Warsztat.GD

Programowanie => Językoznawstwo => C++ => Wątek zaczęty przez: Hectic w Styczeń 13, 2006, 21:09:23

Tytuł: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: Hectic w Styczeń 13, 2006, 21:09:23
Czy będzie to dobra książka dla kogoś kto dopiero zaczyna i ma podstawy C++ ? Przykładowy rozdział -> http://xpr.pl/c/kompedium.pdf
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: Kamil w Styczeń 13, 2006, 21:36:37
Zerknij na podobny watek w tym dziale o Arkana C++, tam tez pojawia sie Kompedium
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: skalski14 w Styczeń 13, 2006, 21:51:06
Siemano !
Wiesz jak chcesz pożadnie nauczyc się C++ to propnuje Symfonie C++ ! A jeśli chcesz miec tylko podstawy C++ do pisania gier to ta ksiązka z tego co wiem poiwnna Ci starczyc ! A tak wogule to polecam Programowanie gier w DirectX !
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: xeryph w Styczeń 13, 2006, 22:03:42
polecam Programowanie Gier w OpenGL (Helion)

chociaz jak nie umiesz bardzo dobrze c++
i prawie wogole WinApi
to wez Programowanie Gier Kompedium
(ma duzo minusow ale od osob ktore juz umieja jezyk
 bo 50% ksiazki to jest wprowadzenie do WinApi )

nie kupuj Perelki programowania gier :)
zrozumiesz moze 40stron a wydasz na to prawie 150zlotych :P
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: Hectic w Styczeń 13, 2006, 22:08:18
Czyste C++ mam w szkole więc się poducze ;) Dzięki za odpowiedź, przekonałem się co do tej książki  ;D
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: zarius w Styczeń 13, 2006, 22:34:00
Czyste C++ mam w szkole więc się poducze ;) Dzięki za odpowiedź, przekonałem się co do tej książki  ;D

A moge wiedziec na jakim etapie szkoly ? Bo nie wiem czy to w mojej miescinie jest tak tragicznie czy w calym kraju ze w LO mam DOS, Pascal, Word i Exel...

Co do ksiazek to polecam do C++: C++ Dla kazdego zeby dobrze zrozumiec podstawy i pozniej

Thinking in C++ Vol 1 i 2 zeby nauczyc sie czegos wiecej. Bo bez teog wiecej to wydaje mi sie ze gier sie nie popisze :P

Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: exor w Styczeń 13, 2006, 22:44:39
Cytat: zarius
Bo nie wiem czy to w mojej miescinie jest tak tragicznie czy w calym kraju ze w LO mam DOS, Pascal, Word i Exel...

To chyba zależy od nauczyciela informatyki. są tacy którym nic sie nie chce i chociaż jakaś klasa jest o profilu informatycznym to i tak siedzą np. w exelu i ewentualnie jakieś podstawy algorytmiki mają. Jak nauczyciel np. chce żeby klasa uczyła sie c++ to przerobi ten temat.
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: orzech w Styczeń 13, 2006, 23:02:51
[exelu]
Excelu! ;)

Ale tak na serio, to nie liczcie na to, że w LO nauczą was porządnie programować. Informatyka to jeden z wielu przedmiotów (w szkole średniej raczej z tych mniej ważnych), a nie każdy musi umieć płynnie posługiwać się językiem programowania. Bierzcie się do roboty we własnym zakresie!

Na coś ciekawszego nastawcie się dopiero na studiach. :)
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: Hectic w Styczeń 14, 2006, 00:54:26
W 15 LO we Wrocławiu, klasa ogólna z rozszerzeniem programowanie obiektowe ;) Mamy też 3D studio Delphi i kilka innych :)
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: Kamil w Styczeń 14, 2006, 01:08:48
Na coś ciekawszego nastawcie się dopiero na studiach. :)

jestem na 3 roku informatyki - jak narazie nic ciekawego ;)
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: zarius w Styczeń 14, 2006, 01:45:19
Heheh ostatnia odpowiedz rzeczywiscie optymistyczna :) A tak powaznie to jest tak jak sie spodziewalem. Jedni maja wysoki poziom trugi nie.

Co do uczenia sie to oczywiscie ze biore wszystko w swoje rece. Jak bym mial polegac na lekcjach informatyki w szkole nie wiedzial bym co to DirectX a nie co dopiero kodowac w nim (no narazie uczyc sie go ;) )

Juz od okolo 1,5 roku sie ucze C++ i dopiero po takim czasie kiedy jestem pewny ze dam rade uczyc sie DirectX za niego zasiadam i kolejny zonk  - matematyka :) Jednak mam pecha i zastanawiam sie czy tego tez mam uczyc sie na wlasna reke (bo macierze na studiach (to nie w miare latwe gorzej z tymi innymi zagadnieniami)) no i nauka tego po angielsku mi za dobrze nie poszla (sam kod DX rozumiem) jakies dot product cross product wtf  ;D ;D :D

Czasem zastanawia mnie jedno czy aby nie jest dla mnie za pozno. Taki offtopic sie zrobil ale ile mieliscie lat jak zaczynaliscie programowac ? (tak z ciekawosci tylko i odpowiadac tez przy okazji ;) :P)
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: Antrykot w Styczeń 14, 2006, 12:56:46
Jak zaczynałem Basica na C64 to chyba koło 6 klasy podstawówki.

A co do czekania aż cie ktoś nauczy na siłe, to nie ma to największego sensu. Jeżeli to lubisz, to nauka tego to nic strasznego,a jeżeli nie, to i tak sie tego nie nauczysz. U mnie w tech(Elektroniczne IIIklasa) niektórzy też myśleli że programowania (delphi) i innych zawodowych ktoś ich nauczy, bo samym sie nie chce, ale jak na razie marnie im idzie ;)
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: orzech w Styczeń 14, 2006, 13:55:53
Juz od okolo 1,5 roku sie ucze C++ i dopiero po takim czasie kiedy jestem pewny ze dam rade uczyc sie DirectX za niego zasiadam i kolejny zonk  - matematyka :) Jednak mam pecha i zastanawiam sie czy tego tez mam uczyc sie na wlasna reke (bo macierze na studiach (to nie w miare latwe gorzej z tymi innymi zagadnieniami)) no i nauka tego po angielsku mi za dobrze nie poszla (sam kod DX rozumiem) jakies dot product cross product wtf  ;D ;D :D
No właśnie. Zaryzykuję stwierdzenie, że matematyka (głównie algebra liniowa i geometria analityczna) stanowi 60% całej grafiki komputerowej. Można wiedzieć jak obsługuje się API graficzne, jak wybiera się tryb rzutowania i ustawia obiekty na scenie, ale bez znajomości matematyki, która za tym stoi, cała wiedza na ten temat jest raczej 'skąpa'.

Ja wiem, że to bolesne, bo samemu jeszcze mam duuużo matematyki do zrobienia. Nie mniej jednak im wcześniej zaczniesz się uczyć samemu (nie mówię, że trzeba koniecznie _zakuwać_ :P ), tym bardziej Ci się to opłaci. A potem przekonasz się, że na studiach też nie będziesz miał problemów z algebrą.

Przede wszystkim upewnij się, że _pojąłeś_ dokładnie wektory. Potem weź się za macierze i transformacje. Jest to absolutne minimum, jeśli myślisz poważnie o grafice. :)

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: Kamil w Styczeń 14, 2006, 16:41:25
Hmm pewnie mnie zbija za to co powiem ale az tak bardzo nie musisz sie ta matma przerazac, tak naprawde mozesz sobie obudowac operacje na wektorach typu iloczyn skalarny czy wektorowy w funkcje i nie zastanawiac sie jak to jest liczone wewnatrz, jedyne co wypadalo by wiedziec to co sie uzyskuje w wyniku jakiej operacji. Jesli piszesz w opengl to transofmacje widoku sceny czy obiektow tez nie musisz robic za pomoca mnozenia macierzy - co jest i tak robione tylko ukryte przed toba przez takie funkcje jak glTranslate , glRotate , glScale ...  a zrozumienie tego jak to sie liczy recznie na kartce przyjdzie z czasem lub szkola wymusi. Prawde mowiac geometria analityczna jest dopiero na drugim semestrze (czytaj druga matematyką) wiec nie jest odrazu..   tak dla ciekawosci na specjalizacji grafika komputerowa (specjalizacja zaczyna sie od 5 semestru) jest przedmiot o nazwie matematyka grafiki komputerowej,  z tego co wiem jest to najciezsza matma na tych studiach (podobno), a material jej zawiera mniedzyinnymi (opis ze stron wydzialu) :

Wprowadzenie do tematyki cyfrowego przetwarzania obrazów. Dyskretyzacja obrazu analogowego. Próbkowanie. Kwantowanie. Formaty zapisu plików graficznych.
Przetwarzanie obrazu cyfrowego. Podstawowe operacje na obrazie (zmniejszanie, powiększanie, redukcja liczby kolorów). Wykorzystanie transformat w przetwarzaniu obrazu. Poprawianie jakości obrazu. Korekcja histogramu. Metody częstotliwościowe. Metody przestrzenne. Kompresja obrazu. Kompresja bezstratna. Algorytmy kompresji stratnej.
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: aod w Styczeń 15, 2006, 00:55:20
Hectic, ja skonczylem XIV LO i mielismy bardzo fajne zajecia z informatyki (przerobilismy sporo z Cormena i pare reczy, ktorych w nim nie bylo), poza tym byly zajecia na UWr z doktorantami. No i te zajecia sa chyba otwarte, tzn jak bardzo chcesz, to mozesz sie wybrac w sobote ok. 9 - 10 do Instytutu Informatyki na Przesmyckiego.
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Styczeń 15, 2006, 01:14:54
Cytuj
Jesli piszesz w opengl to transofmacje widoku sceny czy obiektow tez nie musisz robic za pomoca mnozenia macierzy - co jest i tak robione tylko ukryte przed toba przez takie funkcje jak glTranslate , glRotate , glScale ...  a zrozumienie tego jak to sie liczy recznie na kartce przyjdzie z czasem lub szkola wymusi.
Niekoniecznie szkoła wymusi, ale już pierwsze próby zabawy z shaderami.

Cytuj
Wprowadzenie do tematyki cyfrowego przetwarzania obrazów. Dyskretyzacja obrazu analogowego. Próbkowanie. Kwantowanie. Formaty zapisu plików graficznych.
Przetwarzanie obrazu cyfrowego. Podstawowe operacje na obrazie (zmniejszanie, powiększanie, redukcja liczby kolorów). Wykorzystanie transformat w przetwarzaniu obrazu. Poprawianie jakości obrazu. Korekcja histogramu. Metody częstotliwościowe. Metody przestrzenne. Kompresja obrazu. Kompresja bezstratna. Algorytmy kompresji stratnej.
Na elektronice mają gorsze rzeczy. ;)
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: exor w Styczeń 15, 2006, 14:44:18
Ja jestem w ostatniej klasie technikum elektronicznego na specjalizacji systemy komputerowe (chyba  :P), a z programowania to mam jedynie asemblera na mikrokontrolerach 8051.
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: Antrykot w Styczeń 15, 2006, 15:08:55
Cytuj
Na elektronice mają gorsze rzeczy.

Gorsze może nie, ale większość i tak robie wielkie oczy i nic nie jarzy ;)
Tak samo jak na lekcjach z Delphi. Ciekawe czy ja nie pamiętam jak uczyłem sie podstaw i nie umiałem zjarzyć, czy tylko ludziom w klasie tak ciężko to idzie ;D
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: Hectic w Styczeń 15, 2006, 19:19:38
Wracając do tej książki to czy jest tam coś o grafice 3D w directx? Czy tylko 2D?
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: Messiash w Styczeń 16, 2006, 22:34:40
Czyste C++ mam w szkole więc się poducze ;) Dzięki za odpowiedź, przekonałem się co do tej książki  ;D

A moge wiedziec na jakim etapie szkoly ? Bo nie wiem czy to w mojej miescinie jest tak tragicznie czy w calym kraju ze w LO mam DOS, Pascal, Word i Exel...

Co do ksiazek to polecam do C++: C++ Dla kazdego zeby dobrze zrozumiec podstawy i pozniej

Thinking in C++ Vol 1 i 2 zeby nauczyc sie czegos wiecej. Bo bez teog wiecej to wydaje mi sie ze gier sie nie popisze :P



to patrze że i tak masz nieżle u nas edukacja sie na akcesie skończyła

niw było nic o Dosie, PASCALu nic,,
a na faqach z infy w kontera pocinamy:>
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: Maedhros w Styczeń 18, 2006, 23:25:02
Moim zdaniem obowiazkowych i chyba najlepszym zestawem dla przyszlego programisty gier jest zestawik
"symfonia c++" - jest tak wszystko co trzeba wiedziec o samym c++, ale trudno sobie wyobrazic programowanie gier bez znajomosci bibliteki graficznej opengl , directx dlatego jak juz sie przestudiuje symfonie to wedlug uznania:"programowanie gier w Directx" lub "programowanie gier w opengl" ,tytuly ksiazek mowia same za siebie.

Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: zarius w Styczeń 24, 2006, 01:35:27
Cytat: orzech
_pojąłeś_ dokładnie wektory

Co tu do pojmowania :P ? Wektory to pryszcz w porownaniu z tymi dziwnymi wyliczenami i wzorami ktore sa uzywane do np obliczania np czegos na Planes i jakies dziwy typu Rays, dot product, corss product po prostu metlik. Moze to dlatego ze ucze sie tego z ksiazki po angielsku. Angielski znam bardzo dobrze ale nie terminy matematyczne :P Wektorki to nic :P Nawet zrozumialem "abstrakcje"  wektorow 4D :P <lol>, jak to zobaczylem troche sie zdziwilem bo nie moglem sobie 4 wymiary wyobrazic ale wystarczylo doczytac zdanie zeby dowiedziec sie ze ten czwarty "wymiar" mowi nam czy to punkt czy wektor :P

Macierze tez sa w miare proste, dorwalem skrypt ze studiow siostry (8 lat starsza i wkoncu cos mi sie z jej "nauki" przydalo :P) i przelecialem szbyko wykonujac kilka przykladowych mnozen i innych operacji. To jest proste (i dziwie sie czemu az na studiach ten material jest) ale tych wyliczen innych musze jakos po polsku poszukac.

Ok wracam sie szkolic :P
Tytuł: Odp: Programowanie gier. Kompendium
Wiadomość wysłana przez: Silther w Styczeń 27, 2006, 20:15:47
Moim zdaniem "Programowanie Gier Kompendium" jest najlepszą z możliwych książek dla początkującego programisty gier. W prosty i zrozumiały sposób wyjaśnia składnię c++ oraz krok po kroku tłumaczy jak stworzyć zaawansowany, a mimo to prosty silnik graficzny, bardzo dobry silnik fizyczny, prosty moduł dźwiękowy i klasy obsługujące urządzenia wejściowe. Wszystko tłumaczone jest na przykładach, których działanie jest potem tłumaczone na wypadek gdyby czytelnik czegoś nie zrozumiał. Na końcu książki są rozdziały o programowaniu AI i publikowaniu gier.  Jedynym minusem jest jednak dość wysoka cena - 87zł.