuły, mechaniki, GUI itp. A tutaj trzeba jednak wszystko dokładnie sobie zaplanować, wymyśleć wciągającą historię, opracować w szczegółach mechanikę, interfejs użytkownika.

A wszystko nie w jednorazowym procesie myślowym, ale w toku wielomiesięcznych rozważań, podważania i weryfikacji własnych pomysłów. Pewne nasze super pomysły, jak spojrzymy na nie za miesiąc czy dwa, nie wytrzymują próby czasu, inne wydaja sie równie ciekawe jak były na początku etapu projektowania i dopiero te są tymi "dobrymi" pomysłami. I wcale nietrudno tutaj spędzić nad projektowaniem rok czasu. Po dokładnym zaplanowaniu wszystkiego można się brać za implementację, która wtedy przebiega w komfortowych warunkach, skupiamy sie tylko i wyłącznie na programistycznych problemach, pewne drobne poprawki w projekcie będą oczywiście potrzebne, ale przy dobrym projekcie nie powinno być sytuacji że wywracamy jakiś element gry do góry nogami. Niby to są sprawy oczywiste, ale nie zawsze tak to wygląda w amatorskich projektach :)

Nawiązując jeszcze do tego "długiego" projektowania, to myślę, że pracując nad projektem gry bez presji czasowej mamy szansę na stworzenie gry bardzo dopracowanej (pod względem fabuły i mechaniki) i wyróżniającej sie z tłumu robionych na szybko sztampowych produkcji, które być może mają i duże budżety, ale zwyczajnie ich projektantom brakuje czasu na długie przemyślenia nad grą. liczy sie szybki projekt a potem szybka produkcja i wrzucenie gry na półeczki sklepowe (najlepiej przed najbliższą gwiazdką) :P. W przypadku produkcji amatorskich i niskobudżetowych, brak presji czasowej jest często szansą na nadrobienie braków finansowych :)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: yfan w Maj 02, 2008, 18:36:20
Cytuj
(...)A wszystko nie w jednorazowym procesie myślowym, ale w toku wielomiesięcznych rozważań, podważania i weryfikacji własnych pomysłów. (...)

Ale to jak, myślisz, że można zweryfikować pomysły na mechanikę gry medytując nad nimi? To, że się pomysłem znudzisz, niewiele chyba znaczy. Pomysły generalnie niewiele znaczą, wszystko leży w realizacji i to właśnie pracując możesz zweryfikować, czy pomysł to była dobra intuicja, czy też nie.

Bo przemedytuj mi taki pomysł: "Szachy atomowe" - regularne szachy, lecz raz w ciągu meczu można zrzucić "atomówkę", która wycina figury z określonego przez gracza kwadratu 2x2 (nie można zabić króla). Jak to zmieni rozgrywkę? Pogdybać sobie możesz, ale dopóki nie spróbujesz - nie wiesz nic na pewno.

Cytuj
(długi post na początku przestawiący fabułę)

Zwyczajna ta Twoja fabuła, nic szczególnego. Dziwna jest ta dwudzielność: nie czuję połączenia między czasem nibydinozaurów a odległą przyszłością roku 3xxx. Jak chcesz napisać fajną historię, to na początek zadbaj o postacie i wymyśl (a najlepiej z marszu zrób!) to tak, żeby wchodziły ze sobą w miarę ciasne relację, a ich motywacje wchodziły w konflikty.

Popróbuj sobie żąglować klasycznymi motywami: magicznemu chłopakowi zabito rodzinę, zostaje sam, spotyka zmutowanego wielbłąda i zaprzyjaźnia się z nim, razem walczą z profesorem X, by wreszcie dowiedzieć się, że to nie profesor a wielbłąd zabił rodziców chłopca. Chłopak staje przed dylematem - czy chęć zemsty jest silniesza niż przyjaźń? Kto jest jego wrogiem? Kto jest jego przyjacielem? Napięcie! Niepewność! Przygoda! To jest jakiś punkt wyjścia. Nie zaczynasz od świata, tylko od postaci. Takie jest podejście przy scenariuszach filmowych.

Pojawiają się wyraziste postacie, pojawiają się emocje, historia nabiera rumieńców. Jeśli nie nabrała - wróć i czynności powtórz. Świata zaś wymyślaj tyle, ile przyda się w opowieści, nie więcej, bo wcale nie trzeba.

//EDIT: oh bodzio bodzio, zapomniałem że forumowy tag do cytowania to quote, a nie cytuj. Zmodyfikowano for your reading pleasure.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: iiasiey w Maj 02, 2008, 19:17:39
No, akurat w grze RPG to się przyda, szczególnie, jeżeli chciałby ograniczyć liniowość fabuły i dać graczowi możliwość podróżowania. Mówię o wymyślaniu świata.
A takie rzeczy, o jakich mówiłeś wcześniej - niekoniecznie trzeba zacząć pisać, żeby się przekonać o bezsensowności pomysłu. W toku myślenia przyjdą ci do głowy argumenty za i przeciw, wyobrazisz sobie rozgrywkę, może wspomożesz się kartką i ołówkiem i dojdziesz do odpowiednich wniosków. I nie chodzi tu bynajmniej o znudzenie się pomysłu.
"Pomysły generalnie niewiele znaczą"?! Żartujesz chyba...
"wymyśl (a najlepiej z marszu zrób!)" a będę ci życzył szczęścia, bo zaprawdę będzie ci potrzebne.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Lobsang Rampa w Maj 02, 2008, 20:14:22
Cytuj
Ale to jak, myślisz, że można zweryfikować pomysły na mechanikę gry medytując nad nimi?
Dokładnie tak :) i tak jak inżynier projektujący fabrykę jest w stanie sobie precyzyjnie wyobrazić co sie będzie w niej kiedyś działo, tak projektant powinien sobie wyobrazić jak będzie działała przyszła gra :) Oczywiście tak jak wspomniałem w poprzednim poście, pewne elementy mogą wymagać korekt, a po implementacji odpowiedniego zbalansowania gry, jednak główny szkielet przy dobrym projekcie powinien zostać niezmieniony.

Cytuj
To, że się pomysłem znudzisz, niewiele chyba znaczy.
Jeśli po kilku miesiącach się znudzę projektem, to oznacza, że projekt nie jest warty realizacji, zresztą w dużej grze jest tyle problemów projektowych do rozwiązania, (zakładając, że sam pomysł jest nośny), że nie wiem jak można się znudzić, no chyba że zmęczyć nadmiarem pracy :)

Cytuj
Pomysły generalnie niewiele znaczą, wszystko leży w realizacji i to właśnie pracując możesz zweryfikować, czy pomysł to była dobra intuicja, czy też nie.
Nie mogę się z tym zgodzić, pomysł (projekt) na grę jest jej "duszą", która nie może sie obejść bez "ciała" czyli jego implementacji, i jedno bez drugiego nie może istnieć, choć też podejrzewam, że pisząc "pomysły generalnie niewiele znaczą" miałeś na myśli pomysły niezrealizowane, jeśli tak, no to się zgadza :)

Dodam też, że projektant musi mieć pewne doświadczenie, ale to chyba oczywiste.

Cytuj
Bo przemedytuj mi taki pomysł: "Szachy atomowe" - regularne szachy, lecz raz w ciągu meczu można zrzucić "atomówkę", która wycina figury z określonego przez gracza kwadratu 2x2 (nie można zabić króla). Jak to zmieni rozgrywkę? Pogdybać sobie możesz, ale dopóki nie spróbujesz - nie wiesz nic na pewno.
Przemedytowałem :P i myślę, że atomówka będzie najczęściej rzucana w pierwszym ruchu, w miejsce gdzie stoi Hetman, Goniec i dwa pionki :) w drugim ruchu przeciwnik rzuca swoją atomówkę w analogiczne miejsce. Być może też któryś z graczy będzie czekał na okazję, aż na 4 sąsiednich polach znajda się figury o większych wartościach niż wspomniane przeze mnie, ale jest to mało prawdopodobne i ryzyko jest zbyt wielkie. Ale to rozważanie nie dotyczy raczej mechaniki gry tylko jej balansu.

Cytuj
Nie zaczynasz od świata, tylko od postaci. Takie jest podejście przy scenariuszach filmowych.
To zależy jaki film, jeśli jest to film katastroficzny mówiący np. o uderzeniu komety w ziemię, to najważniejszy jest skutek takiego zdarzenia, co się będzie działo na świecie,  jaka będzie nowa rzeczywistość i dopiero w takiej scenerii umieszczamy bohatera z którym możemy sie utożsamiać, wzruszać jego ciężkim losem itp. Jeśli natomiast jest to np. film biograficzny o słynnym malarzu, to rzeczywiście, punktem wyjściowym scenariusza będzie historia tego człowieka.

Co do gry będącej przedmiotem tego wątku, mamy do czynienia z apokalipsą dotykająca cały świat, i według mnie kluczowym jest tutaj stworzenie ciekawego świata, który będzie w stanie wciągnąć gracza. Mając zaprojektowany z grubsza ten element, można się zastanawiać jaką historię dziejącą sie w tym świecie można opowiedzieć.

Same pomysły zawarte w pierwszym poście jakoś specjalnie odkrywcze nie są, natomiast otwartą sprawą jest, co Autor wątku z nimi zrobi i czy będzie potrafił stworzyć z ich pomocą ciekawy świat z dobrą mechaniką i wciągającą fabułą. Na obecnym etapie jeszcze zbyt trudno ocenić potencjał przyszłej gry.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 02, 2008, 20:54:11
Cytuj
choć też podejrzewam, że pisząc "pomysły generalnie niewiele znaczą" miałeś na myśli pomysły niezrealizowane, jeśli tak, no to się zgadza :)
Pragnę zauważyć, że póki co, "pomysł" (a raczej jedynie fabuła) zawarty w tym temacie też nie jest jeszcze zrealizowany. ;)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Lobsang Rampa w Maj 02, 2008, 21:21:29
Cytuj
choć też podejrzewam, że pisząc "pomysły generalnie niewiele znaczą" miałeś na myśli pomysły niezrealizowane, jeśli tak, no to się zgadza :)
Pragnę zauważyć, że póki co, "pomysł" (a raczej jedynie fabuła) zawarty w tym temacie też nie jest jeszcze zrealizowany. ;)
Domyślam się ;) do czego zmierzasz ?
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: yfan w Maj 02, 2008, 22:16:32
Cytuj
tak jak inżynier projektujący fabrykę jest w stanie sobie precyzyjnie wyobrazić co sie będzie w niej kiedyś działo

Gry komputerowe to dość świeża dziedzina, utartych szlaków zbyt wiele nie ma i nie widzę powodu, żeby udawać, że wszystko mogę przewidzieć. Jasne, że kiedy idzie o pomysły już zrealizowane, lub podobne do zrealizowanych, to mając jakiś punkt zaczepienia możesz spekulować (vide: "atomowe szachy" :)). Nawet nie przeczę, że taka spekulacja jest potrzebna - jest bardzo przydatna. Ale koniec końców to jest praca na oślep, dopiero realizacja Cię zweryfikuje.

Również przy realizacji naturalnie wyłaniają się nowe możliwości i pewne obserwacje, które oczywiście można i poczynić na sucho, ale nie oszukujmy się, że ktokolwiek jest taką maszyną, co wszystko przepowie.

Oczywiście rozpisać można sobie różne rasy, rodzaje mieczy, cały bestiariusz, typy zaklęć, ale... poważnie - przecież to jest lol nie praca. W znakomitej większości przypadków bardziej wymówka, żeby nie zająć się przypadkiem czymś sensownym i prowadzącym do - być może - ZROBIENIA TEJ GRY. To pławienie się we własnych pomysłach, jak Sknerus MacKwacz w złotych monetach. Znów nie uważam, żeby dało się coś odkryć nie biorąc się za faktyczne ROBIENIE.

Cytuj
(...)atomówka będzie najczęściej rzucana w pierwszym ruchu(...)
To jeszcze by zależało od tego, czy zrzut bomby wykonujemy przed, po, czy ZAMIAST ruchu figury. Opcja "przed" mogłaby zachęcić do ciekawych taktyk. Wciąż to jest jednak gdybanie, całkiem ciekawe, ale nie znaczy nic wobec rozstawienia sobie takich szachów i wypróbowania.

Mówisz, że to tylko "balans" i nie należy do spraw mechaniki... to co należy do mechaniki? Wychodzi na to, że "piłka jest okrągła, bramki są dwie" :), czy tam "szachownica 8x8 i na niej są różne jednostki"... tyle możesz zaplanować, reszta to eksperymenty.

Inne "pomysł": "Szachy oficerskie" - co by było gdyby - gralibyśmy bez pionków. Jak się zmienia rozgrywka, a przede wszystkim - jakie dalsze zmiany i pomysły mogą z tego wyniknąć? Albo "Szachy SWAT" rozgrywane w czterofigurowych oddziałach + król, dowolnie wybieranych. Może z nieruchomym królem w rogu planszy? Konsekwencje są nie do przewidzenia już w tak prostym przypadku.

Cytuj
według mnie kluczowym jest tutaj stworzenie ciekawego świata,

Nacisk na świat jest mocno przesadzony. Skupiając się na wydarzeniach, w których gracz mógłby uczestniczyć, docieramy szybciej do sedna. Autor wątku posunął rzecz do totalnego - moim zdaniem - absurdu, bowiem napisał historię całej planety od czasów nibydinozaurów po głęboką przyszłość. Tylko czy to ułatwia wymyślenie konkrentych wydarzeń fabuły? Nie wydaje mi się.

Cytuj
jeśli jest to film katastroficzny mówiący np. o uderzeniu komety w ziemię, to najważniejszy jest skutek takiego zdarzenia, co się będzie działo na świecie

Niee, najważniejsi są wciąż bohaterowie. Mnie osobiście interesowałyby fajnie opracowane dane prognostyczne w takich przypadkach, ale to raczej moja dziwaczna przyjemnostka. Żyjemy w rzeczywistości społecznej bardziej niż w czysto materialnej i w naturalny sposób bardziej intrygujące jest dla nas śledzenie losów ludzi, niż śledzenie losów przedmiotów, czy wykresów. Skutek upadku komety to w tym przypadku istotne - bo istotne - tło, nic więcej.














Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: k_b w Maj 02, 2008, 22:25:06
Oczywiście rozpisać można sobie różne rasy, rodzaje mieczy, cały bestiariusz, typy zaklęć, ale... poważnie - przecież to jest lol nie praca. W znakomitej większości przypadków bardziej wymówka, żeby nie zająć się przypadkiem czymś sensownym i prowadzącym do - być może - ZROBIENIA TEJ GRY. To pławienie się we własnych pomysłach, jak Sknerus MacKwacz w złotych monetach. Znów nie uważam, żeby dało się coś odkryć nie biorąc się za faktyczne ROBIENIE.

Że tak brzydko powiem: i tu się mylisz. Tworzenie danych przed samą produkcją kodu gry sterującego danymi jest bardzo ważnym elementem. To także jest robienie, tak samo jak kodzenie. Bestiariusz to to samo co grafika. Powiesz mi, że tworzenie do gry grafiki nie jest robieniem gry?
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 02, 2008, 22:49:10
Cytuj
Że tak brzydko powiem: i tu się mylisz. Tworzenie danych przed samą produkcją kodu gry sterującego danymi jest bardzo ważnym elementem. To także jest robienie, tak samo jak kodzenie. Bestiariusz to to samo co grafika. Powiesz mi, że tworzenie do gry grafiki nie jest robieniem gry?
Moim zdaniem bez pomysłu na grę nie ma co się zabierać za bestiariusze i takie podobne. Gry są po to, żeby sprawiać frajdę graczowi i żeby można było mówić o jakimś pomyśle, trzeba mieć na uwadze to, co właściwie ma gracza zatrzymać przy naszej grze na tyle, żeby poświęcił na nią te kilkanaście godzin swojego czasu. Sam główny pomysł na grę (grę, czyli mechanikę, a nie całą fabularną otoczkę) powinien się dać zawrzeć w jednym zdaniu (a przynajmniej tak stwierdził ktoś z PCF na jednym z IGK). :)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: k_b w Maj 02, 2008, 22:55:53
Sam główny pomysł na grę (grę, czyli mechanikę, a nie całą fabularną otoczkę) powinien się dać zawrzeć w jednym zdaniu (a przynajmniej tak stwierdził ktoś z PCF na jednym z IGK). :)

Takie ograniczenie IMHO nie ma większego sensu. Ja właściwie przy opisywaniu mechaniki kieruję się tylko jedną zasadą: "niektóre rzeczy łatwiej zrobić [zaimplementować] niż opisać w projekcie gry". Można się produkować na całą stronę o jednym aspekcie mechaniki, a można po prostu napisać odpowiedni kod i go zaprezentować w trywialnej formie (np. aplikacja konsolowa).
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: yfan w Maj 02, 2008, 22:57:27
Cytuj
Że tak brzydko powiem: i tu się mylisz. Tworzenie danych przed samą produkcją kodu gry sterującego danymi jest bardzo ważnym elementem. To także jest robienie, tak samo jak kodzenie. Bestiariusz to to samo co grafika. Powiesz mi, że tworzenie do gry grafiki nie jest robieniem gry?

Bestiariusz to nie to samo co grafika, a rysowanie potworów to wymierna i niezbędna praca. Nie jest nią rozpisywanie każdego detalu i babranie się w wymyślanie całego świata.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 02, 2008, 23:20:32
Cytuj
Takie ograniczenie IMHO nie ma większego sensu.
Ma. Jeżeli nie umiesz czegoś skonkretyzować, to znaczy że albo nie wiesz jeszcze o co ci chodzi, albo nie jesteś świadomy, co jest najważniejsze dla gry i nad czym trzeba się skupić. Praktycznie każdą kultową grę da się sprowadzić właśnie do jednego zdania mówiącego o co głównie w samej grze chodzi. :)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: sobol w Maj 03, 2008, 00:08:24
Starcrafta się da, kwejka i cs'a się da, nfs'a się da, ale opisz mi w jednym zdaniu Baldur's Gate'a :) A dla mnie to właśnie BG jest przykładem kultowego cRPG (skoro o rpg tu mówimy), i jak dla mnie tam kluczowa była właśnie fabuła :)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 03, 2008, 00:31:45
Cytuj
Starcrafta się da, kwejka i cs'a się da, nfs'a się da, ale opisz mi w jednym zdaniu Baldur's Gate'a :)
W BG też nie grałem, ale na pewno są tam jeden bądź dwa kluczowe elementy mechaniki, które właśnie sprawiają że gracz daje się wciągnąć. :)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: iiasiey w Maj 03, 2008, 00:37:38
"A dla mnie to właśnie BG jest przykładem kultowego cRPG"
Jest nim, niewątpliwie. "Gra RPG osadzona w realiach fantasy, w świecie Forgotten Realms, z mechaniką opartą na AD&D, w której kierujemy grupą 6 (chyba) postaci, a której fabuła prowadzi do odkrycia mhrocznego rodowodu głównego bohatera poprzez wykonywanie z pozoru niezwiązanych ani ze sobą, ani z tymże rodowodem zadań."  ;) Złożone, ale jedno. Pomysł zawarty, choć może niezbyt szczegółowo.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 03, 2008, 00:50:33
Cytuj
Złożone, ale jedno. Pomysł zawarty, choć może niezbyt szczegółowo.
Można to skompresować do "RPG z mechaniką AD&D, gdzie sterujemy grupą." Reszta tego, co napisałeś, to content gry, a nie mechanika - rzecz ważna, ale drugoplanowa, jeżeli chodzi o sam gameplay. :)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: iiasiey w Maj 03, 2008, 00:55:47
No, to tak, czy siak, się da  ;)
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Lobsang Rampa w Maj 03, 2008, 15:44:53
Cytuj
Gry komputerowe to dość świeża dziedzina, utartych szlaków zbyt wiele nie ma i nie widzę powodu, żeby udawać, że wszystko mogę przewidzieć.
Wierz mi, w inżynierii jest mniej przetartych szlaków niż w grach komputerowych :) mimo tego na początku zawsze powstaje ogólny projekt, który potem jest realizowany. Oczywiście po drodze pojawiają sie różne problemy które się rozwiązuje już w trakcie realizacji, ale je należy bardziej zaliczać do problemów implementacyjnych niż do projektowych. Powiem więcej, to w grach komputerowych, jeśli chodzi o szeroko pojęta mechanikę, fabułę i stosowane pomysły mamy już cale mnóstwo udeptanych, żeby nie powiedzieć ZADEPTANYCH :P ścieżek.

Cytuj
Również przy realizacji naturalnie wyłaniają się nowe możliwości i pewne obserwacje, które oczywiście można i poczynić na sucho, ale nie oszukujmy się, że ktokolwiek jest taką maszyną, co wszystko przepowie.
Nie chodzi o przepowiadanie wszystkiego, tylko o stworzenie projektu :)

Zresztą, budując dom też robisz najpierw projekt, a potem dopiero kopiesz fundamenty, stawiasz ściany... Tutaj natomiast proponuje się coś odwrotnego, czyli zaczynamy od stawiania ścian i zobaczymy co wyjdzie, najwyżej się rozbierze kawałek ściany i poprawi, tyle tylko, że tak sie można bawić w przypadku małego domku, jeśli natomiast budujemy wieżowiec, taki numer już nie przejdzie, pomijając już stratę czasu przy ciągłych poprawkach. I teraz pytanie, czy naszą gierkę można przyrównać do małego domku czy do dużego wieżowca, osobiście zaliczyłbym do pierwszej kategorii proste gry logiczne, arcade itp. do drugiej, gry RPG i Strategiczne, zaś całą resztę umieściłbym gdzieś pośrodku :)

Cytuj
Oczywiście rozpisać można sobie różne rasy, rodzaje mieczy, cały bestiariusz, typy zaklęć, ale... poważnie - przecież to jest lol nie praca.
No to akurat bardzo mały wycinek projektu i raczej nie najważniejszy, dla mnie bardziej tutaj istotnym byłby system walki, rozwoju bohatera, zasady rządzące tworzonym światem, interfejs użytkownika itp. rodzaje zaklęć i typy mieczy zostawiłbym raczej na koniec :)

Cytuj
W znakomitej większości przypadków bardziej wymówka, żeby nie zająć się przypadkiem czymś sensownym i prowadzącym do - być może - ZROBIENIA TEJ GRY. To pławienie się we własnych pomysłach, jak Sknerus MacKwacz w złotych monetach. Znów nie uważam, żeby dało się coś odkryć nie biorąc się za faktyczne ROBIENIE.
Powiem przewrotnie tak, w przypadku programistów jest dokładnie odwrotnie, to zajęcie sie programowaniem, z pominięciem fazy projektowania, jest najczęściej WYMÓWK¡ żeby "nie babrać sie w jakieś nikomu niepotrzebne głupoty" tylko zabrać się za coś poważnego czyli programowanie ;), no i trudno sie tutaj dziwić, programista lepiej się czuje w programowaniu niż w projektowaniu. Tak naprawdę stworzenie porządnego projektu jest bardzo ciężką pracą, i nie chodzi tu o, jak powiedziałeś "pławienie się we własnych pomysłach" tylko o zrobienie profesjonalnego projektu, który będzie podstawą do dalszej pracy zespołu programistów, grafików, designerów, muzyków, po prostu sobie nie wyobrażam innego systemu pracy, jak inaczej członkowie tych zespołów mają wiedzieć co robić ??? kurcze nie wiem, może mam po prostu zbyt słabą wyobraźnie :P

Cytuj
To jeszcze by zależało od tego, czy zrzut bomby wykonujemy przed, po, czy ZAMIAST ruchu figury. Opcja "przed" mogłaby zachęcić do ciekawych taktyk. Wciąż to jest jednak gdybanie, całkiem ciekawe, ale nie znaczy nic wobec rozstawienia sobie takich szachów i wypróbowania.
Wiesz trudno brać szachy za przykład, bo zostały zaprojektowane setki czy nawet tysiące lat temu, a te wszystkie propozycje to są tylko drobne modyfikacje. Inaczej by było, gdybyśmy chcieli taka grę opracować od zera, no i nie wiem czy zaczęlibyśmy wtedy od wystrugania z drewna pionków (czyli implementacja) czy tez może od zaprojektowania i wymyślenia zasad :P

Cytuj
Że tak brzydko powiem: i tu się mylisz. Tworzenie danych przed samą produkcją kodu gry sterującego danymi jest bardzo ważnym elementem. To także jest robienie, tak samo jak kodzenie. Bestiariusz to to samo co grafika. Powiesz mi, że tworzenie do gry grafiki nie jest robieniem gry?
Moim zdaniem bez pomysłu na grę nie ma co się zabierać za bestiariusze i takie podobne. Gry są po to, żeby sprawiać frajdę graczowi i żeby można było mówić o jakimś pomyśle, trzeba mieć na uwadze to, co właściwie ma gracza zatrzymać przy naszej grze na tyle, żeby poświęcił na nią te kilkanaście godzin swojego czasu. Sam główny pomysł na grę (grę, czyli mechanikę, a nie całą fabularną otoczkę) powinien się dać zawrzeć w jednym zdaniu (a przynajmniej tak stwierdził ktoś z PCF na jednym z IGK). :)
Hehehe, w przypadku Painkillera rzeczywiście się można się zmieścić w jednym zdaniu "Giwera w dłoń i cała naprzód" i mieści sie w tym zdaniu nie tylko pomysł ale również cała mechanika tej gry i fabuła :P No ale poważnie mówiąc, tez uważam, że sam pomysł na grę powinien sie dać zawrzeć w bardzo syntetycznej formie (niekoniecznie to musi byc jedno zdanie), jeśli tego sie nie da zrobić, to znaczy, że jeszcze nie wiemy czym nasza gierka tak naprawdę będzie. No i wszystko by było pięknie, gdyby nie padały w tym wątku sugestie by przechodzić wprost od takiego pomysłu do pisania kodu :P
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: yfan w Maj 03, 2008, 17:23:19
Cytuj
Wierz mi, w inżynierii jest mniej przetartych szlaków niż w grach komputerowych Smiley mimo tego na początku zawsze powstaje ogólny projekt, który potem jest realizowany

Może błędnie się wyraziłem - utartych szlaków rzeczywiście jest mnóstwo i na papierze raczej nie przekonasz się, która nietypowa ścieżka się sprawdza, a która nie. Z powodzeniem natomiast możesz bawić się w tworzenie wariacji na temat pomysłów już zrealizowanych.

Cytuj
Wiesz trudno brać szachy za przykład, bo zostały zaprojektowane setki czy nawet tysiące lat temu, a te wszystkie propozycje to są tylko drobne modyfikacje.
Patrz wyżej, większość projektów (pisemnych) jakie widziałem w znamienitej części składała się z powielenia dezajnu już istniejącego, dodając jakiś "pomysł". Można najwyżej udawać, że się wie, jak to zadziała w praktyce. Nie mów mi, że "atomowe szachy" to niewielka modyfikacja, bo zmienia rozgrywkę dość znacząco. Tak jak znacząco zmieniłoby WoW'a wprowadzenie większych konsekwencji śmierci postaci, co też z pewnej perspektywy byłoby tylko "drobną modyfikacją".

Cytuj
nie wiem czy zaczęlibyśmy wtedy od wystrugania z drewna pionków (czyli implementacja) czy tez może od zaprojektowania i wymyślenia zasad
Trochę absurdalnie jest mi mówić o potencjalnym wymyśleniu szachów (tak jakbym myślał o napisaniu Don Kichote'a... nie PRZEPISANIU, a NAPISANIU właśnie), ale myślę, że raczej korzystałbyś z prostych żetonów i grając (np. ze mną) testowałbyś kolejne warianty zasad, powoli dochodząc do tego jaki zestaw zasad daje najciekawsze możliwości.

Cytuj
bardziej tutaj istotnym byłby system walki, rozwoju bohatera, zasady rządzące tworzonym światem, interfejs użytkownika itp. rodzaje zaklęć i typy mieczy zostawiłbym raczej na koniec
Doobra, kilka guideline'ów zobie wyznaczysz, wypiszesz serię podpunktów, kilka godzin roboty. Autor tematu - a Ty mu nawet chyba w tym przyklaskiwałeś ;) - mówił o ROKU PROJEKTOWANIA. Myślę, że do granicy, o której mówię, za którą zaczyna się czysta spekulacja, docierasz bardzo szybko.

Tak reasumując, to dyskusja rozbija się chyba o rozumienie projektu, jako "planu do wykonania", lub "kierunku poszukiwań". Kiedy mowa o realizowaniu pierwszych gier, to krępowanie się zbyt szczegółowym planem do wykoania (a wcześniej - krępowanie się KILKUMIESIęCZNYM WYMYŚLANIEM tegoż planu NA SUCHO), jest głupim pomysłem. Również nie radzę łudzić się, że kiedy projekt będzie dobrze rozpisany, znajdą się chętni do realizacji, bo raczej nie będzie prezentował niczego ciekawego - właśnie z powyższych powodów, jako robiony "na sucho", poza doświadczeniem realizacyjnym.
Tytuł: Odp: The Future - Pomysł na grę RPG
Wiadomość wysłana przez: Lobsang Rampa w Maj 03, 2008, 19:16:36
Cytuj
Doobra, kilka guideline'ów zobie wyznaczysz, wypiszesz serię podpunktów, kilka godzin roboty. Autor tematu - a Ty mu nawet chyba w tym przyklaskiwałeś Wink - mówił o ROKU PROJEKTOWANIA.
Cały czas to podtrzymuję, rok czasu dla jednego projektanta tworzącego RPG to nie jest zbyt dużo :), oczywiście jeśli projekt ma być solidny a gra ciekawa :)

Cytuj
Tak reasumując, to dyskusja rozbija się chyba o rozumienie projektu, jako "planu do wykonania", lub "kierunku poszukiwań". Kiedy mowa o realizowaniu pierwszych gier, to krępowanie się zbyt szczegółowym planem do wykoania (a wcześniej - krępowanie się KILKUMIESIęCZNYM WYMYŚLANIEM tegoż planu NA SUCHO), jest głupim pomysłem. Również nie radzę łudzić się, że kiedy projekt będzie dobrze rozpisany, znajdą się chętni do realizacji, bo raczej nie będzie prezentował niczego ciekawego - właśnie z powyższych powodów, jako robiony "na sucho", poza doświadczeniem realizacyjnym.
Ja w tej dyskusji cały czas mam na myśli proces w którym powstaje kompletna gra mająca "ręce i nogi", jeśli natomiast mamy na myśli proces nauki tworzenia gier, to rzeczywiście więcej może dać tutaj eksperymentowanie, jednak w takim pzrypadku nie oczekiwałbym, że rezultatem tej przypadkowej nauki będzie kompletna gra (RPG) :)