Warsztat.GD

Produkcja gier => Produkcja => Wątek zaczęty przez: II w Sierpień 02, 2007, 02:51:48

Tytuł: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: II w Sierpień 02, 2007, 02:51:48
Hej,

Kurka nie wiem gdzie to wrzucic (prosilbym kogos o przerzucenie jezeli nie trafilem).
To wersja pierwsza, jest sporo bledow (nie ma nawet spisu tresci:P)mam jeszcze troche czasu wiec wszystkie sugestie mile widziane. Potrzebujesz innego formatu - pisz.

Pozdr.
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: kaleef w Sierpień 02, 2007, 03:25:06
(Mam nadzieje ze pytania zwiazane z tematem, jezeli nie - mozna usunac.)

W skrocie: Wiki/CMS > .doc.

Widze kolejny DD w formacie .doc i nie daje mi spokoju taka mysl: czy dzisiaj nadal pisze sie DD i inne dokumenty w takiej formie? Wydaje mi sie, ze bardziej elastycznym sposobem byloby umieszczanie takich informacji np. w Wiki, albo nawet we wlasnym CMSie. Dzieki temu np. statystyki postaci moznaby automatycznie wstawic do silnika gry i nie bedzie problemu, ze ktos zmienil statystyki Wielkiego Ogra w DD, ale testerzy dostaja wersje ze starymi statystykami, bo ktos zapomnial uaktualnic stan swiata gry (albo w druga strone: ktos zmienil statystyki Wielkiego Ogra w grze, ale nie uaktualnil DD)? Poza tym na stronie wiki moznaby umiescic link do aktualnych konceptow (pobieranych bezposrednio np. z SVN) i nie byloby problemow z recznym uaktualnianiem DD. Wydaje mi sie ze pisanie DD w takim sztywnym formacie zwieksza ilosc recznej roboty, czyli zwieksza ilosc bledow.

Umieszczenie informacji z DD w jakims polautomatycznym systemie pozwoliloby rowniez zrobic zestawienia (np. na tym poziomie wszystkie jednostki sa odporne na magie - magowie beda mieli problemy, na tym poziomie dostepna bron jest zbyt mocna w stosunku do potworow, na tym poziomie boss jest slabszy niz niskolevelowe postacie itp.). Poza tym moznaby zobaczyc stan zaawansowania prac (umieszczenie wszystkich modeli jako ticketow w Tracu np.). Podczas tworzenia zasobow do gry taki grafik np. moglby nadusic przycisk i zobaczyc co ma jeszcze do zrobienia, co jest zaznaczone do poprawy itp. zamiast przekopywac sie przez kilkusetstronnicowy dokument.

Oczywiscie najpierw taki CMS trzeba stworzyc/zaadaptowac, wiec moze dlatego nie slyszalem, zeby ktos w ten sposob projektowal gre. Ale mysle ze czas poswiecony na stworzenie takiego systemu sie zwroci.

Zastanawiam sie jakie sa zalety pisania DD w wordzie? (pewnie jakies sa, bo jeszcze nie slyszalem o kims, kto projektuje swoja gre za pomoca Wiki :)).
Czy DD jest tylko dokumentem wyjsciowym do stworzenia gry i nie uzywa sie go juz pod koniec, czy tez trzeba go recznie uaktualniac w kazdej fazie projektu? Czy tez moze na podstawie DD tworzy sie taki polautomatyczny system Wiki/forum/wlasny CMS?
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: II w Sierpień 02, 2007, 03:33:36
Cytuj
Widze kolejny DD w formacie .doc i nie daje mi spokoju taka mysl: czy dzisiaj nadal pisze sie DD i inne dokumenty w takiej formie?
Jak najbardziej masz racje :) mozna nawet wykozystac wlasne programy (choc Wiki jest wystarczajace imho). W sumie nie wiem czemu pisalem w wordzie, tak standardowo.

Cytuj
Czy DD jest tylko dokumentem wyjsciowym do stworzenia gry i nie uzywa sie go juz pod koniec, czy tez trzeba go recznie uaktualniac w kazdej fazie projektu? Czy tez moze na podstawie DD tworzy sie taki polautomatyczny system Wiki/forum/wlasny CMS?
To zalezy, w wiekszosci przypadkow ktore widzialem DD byl pisany do pewnego momentu (wersjonowany-aktualizowany), a pozniej najpotrzebniejsze dane spisywane byly w oddzielnych dokumentach, badz wogole nie spisywane, tylko przekazywane mailem,etc. Ja osobiscie chcialbym stworzyc program pozwalajacy na:
- stworzenie interaktywnego DD (samo aktualizujacego sie)
- kontrole projektu
- czesc dla "ogladajacych" (arty, screeny, etc), ktora odzwierciedlala by szybko tworzony projekt.

DD czesto drukowany jest w calosci by przedstawic danej osobie, taki DD na Wiki trzebaby dobrze zaplanowac by pozniej latwo mozna bylo (i w odpowiedniej kolejnosci) wydrukowac.
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Sierpień 02, 2007, 03:59:00
Mnie nurtują trzy pytania:
1. Kto płaci za powstanie DD. ;) W końcu tyle tekstu i grafiki ktoś musi wyprodukować.
2. Skąd się biorą w DD wszystkie levele i cyferki? Przecież wiadomo, że aż do końca, a nawet później trzeba zawsze coś tam poprawiać w gameplayu, zwłaszcza w przypadku RTS'ów.
3. Czy rzeczywiście w gamedevie zatrudnienie wygląda tak dziwacznie? W sensie "zatrudniamy Cię na 10 miesięcy za 2kPLN, potem wyrzucamy Cię na dwa miesiące, po czym zatrudniamy spowrotem za 1.5kPLN".


Pozatym nie wiem, czy DK3 to dobry przykład, bo pisząc to mogłeś się odnieść do poprzedniej części ("zrobimy to podobnie, ale lepiej"). W przypadku nowej gry takiego łatwego porównania nie będzie.
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: II w Sierpień 02, 2007, 04:06:05
Cytuj
2. Skąd się biorą w DD wszystkie levele i cyferki? Przecież wiadomo, że aż do końca, a nawet później trzeba zawsze coś tam poprawiać w gameplayu, zwłaszcza w przypadku RTS'ów.
Ano chodzi o to by aktualizowac to co napisane jest w DD tak by kazdy pracownik, badz osoba ktora bedzie chciala taki dokument przeczytac nie czytala czegos nieaktualnego. W pozniejszej fazie produkcji DD nie jest juz tak wykozystywany (przykladowo level designer sam wprowadza poprawki nie spisujac ich w DD, choc powinien)

Cytuj
3. Czy rzeczywiście w gamedevie zatrudnienie wygląda tak dziwacznie? W sensie "zatrudniamy Cię na 10 miesięcy za 2kPLN, potem wyrzucamy Cię na dwa miesiące, po czym zatrudniamy spowrotem za 1.5kPLN".
heh, kurka, faktycznie :D Poprawie. (skupianie sie w nocy przy anginie nie bylo proste :P) 

Cytuj
Pozatym nie wiem, czy DK3 to dobry przykład, bo pisząc to mogłeś się odnieść do poprzedniej części ("zrobimy to podobnie, ale lepiej"). W przypadku nowej gry takiego łatwego porównania nie będzie.
Dlatego wybralem DK, czytajacy szybciej powinien zrozumiec o co chodzi, jezeli gral w Dungeon Keeper.


ps. im wiecej bledow/bzdur wylapiecie tym lepiej, wiec z gory thx.
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: orzech w Sierpień 02, 2007, 11:59:45
1. Kto płaci za powstanie DD. ;) W końcu tyle tekstu i grafiki ktoś musi wyprodukować.
Wydaje mi się, że jest to koszt ponoszony przez wykonawcę. Trzeba trochę poświęcić pieniędzy, aby móc dostać większe pieniądze od wydawcy. :)
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: k_b w Sierpień 02, 2007, 14:23:28
Hej,

Kurka nie wiem gdzie to wrzucic (prosilbym kogos o przerzucenie jezeli nie trafilem).
To wersja pierwsza, jest sporo bledow (nie ma nawet spisu tresci:P)mam jeszcze troche czasu wiec wszystkie sugestie mile widziane. Potrzebujesz innego formatu - pisz.

Pozdr.

Hm... możnaby to kiedyś (po poprawieniu tych "sporej liczby błędów" [według autora]) umieścić jako artykuł w serwisie Warsztatu, na pewno wielu by się takie coś przydało.
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: Reg w Sierpień 02, 2007, 14:51:47
Ludzie, pogięło was do końca? (że tak kolokwialnie spytam) Pracę dyplomowe albo referaty do szkoły też piszecie w przeglądarce WWW jako notkę blogową? Bez przesady, ja myślałem że Word itp. edytory tekstu właśnie do tego służą, żeby pisać w nich dokumenty tekstowe, wstawiać tabelki, obrazki itp., a potem je komuś dać (czy w wersji uwspółcześnionej - wrzucić do Internetu).

Fajnie będzie jeśli ten tekst znajdzie się na Warsztacie jako artykuł - oczywiście jeśli zostanie w formacie DOC, ewentualnie PDF albo HTML czy innym podobnym, bo jeśli zrobisz z niego Wiki, WordPress, bloga czy coś takiego, to już ciężko będzie.
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: Liosan w Sierpień 02, 2007, 23:10:55
Pracę dyplomowe albo referaty do szkoły też piszecie w przeglądarce WWW jako notkę blogową? Bez przesady...

No dobra, ale prace dyplomowe pisze najpierw jedna osoba, potem czyta druga. Referat to w ogóle ta sama pisze i wygłasza :P A wszelkiego rodzaju dokumentacje i content tworzone są zawsze w sposób dynamiczny - różne jego części są równocześnie tworzone, aktualizowane, użytkowane i kasowane. Ja pracowałem na Wiki i jestem bardzo zadowolony, potem całość wyeksportowaliśmy do .PDF-a i śladu nie było :)

Jest jeszcze specjalne DokuWiki:  http://wiki.splitbrain.org/wiki:dokuwiki (http://wiki.splitbrain.org/wiki:dokuwiki) , ponoć fajne :)

W ogóle to "oczywistym" formatem dokumentów tekstowych powinno być .ODT :D

Liosan
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: II w Sierpień 03, 2007, 00:12:32
Naprawde przydalyby sie jakies sugestie odnosnie samego dokumentu, chcialbym go skonczyc i jakos podrasowac.
wiec z gory dzieki.
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: k_b w Sierpień 03, 2007, 10:04:03
Naprawde przydalyby sie jakies sugestie odnosnie samego dokumentu, chcialbym go skonczyc i jakos podrasowac.
wiec z gory dzieki.

1. Wprowadź spis treści ;).
2. Wyjustuj tekst nie będący nagłówkiem.
3. Pogrub pytania w pierwszym rozdziale.
4. Zmień czcionkę na Trebuchet MS ;).

Na razie nie mam uwag co do samej treści :).
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: Charibo w Sierpień 03, 2007, 14:15:31
Cytuj
W ogóle to "oczywistym" formatem dokumentów tekstowych powinno być .ODT
Fakt. W wiekszosci firm wywalaliby bez czytania :)
W sumie ja tez wywalilbym bez czytania bo zal mi straconego miejsca na dysku na OO :P

Dlatego, najbezpieczniej jest wrzucic pdfa...
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: k_b w Sierpień 03, 2007, 14:20:07
Cytuj
W ogóle to "oczywistym" formatem dokumentów tekstowych powinno być .ODT
zal mi straconego miejsca na dysku na OO :P

Dlatego, najbezpieczniej jest wrzucic pdfa...

OO Write pozwala na eksport pliku DOC, ODT, etc. do PDFa, więc jednak do czegoś się przydaje :).
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: Kurak w Sierpień 03, 2007, 14:30:47
Cytuj
W ogóle to "oczywistym" formatem dokumentów tekstowych powinno być .ODT
zal mi straconego miejsca na dysku na OO :P

Dlatego, najbezpieczniej jest wrzucic pdfa...

OO Write pozwala na eksport pliku DOC, ODT, etc. do PDFa, więc jednak do czegoś się przydaje :).
Ale tu była mowa o formacie dokumentu ODT który odczytuje tylko OO :)

A co do samego tekstu to czekam aż zostaną poprawione błędy (no i polskie litery by się przydały ;]) i fajnie by było to zobaczyć jako art na Warsztacie.
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: II w Sierpień 03, 2007, 14:36:35
Kurak - polskich liter chyba nie zobaczysz... jak uda mi sie znalezc w OO opcje autosprawdzania to beda :P
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: Kurak w Sierpień 03, 2007, 14:40:14
Kurak - polskich liter chyba nie zobaczysz... jak uda mi sie znalezc w OO opcje autosprawdzania to beda :P
OpenOffice od Ux ma wbudowany słownik języka polskiego :) ( http://www.ux.pl/openoffice/?page=download )
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: k_b w Sierpień 03, 2007, 14:42:43
Ale tu była mowa o formacie dokumentu ODT który odczytuje tylko OO :)

Nie zrozumieliśmy się. Mi także chodziło o format ODT, który odczytuje tylko OO. A OO Write ma wbudowaną opcję eksportu otwartego pliku (ODT lub DOC) do PDFa :P.
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: Reg w Sierpień 03, 2007, 15:43:51
Cytuj
W ogóle to "oczywistym" formatem dokumentów tekstowych powinno być .ODT
Fakt. W wiekszosci firm wywalaliby bez czytania :)
W sumie ja tez wywalilbym bez czytania bo zal mi straconego miejsca na dysku na OO :P

Dlatego, najbezpieczniej jest wrzucic pdfa...
Najbezpieczniej? Słyszałem już o przypadkach, że w firmie pracownik dostał za zadanie przeklepać dane z tabeli albo tekst z dokumentu PDF do Worda. PDF-y nie dość że są tylko do odczytu niczym EXE dla kodu źródłowego, to w dodatku mogą mieć jakieś śmieszne zabezpieczenia że nie można z nich nawet kopiować do schowka. Ludzie oburzają się na DRM a nikt nie zauważył, jak zostaliśmy już dużo wcześniej zniewoleni przez "standard" firmy Adobe, dużo gorszy pod wieloma względami niż DOC.
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: II w Sierpień 03, 2007, 16:02:41
zauwazylem dziwna tendencje do OT w tym temacie, ludzie pomoglibyscie zamiast spierac sie o format, ktory w tym topiku chyba nie jest wazny :>
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: puch w Sierpień 03, 2007, 16:12:24
Cytuj
Potrzebujesz innego formatu - pisz.

.pdf
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: II w Sierpień 03, 2007, 16:18:10
prosze.
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Sierpień 03, 2007, 17:23:22
Cytuj
W ogóle to "oczywistym" formatem dokumentów tekstowych powinno być .ODT
Fakt. W wiekszosci firm wywalaliby bez czytania :)
W sumie ja tez wywalilbym bez czytania bo zal mi straconego miejsca na dysku na OO :P
Raczej ODT by wywalili bez czytania i nawet bez zastanowienia się, czym to mozna otworzyć. DOC za to jest na tyle znany, że zawsze czyms go otworzą (zazwyczaj Wordem). Często nawet książki (zdziwiłbyś się bardzo, gdybym powiedział jakie) powstają jako DOC'e, bo tego wymaga wydawca (chociażby tak działa Akademia Podlaska i referaty na IGK muszą być DOC'ami).


(dobra, koniec OT)
Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: k_b w Sierpień 23, 2007, 11:30:41
Jako że zarówno sam template design doca jak i II pomogli mi w wielu sprawach, odwdzięczam się i poprawiłem wersję obecną - głównie literówki i polskie znaki. W każdym razie czytając w Wordzie czy innym Write nie jest tak czerwono ;).

Tytuł: Odp: Design Document template pl
Wiadomość wysłana przez: II w Sierpień 23, 2007, 14:15:05
k_b  - dziex :)

jak pojawi sie wiecej opinii wtedy zaczne pisac dalej.