Warsztat.GD

Produkcja gier => Design => Wątek zaczęty przez: defeatomb w Maj 08, 2007, 08:57:08

Tytuł: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: defeatomb w Maj 08, 2007, 08:57:08
W dzisiejszych czasach większość gier jakie wychodzi można zaszufladkować
jako FPP, TPP lub izometryk. Niezależnie od gatunku produkcji.

Wyginął gatunek tekstowy.
- MUD- SUD
- Text Adventure Game

Każdy element tekstu został zwizualizowany. Ograniczony do jakiegoś rysunku.

Dawne gry, typu:
- Ultima
- Might and Magic (nie mylić z HoMM :E)
- Lord of the Rings, Hobbit, Moria(?) (takie STAAARE przygodówki)
... posiadały miejsce gdzieś na ekranie, gdzie można było przeczytać
z założenia dużą ilość tekstu (jak w czystych grach tekstowych), która
była przybliżonym opisem czegoś co wyświetlane jest w "okienku widoku".

Ja osobiście nie znam żadnej produkcji na świecie crpg/mmorpg/single player
która mogła mierzyć się z dziełem jakie przez lata uzyskali twórcy mud-a
arkadia (arkadia.rpg.pl). Ale głównie rozchodzi mi się o fakt, że to jest
mud i tam nawet przy 200 graczach jest ZACHOWANY klimat i dzięki
magii tekstu można poprostu "odlecieć".

Czemu więc TEKST wyparował z naszych gier ?
Briefingi, questlogi itp. są często pisane wielkimi skrótami.

Kiedyś czytałem, artykuł na temat BG2 albo Tormenta (nie pamiętam dokładnie)
i napotkałem tekst typu " ... ileś tam tysięcy kartek tekstu ... ". Ok!
Jak na gry tego nowego rodzaju [bez tekstu] no to świetnie.
To były głównie dialogi. Główne ogniwo gry.

Teraz porównajmy to do średniej jakości MUD/SUDa czy gry typu text-adventures.

Czy tekst umarł ? Czy jest szansa, aby powrócił na nasze ekrany ?

Peace.
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Goliatus w Maj 08, 2007, 09:28:15
Ten gatunek sie odradza w postaci gierek przez WWW. Najczesciej sa one tekstowe.
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Moriturius w Maj 08, 2007, 09:57:54
no wlasnie, ale to jednak nie jest dokladnie to samo.

gierki tekstowe mialy swoj klimat. te kanciaste literki... achhh ;)

ja jednak jestem zdania, ze dobre jest polaczenie duzej ilosci tekstu i troche grafiki. z tym tekstem jednak nie mozna przesadzac - jak gralem w Baldur's Gate 2 to byly momenty w ktorych mi sie juz po prostu nie chcialo czytac xD no ale moze byc to efekt gry prawie calodniowej w wakacje :P

podsumowując moją niejasną i nic nie znaczącą wypowiedź: gierki tekstowe z kawałkiem grafiki są fajne. gry przez przeglądarke też maja swój klimacik, ale taki bitefight nie ma nic wspolnego z mud'em, bo mozna tu isc np. na polowanie i while(true){ czekasz..  }... :)
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Reg w Maj 08, 2007, 10:34:29
Gry MUD były znane z tego że bardzo wciągały i uzależniały. Teraz wyewoluowały do gier MMORPG :)
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Moriturius w Maj 08, 2007, 11:05:03
Gry MUD były znane z tego że bardzo wciągały i uzależniały. Teraz wyewoluowały do gier MMORPG :)

i wg mnie można to nazwać ewolucją wsteczną ;)
dzisiejsze MMORPG często nie mają nic ciekawego oprócz pięknej grafiki do zaoferowania. wszystkie polegają na chodzeniu i klepaniu wszystkiego jak leci xD
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: MoN w Maj 08, 2007, 11:11:42
MUDy tez czesto na tym polegaja. Ilez to nachodzilem sie po bagnach w Barsawii lub jaskiniach snotlingow w Arkadii ;)

imho jedyna przewaga mmorpg nad mudami jest taka ze sie dobrze widzi gdzie sie idzie i latwiej sie walczy - jak rpg wypluwa setki linijek tekstu to to wcale nie jest takie fajne - i trudno sie ucieka ;)
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: truman w Maj 08, 2007, 12:18:54
Nie zapominajmy że największa ilość graczy, która kupuje gry to przedział wiekowy 25-35. Wyparował bo gracze sie zestarzeli więc sam widze po sobie, że nie ma juz czasu na tony przewijającego się tekstu w przygodówkach i mudach. To już nie ten okres jak mogłem siedzieć 6 godzin i główkować jak przejść jedną planszę. Pozatym społeczeństwo jest coraz bardziej dynamiczne. Sukces Nintendo Wii o tym świadczy. Włącza się gierkę, raz, dwa, szybka partyjka i leci robić coś innego..
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: defeatomb w Maj 08, 2007, 12:32:22
Czy w takim wypadku jest jakakolwiek opcja, aby na nowo przywołać ludzi do tekstu ?
Wydaje mi się, że gdyby tekst, który jest na ekranie był łatwo przyswajalny [tutaj za
przykład może być Harry Potter, którego czyta się jak masełko - jest banalny języcznie]
i odpowiednio dynamicznie przedstawiany z domieszką lekko animowanego tła
[np. łąka i kołysząca się trawa] mogło by wywołać efekt "ładnej grafiki". Wtedy kwestia
leży w pierwszych komunikatach jakie otrzyma użytkownik bo to one zdeterminują czy
chce mu się to czytać czy nie. W tym miejscu komercyjna papka nie ma szans.
Podstawa siedzi właśnie w tym "intrze".

Czy nie ? ;')

Edit:

Z drugiej strony jest to już na tyle zapomniany gatunek,
że dla młodzieży mogła by to być właściwie nowość. Z założenia
nie znają gier na konsole (nie mylić z pe-e-sami) - jedyne co
widzieli tekstowego to gry webowe - a tu nagle taki "cuś" ?!
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 08, 2007, 12:48:40
Cytuj
Ja osobiście nie znam żadnej produkcji na świecie crpg/mmorpg/single player
która mogła mierzyć się z dziełem jakie przez lata uzyskali twórcy mud-a
arkadia (arkadia.rpg.pl). Ale głównie rozchodzi mi się o fakt, że to jest
mud i tam nawet przy 200 graczach jest ZACHOWANY klimat i dzięki
magii tekstu można poprostu "odlecieć".
Osobiście nie widziałem jeszcze żadnej gry online RPG, w której chodziło by o coś innego niż zbiorowe łojenie potworów i zdziwiłbym się, gdyby tu było inaczej. :)

Cytuj
Czemu więc TEKST wyparował z naszych gier ?
Ile książek przeczytałeś w ciągu ostatniego roku? A ile filmów obejrzałeś? Masz już odpowiedź. :)

Cytuj
dzisiejsze MMORPG często nie mają nic ciekawego oprócz pięknej grafiki do zaoferowania. wszystkie polegają na chodzeniu i klepaniu wszystkiego jak leci xD
Tak samo jak każdy MUD na silniku Envy. ;)
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Goliatus w Maj 08, 2007, 12:56:28
Mnie sie mudy kojarzą z telnetem i nigdy nie moglem zrozumiec co to za frajda grac przez telnet :-\
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: defeatomb w Maj 08, 2007, 13:20:14
Cytuj
Osobiście nie widziałem jeszcze żadnej gry online RPG, w której chodziło by o coś innego niż zbiorowe łojenie potworów i zdziwiłbym się, gdyby tu było inaczej. :)

Wiele ludzi na arkadii - w tym i ja - ma w dupie staty. Tu chodzi o RPGowanie w grze,
w której możesz zrobić dla odgrywania klimatu naprawdę dużo. Potężny system komend
i pełne dostosowanie do języka polskiego. Ale fakt! Siekanie też zabawa.

Cytuj
Ile książek przeczytałeś w ciągu ostatniego roku? A ile filmów obejrzałeś? Masz już odpowiedź. :)
Książek dużo więcej niż filmów. Filmy oglądam raczej tylko te które naprawdę mnie przyciągną.
Szkoda mi czasu na to. Samych książek fantasy było dużo, a nie liczę już nawet e-booków.
Bo to w końcu też książka.

I nie ważne czy ktoś w coś wierzy czy nie. Pewne rzeczy są i już!
I nikt nie przekona mnie, że nawet uber plasma skill grafika lepiej odda
strasznego potwora niż gdy po przeczytaniu "straszny potwór" będę wiedział,
że to jest - straszny potwór. Wiadomo, że taki GHOUL to jakiś tam zombiak.
I one nas nie straszą na ekranie. Są śmieszni. Co innego kiedy wyobrażasz
sobie zombiaka, takiego którego byś się przeraził itd itd.

Szkoda, że nam już sie nawet nie chce myśleć samemu i zdajemy się
na wizje innych. Tak jest łatwiej. Sam lubię gry typu M&M 6-8, ale te gry
to ostatnie gdzie jest grafika 3d + sprite'y ;') + deczko tekstu.
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: k_b w Maj 08, 2007, 16:29:02
Jesteśmy wzrokowcami i to od wrażeń graficznych zależy pierwsza reakcja po spotkaniu z grą - imho dlatego intro jest tak ważne. A że nie znam nikogo w swoim otoczeniu (szkoła, najbliższe okolice) kto by nie wcisnął iksa po zobaczeniu charakterystycznego ekranu DOSa i skwitował to zdaniem "Ta gra jest cienka" to już nie moja wina... Niestety, większość komercyjnych twórców gier uważa według swoich badań rynkowych aspekt grafiki za sprawę pierwszorzędną (myśląc, że gracze po screenach się na taką grę połakomią). Szczęście, że są nadal tacy ludzie jak Thomas Biskup stawiający na gameplay...
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Moriturius w Maj 08, 2007, 16:42:41
Osobiście nie widziałem jeszcze żadnej gry online RPG, w której chodziło by o coś innego niż zbiorowe łojenie potworów i zdziwiłbym się, gdyby tu było inaczej. :)

a widziales Ultima Online? tam nie trzeba klepac zeby grac ;)

Poza tym - pewnie ze chodzi o klepanie potworow, ale w nowoczesnych grach chodzi TYLKO o klepanie. A  np w BG2 - nie czuło się tego klepania - nie było to nudne bo była do tego barwna historyjka i peeełno tekstu, który tworzył klimat. Dzięki temu człowiek mówił - `HA! Musze zabić te potwory żeby pomóc biednym ludziom!` a jak gram np. w Silkroad Online to po pół godziny stwierdzam, że to bez sensu i ide coś skodzić.

EDIT:

Cytat: k_b
Niestety, większość komercyjnych twórców gier uważa według swoich badań rynkowych aspekt grafiki za sprawę pierwszorzędną (myśląc, że gracze po screenach się na taką grę połakomią).

też nad tym ubolewam. efekt jest taki, że jak widze ładne screeny to mi sie odechciewa grać xD
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: defeatomb w Maj 08, 2007, 16:50:24
Cytuj
Szczęście, że są nadal tacy ludzie jak Thomas Biskup stawiający na gameplay...

Hail! ADOM powinien być przykładem dla 3/4 dzisiejszych produkcji - profesjonalnych i amatorskich.
Szkoda, że 90 % mega coderów twiedzi, że jest to gra żałosna i mało ambitna. ;'F
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Asmodeusz w Maj 09, 2007, 18:36:00
BG (1/2) i Torment dalej są popularne - przynajmniej w pewnycyh kręgach. To były czasy... 30 godzin w BG bez przerwy. :]
Wydaje mi się że 'winę' za spadek popularności gier z dużą ilością tekstu ponosi głównie przemysł filmowy oraz (podążający za nim) przemysł gier, gdzie przechodzi się od gier wymagających myślenia w dynamiczne gry akcji. Powiedzmy sobie szczerze: jaki ułamek osób kupujących gry interesuje czytanie setek i tysięcy stron rozbudowanej fabuły, a jaki ułamek woli postrzelać w Doom 3? Zmieniły się upodobania ludzi, a rynek gier podąża za modą. Zmieniła się też grupa odbiorców gier - gdy komputer był rzadki i drogi, pozwolić nań mogły sobie tylko osoby wykształcone i bogate, a takie zazwyczaj preferują ambitną i wymagającą intelektualnie rozrywkę. Gdy na komputer stać byle szarego obywatela, który chce "chleba i igrzysk", przemysł gier dostosował się to tego, robiąc gry dla mas. Mimo to da się tworzyć ładne i dynamiczne gry z ciekawą i wciągającą fabułą. Przykład: Star Wars: Knights of the Old Republic - gra efektowna i widowiskowa, która posiadała niestandardową, wciągająca fabułe. Kto nie zna, niech pozna :)
Jako że w przyszłości będą z was (miejmy nadzieję) twórcy gier, pamiętajcie: sugerując działowi projektowemu/szefowi grę ambitną, z dużą ilością tekstu, sugerujecie mu produkt niszowy, przeznaczony dla ludzi ambitnych. Ale programując samodzielnie - można swobodnie tworzyć gry dla elity. Mam nadzieję, że gatunek autentycznych Role Playing Games się odrodzi.
<wypracowanie_z_polskiego mode off> :)
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: dzemeuksis w Maj 09, 2007, 19:00:59
Ciekawy temat w świetle tego, co mi chodzi ostatnio po głowie. Mam mianowicie pomysł na stworzenie czegoś w rodzaju MUD-a przez przeglądarkę z wykorzystaniem filozofii web 2.0 (więcej nie piszę, bo może wkrótce założę o tym temat). W związku z tym mam nadzięję, że tekst jeszcze tak całkiem nie umarł. Problemem jest chyba spadająca poczytność książek i postępujące debilenie społeczeństwa. Ale może to tylko się tak zdaje, a w istocie grupa ludzi kochających słowo pisane jest wciąż tak samo liczna? Na takiej samej zasadzie jak każde starsze pokolenie narzeka na młodzież, że coraz gorsza jest. I tak od conajmniej 2000 lat. Więc gdyby to była prawda, to jakim cudem doszlibyśmy do takiego rozwoju technologicznego?
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Kurak w Maj 09, 2007, 19:54:49
Ciekawy temat w świetle tego, co mi chodzi ostatnio po głowie. Mam mianowicie pomysł na stworzenie czegoś w rodzaju MUD-a przez przeglądarkę z wykorzystaniem filozofii web 2.0 (więcej nie piszę, bo może wkrótce założę o tym temat). W związku z tym mam nadzięję, że tekst jeszcze tak całkiem nie umarł. Problemem jest chyba spadająca poczytność książek i postępujące debilenie społeczeństwa. Ale może to tylko się tak zdaje, a w istocie grupa ludzi kochających słowo pisane jest wciąż tak samo liczna? Na takiej samej zasadzie jak każde starsze pokolenie narzeka na młodzież, że coraz gorsza jest. I tak od conajmniej 2000 lat. Więc gdyby to była prawda, to jakim cudem doszlibyśmy do takiego rozwoju technologicznego?
A pisz i kończ jak najszybciej, i żeby było jak najwięcej tekstu do czytania :) Ja chętnie zagram.
Ostatnio kolega narzekał, że Morrowind strasznie krótki jest - że go w parę godzin przechodzi. Jak mu zasugerowałem, żeby zaczął czytać książki w świecie gry (te porozmieszczane na różnego rodzaju półkach) to się na mnie dziwnie popatrzył i poszedł pogadać o CS-ie ;D

Natomiast do właściwego tematu powracając, to zależy, o jaki tekst chodzi. Mnie np. granie w konsoli odstrasza. Natomiast ładna grafika 2D czy 3D + tysiące stron ciekawego tekstu do przeczytania + dobra muzyka w tle to jest coś :)
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: lgromanowski w Maj 09, 2007, 22:08:00
Ciekawy temat w świetle tego, co mi chodzi ostatnio po głowie. Mam mianowicie pomysł na stworzenie czegoś w rodzaju MUD-a przez przeglądarkę z wykorzystaniem filozofii web 2.0 (więcej nie piszę, bo może wkrótce założę o tym temat).

Ciekawa idea, chętnie bym w coś takiego zobaczył/pograł (jakby co to piszę się na beta-testera ;) ).
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: defeatomb w Maj 09, 2007, 22:39:20
Cytuj
Ostatnio kolega narzekał, że Morrowind strasznie krótki jest - że go w parę godzin przechodzi

Morrowinda da rade zakończyć w ~6-7 minut ;'). Sprawdz youtube.

Wracając do tematu.
Jest ktoś chętny do stworzenia SUDa ? Wierze, że mam siłę stworzyć we współpracy z powiedzmy 2 osobami
grę, która odrodziła by trochę ten old-school'owy temat RPG. Mam patenty, które z resztą wprowadziłem już
częściowo w życie i jestem pewien, że efekt końcowy byłby "nowoczesny" ;').

So ?
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Kurak w Maj 09, 2007, 22:42:27
Morrowinda da rade zakończyć w ~6-7 minut ;'). Sprawdz youtube.
A to wiem, to jest skutek bardzo dużej wolności w Morrku :) W takim Gothicu nie da się zabić postaci ważnych w fabule, przynajmniej jak są jeszcze z nimi związane jakieś zadania (bo tak to nie sprawdzałem :))

Cytuj
Wracając do tematu.
Jest ktoś chętny do stworzenia SUDa ? Wierze, że mam siłę stworzyć we współpracy z powiedzmy 2 osobami
grę, która odrodziła by trochę ten old-school'owy temat RPG. Mam patenty, które z resztą wprowadziłem już
częściowo w życie i jestem pewien, że efekt końcowy byłby "nowoczesny" ;').

So ?
Ja na pewno będę chciał testować ;D
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Wyszo w Maj 09, 2007, 22:43:23
xewan -> przeszukaj forum, jakieś pół roku temu (albo trochę wcześniej) ktoś tu zaczynał pisać Sud'a, zagadaj do niego.
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Reg w Maj 10, 2007, 12:26:56
Stworzenie gry tekstowej to kupa roboty. Pisałem kiedyś tekstowego RPG-a. Gotowy był cały system GUI, gameplay, w ogóle cały kod, a odechciało mi się robić przy pisaniu tego całego tekstu. http://regedit.warsztat.gd/Download/Galeria/Rozne%20screeny/WK_Konf.png (http://regedit.warsztat.gd/Download/Galeria/Rozne%20screeny/WK_Konf.png)
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 10, 2007, 18:04:57
Stworzenie gry tekstowej to kupa roboty.
Chyba że się napisze generator opisów lokacji (przykład wykorzystania (http://sphere.pl/~krzysiek/files/doc/Grota.pdf)). ;) Co prawda nie wychodzi to najlepiej, ale gdyby stworzyć więcej przygotowanych szablonów opisów, to mogło by z tego wyjść coś ciekawego. :)
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: defeatomb w Maj 11, 2007, 01:30:49
Taki generator to właśnie przykład "masówki", która jest modna w dzisiejszych czasach.
Nawet najlepszy generator nie wykonał by tak rozbudowanego i spójnego świata
jak żywy projektant.

Nie na tym sztuka polega, aby wykonać grę dla samego umożliwienia
rozgrywki. Gry typu Ultima 1-8 opowiadają niesamowitą historię. Uczą o ludzkim zachowaniu.
np. głównymi cechami bohatera były Cnoty. Gry mogły by być - tak jak książki - rozwijającą
alternatywą dla telewizora. Niestety odmóżdżają już w porównywalny sposób.
Wiadomo! Rozwijają nas w pewnym stopniu - refleks, myślenie strategiczne, rozwiązywanie
problemów - ale nie przekazują treści, która mogła by podświadomie rozwijać gracza (socjologia itd.)
psychicznie.

Cały klimat i otoczka niesamowitości znikneła już z RPGie.
Kiedyś człowiek nie wiedział co może skrywać się w tych dziwnych podziemiach.
A teraz ? No to jazda. Mhm. Katakumby. Czyli będą szkielety, ghule, hmmm,
coś musi rzucać tutaj czary. Jestem wkońcu na 17 leeffeelu. No to będzie Licz !
Pyk, pyk, pyk. O 250 ekspa! No to lewel i +JETEN do mieczy.
Wszystko jest oklepane i tylko takie rzeczy się sprzedają.
Dobitnie przekonał mnie o tym DM of Might & Magic. Mimo, że to straszny HnS.
To cześci 6-8 to perełki. 6-trudna! 7-miła 8-grywalna. A DM ? Liniowa kupa.

MMORPG ? Nawet nie wspominam. "OMG LOL LOL EXP!!111oneoneeleven"
Nie dość, że zabierają mnóstwo czasu to nie przynoszą, żadnych korzyści.
Są wyjątki, ale każda obiektywna osoba powinna wiedzieć OCB.
Kasa kasą, rozrywka i biznes. Luz.

Ale chyba nie w takim kierunku miał pójść gatunek gier fabularnych?
Gier w których ogrywasz rolę. Gdzie pracuje właśnie ta nieograniczona fantazja.

Czemu tak się dzieje? Bo chcemy zarabiać pieniądze ;')
I tutaj nic da rady już zrobić. Nawet ja ich potrzebuję, ale nie zrobił bym tego
kosztem gatunku RPG. Wychowałem się na grach fabularnych.

dobra łatewer ... co nie ?
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: lgromanowski w Maj 11, 2007, 09:57:51
Taki generator to właśnie przykład "masówki", która jest modna w dzisiejszych czasach.
Nawet najlepszy generator nie wykonał by tak rozbudowanego i spójnego świata
jak żywy projektant.

Takiego generatora najczęściej nie stosuje się do całego świata, tylko do wybranych powtarzających
się elementów typu labirynty, lasy, łąki, itp (rzecz jasna chodzi mi o tekstowe generatory do gier typu MUD, SUD).
Po wygenerowaniu przegląda się to co powstało i w zależności jak to wygląda to się to jeszcze poprawia.
Rzadko komu się chce pisać ileśdziesiąt zbliżonych do siebie opisów lokacji.
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: defeatomb w Maj 12, 2007, 01:03:17
W takim wypadku jeszcze luz ;D
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: k_b w Maj 12, 2007, 10:36:53
Cały klimat i otoczka niesamowitości znikneła już z RPGie.
Właśnie dlatego z mojego dysku nie zniknęły Fallouty. F to prawdziwe połączenie klimatycznej dwuwymiarowej grafiki oraz... tekstowych, pięknych opisów. W prawym dolnym rogu był mały ekranik, na którym były wyświetlane opisy lokacji czy rzeczy, na które nasuniemy kursor myszki. No i właśnie to co odróżnia prawdziwego RPGa oraz HNSa to to, że w tym pierwszym exp zdobywamy najwięcej za rozwiązywanie questów, a za walki bardzo mało exp (chyba, że walka jest spowodowana questem, np. gdy mamy zabić jakiegoś człowieka zagrażającego reszcie miasta), w HNSach jest przeciwnie.

Także z tego powodu, że obecnie nie można się zaskoczyć, kiedyś zacząłem projekt HNSa. Zacząłem pisać na żywioł - lecz po kawałkach. Miałem wolny czas i odpowiedni nastrój to klepałem, a tak to sobie siedział na dysku. Z początku hack'n'slash zamienił się w przygodówkę pełnych klimatycznych opisów. Specyficzny charakter opisów, gry i wogóle cały klimat. Wszystko w tej grze jest na odwrót - ale nie jest to śmieszne, a wręcz budujące taką atmosferę przerażenia, obcego świata. Tak jak w Sanitarium (pamięta to ktoś jescze?). Doszedłem do wniosku, że czegoś takiego nie da się zrobić z HNSem.
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Kurak w Maj 12, 2007, 10:52:30
Cały klimat i otoczka niesamowitości znikneła już z RPGie.
Właśnie dlatego z mojego dysku nie zniknęły Fallouty. F to prawdziwe połączenie klimatycznej dwuwymiarowej grafiki oraz... tekstowych, pięknych opisów. W prawym dolnym rogu był mały ekranik, na którym były wyświetlane opisy lokacji czy rzeczy, na które nasuniemy kursor myszki. No i właśnie to co odróżnia prawdziwego RPGa oraz HNSa to to, że w tym pierwszym exp zdobywamy najwięcej za rozwiązywanie questów, a za walki bardzo mało exp (chyba, że walka jest spowodowana questem, np. gdy mamy zabić jakiegoś człowieka zagrażającego reszcie miasta), w HNSach jest przeciwnie.
role playing game - RPG. Gra w odgrywanie ról - a my mówimy przez ostatnie parę postów o cRPG, odgrywaniu ról w świecie prezentowanym przez komputer, a nie Misia Gry. Przede wszystkim chodzi więc o wczuciu się w odgrywaną postać - nie potrzeba do tego ogromnej ilości opisów, wystarczy niesamowity świat i jego ładne przedstawienie. Weźmy przykład - Morrowind. Przeciętny hack'n'slashowiec (typ gracza lubiącego hns) w to pogra, bo większość questów można załatwić walką. Natomiast, jeśli ktoś chce pograć w to jako w cRPGa, nie ma też problemu - otwarty świat, trochę książek (książki w Morrku są super ;D) - mi się zdarzyło raz 6 godzin grać w Morrka po prostu zwiedzając sobie Vvanderfell :)
Nie zrywający z tradycyjnymi RPG cRPG nie musi mieć dużej ilości opisów - jeśli świat jest ładnie przedstawiony, jest to niepotrzebne. Musi jednak pozwalać na wiele rzeczy, aby gracz mógł wczuć się w bohatera.
IMO oczywiście :)
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: defeatomb w Maj 12, 2007, 12:51:06
Cytuj
Nie zrywający z tradycyjnymi RPG cRPG nie musi mieć dużej ilości opisów - jeśli świat jest ładnie przedstawiony, jest to niepotrzebne

Żaden grafika nie narysuje DOKŁADNIE tak przerażającego potwora jak sobie to wyobrażam.
Więc opis zawsze będzie bardziej "dokładny". Szczególnie dzięki odpowiednim uogólnieniom i
starannym dobieraniu słów. Jeśli do 3/4 gry nie zobaczymy przy żadnym stworze słowa
"przerażające" i nagle wejdzie do nowego "mrocznego" podziemia i zobaczy coś "przerażającego"
to napewno lepiej to zadziała na moją psychike niż kolejne TAK SAMO wyglądające podziemie
z tym samym obwisłym zombiakiem ;'f
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Kurak w Maj 12, 2007, 13:03:36
Cytuj
Nie zrywający z tradycyjnymi RPG cRPG nie musi mieć dużej ilości opisów - jeśli świat jest ładnie przedstawiony, jest to niepotrzebne

Żaden grafika nie narysuje DOKŁADNIE tak przerażającego potwora jak sobie to wyobrażam.
Więc opis zawsze będzie bardziej "dokładny". Szczególnie dzięki odpowiednim uogólnieniom i
starannym dobieraniu słów. Jeśli do 3/4 gry nie zobaczymy przy żadnym stworze słowa
"przerażające" i nagle wejdzie do nowego "mrocznego" podziemia i zobaczy coś "przerażającego"
to napewno lepiej to zadziała na moją psychike niż kolejne TAK SAMO wyglądające podziemie
z tym samym obwisłym zombiakiem ;'f
W takich wypadkach lepiej już pograć w normalne RPG - po coś ta grafika jest w grach komputerowych... To, co reprezentujesz mi wygląda na celowe bądź też podświadome odrzucanie grafiki, bo masz zakorzenione przekonanie, że "opis i tak jest lepszy" i wmawiasz sobie, że ta grafika jest zdecydowanie gorsza od tego, co sobie wyobrażasz - cóż, to jest sprawa każdego. Ja jak chcę opisów, to idę na sesję...

Eh, a miałem taką ładną liczbę postów ;D
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: defeatomb w Maj 12, 2007, 17:23:47
No bez przesady ;D
Można np. zrobić to jak w ultime kiedyś. Okno z reprezantacją graficzną i okno z tekstem.
Sam nawet znalazłem parę rozwiązań, które mogą umilić grę (nawet MUD/SUD).

Ogólnie zastanawia mnie kwestia, czy można jakoś jeszcze wyjść poza ramy dzisiejszych gier
i patrząc jak to jest z grami webowami [które w dobie obliviona też mają byt] czy
przypadkiem nie trzeba połączyć tekstu i grafiki. To jest chyba element który zanika wraz z
postępującą "komercjalizacją" gatunku. Z drugiej strony cRPG ma to ładne "c" które mówi samo za
siebie i nie może być RPG==cPRG (a powinno?).
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: k_b w Maj 12, 2007, 18:57:53
Grafika to wytwór wyobraźni grafika, a nie gracza - a wyobraźnia jest jak wiadomo u każdego inna. Co prawda "obraz mówi więcej niż tysiąc słów", lecz wyobraźnia jeszcze więcej.
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Wyszo w Maj 12, 2007, 19:44:09
Problem pojawia się, kiedy ktoś dorwie w łapy takiego na przykład Mud'a jak Arkadia (baaaaaardzo rozbudowane opisy) - i nie chce mu się czytać... Wtedy wyobraźnia się wyłącza, a brak grafiki zaczyna denerwować.

Dlatego, kiedy pisałem prostego hack'n'slasha z naciskiem na dialogi, to okno konsoli zajmowało 1/4 ekranu, było widoczne cały czas i pojawiało się w nim duuużo tekstu :) Coś na kształt rozwiązania z Icewind Dale II.

IMO najlepiej znaleźć złoty środek. Tekst - jak najbardziej, jestem za. Ale nie można przesadzać (chociaż akurat nie wiem, czy arkadia jest tu najlepszym przykładem, bo na przykład tworzenie postaci, gdzie była kupa tekstu, było rozwiązane wprost genialnie i nie zamieniłbym tej kupy świetnego tekstu na żadną grafikę (no dobra, nad maksymalnie wypasioną to bym się mógł zastanowić :P)).
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: swiru w Maj 14, 2007, 00:58:16
Według mnie powinno być jak w herosach jak sie niemyle ( III ) tam jak się zaczynało kampanie był filmik fajna animacja + tekst + czytanie (ładny głos  :-*)
tak to powinno wyglądać .  ;D
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Knopi w Maj 17, 2007, 18:55:02
Ja powiem tak że porównując grafika vs. text nie ma szans stwierdzić, która opcja jest lepsza. To i to jest dobre i jeśli się nie przedobrzy(jak ze wszystkim) i umiejętnie połączy w odpowiednich proporcjach to mamy świetnego RPGa. Grafika służy wczuciu się w świat. Nie uważam że MUDy dawały lepszy klimat i takie tam. Ja mam wrażenie że bardziej jestem w klimacie patrząc na jakąś wieżę niż czytając "widzisz wielką kamienistą wieżę". Natomiast fabuła w grach cRPG i im podobnych ma rolę całkowicie niepodważalną.

Konkludując:  to nie grafika czyni grę cRPG dobrą, a fabuła; grafika jest tylko dodatkiem, bardzo istotnym dodatkiem.
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: k_b w Maj 17, 2007, 19:16:42
Idąc Twoim rozumowaniem Knopi możemy zrobić grę bez grafiki (w końcu dodatek to dodatek, a nie rzecz podstawowa i wymagana). Nie za bardzo sobie wyobrażam gry właśnie bez grafiki... (jak napomniał mnie Złośliwiec, wyświetlany tekst to także grafika :P).

A grafika poniekąd wyręcza wyobraźnię z wyobrażania sobie tego co jest napisane w tekście. Zdanie "widzisz wielką kamienistą wieżę" jest tu o tyle złym przykładem, że opisy w grze są zazwyczaj układane do jej klimatu - a takie zdanie jest bez klimatu. Można by już napisać "widzisz wysoką na kilkanaście metrów wieżę ułożoną z kamieni spowitych w dużej większości cieniami najróżniejszych istot czających się w jej pobliżu" - nie prawdaż, że to działa na wyobraźnię?
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Knopi w Maj 17, 2007, 19:56:01
Mhm. Pewnie masz dużo racji i absolutnie się z Tobą zgadzam. Te zdanie, które napisałem było bardzo kiczowate ale cóż. Warta zauważenia jest jeszcze jedna sprawa że grafika pozwala kreować większe emocje i więź "gracz-gra"(dziwna nazwa, nie ?). Mianowicie chociażby element strachu - trudno się wystraszyć czegoś w MUDach. Tak samo tekst "pada deszcz" czy nawet "pada mroczny jesienny deszcz a wiatr poruszając niczym dwie potężne armie ścierające się na bezkresnej równinie kryte strzechą pobliskie dachy" nie odda tego, że nic nie widać. Np. w Morrowindzie zawsze w czasie deszczu wchodziłem do jakiegoś domu albo obozowałem bo się głupio chodziło. Jeśli potraktujemy grafikę jako temat to po kija ten temat. Równie dobrze możemy go nazwać "Grafika vs. Grafika". Nie czepiajmy się szczegółów. Oczywiście że grafika jest dodatkiem, pozwólcie że wspomnę wszelkiego rodzaju Redoran czy Vallheru. Oczywiście milej się gra jak jest grafika i przez grafika gra absolutnie na klimacie nie traci(chyba że jest "syfiata"). Myślę, że optymalny jest rzut izometryczny. Swoją drogą teraz praktycznie wszystko ma grafikę nawet najlepszy MMO wszechczasów - "internetowa gra Kierki".

P.S. Czy twierdzenie że tekst to też grafika to nie jest upierdliwość ? Zgadzam się z tym ale taki tekst nic nie wnosi do dyskusji, jest to czyste czepianie się. Sorry jak kogoś uraziłem.
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 17, 2007, 20:03:19
Idąc Twoim rozumowaniem Knopi możemy zrobić grę bez grafiki (w końcu dodatek to dodatek, a nie rzecz podstawowa i wymagana). Nie za bardzo sobie wyobrażam gry właśnie bez grafiki... (jak napomniał mnie Złośliwiec, wyświetlany tekst to także grafika :P).
Kiedyś na Warsztacie było compo z takim tematem - gra, która nie wyświetla nic na ekranie. :)
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: k_b w Maj 17, 2007, 20:10:34
Mhm. Pewnie masz dużo racji i absolutnie się z Tobą zgadzam. Te zdanie, które napisałem było bardzo kiczowate ale cóż. Warta zauważenia jest jeszcze jedna sprawa że grafika pozwala kreować większe emocje i więź "gracz-gra"(dziwna nazwa, nie ?). Mianowicie chociażby element strachu - trudno się wystraszyć czegoś w MUDach. Tak samo tekst "pada deszcz" czy nawet "pada mroczny jesienny deszcz a wiatr poruszając niczym dwie potężne armie ścierające się na bezkresnej równinie kryte strzechą pobliskie dachy" nie odda tego, że nic nie widać. Np. w Morrowindzie zawsze w czasie deszczu wchodziłem do jakiegoś domu albo obozowałem bo się głupio chodziło. Jeśli potraktujemy grafikę jako temat to po kija ten temat. Równie dobrze możemy go nazwać "Grafika vs. Grafika". Nie czepiajmy się szczegółów. Oczywiście że grafika jest dodatkiem, pozwólcie że wspomnę wszelkiego rodzaju Redoran czy Vallheru. Oczywiście milej się gra jak jest grafika i przez grafika gra absolutnie na klimacie nie traci(chyba że jest "syfiata"). Myślę, że optymalny jest rzut izometryczny. Swoją drogą teraz praktycznie wszystko ma grafikę nawet najlepszy MMO wszechczasów - "internetowa gra Kierki".
Grafika mimo wszystko jest ograniczona zarówno sprzętem jak i talentem grafika. Tak samo od odpowiedniego i klimatycznego ułożenia tekstu są specjaliści (przykładowo: niektórzy świetni pisarze, np. Sapkowski czy śp. Lem) jak i od grafiki. I podobnie jak z książkami, nie dla każdego może pasować styl danego specjalisty.
P.S. Czy twierdzenie że tekst to też grafika to nie jest upierdliwość ? Zgadzam się z tym ale taki tekst nic nie wnosi do dyskusji, jest to czyste czepianie się. Sorry jak kogoś uraziłem.
No dobra, przyznaję, że w pierwszym akapicie mojego posta wyzłośliwiłem się, bo nie mogłem się powstrzymać... no cóż :P.
Kiedyś na Warsztacie było compo z takim tematem - gra, która nie wyświetla nic na ekranie. :)
Doskonale o tym wiem - ale czy widziałeś jakąś grę niekonkursową i komputerową, która jest bez grafiki i jednocześnie została stworzona w nie dawnym czasie?
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Knopi w Maj 17, 2007, 20:14:14
Wg. mnie nie idzie jednoznacznie stwierdzić co jest lepsze. Oba te elementy powinny się przenikać i być bardzo dobrej jakości a do tego wyśmienity dźwięk i muzyka to wtedy zacznę rozumieć ceny polskich wydawców gier.
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: dzemeuksis w Maj 17, 2007, 20:27:22
Problem tkwi niekiedy w przyzwyczajeniach. Do czego? Ano do tego, że gra komputerowa to gra komputerowa, a książka to książka. A przecież czasem udaje się to połączyć. Tyle, że wtedy wielu graczy nie może tego strawić, bo nie mają cierpliwości do czytania tekstu podczas gry. Nie potrafią "wyhamować" pędu do grania dalej, ani nie potrafią się zatrzymać, oderwać od gry i skupić na tekście.
Skutek jest taki, że najgenialniejsza i najbardziej zbliżona do prawdziwych rolplejów spośród wszystkich wysokobudżetowych produkcji gra cRPG, mianowicie Planescape: Torment przeszła może nie tyle niezauważona, co jednak w cieniu innych również niezłych produkcji studia Black Isle. Gdy tymczasem zawiera tak niesamowitą ilość przepięknie zlokalizowanego tekstu (niniejszym ukłony dla zespołu tłumaczy), że zmieściłoby się go pewnie w nie jednej a kilku książkach.
Bardzo wielu spośród moich znajomych, którzy notabene uwielbiają czytać fantatykę i grają w rolpleje nie strawiło tej gry. "Za dużo dialogów, nie chciało mi się czytać. W końcu się zgubiłem w fabule i odechciało mi się grać" albo "Klikałem na oślep w opcje dialogowe i niechcący zrobiłem coś nie tak. Nie chce mi sie grać od początku, ani odkręcać tego". Tymczasem to dialogi i opowieści snute przez NPC, kamienie doznań i inne przedmioty stanowią o pięknie tej gry. Trzeba tylko stworzyć bohatera o Inteligencji 18 na starcie i Mądrości też niemałej (o ile mnie pamięć nie myli), a okaże się, że 3/4 problemów w grze da się rozwiązać dzięki wykorzystywaniu zdolności interpersonalnych w umiejętnym prowadzeniu dialogów. Nie trzeba wcale od razu wypruwać flaków każdemu, kto nas nie lubi, albo nie chce na dzień dobry spełnić naszych żądań. A co więcej, jeśli zamiast wyrżnięcia bandy 20 potencjalnych przeciwników co do nogi uda wam się skłonić ich szefa do postąpienia w pożądany przez was sposób, to okaże się, że wcale gorzej na tym nie wyjdziecie jeśli chodzi o "pedeki", oj nie...
Reasumując postuluję  ;):
Jeśli napotkasz w jakiejkolwiek grze dowolnego gatunku tekst bardziej rozbudowany niż dwa zdania pojedyncze lub jedno wielokrotnie złożone, to zapomnij na chwilę o czekających na ciebie hordach wrogów/workach skarbów/niedokończonych budowlach/etc., oderwij się od gry i przeczytaj ów tekst tak, jakbyś go miał napisanego na papierze. A jeśli zdołałeś doczytać tego posta od początku do tego miejsca, to najtrudniejsze już za tobą!  ;)
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: nameczanin w Maj 17, 2007, 20:41:31
Niestety, nie kazdy ma super monitor, na ktorym moglby tylko czytac i czytac. Mnie oczy bola jak cos uparcie dlugo czytam. Musze co chwile przerywac. A nie siadam do gry, zeby przerywac. Byc moze masz racje - nie mam cierpliwosci.

Osobiscie jednak dodam cos wiecej na zaskoczenie - nie mam cierpliwosci przechodzic nawet najlepszej FPP [jak kocham quake'i, tak q4 jeszcze nie przeszedlem. M.in. dlatego, ze wysypal mi sie save, ale to nie usprawiedliwia niczego :(].
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: michrz w Maj 17, 2007, 22:57:05
Jak dla mnie gra ma być po prostu dobra :) Ostatnio stwierdziłem, że muszę przejść kilka klasyków i zainstalowałem Tormenta... 3 dni chyba po 8h dziennie grałem, potem przystopowałem (skończyła się przerwa :p ) I rewelacja... jestem pod głębokim wrażeniem, tekst jest genialnie napisany. Takie szczególiki, że pijacy w mieście mają taką samą grafikę ALE INNE OPISY niesamowicie budują grywalność.

I z innej bańki - Another World (remake, z  2006) Gra z bardzo ciekawą grafiką wektorową, w której nie ma tekstu. Niby platformówka, ale na dobrą sprawę ma wiele elementów logicznych... w sumie cała jest jedną wieloetapową zagadką. Ciekawy gameplay, zupełnie bez tekstu i wciąga aż miło.

Są to zupełnie inne gry, w jednej do przekazania treści gry służy tekst w drugiej grafika. Obie są rewelacyjne. Ergo - róbcie to, w czym się czujecie dobrze.

Co do książek - czytam dużo, codziennie co najmniej godzinkę dziennie(autobusy :p ), a filmy lubię swoją drogą.

Podsumowując : Elementem który w grach jest dla mnie co najmniej równie ważny jak wizualia jest muzyka. To ona buduje klimat, dzięki niej możesz odczuć zaniepokojenie, radość... grunt to harmonia tego co się widzi z tym co się słyszy.

pozdrawiam


Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Knopi w Maj 17, 2007, 22:59:17
Uważam, że Twój post mógłby być wnioskiem z tej dyskusji. I tym optymistycznym akcentem...
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Zegis w Maj 25, 2007, 01:05:15
A ja nieśmiało powiem, że w ogóle zaczynam się martwić o przyszłość jakichkolwiek RPG, i tych crpg nie spod znaku h&s i tych papierowych... i nie chodzi mi tutaj tyle o niechęć do czytania, co o fakt, że (przynajmniej w moim otoczeniu) zauważam niechęć do fabuły jako takiej - w klasie mam kilku 'wielkich fanów fantasy i rpg'ów', codziennie gadają a to o jakiś książkach, a to o systemach rpg i wszystko wygląda fajnie, to że rozmawiają o książkach Salvadore też można przełknąć (bo przyznać trzeba gościowi, że mimo wszelakich wad wciąga), ale już głupio jeśli przychodzisz na kilka sesji z rzędu i cała przygoda polega na rozróbie w karczmie, albo (to już w ogóle była porażka) rzucie kulą ognistą w jakąśtam grupę impów, co skończyło się tym, że MG dość długo siedział i liczył pd-ki, podczas gdy reszta się nudziła... szkoda, też jeśli na pytanie "czemu nie zagramy postaciami 1wszo poziomowymi, tylko jakimiś sztucznie wyhodowanymi pół-bogami" słyszy się odpowiedź "bo można zrobić większą rozpierduchę"...

W każdym razie wracając do sedna to ja jestem zwolennikiem łączenia dużej ilości tekstu z grafiką, najlepiej niezbyt rozbudowaną, aby nie zabijać wyobraźni - jak to miało miejsce np. w pierwszych przygodówkach z LoTRa (pewnie z uwagi na wiek dużo lepiej to pamiętacie no ale -> dużo tekstu, nawigacja a'la MUD + czasem obrazki przedstawiające co się widzi :). Ponieważ sam tekst jest miły, ale dużo milej jest zobaczyć po przeczytaniu np. opisu krajobrazu klimatyczny obrazek, który można skonfrontować z własną wizją :)
A swoją drogą ktoś wcześniej powiedział, że tekst nie może zastąpić w 100% grafiki to przyznam się, że chyba jestem ewenementem - ostatnio znalazłem w sieci "Doom Roguelike"... zacząłem grać... i przyznam, że ta 'grafika' złożona z samych cyferek, literek i znaków specjalnych jakoś bardziej mnie wciągnęła i 'przerażała', niż najnowszy Doom 3... (co prawda złośliwy znajomy stwierdził, że było to wynikiem tego, iż w DRL od początku się coś dzieje, a w D3 ponoć 'znudziłem się zanim zaczęła się akcja', ale fakt faktem, że jeśli gram w FTP dwie godziny i wyskoczyło mi do tej pory jakieś 8-10 potworków z czego dwa przeleciały w cud-scence to coś jest chyba nie tak >_>)
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: defeatomb w Maj 25, 2007, 03:32:46
Zegis. Co do doom rogalika to zobacz sobie adom.de (http://adom.de) . Jest cholernie ciężki i okrutnie rozbudowany. Manual i FAQ (400 stron) to podstawa, żeby wogóle myśleć o dojściu do połowy gry w rozsądnym czasie ;').

Co do kwesti(i) tekstu to przyznaję Ci absolutną rację. Aktualnie koduję pewnego mutanta. Myślę, że
przypadnie do gustu Tobie i wielu innym graczom. Info soon.
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: k_b w Maj 25, 2007, 17:51:07
A swoją drogą ktoś wcześniej powiedział, że tekst nie może zastąpić w 100% grafiki to przyznam się, że chyba jestem ewenementem - ostatnio znalazłem w sieci "Doom Roguelike"... zacząłem grać... i przyznam, że ta 'grafika' złożona z samych cyferek, literek i znaków specjalnych jakoś bardziej mnie wciągnęła i 'przerażała', niż najnowszy Doom 3... (co prawda złośliwy znajomy stwierdził, że było to wynikiem tego, iż w DRL od początku się coś dzieje, a w D3 ponoć 'znudziłem się zanim zaczęła się akcja', ale fakt faktem, że jeśli gram w FTP dwie godziny i wyskoczyło mi do tej pory jakieś 8-10 potworków z czego dwa przeleciały w cud-scence to coś jest chyba nie tak >_>)
Akurat w tym Doom Roguelike tekst jest w sensie nie opisów, a znaków próbujących być jakimiś symbolami. Opisy, faktycznie, w 100% nie da się ich zastąpić.
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Pockey w Maj 27, 2007, 16:17:27
zgadzam sie w 99% z autorem... na pc wyszly max 3 gry w 3d ktore mi sie bardzo podobaly... sam lubie czasem wlaczyc sobie c64 i pograc w cos starego z 'badziewną' (lub bez) grafiką ;)
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 27, 2007, 16:52:37
Kiedyś na Warsztacie było compo z takim tematem - gra, która nie wyświetla nic na ekranie. :)
Doskonale o tym wiem - ale czy widziałeś jakąś grę niekonkursową i komputerową, która jest bez grafiki i jednocześnie została stworzona w nie dawnym czasie?
Widziałeś? A niby jak miałbym ją zobaczyć? ;)
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Zegis w Maj 27, 2007, 22:31:44
Akurat w tym Doom Roguelike tekst jest w sensie nie opisów, a znaków próbujących być jakimiś symbolami. Opisy, faktycznie, w 100% nie da się ich zastąpić.

Tutaj źle się wyraziłem mój błąd... oczywiście chodziło o to, że grafika jest znakowa i nie ma tam jakiś strasznie dokładnych modeli, ni jakiś dodatkowych bajerów na poziomach, co pozwala wyobrażać sobie różne rzeczy. Z zwykłego lenistwa określam taką grafikę jako tekst, co faktyczne jest mylące.

A adoma i instrukcje mam na dysku, ale szczerze mówiąc czasu za dużo nie mam, dlatego też wolę gry w które można grać bez ogarniania setek stron tekstu ^^'
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Humman w Maj 28, 2007, 19:46:20
To że nie spotyka się teraz prawie gier tekstowych jest spowodowane nieubłaganym rozwojem techniki, profesjonalne gry tego typu straciły prawo bytu w momencie gdy było możliwe w miare sprawne wyświetlanie większej ilości grafiki na PC. Teraz ten gatunek trzyma się dzieki produkcją amotorskim, ułatwia to w miarę małe skomplikowanie pisania gier tego typu.
A co do zmniejszającej się ilości tekstów w najnowszych grach, widocznie ludzie wolą teraz podziwiać piękno grafiki niż czytać przydługie teksty.
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 28, 2007, 19:57:50
Cytuj
A adoma i instrukcje mam na dysku, ale szczerze mówiąc czasu za dużo nie mam, dlatego też wolę gry w które można grać bez ogarniania setek stron tekstu ^^'
Jak nie masz czasu, to graj w ADOMa bez czytania instrukcji. Dodatkową zaletą tego podejścia jest to, że najprawdopodobniej ubiją Cię po kilkunastu minutach gry, więc nie stracisz na to zbyt wiele czasu. ;)
Tytuł: Odp: Grafika VS Text
Wiadomość wysłana przez: michrz w Maj 28, 2007, 22:22:03
Dodaj jeszcze, że tych szybkich zgonów to tak z 100 spokojnie zaliczy... i to w sumie niezależnie od tego czy czytał poradnik. Za to kwestia dalszych setek... :D