Warsztat.GD

Branża => Branża => Wątek zaczęty przez: steffan w Październik 16, 2015, 21:07:38

Tytuł: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: steffan w Październik 16, 2015, 21:07:38
Czesc !
Pisze wlasnie z San Francisco, niedawno rozpoczalem tu prace w startupie Vicarious VR (http://"http://www.vicariousvr.com/"), zajmujacym sie wirtualna rzeczywistoscia.

Jest to tu jedna z najbardziej goracych technologii w ostatnim czasie.
Codziennie w calej dolinie krzemowej slyszy sie rozmowy o nowym startupie, ktory wlasnie wszedl na rynek, albo dostal gigantyczne finansowanie, na stworzenie nowej aplikacji w VR, badz jakiegos dodatkowego urzadzenia, sprawiajacego ze VR staje sie ciekawszy.

Chcialbym uslyszec co Wy sadzicie na temat tej technologii ?
Czy uzywaliscie juz ktoregos z urzadzen ?
Czy programowaliscie juz cos na ta platforme ?
Jak sadzicie, co bedzie najciekawsza rzecza w VR ( Filmy, gry, multiplayer, internet ) ?
Jakie polskie firmy znacie ktore zajmuja sie VR ?

Pozdrawiam :)
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Xion w Październik 17, 2015, 05:16:22
Cytuj
Jest to tu jedna z najbardziej goracych technologii w ostatnim czasie.
Codziennie w calej dolinie krzemowej slyszy sie rozmowy (...)
To ja chyba mieszkam w jakiejś innej SV, bo specjalnie nic takiego nie słyszę. Kwestia bańki, w której się poruszasz.

Cytuj
Czy uzywaliscie juz ktoregos z urzadzen ?
Glass przyprawił mnie o ból głowy po paru minutach.
Cardboard to fajna zabawka.
Oculus ma pewien potencjał, ale przynajmniej pierwsza wersja wymagała sporo usprawnień (rozdzielczość itp.).

Cytuj
Jak sadzicie, co bedzie najciekawsza rzecza w VR ( Filmy, gry, multiplayer, internet ) ?
Żadne z tych. Najciekawsze byłoby to, co mniej więcej robi Glass, czyli heads-up display nałożony na obraz widziany normalnie przez oczy. Dodać do tego real-time'owe rozpoznawanie obrazu i możliwości są spore. Niestety najlepszym formatem takiego urządzenia byłaby soczewka, a to niestety nie jest poziom minaturyzacji którego można się spodziewać w tej dekadzie.
Gadżety typu Oculus nie osiągną raczej większej popularności niż Wii czy jego odpowiedniki.
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: laggyluk w Październik 17, 2015, 12:53:00
Z mojej perspektywy freelancera praca z vr na ten moment sprowadza się do projektów typu: ktoś ma fantazję i na targach stawia budkę z wirtualnym spacerem. Hełmy muszą się zminiaturyzować do rozmiaru okularów żeby to miało zastosowanie w grach na szeroką skalę.
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: CheshireCat w Październik 17, 2015, 14:37:05
Mega plus dla Xiona, że mimo mieszkania w USA potrafił zainstalować sobie polski język w systemie ;)

Dla niektórych to czepianie, ale to mój taki 'pet hate'.
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: koirat w Październik 17, 2015, 17:26:23
VR typu occulus nie będzie dobre aż zacznie automatycznie wstrzykiwać aviomarin do krwiobiegu ;)
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Kos w Październik 17, 2015, 17:36:43
VR typu occulus nie będzie dobre aż zacznie automatycznie wstrzykiwać aviomarin do krwiobiegu ;)
I hear you, chociaż słyszałem że 80% mniej ludzi ma od Occulusa nudności jeśli gra renderuje wirtualny nos :D.

Inna rzecz której w VR brakuje to jest depth of field- wszystko co widzisz jest ostre, a nie tylko to na czym skupiasz wzrok. Dziwne wrażenie :).
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: MrKaktus w Październik 20, 2015, 18:55:34
No nie wiem Xion, moze sie zasiedziales gdzies w cubiclu ;). Ja tam slysze o VR non stop, choc przyznam ze tez sie tym interesuje. Zarowno w SF jak i w dolinie sa co chwila eventy, konferencje, startupy o VR. W centrach handlowych i hotelach rozstawiaja rozne prezentacje produktow uzywajac Oculus DK2. Sam pracuje nad demkiem gry na Oculus i HTC Vive, cardboard to dla mnie takie "VR dla biedoty" bo jakosc jest tragiczna i nie ma za grosz imersji. Vive jest niesamowity i mysle ze to bedzie hit, ale trzeba wciaz wspierac "seated experience" bo nawet przy tak duzej imersji nikomu nie bedzie sie chcialo stac/chodzic za dlugo i bedzie chcial usiasc z padem (tu plus dla Oculusa za dolaczenie go do CV1).
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Vipa w Październik 20, 2015, 20:57:10
Dla mnie ta pompa, która teraz ma miejsce, nie ma najmniejszego sensu. Owszem, na bardzo krótka metę potrafi zainteresować i firmy, które teraz mogą zaprezentować coś bardzo sensownego mogą na tym zarobić. Aż tyle i tylko tyle, bo nikt przy zdrowych zmysłach, nie będzie grał jak robocop. To jak z 3d w telewizorach, masa kumpli to nakupowało i oprócz zaprezentowania kilku filmików z agregatorów filmików na imprezach nic więcej nie ma znaczenia.

No bez jaj:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Virtuality_marketing_page.jpg/220px-Virtuality_marketing_page.jpg)
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: MrKaktus w Październik 20, 2015, 21:09:00
Ehh, musisz sprobowac Vive, szczegolnie ze jest z kontrolerami ktore posiadaja force feedback. To jest zupelnie inny poziom niz Kinect czy 3DTV. Tam to bylo tylko rozszerzenie klasycznych form przekazu, tutaj to jest "zanurzenie". Zreszta nie ma sensu przekonywac, to trzeba przetestowac samemu zeby zrozumiec (a stacjonarne testy DK1 czy nawet DK2 to jednak jeszcze nie to).
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Xion w Październik 20, 2015, 23:14:21
Cytuj
Ja tam slysze o VR non stop, choc przyznam ze tez sie tym interesuje.
Cytuj
Sam pracuje nad demkiem gry na Oculus i HTC Vive (...)
Kwestia bańki, tak jak napisałem wcześniej. W SF/SV są co chwila eventy, konferencje, etc. literalnie o wszystkim okołotechnologicznym, więc to niezbyt dobra miara popularności czy znaczenia. Inna sprawa, że nawet przy faktycznie szeroko znanych zjawiskach trzeba jeszcze odsiać meritum od hype'u.
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Vipa w Październik 21, 2015, 16:10:31
Kaktus, chodzi o ten sprzęt HTC? To dalej to samo. Może inaczej, żeby zapewnić pełnię doznań, musiałby to być jakiś skafander z hełmem, a sam gracz wrzucony do środowiska (powiedzmy jakiejś kuli) emitującego bodźce, odbierane przez ww skafander.
Oczywiście coś takiego jest nierealne, nie postawię sobie czegoś takiego na półce.

To co mamy teraz, te wszystkie hełmy mniej lub bardziej ciężkie, lub rękawice, które wibrują i hamują zacisk dłoni lub nie, względem doznań jest zbyt kłopotliwe w użyciu. Może trzeba inaczej, powoli, dobrym krokiem rozszerzenia rzeczywistości są okularki google. Zamiast zastępować, wspomagają.

Być może to tylko moje zdanie. Od czasów twojego Wolfa miałem na sobie jeszcze kilka razy różne tego typu urządzenia, i zawsze rezultat jest ten sam - otumanienie i dyskomfort. Po pierwszym czy drugim wow, sprzęt tego typu wylądowałby w pudełku. Fajne to jest, ale na raz czy dwa.
Bo ja wiem, może projekcja, holografia, ale nie hełm. To jak z move i kinect. Move fajne bo dokładniejsze, a kinect lepszy bo nic nie trzymam w dłoniach. Owszem, są różne zastosowania, i taki karabin z wbudowanym move pewnie jest lepszy niż strzelanie z palców i gdybym grał w hełmie w symulator kosmiczny to byłbym wniebowzięty :).
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: MrKaktus w Październik 21, 2015, 19:52:29
ehh Vipa, ale od czasow mojego Wolfa zmienil sie HW, moj Wolf tez nie byl idealny ;).
Anyway, tak jak mowilem, sproboj Vive z ich dedykowanymi demami ktore dostarczaja i wtedy jak mi powiesz ze nadal dziwnie sie czujesz to spoko. Ale uwazam ze nie mozna negowac techu ktorego jeszcze sie nie testowalo, i ktorego nie wyszla finalna wersja :). Moze poczekajmy do relasu finalnych wersji sprzetu i gier :)
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: ArekBal w Październik 21, 2015, 23:16:19
Z mojej perspektywy to ta bańka dawno temu pękła. I zapowiadało się na rozsądne podejście do tematu(kroczek po kroczku, problem po problemie).

Tylko Facebook niepotrzebnie nową bańkę stworzył(ahh, te ich finansowe spekulacje na technologiach i zarabianie na Hype). Nie wiem czy komukolwiek teraz w Oculusie w ogóle chce się pracować po tym jak tyle kasy sobie "kolega" zgarnął. Tak samo z Minecraftem.
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Vipa w Październik 22, 2015, 09:49:28
Moze poczekajmy do relasu finalnych wersji sprzetu i gier :)
Pewnie zmieni to mało. Zobacz: im więcej kasy jest w to pakowane, tym większe ciśnienie na zwrot z inwestycji. Jak myślisz, czy przy takim ciśnieniu powstanie coś sensownego by zarządzić?

Na razie mamy właśnie dema. Sam wiesz, jak to jest przy produkcji. Łatwo zrobić coś grywalnego, ale dopieszczenie tego wymaga 80% czasu :). Jeżeli na te 80% czasu mamy 20% budżetu i stres, to powstaje potworek. Lata 80-te i 90-te to był o wiele lepszy czas na takie technologie, wszystko padło ze względu na niską jakość czy np. w przypadku virtual boya, na małą ilość tytułów.
Pewnie gdyby teraz, as it is, oculus trafił do sprzedaży razem z setką tytułów, był wsparty przez MS i Sony, to dałoby się na ten temat napisać więcej. Na razie można napisać tylko, że "Oculusy" były już wcześniej.

Nie wiem czy komukolwiek teraz w Oculusie w ogóle chce się pracować po tym jak tyle kasy sobie "kolega" zgarnął. Tak samo z Minecraftem.
Tu widzę pewne podobieństwo. To, że facebook jeszcze istnieje w większej skali niż nasze nk, spowodowane jest brakiem alternatywy. Modnej alternatywy. Produkt musi być dobry, owszem, ale teraz już nie wystarczy go wypuścić, bo oprócz "dobry", pojawia się "modny". Żeby był modny, musi teraz przekroczyć kolejną barierę. Jeszcze bardziej wpłynąć na nasze życie. To jest cykl:
10 coś powstaje
20 powstaje coś konkurencyjnego ale dobrze zrobione
30 goto 10 : REM coś innego staje się modne

Minecraft... Tu nie chodzi nawet o kasę. Wiesz kiedy gra umarła? Jak wyczuć moment? Gdy zamiast sprzedaje się X egz. zaczęli pisać sprzedało się X egz. To, że to jeszcze żyje jakkolwiek, to mody. Nie ma już filmów na youtube z wersji vanilla. Już przy 1.7 ludzie się męczyli by cokolwiek o tym nagrać. Po nowej aktualizacji mi nie będzie się chciało przerabiać moich redstonowych mechanizmów, co musiałem robić praktycznie co wersję. Mam dość i ludzie, z którymi rozmawiam i zajmują się poważniej tą grą, mają dość (i to od roku-półtorej).
Teraz mamy zapowiedź... Wsparcia pvp. No genialne. Teraz modne jest CS GO, a bez youtube Minecraft umrze. Potrzebna wersja 2.0 i naprawdę będę zaskoczony, jak nad nią nie pracują i przez to nie ma sensownych updejtów.
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: steffan w Grudzień 02, 2015, 19:55:14
Ciekawy artykuł, o największych inwestycjach w VR, polecam:

http://fortune.com/2015/11/30/investment-hot-virtual-reality/
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: steffan w Maj 13, 2016, 16:03:06
Powracam do wątku - testuję właśnie czy filmy promocyjne 360 mają większą skuteczność niż ich klasyczne odpowiedniki.

Jeśli macie chwilę - rzućcie proszę okiem na film informacyjny o projekcie FunBrush: https://www.facebook.com/FunBrushLtd/videos/844611502333362/

I powiedzcie; czy taka forma przedstawiania informacji ma dla was jakąś dodatkową wartość w porównaniu do zwykłych filmów 2d.
Czy stanowi tylko zbędny przerost formy nad treścią.
Jeśli to drugie, to czy widzicie jakieś inne zastosowania w których wideo 360 miało by większy potencjał ?
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Kos w Maj 13, 2016, 16:08:41
Ten drag&drop jest okropny.

Powiem tak: na reklamach zwykle śpię albo robię sobie herbatę, więc ... ej, nie wiem. Bo z jednej strony moge powiedzieć że zmarnuje się praca, skoro i tak nie będę ruszał reklamy, a z drugiej w sumie może się zaciekawię i się pobawię, więc zobaczę reklamę którą normalnie bym ominął?

Z innej beczki: ten UI drag&drop jest strasznie niewygodny, a okularów VR jeszcze nie mam, jestem bardzo niedzisiejszym członkiem nowoczesnego społeczeństwa.
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: steffan w Maj 13, 2016, 16:30:21

Bardzo fajnie film 360 działają na telefonach z żyroskopem gdzie obracanie telefonu powoduje zmianę orientacji kamery - to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż drag & drop, no i może być użyte nie tylko przez nowoczesną część społeczeństwa ;)

Osobiście uważam że wraz ze wzrostem popularności kamer 360 - tego typu filmy/animacje będą stawały się bardziej i bardziej popularne- pytanie które rozważam to czy jest szansa na wykorzystanie ich ciekawiej niż selfie w VR.
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Reg w Maj 13, 2016, 23:10:50
Nie podoba mi się taki filmik. Jeżeli tam są przekazywane jakieś informacje, np. jakiś tekst, to zawsze patrząc w jedną stronę mam świadomość, że coś z tyłu mnie omija. Zwykły film byłby moim zdaniem lepszy.

Taki film 360 stopni ma sens, kiedy pokazuje coś faktycznie nagranego w przestrzeni (np. zjazd na nartach, skok ze spadochronem czy choćby spacer ulicami miasta), a nie kolekcję i tak płaskich paneli z informacjami.
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: steffan w Maj 14, 2016, 16:01:43
Reg dzięki za odpowiedź, budowanie dobrej narracji jest trudne w VR.

Są jednak przykłady doświadczeń w których użytkownik intuicyjnie wie gdzie powinien patrzeć, przykład: https://www.youtube.com/watch?v=gPUDZPWhiiE

Sądzę że gdyby FunBrush360 został zaprojektowany tak - aby użytkownik czuł się prowadzony po przestrzeni prosto, jak po osi czasu- poczucie obawy przed przegapienia czegokolwiek znikło by.

Porównując powyższy film do FunBrush360, można zadać sobie pytanie czy 360 jest tu potrzebne.

I tu z pomocą przychodzi statystyka - która pokazuje że współczynnik aktywności(kliknięcia, komentarze, etc.) filmu 360 jest średnio 4 razy większy niż w przypadku mediów 2d.

Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: MrKaktus w Lipiec 07, 2016, 00:57:41
Reaktywacja trupa!
WSOC 2016 sie zaczal i mam zagwozdke czy startowac.
Ile osob tutaj na forum ma:
- Vive
- Oculusa (DK2 lub CV1)
?
Prosze takie osoby o zaplusowanie tego postu zebym wiedzial czy jest sens robic cos na VR na WSOC czy znow sie skonczy na tech demie ktorego nikt nie odpali ;).
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: MrKaktus w Lipiec 08, 2016, 19:17:04
Na prawde na calym forum tylko jedna osoba ma desktop VR? :/
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: laggyluk w Lipiec 09, 2016, 10:46:45
co wiele mówi o przedwczesnym ogłaszaniem rewolucji przez producentów sprzętu ;)
Tytuł: Odp: Vr w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Rakieta w Lipiec 09, 2016, 12:01:13
Dokładnie. Mam wrażenie, że z VR korzystają najczęściej producenci gier (również/zwłaszcza indie), oraz ludzie, którzy po prostu chcą się przekonać jak to działa i ewentualnie pośmiać ze znajomymi. Mnie osobiście nie jara wcale ten temat, uważam, że to 100 razy mniej wygodne niż zwykłe odpalenie gry na desktopie.

Mi się osobiście marzy cała platforma na której można by było się poruszać, wchodziłbym na środek, zakładał okulary, jakieś rekawice i biegał sobie razem z moim bohaterem, z pistoletem w dłoni. Splinter Cell. To by było super. Ludzie budując dom planowaliby osobne pomieszczenie dla takiej platformy. Ale jak to mój koleżka powiedział, najwięcej zarabia się na grubasach, którym nie chce się ruszać i męczyć, więc chyba za życia czegoś takiego się nie doczekam.