Warsztat.GD

Programowanie => Programowanie grafiki => Wątek zaczęty przez: Hectic w Styczeń 10, 2006, 14:47:10

Tytuł: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: Hectic w Styczeń 10, 2006, 14:47:10
Nie wiem czy można pisać nowe tematy, ale napisze, najwyżej ban :) Jestem w tym początkujący więc proszę o wyrozumiałość. Stworzyłem sobie powiedzmy postać do gry  w 3d studio (ver. 7.0)   I jak ją teraz przenieść do gry. Z tego co wiem to profesjonaliści tworzą jakieś własne formaty plików. Więc jak piszą też exportery do 3d studio? Może ktoś mnie oświeci jak to wszystko w realiach wygląda?  :P
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: BoBo w Styczeń 10, 2006, 15:55:45
Jestem noob, ale postaram się Ci pomóc. Otóż model w 3ds max można przekonwertować do .md2.  Format ten używany był m. in. w Quake 2. 
A później... Pamiętam, że owemu formatowi był poświęcony osobny dział w książce "OpenGL. Programowanie gier". Jakiś kurs pewnie też się znajdzie. Do konwertowania skorzystaj np. z programu Q2Modeller. Jest to edytor, który może eksportować pliki .md2, a importować 3ds-y. Odpowiedni plik to q2mdlr83.zip (tak mi się zdaje:))
Mam nadzieję, że w jakiś sposób pomogłem ;)
Co do nowych tematów, to wychodzę z założenia, że jeśli istnieje już dział, można bez przeszkód zakładać wątki. Swoją drogą, fajne uczucie odpowiadać jako pierwszy na pierwszy post w nowym dziale:)
pzdr.
BoBo
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: nadult w Styczeń 10, 2006, 16:40:59
Możesz:
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: SirMike w Styczeń 10, 2006, 17:24:08
Więc jak piszą też exportery do 3d studio? Może ktoś mnie oświeci jak to wszystko w realiach wygląda?  :P

Znajduje sie tu arcik mojego autorstwa. Masz tam z grubsza wyjasnione co i jak.
http://www.warsztat.gd/artykuly/get-article.html?ID=79

lub tutaj (wersja w pdf):

http://www.sirmike.org/articles/3ds/3dstudiomax.pdf
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: jaro3000 w Styczeń 10, 2006, 18:36:22
Cytuj
Napisać własny plugin / skrypt eksportu; Jak jesteś newbie to sobie daruj.
Nie koniecznie - nie jest to znów takie trudne,a  jest to niewątpliwie:
  - doświadczenie jest zawsze doświadczenie - nikt już ci tego nie odbierze
  - ciekawa sprawa.
  - wygodne - bawiłem się wieloma formatami plików i z doświadczenia wiem, że zawsze "coś" jest nie tak jak byśmy to chcieli mieć - stworzenie własnego, mi odpowiadającego, plus dodanie pluginow do milkshape na eksport i do mojego frameworka zajęło mi mniej czasu niż znalezienie takowego wsród wielu różnych już dostępnych ( teraz nie używam milkshape'a tylko blendera do którego napisanie pluginów było jeszcze prostsze i przyjemniejsze.
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: HIUAUA w Styczeń 10, 2006, 20:19:44
Ja osobiscie preferuje wlasne formaty plikow, a nie korzystanie z md2 etc.
Najlepiej nauczyc sie struktury pliku .3ds, a potem napisac wlasny plik. Mnostwo artykulow znajdziesz na necie, zaczynaj od google :D
I nie przeraz sie, bo .3ds jest bardzo skomplikowany( ma dziwna, hm, strukture;-) )
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Styczeń 10, 2006, 20:45:17
Cytuj
Ja osobiscie preferuje wlasne formaty plikow, a nie korzystanie z md2 etc.
Najlepiej nauczyc sie struktury pliku .3ds, a potem napisac wlasny plik. Mnostwo artykulow znajdziesz na necie, zaczynaj od google Cheesy
I nie przeraz sie, bo .3ds jest bardzo skomplikowany( ma dziwna, hm, strukture;-) )
Zupełnie się z Tobą nie zgodzę. Tworzenie własnego formatu to niepotrzebna robota, jeżeli jakiś już się nadaje, a uczyć się struktury .3ds nie ma sensu, jeżeli sam stwierdzasz, że jest bardzo skomplikowana.

Moim zdaniem, w większości przypadków wystarczą formaty:
- OBJ - bardzo prosty, do statycznych siatek
- MD2 - prosty, dużo gotowych modeli na sieci
- MD3 - prosty, bardzo podobni do MD2, gotowe eksportery do GMaxa
- MD5 - siatka+kości, dosyć złożony z powodu wymaganej matematyki

Swoje formaty zdarzało mi się robić, ale to były w zasadzie bezpośrednie zrzuty danych z loadera któegoś z powyższych formatów, żeby nie kombinować już w samym silniku, więc za jakiś uniwersalny własny format tego uznać nie można.
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: Hectic w Styczeń 10, 2006, 21:00:37
Wielkie dzięki ;) Włanie myślałem nad formatem .X, gdyż z tego co wiem najłatwiej potem przenieść obiekt do „silnika graficznego”,ale nigdzie nie mogłem znaleść exportera. Jesteście wielcy  :P
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: tommyz w Styczeń 10, 2006, 21:12:22
Wlasny format jest dosyc potrzebny gdy robisz cos wiekszego.
Mozesz np wygenerowac triangle stripy, rozbic na bufory,
zoptymalizowac siatke zodnie ze smoothing groups, zremapowac indexy itd.
Do tego mozesz jakies inne potrzebne rzeczy zapisac.
Ale poki starczaja standardowe formaty nie ma co sie bawic
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: Hectic w Styczeń 10, 2006, 21:33:29
Tylko teraz mam taki problem, że... Modeluje klase (taką szkolną :D) i gdy wyexportowaniu 18 ławek (20% pomieszczenia) to "meshview" (program z directx który otwiera pliki .X) mi się zawiesza i zapełnia się cała pamięć podręczna  :-\ Za dużo vertexów? Jest na to jakiś sposób, oprócz zmniejszczenia ich ilości ?
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: zarius w Styczeń 11, 2006, 00:42:41
Moze zabrzmi to smiesznie ale kto wam poplacil na te licencje za 3ds ? Powiem szczerze nastawiam sie na zrobienie w przyszlosci jakiegos wiekszego projektu i ja uwazam ze lepiej isc legalna droga. Tzn narzedzie takie jak blender ktore poznaje od kilku dni to cos naprawde poteznego jak na freeware. Mozna tym zapisywac modele w formacie nawet i Microsoftu wiec z ladowaniem *.X nie ma problemu. Ponadtto skrypt makehuman do Blendera ktory pozwala na "generowanie" humanoidow jest naprawde wysmienity.

Pozwala na stworzenie naprawde ciekawych siatek ludzi w hmmm godzine nie maja duzego pojecia o grafice 3D.

Mysle ze czas na nauke Blendera nie bedzie czasem straconym :) No i wszysto jest legalne.
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Styczeń 11, 2006, 01:47:30
Cytuj
Wlasny format jest dosyc potrzebny gdy robisz cos wiekszego.
Mozesz np wygenerowac triangle stripy, rozbic na bufory,
zoptymalizowac siatke zodnie ze smoothing groups, zremapowac indexy itd.
Do tego mozesz jakies inne potrzebne rzeczy zapisac.
Ale poki starczaja standardowe formaty nie ma co sie bawic
To wszystko możesz zrobić także z OBJ, MD2, MD3 i MD5, ale zgodzę się, że jeżeli już coś musimy zapisywać, to własny prosty format może być lepszy (i prostszy do wyeksportowania). :)

Cytuj
"meshview" (program z directx który otwiera pliki . mi się zawiesza i zapełnia się cała pamięć podręczna  Za dużo vertexów?
Nie powiedziałeś ile masz tych vertexów, więc ciężko powiedzieć, czy za dużo.

Cytuj
Moze zabrzmi to smiesznie ale kto wam poplacil na te licencje za 3ds ?
Ja tam 3ds nie mam. Korzystam z GMaxa, który jest darmowy.

Cytuj
Tzn narzedzie takie jak blender ktore poznaje od kilku dni to cos naprawde poteznego jak na freeware.
Gdyby Blender był chociaż trochę przyjazny dla nowych użytkowników, to byłby super narzędziem. Niestety odstrasza użytkowników, przez co jest dosyć mało popularny poza gronem OpenSource.
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: zarius w Styczeń 11, 2006, 01:56:21
Chodzi o interface ? Jesli tak to moze i tak strasznie wyglada ja tez sie troche przestraszylem ale naprawde to kwestia 30 minut i jest rzeczywiscie tak jak zapewniaja autorzy wszystko jest dosyc logicznie ulozone, gdyby jeszcze tylko mi ktos mogl wyjasnic czemu robie tak jak pisze w pierwszy tutku (co prawda do poprzednej wersji ale chyba powinno dzialac) a ciagle mi sie pierwsza (chyba :P) lekcja kaszani x)

W kazdym badz razie jesli ktos teraz zastanawia sie co wybrac do tworzenia grafiki 3d to moje pierwsze wrazenie jest pozytywne, mimo lekko odmiennego interfacu szczegolnie dla windows'owcow to jest bardzo ciekawy, jak sie w niego bardziej zaglebie to dam znac :P

Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: Demon w Styczeń 11, 2006, 16:47:48
Ja polecam Wings 3D, dość prosto się w nim tworzy, blender mnie odstraszył interfejsem, ale jeszcze do niego wrócę. Z wings 3d zawsze można wyeksportować model do innego programu który ma lepsze narzędzia do danego celu, ale według mnie tworzenie modelu "z niczego" najlepiej odbywa się właśnie w wings 3d.
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: really w Styczeń 11, 2006, 17:02:26
 Ja polecam GMaxa. Ma dość duże możliwości modelowania i z sieci można ściągnąć plug-in eksportujący do MD3.
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Styczeń 11, 2006, 17:50:12
Cytuj
Ja polecam Wings 3D
Bawiłem się trochę z tym kiedyś, ale jakoś do mnie nie przemówił - wyglądał tak, jakby dało się w nim robić tylko lowpoly (a nawet to mi jakoś ciężko przychodziło).

Cytuj
Ja polecam GMaxa.
Też polecam, tyle że już chyba nie jest dostępny.
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: jaro3000 w Styczeń 11, 2006, 18:45:25
W sprawie blendera - fakt faktem - odstrasza na pierwszy rzut oka, w przeciwienstwie do na pierwszy rzut oka przyjaznego 3DS MAXa, ALE - nauka podstaw zajęła mi może z 45 minut, a po tych 45 minutach modelowanie za pomocą niego szło mi dużo szybciej, prosciej i PRZYJEMNIEJ niż za pomocą 3DS MAXa po około 6 godzinach zabawy ( 2 dni nauki różnych bajerów, 3h dziennie ), Maya 3D po 2h zabawy, Anim8orze po paru godzinach i innych na pierwszy rzut oka intuicyjnych aplikacjach. Po prostu w moim wypadku czas stracony na poznanie interfejsu i przyzwyczajenie sie do niego odzyskałem podczas zdecydowanie szybszego późniejszego modelowania.

Jest to oczywiście kwestia o ile zbadałem bardzo subiektywna, i prawdopodobnie dla kogoś innego wygodniejszy będzie 3ds MAX, a dla jeszcze kogoś najwygodniejszy będzie LightWave Studio. Po prostu uważam, że nie powinno się blendera odrzucać od razu - zapewne w zastosowaniach hi-pr00f graphic, czyli np. tworzeniu efektów specjalnych do jakiegoś nowego filmu etc. Blender odpada, ale jeżeli chodzi o modelowanie obiektów do gier,  czy chocby w pol-profesjonalnym zastosowaniu czysto graficznym blender nie ustepuje mozliwosciami innym programom tego typu, więc to jest to kwestia wyłącznie wygody użytkowania i tutaj dla niektórych będzie lepszy blender a inni będą woleli 3ds MAXa, czy cokolwiek innego.
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: really w Styczeń 11, 2006, 18:57:42
Cytuj
Ja polecam GMaxa.
Też polecam, tyle że już chyba nie jest dostępny.

Jest dostępny tutaj:http://www.turbosquid.com/gmax. Oczywiście za free!
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: Hectic w Styczeń 11, 2006, 19:22:27
O ile sie nie myle to nie jest topic o programach 3D ;)

Vertexów jest 26,532 czy to za dużo ?
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: Reg w Styczeń 12, 2006, 17:20:51
Ja kiedy uczyłem się modelowania wybrałem właśnie Blendera i wcale nie jestem nim zachwycony. Owszem, da się w nim wszystko ładnie zamodelować, można pracować z nim wydajnie, niczego mu nie brakuje no i przede wszystkim jest darmowy. Jednak jego interfejs względem innych programów do modelowania można przyrównać do tego, czym jest obsługa Vim albo EMACS względem większości innych edytorów tekstu - po prostu jest *inny*.

Wyobrażacie sobie wypasiony program do modelowania 3D (jakim niewątpliwie jest Blender) bez ani jednego okna dialogowego, które otwierałoby się na ekranie przysłaniając widok, wszystko w oknie głównym programu? Iście dziwaczne założenie, ale w Blenderze właśnie tak jest i jakoś da się tego używać. Ot, to taki przykład na jego "inność" :) Jeszcze inny to konieczność pisania eksporterów czy innych pluginów w języku Python (zamiast w dowolnym znanym sobie jako DLL), co stanowi niewątpliwą wadę dla tych, którzy tego języka skryptowego nie znają - bo jest dość nietypowy i zakręcony :)
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Styczeń 13, 2006, 20:20:39
Cytuj
Jest dostępny tutaj:http://www.turbosquid.com/gmax. Oczywiście za free!
Wiem, że nadal można go sciągnąć, ale czy na pewno nadal działa generator kluczy potrzebnych do uruchomienia?
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: really w Styczeń 13, 2006, 20:38:10
Cytuj
Jest dostępny tutaj:http://www.turbosquid.com/gmax. Oczywiście za free!
Wiem, że nadal można go sciągnąć, ale czy na pewno nadal działa generator kluczy potrzebnych do uruchomienia?

Po reinstalacji systemu (2 miesiące temu) ściągnąłem go, zarejestrowałem i działa bez problemu.
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: Demon w Luty 03, 2006, 18:31:51
Po waszych komentarzach zdecydowałem się pouczyć blendera, chciałem wyeksportowac model do formatu md2, problem w tym że nie są eksportowane klatki animacji, czy ktoś wie może jak wyeksportować razem z animacjami?
Tytuł: Odp: Export grafiki z 3d studio do gry
Wiadomość wysłana przez: nameczanin w Luty 24, 2007, 15:32:11
Demon: a sama opcja animacji w blenderze?

a do reszty: tak chcialem spytac - czy ktos uzywal czegos pod linuxem, co by umozliwalo napisanie pluginow w cpp? Sth a'la milkshape. Plugin mam nieskonczony a nie bardzo mi sie widzi jak skompiluje DLL pod Gentoo :P