Warsztat.GD

Programowanie => Silniki => Unity 3D => Wątek zaczęty przez: Jakub27 w Luty 13, 2017, 20:09:17

Tytuł: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: Jakub27 w Luty 13, 2017, 20:09:17
Od pewnego czasu szukam sposobu na zabezpieczenie gry przed piractwem.  Ogólnie pole działania jest niewielkie więc chwytam się każdego tematu który pomoże utrudnić ewentualne piracenie. I tak natknąłem się na temat zaciemniania kodu. Może to nie uchroni przed piractwem ale może utrudnić odczytanie kodu źródłowego. Nigdy nie stosowałem tej techniki i chciałbym się was zapytać co o tym w ogóle sądzicie? Możecie polecić jakiś program którym będę mogł zaciemnić skompilowany projekt z Unity?  Czy zaciemnianie kodu jest w ogóle bezpieczne?
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: koirat w Luty 13, 2017, 22:53:43
A masz już tą grę ?

Powiem może tak, pisz grę a nie zajmuj się duperelami.
Jak już napiszesz to zaczniesz się przejmować zaciemnieniem kodu. ( Czyli jak już napiszesz to przestaniesz się przejmować zaciemnieniem kodu :P ).

I jeszcze jedno - piractwem też się przestaniesz przejmować.
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: Jakub27 w Luty 13, 2017, 23:09:20
Do czerwca będzie gotowa jedna z 3 gier.  Czasu mało więc się wolę przygotować. Na tłoczenie płyt jestem umówiony na 20 czerwca więc chcę dopiąć wszytko na ostatni guzik co innego wersja cyfrowa... Hmm poszukam jakiegoś programu i zobaczę czy wypali
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: Rakieta w Luty 13, 2017, 23:54:58
Kompilowane gry są piracone, a Ty myślisz, że "zaciemnienie" kodu coś da? :) Nie tędy droga. Jedyne zabezpieczenie przed piractwem jakie do tej pory powstało (tzn. o którym wiem) to logika gry/część klienta po stronie serwera (EA Games).

Jakie to ma konsekwencje łatwo się domyślić. Reszta w dużej mierze nie ma sensu.

Jest jakiś tam asset w Unity, który zajmie się tym 'zaciemnianiem'. Jak już zbudujesz grę możesz sobie to kupić, by mieć poczucie, że coś jednak zrobiłeś. Warto zaznaczyc jednak, że twórcy Rust również częściowo zaciemniają/li kod, (połączenie z serwerem/klientem itp) a każdy build jest dostępny co tydzień na torrentach.

---

Całkiem spoko mógłby być system licencji weryfikowanych po stronie serwera. 1 licencja na usera. Nie chce mi się teraz dogłębnie rozkminiać, ale tak na mój ułomny rozum - myślę, że to działałoby w pełni jedynie w sytuacji, gdyby każda kopia gry była inna - miała gdzieś w kodzie klucz zabezpieczony hashem. Opracowany na podstawie tego z pudełka, jakiś tam szyfr. W każdą funkcję walnąć osobny kod weryfikacji (copy/paste). Później zamulić cały kod by był nieczytelny i trudny do dekompilacji. Do tego oczywiście rejestracja użytkowników: ktoś zakładałby konto i wpisywał swój kod z pudełka. Później loguje się do gry, wysyła klucz, a serwer daje odpowiedź.

Tak się jednak nie da :D Tłocznia poprosi o miliony, a kompilacja zajmie lata. Takie tam. Czas spać.
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: Jakub27 w Luty 14, 2017, 00:16:40
Przecież napisałem, że to nie sposób na piractwo ale na utrudnienia odczytania kodu gry. Piracić będą tu i tak człowiek póki co jest bezradny. Można jedynie utrudnić. Ogólnie nie chcę stosować żadnych zaawansowanych rzeczy związanych z drm. Poza tym gra ma być dostępna również w trybie offline tak więc żadna komunikacja z internetem nie wchodzi w grę.
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: koirat w Luty 14, 2017, 00:56:11
Do czerwca będzie gotowa jedna z 3 gier.  Czasu mało więc się wolę przygotować. Na tłoczenie płyt jestem umówiony na 20 czerwca więc chcę dopiąć wszytko na ostatni guzik co innego wersja cyfrowa... Hmm poszukam jakiegoś programu i zobaczę czy wypali
20 czerwca ? Którego roku ?

Normalnie trzymał bym kciuki, niestety wszystko co piszesz wskazuje na to że nie jest to prawda.
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: lethern w Luty 14, 2017, 01:13:13
zaciemnianie kodu to (jak podejrzewam) jedynie odroczenie o dni, no tygodnie, faktu pojawienia się gry na torrentach - jeżeli komuś będzie się chciało (jeżeli gra jest tego warta)
inną technikę obrali ludzie z Croteam (od serious sam), tam gdy gra wykrywała piractwo, zaczęła podnosić poziom trudności "do nieskończoności".. jaki to miało skutek w tym temacie i czy pomogło, nie wiem, ale mozna wygooglowac "serious sam anti piracy"
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: Jakub27 w Luty 14, 2017, 01:22:44
20 czerwca ? Którego roku ?

Normalnie trzymał bym kciuki, niestety wszystko co piszesz wskazuje na to że nie jest to prawda.
Tego roku.  Cztery lata pracy po 16h dziennie... Kasa się kończy a żyć trzeba. Firma jest zarejstrowana od listopada.  Na początku będą to skromne projekty. Czy wierzysz czy nie to nie moja sprawa :) wiem,  że temat wrażliwy dlatego pozostańmy przy temacie głownym.
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: Jakub27 w Luty 14, 2017, 01:25:51
zaciemnianie kodu to (jak podejrzewam) jedynie odroczenie o dni, no tygodnie, faktu pojawienia się gry na torrentach - jeżeli komuś będzie się chciało (jeżeli gra jest tego warta)
inną technikę obrali ludzie z Croteam (od serious sam), tam gdy gra wykrywała piractwo, zaczęła podnosić poziom trudności "do nieskończoności".. jaki to miało skutek w tym temacie i czy pomogło, nie wiem, ale mozna wygooglowac "serious sam anti piracy"
Też tak myślę do tego mogą pojawić się jakieś bugi itp. Napisałem do znajomego co pracuje już kilka dobrych lat w małym studiu i zobaczę czy u nich takie coś się stosuje hmm
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: Joker w Luty 14, 2017, 02:06:34
Szkoda na to środków. Jeżeli gra nie odniesie sukcesu nikt jej i tak nie ukradnie, bo nikogo nie będzie interesowała. A jak odniesie to i tak ktoś te zabezpieczenia szybko złamie. Jak panicznie się boisz jednak to jedynym pewnym DRM póki co jest rynek konsolowy, czy to Xbox one, czy PlayStation 4, tam piractwa nie ma póki co.
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: Jakub27 w Luty 14, 2017, 02:53:27
Ten asset mogę kupić to nie majątek. O same piractwo się nie martwię. Tak jak pisałem wyżej będą chcieli piracić to będą i tyle :) Ale myślę, że takie zaciemnianie  kodu jest spoko.  I tak nic więcej nie da się zrobić  bez wiekszego nakładu kosztów i pracy.  Czy odniesie sukces  czy nie to już tylko Bóg wie :p moim skromnym marzeniem jest sprzedać 1tys sztuk.  Przy 10tys sprzedanych sztuk to już nawet udostępnię grę za free :)
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: Rakieta w Luty 14, 2017, 10:11:32
Okej jeśli chcesz tylko utrudnić czytanie kodu to tak, ma to sens. Żadnych wskazówek jednak nie mogę napisać, wiem tylko z doświadczenia, że dobrze zmielony kod bywa trudny do dekompilacji i może zostawiać dziury.

Dodam jeszcze już "na trzeźwo", że stosuję takie zaciemnianie, ale w JS. Do kodu JS gracz ma ciągły dostęp, nie musi nic otwierać i dekompilować, każdą funkcję i zmienną może wywołać z poziomu konsoli. Zajmuje się tym mój skrypt, a dopiero później gotowe rozwiązanie - akurat w tym przypadku Koala. Mam nadzieję, że będę mógł się niedługo pochwalić takim dziełem :)
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: bartekm w Luty 14, 2017, 12:49:14
Ja na waszym miejscu próbowałbym dystrybuować grę przez Steam - prawie zerowe piractwo, dużo szersze grono odbiorców.
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: wezu w Luty 14, 2017, 13:13:35
Esh, kopro... znaczy korporacyjne myślenie kiedyś zgubi tą całą naszę cywilizację.

Jaki jest cel zaciemniania kodu? Boisz się, że ktoś użyje twojego genialnego rozwiązania w swojej grze? Jeśli twoje rozwiązanie jest tak  genialne to opisz je na jakimś branżowym portalu, a potem kasuj hajs za wykłady na GDC i pokrewnych konferencjach.

Jak nie robisz w swoim kodzie nic rewolucyjnego, to nikt przy zdrowych zmysłach nie połasi się na twój kod jak w sieci jest pełno darmowych i legalnych tutoriali z gotowymi przykładami.

Przed piratami się nie obronisz, sam tak napisałeś.

Jak chcesz zapewnić bezpieczeństwo przez zaciemnianie kodu to skończysz jak kierowca BORu

Jak chcesz ukryć własny kod bo się go wstydzisz to... no, dobra, przyznam, że wtedy ma to sens, ale z drugiej strony jak to świadczy o jakości twojego produktu?

Jedyną grupą, która może być zainteresowana twoim kodem to moderzy, a patrząc na tytuły z pod znaku TES nic tak nie napędza sprzedarzy w dłuższym okresie jak ...multiplayer... no ale gdzieś na drugim czy trzecim miejscu siedzą mody. 

Mało tege, że nie powinieneś tracić czasu i pieniędzy na nieskuteczne i bezcelowe zaciemnianie kodu, to powinieneś wciskać swój kod źródłowy drzwiami i oknami każdemu kto tylko chce zerknąć w kierunku twojej gry.

Ale co ja tam wiem? Powodzenia życzę nawet jak masz mikrotranzakcje i quick time events w swojej produkcji.
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: laggyluk w Luty 14, 2017, 16:51:24
Też nie rozumiem jaki cel ma to zaciemnianie, w pierwszym poście że przeciw piractwu a w następnych że jednak nie.
Strata czasu chyba że kod jest z templatu i wstyd ;p
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: koirat w Luty 14, 2017, 17:15:10
Strata czasu chyba że kod jest z templatu i wstyd ;p
Albo że to czyjś kod już wyciągnięty z jakiejś aplikacji ;)
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: laggyluk w Luty 14, 2017, 17:59:27
Albo że to czyjś kod już wyciągnięty z jakiejś aplikacji ;)
powstrzymały mnie dobre maniery ;p
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: matheavyk w Luty 14, 2017, 19:52:55
Brawo wezu! Nareszcie ktoś podsumował to, co od dawna myślę :).

Dla was laggyluk i koirat też propsy, ale uważajcie żeby przez podśmiewanie nie zrobił się z tego tematu śmietnik, bo byłoby fajnie, gdyby każdy, kto w przyszłości tutaj trafi, potraktował to poważnie.
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: lethern w Luty 14, 2017, 20:16:06
Gdyby to był temat "chce zabezpieczyć swój kod przed niepowołanym dostępem", to to co wezu opisał ma sens, ale jeśli to jest temat "chcę zabezpieczyć mój produkt przed piraceniem", to wtedy już jest trochę inna płaszczyzna... bo wtedy zaciemnianie nie ma wiele wspólnego z ochroną kodu czy ukryciem go, tylko z próbą ochrony przed piractwem, z tej perspektywy wydaje się, że argumenty powinny być w temacie piractwa, nie w temacie czy kod był brzydki czy nie.. (mam wrażenie, że temat z lekka zjechał z kierunku, nie żeby to jakieś ważne było)
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: Rakieta w Luty 15, 2017, 10:16:08
Osobiście troszkę tego nie rozumiem. Sam nie stosuję zaciemniania dla C#, tak jak to pisałem wcześniej, więc w zasadzie z wami się zgadzam. Nie rozumiem jednak dlaczego w gamedevie (albo tu na forum) można zauważyć tylko te powtarzające się teksty:

a) Zabezpieczenia zostaw na koniec,
b) Nie zabezpieczaj kodu,
c) Pomysł nie ma wartości

Dla mnie jedno drugie i trzecie jest głupie, powiedziałbym tak:

a) Lepiej wcześniej niż później.
b) Może w ogóle zostawie komentarze i wrzucę na github te swoje wypociny?
c) A co nas motywuje do pracy?

W czasach gdzie istnieje nazewnictwo jak "własność intelektualna", tutaj widujemy tylko "nie trzeba i nie ma wartości". Trochę mnie to martwi.

http://softwareengineering.stackexchange.com/a/129322

Ostatnio na jedną z grup facebookowych ktoś wrzucił aplikację javascript. Połączenie z bazą i te sprawy. Ładny design, fajne wykonanie, więc wszystkim się spodobała. W pewnym momencie ktoś pisze w komentarzu "hej jak się pisze taki kod?" - i wrzuca w zdjęcie typowy kod po obfuscacji, w dodatku przejechany "unminifierem" (automatycznie ze skompresowanego kodu tworzy spacje akapity itd).

A więc zabezpieczenie zadziałało.

Jeśli szanujesz swoją pracę, poświęciłeś na nią wiele godzin i nie chciałbyś by byle kto dobierał sie do niej to zaciemniaj. To jeden prosty automatyczny krok. Tak robią developerzy stron, aplikacji i gier. Każdy z nich ma pewnie inny własny powód.

Są projekty Open Source i są projekty z zamkniętym kodem. Tych drugich jest pewnie z 99%. Kropka.
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: koirat w Luty 15, 2017, 11:26:58
a) Lepiej wcześniej niż później.
b) Może w ogóle zostawie komentarze i wrzucę na github te swoje wypociny?
Zabezpieczenia na koniec po co masz syfić sobie czysty kod gry zabezpieczeniami skoro jeszcze nie wydajesz i wiele mozesz jeszcze zmienić.

Tak możesz wrzucić na GitHub i spać spokojnie, nie jedna gra AAA udostępnia swoje źródła. Wątpię żeby ktokolwiek z nich korzystał w swoich aplikacjach.
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: Meic w Luty 15, 2017, 13:48:04
@Rakieta Nareszcie ktoś napisał coś sensownego, a nie opinie typu "hłe hłe, zaciemnianie jest dla głópkuf". Co do samego dostępu do kodu, to nie wiem jak wygląda sprawa w aplikacjach desktopowych, natomiast w przypadku gier mobilnych (pisanych w unity), dostęp do źródeł jest wręcz nieprzyzwoicie prosty. Dla mnie, choćby świadomość, że efekt wielu godzin mojej pracy jest dostępny praktycznie dla każdego w przeciągu kilku chwil jest wystarczającym powodem żeby zaciemniać (piszę ciągle głównie o mobile).

Odpowiadając na pytania autora wątku, mogę wspomnieć, że póki co miałem styczność tylko z https://www.assetstore.unity3d.com/en/#!/content/48919 . Asset jest prosty w użyciu i sam w sobie nie sprawiał problemu, natomiast używając go, należy liczyć się oczywiście ze znacznie dłuższym czasem kompilacji i z koniecznością dostosowania kodu (dodaniem atrybutu do elementów, które mają zostać pominięte przy zaciemnianiu) w niektórych przypadkach. Bez tego wszelki elementy bazujące na nazwach metod/pól - np. refleksje, eventy animacji - nie będą działały.
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: matheavyk w Luty 15, 2017, 14:30:00
Rozmawiamy o dwóch różnych podejściach do tej samej sprawy.

1. Ogólne dążenie do otwartości wszystkiego, w skrajnym przypadku internet = wszystko dla wszystkich.

To podejście ma swoje plusy w kontekście tworzenia gier:

2. Jesteśmy programistami, szanujmy swoją pracę i swój czas. To podejście jest trochę takie, że trzeba się nawzajem upominać i robić poniekąd klimat odpowiedzialności grupowej, bo tylko wspólnie utrzymamy szacunek innych do tego, co robimy. Racjonalnym jest, że wykonujemy pracę i powinniśmy być za nią należycie wynagradzani.

To podejście ma swoje plusy w kontekście tworzenia gier:

Oczywiście nie wymieniłem wszystkich plusów.
Ja jestem zdecydowanie za pierwszym podejściem, chyba że robimy grę multiplayer, bo wtedy niejako częścią tworzenia gry jest zapewnienie równych szans graczom i ochrona uczciwych przed oszustami.

edit: no dobra, są też inne podejścia, ja tak naprawdę mam takie luźne-realistyczne, a nie jedno z tych dwóch skrajnych, ale dzieląc tylko na te dwa skrajne, to mówiłem prawdę ;p

Cytuj
c) Pomysł nie ma wartości
Nie wiem, jak w innych gałęziach, ale w gamedevie to jest raczej prawda. Mam dwa powody by tak twierdzić. Pierwszy powód jest taki, że na wszystkich konferencjach doświadczeni developerzy w większości (albo wszyscy?) to potwierdzają. Czyli ci ludzie, żyjący z tego biznesu, w praktyce sprawdzili, że pomysły nie są cenne, bo umówmy się - brak wartości to wyolbrzymienie. Drugi powód jest taki, że mam na dysku folder "pomysły na gry", w którym jest w tej chwili 75 pozycji. Są to wyselekcjonowane pomysły z kilku lat, a było ich znacznie więcej. Oprócz tego 4 gry są w jako-takiej realizacji, więc były w jakiś sposób lepsze od tych 75. Jeśli każdy ma tyle pomysłów, co ja, to znaczy, że jest ich bardzo dużo, a czego jest dużo to jest mało warte. Poza tym część z tych pomysłów nie sprawdzi się w grach; a dodatkowo przy złej realizacji również nie wyjdzie z nich dobra gra. Za to da się się zrobić fajną grę robiąc porządną realizację słabego pomysłu lub wręcz skopiowanego z innej gry.

Cytuj
Ostatnio na jedną z grup facebookowych ktoś wrzucił aplikację javascript. Połączenie z bazą i te sprawy. Ładny design, fajne wykonanie, więc wszystkim się spodobała. W pewnym momencie ktoś pisze w komentarzu "hej jak się pisze taki kod?" - i wrzuca w zdjęcie typowy kod po obfuscacji, w dodatku przejechany "unminifierem" (automatycznie ze skompresowanego kodu tworzy spacje akapity itd).

A więc zabezpieczenie zadziałało.

Zadziałało, ale czy pozytywnie? Ktoś chciał się rozwinąć czytając dobry kod i nie mógł. Jaką krzywdę by wyrządził ten, kto nawet nie wie czym jest obfuskacja? Mnie na przykład trochę boli fakt, że chcący się uczyć człowiek nie miał dostępu do fajnego kodu aplikacji, która go interesuje.

Cytuj
Dla mnie, choćby świadomość, że efekt wielu godzin mojej pracy jest dostępny praktycznie dla każdego w przeciągu kilku chwil jest wystarczającym powodem żeby zaciemniać (piszę ciągle głównie o mobile).

To jest powód? Jaki jest cel tego działania? No bo powiedzmy, że długo pracowałeś i ktoś to zobaczy - no i co? A jak krótko pracowałeś i ktoś to zobaczy to co?



Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: Invincible w Luty 15, 2017, 21:11:08
Do czerwca będzie gotowa jedna z 3 gier.  Czasu mało więc się wolę przygotować. Na tłoczenie płyt jestem umówiony na 20 czerwca więc chcę dopiąć wszytko na ostatni guzik co innego wersja cyfrowa... Hmm poszukam jakiegoś programu i zobaczę czy wypali


Nie chcę być upierdliwy i nie znam Twojej sytuacji i doświadczenia.

Ale mam nadzieję że zdajesz sobie sprawy że jeśli myślisz że skończysz projekt w n dni, to znaczy że potrzebujesz na niego co najmniej n*8 dni? :D
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: Sarann w Luty 15, 2017, 22:48:49
co najmniej n*8 dni? :D
+ należy wziąć pod uwagę prawo Hofstadter'a :D
https://en.wikipedia.org/wiki/Hofstadter%27s_law
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: Rakieta w Luty 15, 2017, 23:48:09
Czy na tym forum nikt nie kończy gier?
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: matheavyk w Luty 16, 2017, 05:27:30
Kończymy (bez aktywnego linku, żeby nie było reklamy aż tak bardzo): play.google.com/store/apps/developer?id=Raba+Games

Ja to nawet już się na tyle wyćwiczyłem, że zazwyczaj mieszczę się w estymacji pod warunkiem, że dodam sobie do estymacji każdego taska 1/3 czasu. Tyle, że niestety rzadko mam okazję robić gry :(
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: Meic w Luty 16, 2017, 13:23:29
To jest powód? Jaki jest cel tego działania? No bo powiedzmy, że długo pracowałeś i ktoś to zobaczy - no i co? A jak krótko pracowałeś i ktoś to zobaczy to co?

Nie za bardzo rozumiem w czym problem. Mam tłumaczyć czemu zaciemniam kod, czy może się publicznie kajać i przepraszać? Z tego co wiem, to póki co nie żyjemy w hipisowskiej utopii i ciągle istnieje takie coś jak choćby prawo własności. Napisałem swój kod i mogę z nim robić co mi się podoba. Mogę go zaciemniać (i to zupełnie bez powodu), mogę udostępnić innym, a równie dobrze mogę uruchomić raz i skasować.

Jeśli ktoś jest entuzjastą otwartego kodu, to niech udostępnia swój kod. Natomiast nie widzę powodu żeby wymagać tego od wszystkich, czy napiętnować odmiennych praktyk. Świat nie kręci się wokół "chcący się uczyć ludzi", którzy dla mnie są w tym przypadku dość abstrakcyjną figurą (jest na tyle otwartych projektów, że jeśli ktoś chce to z nich skorzysta, a grzebanie w cudzym nie otwartym kodzie, kojarzy mi się z celami z goła nie edukacyjnymi).

Inna sprawa, że zgadzam się, iż ew. zaciemnianie ma najwięcej sensu w produkcjach multi + dodał bym od siebie też produkcje mobilne (jeśli byłby to sposób na choć minimalne zmniejszenie liczby niskiej jakości klonów na rynku).
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: laggyluk w Luty 16, 2017, 18:17:34
Inna sprawa, że zgadzam się, iż ew. zaciemnianie ma najwięcej sensu w produkcjach multi + dodał bym od siebie też produkcje mobilne (jeśli byłby to sposób na choć minimalne zmniejszenie liczby niskiej jakości klonów na rynku).
gdyby klony powstawały w ten sposób to nie były by niskiej jakości, najwyżej brzydsze
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: Joker w Luty 16, 2017, 20:07:31
Wykradanie kodu z aplikacji i narażanie się na procesy sądowe itd. żeby skopiować mechanikę gry mobilnej które i tak są ultra proste w założeniach i większość szkieletów smartfonowych hitów można w tydzień napisać całkowicie od nowa. Bez grama cudzego kodu. Brzmi legitnie. Gorzej będzie z zaciemnianiem gameplayu żeby nikt nie rozgryzł zaawansowanych meandrów np. generowania światów czy innych mechanik i nie daj boże sobie ich nie sklonował.
Tytuł: Odp: Zaciemnianie kodu
Wiadomość wysłana przez: matheavyk w Luty 17, 2017, 18:52:10
Sorry Meic, nie miałem na celu ataku na Ciebie, ale faktycznie jak teraz patrzę to te moje pytania tak brzmią. Wydawało mi się, że jakby nie istnieje żaden powód, ale teraz chyba wychodzi na to, że sama świadomość Ci się nie podoba. Uznaję to, chociaż sam nie mam takich odczuć, a już szczególnie nie jest dla mnie istotne, czy ktoś zobaczy efekt kilku godzin mojej pracy czy kilku minut.