Warsztat.GD

Branża => Gry => Wątek zaczęty przez: MrKaktus w Październik 07, 2011, 19:28:21

Tytuł: RAGE
Wiadomość wysłana przez: MrKaktus w Październik 07, 2011, 19:28:21
Premiera w USA była 4tego, dziś premiera Polska :). Przyznam że kibicuje tej grze od kilku lat, jak każdej ze studia IdSoftware zresztą. Co roku mogłem obejrzeć, pograć chwile na GamesComach i wreszcie nadszedł ten dzień gdy mogę ją rozfoliować :)))). Jak się nagram przekaże moje wrażenia.

PS: W grze są 3 ukryte poziomy z Wolfensteina, Doom'a i Quake'a. Każdy kolejny coraz ciężej znaleźć :)
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: dario w Październik 07, 2011, 20:01:28
Ja również wyczekiwałem na premierę. Wczoraj będąc w saturnie zakupiłem grę przed premierą. Niestety nie udało mi się jej zainstalować z wiadomych powodów :)

Dzisiaj grałem. Gra się świetnie, ale czuję jakiś niedosyt. Czegoś mi brakuje, ale ciężko powiedzieć czego. Grafika nie zamiata, widać braki. Mam nieco leciwy sprzęt i u mnie tak jak i u wielu osób jest problem z doczytującymi się teksturami. Strasznie razi to w oczy, ale nie podczas walki. Świat i klimat jest bardzo ciekawy. Dźwięk na poziomie.

Rewolucji nie ma. Gra czerpie z wielu popularnych produkcji. Jak dla mnie jest to kawał dobrej gry. Z jednej strony, nowoczesny shooter a z drugiej jednak czuć trochę oldschool. No i są sejwy w dowolnym momencie gry ;)

Zdziwiłem się trochę jak zobaczyłem cenę. 99zł za pudełko w dniu premiery jest rzadko spotykane. Ale może się mylę, bo nie kupuję gier często.
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: s0d w Październik 07, 2011, 20:14:30
Ja już chwilę grałem w rage i.. trochę się zawiodłem, nie kręcą mnie postapokaliptyczne klimaty ale z tytułu że to IdTech 5 Carmacka któy w 2007 roku zapowiadał rewolucje graficzne itp. to zaisntalowałem sprawdzić jak to się prezentuje. No i mam mieszane uczucia, otóż większość detali jest naprawdę ładna i dopracowana ale nie trudno napotkać miejsca z teksturami bardzo niskiej jakości co tworzy kontrast który rzuca się w oczy. Kolejna sprawa to denerwująca technika Carmack'a stream'owania tekstur, działa na moim radku 5870 lipnie, jak gdzieś się odwracam to widzę jak się doczytują lepsze tekstury.

Dziwnie prezentuje się skybox(skydome?) łądna dopracowana tekstura i nic poza tym, niebo jest w 100% statyczne, ogólnie jakoś brakuje ruchu tej przyrodzie, wiatrów, krzaków itp.
Interakcja że światem...brak ;p praktycznie niczego nie można przesunąć, rozwalić strzelając. I są miejsca na których nie pojawiają się ślady po kulach.

Cieszę się że nie wydałem na tą grę 150zł bo bym żałował. Kwestię tego że gra wywala się czasem przy wczytach nie poruszam ponieważ nie mam oryginalnej gry i może crack coś mąci.
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: vashpan w Październik 07, 2011, 23:03:19
Cracki rzadko kiedy cos maca - gra jest po prostu cholernie zabugowana w wersji na PC. Streamowania tekstur tez nie powinno byc widac. To wszystko bugi w wersji pecetowej... Ogolnie jednak grafika jest bardzo, hmm, zroznicowana, byc moze stad te 20GB assetow. Do tego dziala bardzo plynnie na moim GF9600 GSO ( heh, najlepsza sprzetowa inwestycja jaka zrobilem ;p kupilem ta grafe za 300zl... 3 lata temu i do tej pory daje pograc w prawie wszystkie tytulu na maks detalach... Dzis za 300zl nie kupie grafy znacznie lepszej od niej. )

Pomijajac kwestie techniczne, gra nie zachwyca - idzie w aktualnym nurcie AAA co oznacza nude i liniowosc. Po 6 latach raczej spodziewalem sie czegos lepszego niz kolejnego banalnego fps'a. Zawod.
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: KriS w Październik 08, 2011, 00:09:11
Po odpowiedniej konfiguracji gry i odpowiednich sterownikach to na PC w ogóle nie widać streamowania. Gram na konsoli od kilku dni i jak dla mnie ta grafika miażdży. Genialny art direction, niesamowite unikalne tekstury, bardzo dużo geometrii i wszystko działa w bezkompromisowych 60 fps'ach.
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: Flaw w Październik 08, 2011, 01:47:07
Fajna gierka, gram na radku hd 5770 i grafika jest super jakoś nie przeszkadza mi to doczytywanie, dynamiczne skalowanie tekstur(ciekawa rzecz)  na początku było to trochę wkurzające.. Widać w tej gierce kawal solidnej roboty gra się ekstra i chociaż mam mało czasu żeby cpykać polecam każdemu.
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: s0d w Październik 08, 2011, 03:32:33
interesujący komentarz ;)
http://pclab.pl/kom61494.html=508811 (http://pclab.pl/kom61494.html=508811)
btw. niby można ręcznie edytować ustawienia rage'a ale w moim wypadku tylko zepsuło wygląd a i też nie mam ochoty w marnowanie czasu na eksperymentowanie jakie ustawienia będą u mnie najlepsze. Mogli chociaż w menu gry dodać zmienianie ustawień graficznych z jakimś info jak ustawiać ;)
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: MrKaktus w Październik 08, 2011, 10:21:09
Jak gralem w RAGE na GamesComie w tym roku to streamowanie tekstur bylo najszybsze na PC i PS3, na XBOX 360 to byla porazka. Widac ze mogli to dopracowac ale wbrew pozorom algorytmy predykcji ktore tile ladowac w przod to bardzo skomplikowana sprawa. Mimo to, "doladowywanie" widoczne jest tylko wtedy kiedy robimy jakies dziwne nienaturalnie szybkie obroty, jezeli np. walczymy fpsowo lub scigamy sie samochodem wszystko jest plynne (i bardzo reaktywne przy 60fps co bardzo mnie cieszy). Jestem tez pod wrazeniem jak szczegolowy jest ten swiat, tonyy assetow po prostu :))). Ogolnie jak dla mnie kawal dobrej roboty +
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: vashpan w Październik 08, 2011, 11:01:36
Co do jakosci grafiki, to w sumie sie zaskoczylem. Moj kumpel i ja bylismy ciekawi jak wyglada to ponoc "automatyczne" dopasowywanie ustawien to mocy sprzetu by utrzymywac 60fps, on na Radeonie 6870, a ja na moim poczciwym GF9600GSO ;) Te same ustawienia, AAx8, 1650x1050 + to co ustawia gra ( jego rozdzialka, moja natywna to 1920 ), podobne screeny. Oczywiscie moja grafika byla wolniejsza, ale i tak dawala rady ( srednio jakies 40fps w tych ustawieniach ) Co ciekawe przy 1920x1080 za to AAx2, u mnie gra juz oscylowala w okolicach 55fps. 

Ah, moj sprzet to: Inte E5200 2.5ghz, 4GB RAM i ow GF9600GSO. Czyli sprzet co najwyzej przecietny na obecna chwile.

Tak wyglada gra u mnie:
http://dl.dropbox.com/u/17218470/rage-screens/rage1-1680x1050xAA8.png

Jego gdzies mi sie zapodzial ( ew. wrzuce pozniej ), ale mozecie porownac ze swoim sprzetem. Nawet jezeli sa jakies roznice pod wzgledem jakosci grafiki miedzy moja a jego karta, to jakos niespecjalnie bylo je widac na tym screenie.

Dlatego pod wzgledem optymalizacji dzialania - jestem pod wrazeniem, ale tego akurat po Carmacku mozna bylo sie spodziewac ;) Ale karny kutas za bugi... Choc jestem pewien ze poprawia je z czasem. ( czesc juz poprawili )
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: MrKaktus w Październik 08, 2011, 12:24:03
Automatyczne dopasowanie jakosci polega na dynamicznym skalowaniu viewportu perklatka no i oczywiscie na samym virtualtexturingu, jezeli masz slabszy sprzet po prostu nizszej jakosci mipmapy beda streamowane a te wyzszej nie. dlatego w opcjach gry prawie nic sie nie ustawia :-)
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: .:NOXY:. w Październik 08, 2011, 13:04:52
A gdzie Wersja na Mac'a :( Nie bede specialnie PC kupowac do 1 gry xD (Albo kupowac windowsa)
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: vashpan w Październik 08, 2011, 13:52:04
Automatyczne dopasowanie jakosci polega na dynamicznym skalowaniu viewportu perklatka no i oczywiscie na samym virtualtexturingu, jezeli masz slabszy sprzet po prostu nizszej jakosci mipmapy beda streamowane a te wyzszej nie. dlatego w opcjach gry prawie nic sie nie ustawia :-)


Ma to sens, ale bardziej zaawansowani uzytkownicy chcieliby raczej ustawic tez cos innego ;) Chociazby cienie... Albo ustawic lepsze ustawienia na gorszej karcie. Z roznych przyczyn przeciez...

@noxy: a daj spokoj. Mac OS X ma dosc slaba wydajnosc graficzna, z wielu wzgledow wynikajaca - sterowniki nie sa tak dopracowane, OpenGL pod OS X nie jest tak blisko sprzetu jak DX pod Windowsem. Architektura jadra systemu. Porty gier przewaznie sa robione totalnie na odwal, czesto nawet korzystaja np. z Wine odpalajac Windowsowe .exeki, a prawdziwe porty czesto nie sa specjalnie optymalizowane pod katem OpenGL jako renderera. Do tego wszystkiego przewaznie do Macow wrzucane sa dosc slabe karty i to jeszcze w wersjach mobilnych ( bo i po co lepsze skoro nie ma gier ;) => tak kolo sie zamyka ) Ale rozne porty gier jednak wychodza, przez co na laikach Mac OS X sprawia wrazenie "wolnego, bo gry dzialaja wolno", nie do konca z wlasnej winy. Za to do mniejszych gier indie i casuali, Mac OS X nadaje sie bardzo ladnie...

Jak ktos ma tylko Maca i lubi pograc to lepiej zainwestowac dodatkowo w konsole ;)
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: RaFał w Październik 08, 2011, 14:59:09
RAGE texture fix poprawia jakość obrazu w grze (Radeon i GeForce):
http://www.benchmark.pl/aktualnosci/RAGE_texture_fix_poprawia_jakosc_obrazu_w_grze_Radeon_i_GeForce-37074.html

Może się komuś to przyda?
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: Dab w Październik 08, 2011, 16:45:53
Cytuj
OpenGL pod OS X nie jest tak blisko sprzetu jak DX pod Windowsem

Wot? OpenGL to w obecnych OSX natywna warstwa grafiki, bez podziału na driver i API (bo jest tylko jedno) jak w przypadku Windowsowych sterowników. Wszystkie podsystemy (Core Graphics, Cocoa, Quartz itp) są osadzone na OpenGL.

A co do Rage: http://www.youtube.com/watch?v=I1k_Dv46bBw :(
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: Kuba D. w Październik 08, 2011, 16:51:51
A co do Rage: http://www.youtube.com/watch?v=I1k_Dv46bBw :(

Jasiu po prostu po raz kolejny wyprzedzil swoja epoke ;) Za 10 lat nie bedzie takich problemow.
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: Kurak w Październik 08, 2011, 16:55:21
Gry na żywo nie widziałem, ale patrząc po filmikach widać, że jak ktoś się odwraca dookoła i macha kamerą w różne strony to doczytywanie tekstur jest bardzo widoczne i rażące. Ale w momencie kiedy skończy się prezentacja 'jaki to fail' i przejdzie sie do gry, problemy widać bardzo rzadko. Wygląda na to że gra bardzo dobrze przewiduje co będzie niedługo widoczne i dlatego nie rozumiem narzekań - co z tego że występują takie problemy przy takim 'testowaniu' skoro w normalnej grze jest ok?

Inna sprawa że w Rage nie grałem więc może faktycznie to jest rażące także w czasie normalnej gry.
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: Kos w Październik 08, 2011, 20:40:03
A co do Rage: http://www.youtube.com/watch?v=I1k_Dv46bBw :(
Powiedz mi, że to jest kiepskie streamowanie z internetu, nie z dysku... ;D
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: yarpen w Październik 08, 2011, 21:11:28
Dla rownowagi: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-rage-face-off
Te stale 60 fps to lekki kosmos, zazwyczaj sam postprocess zabiera ze 20% z tych 16ms...
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: Dab w Październik 08, 2011, 21:19:09
Coś za coś, na tym filmie nieźle widać jak aliasing kłuje po oczach.
IMO ciekawiej wygląda to porównanie: http://www.eurogamer.net/videos/rage-ps3-vs-pc?size=hd
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: yarpen w Październik 08, 2011, 21:25:53
No nie do konca cos za cos, bo AA nie ma masa gier konsolowych i jakos w 60fps nie smigaja (Bad Company 2, zeby daleko nie szukac).
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: Dab w Październik 08, 2011, 21:34:07
Jasne, ja mówię o samym Rage (60 FPS bez AA kontra hipotetyczne 30 z AA). Zresztą sam Carmack podkreślał, że od samych FPSów ważniejszy jest input lag i się w 100% z tym zgadzam. Sporo gier (choćby BC2) w 30 FPS działa całkiem płynnie (responsywnie), a z kolei taki Dead Space mimo >100 FPSów sprawia wrażenie że steruję łazikiem księżycowym.
Widać to też nieźle przy SLI, gdzie mimo wyższych FPSów nierzadko gry tracą na wizualnej płynności.

Żeby nie było: 60 FPS i megatexturing na konsolach to jest rewelacyjne osiągnięcie techniczne. Pytanie tylko czy faktycznie przekłada się na wrażenia z gry (patrząc po recenzjach -- niezbyt; sam jeszcze nie miałem okazji zagrać).
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: yarpen w Październik 08, 2011, 21:40:34
No z input lagiem w Rage jest tak sobie, bo masa rzeczy jest opozniona co najmniej o klatke, wiec zyski sie znosza. Z tego co pisze Eurogamer, lag to 83ms (nie wiem czy to jest z uwzglednieniem opoznienia wyswietlacza czy nie, zakladam, ze bez). W Darkness 2 uzyskalem 100ms przy 30fps, wiec roznica mniejsza niz wskazywalby FPS.
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: KriS w Październik 10, 2011, 01:03:58
Jak gralem w RAGE na GamesComie w tym roku to streamowanie tekstur bylo najszybsze na PC i PS3, na XBOX 360 to byla porazka. Widac ze mogli to dopracowac ale wbrew pozorom algorytmy predykcji ktore tile ladowac w przod to bardzo skomplikowana sprawa.

Aktualnie to właśnie na x360 i PC najlepiej działa steamowanie. Na ps3, szczególnie na ostatnich levelach słabo z tym jest. A algorytmu predykcji żadnego tu nie ma - to co jest widoczne to i wczytuje :).
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: MrKaktus w Październik 10, 2011, 12:01:43
Skąd wiesz że nie ma? To że Virtual Texturing można zaimplementować na pałę nie oznacza że mechanizm wybierania tile'ów w przód nie istnieje i nie opiera się na predykcji :].

Co do zaś AA na konsolach to hmm, na PC jest do 16x :). Wiem że to znów podchodzi pod temat konsole vs PC ale nie uważacie że za dużo byście wymagali naraz od konsol (mam na myśli VT + 60fps to już jest dobrze jak na taki sprzęt)?

No i przyznam że jestem zawiedziony negatywnymi recenzjami, biorąc pod uwagę jak bardzo rozbudowany jest świat gry, ile detali (nie tylko graficznych) zostało w nim zawartych, + bardzo fajna fabuła, to gra na prawdę zasługuje na wysokie noty. (nawet się trochę obawiam że możemy nie zobaczyć RAGE 2 przez zepsutą w ten sposób sprzedaż, chociaż tu jeszcze cieżko cokolwiek powiedzieć).
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: vashpan w Październik 10, 2011, 14:49:47
Wot? OpenGL to w obecnych OSX natywna warstwa grafiki, bez podziału na driver i API (bo jest tylko jedno) jak w przypadku Windowsowych sterowników. Wszystkie podsystemy (Core Graphics, Cocoa, Quartz itp) są osadzone na OpenGL.

A co do Rage: http://www.youtube.com/watch?v=I1k_Dv46bBw :(

A to pardon... To ze cale GUI smiga hardware'owo to tez spora rzecz ( i to bodaj ladnych pare lat przed Vista i Aero... ), pod Windowsem do tej pory przeciez kontrolki sa rysowane przez GDI softwarowo. Pytanie tylko jak to wplywa na wydajnosc gier/pelnoekranowych aplikacji OpenGL ? Bo to ze OS X ma gorsze wyniki w grafice to przeciez fakt.

Co do Rage, to mam mieszane uczucia. Gra nie powala. W srodku moze ma jakies wypasione rozwiazania, ale klienci widza tylko rozmazane tekstury i bugi... I tak oceniaja gre.
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: Dab w Październik 10, 2011, 14:53:10
Cytuj
Pytanie tylko jak to wplywa na wydajnosc gier/pelnoekranowych aplikacji OpenGL ? Bo to ze OS X ma gorsze wyniki w grafice to przeciez fakt.

Bo duża część drivera (w tym cały front-end) to dzieło Apple. Siłą rzeczy Apple ma w tym mniejsze doświadczenie niż NV/ATI. Stąd zwykle strata 10-30% względem Win/Linux na tym samym sprzęcie. Niemniej jednak nie ma na OSX warstwy która byłaby jeszcze bliżej sprzętu.
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: .c41x w Październik 10, 2011, 17:25:01
Podobnie jak @MrKaktus dziwię się negatywnymi recenzjami. Wg. mnie, ze strony "artystycznej" ta gra reprezentuje bardzo wysoki poziom - dla mnie uniwersum rage to jeden z najpiękniej zaprojektowanych światów w grach.
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: alexsoft w Październik 10, 2011, 17:31:28
W update dodali więcej opcji graficznych. Można sobie ustawić texture cache i kompletnie nie widać tego streamowania tekstur jak na filmiku kilka postów wcześniej.
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: MrKaktus w Październik 10, 2011, 17:38:32
Ooo to jak wróce do domu musze sprawdzić :). Rozumiem że samo się zasysa ze Steama?

PS: A propo tych najazdów na streaming to dałem dziewczynie do pogrania ( tak ją wessało że nie miałem pół soboty co robić :P ) i ona wogóle nie skarżyła się że coś jej miga czy popuje. Jest to więc issue typu: jeżeli wiesz że to występuje to to zobaczysz, inaczej prawdopodobnie nie zwrócisz na to uwagi bo gra Cię wciągnie.
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: alexsoft w Październik 10, 2011, 17:51:34
Nie mogę już edytować, więc wklejam:
http://store.steampowered.com/news/6464/ (http://store.steampowered.com/news/6464/)
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: rm-f w Październik 10, 2011, 20:33:42
Carmack chyba się przekonał że obecni gracze nie wiedzą co to config. :)
Tytuł: Odp: RAGE
Wiadomość wysłana przez: MrKaktus w Październik 10, 2011, 21:06:19
Po zmianie nowoudostępnionych w patchu opcji na HIGH nie widzę już wogóle doładowywania ( nawet przy szaleńczym machaniu kamerą :P). Fajnie że z takim Steamem wszystko "samo się" patchuje jak tylko wyjdzie poprawka.