Warsztat.GD

Programowanie => Silniki => Wątek zaczęty przez: Kocurek999 w Wrzesień 25, 2011, 14:06:53

Tytuł: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: Kocurek999 w Wrzesień 25, 2011, 14:06:53
Witam

Chcę napisać grę 2d na początek prostą. Potem z czasem wraz ze wzrostem doświadczenia i umiejętności coraz to bardziej skomplikowane. Bawi mnie tworzenie gier. Chciałbym poznać waszą opinię na temat: czy warto tworzyć własny silnik czy korzystać z gotowego rozwiązania?

Tytuł: Odp: Włąsny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: alexsoft w Wrzesień 25, 2011, 14:11:39
Moim zdaniem na początku napisz kilka gier na gotowych silnikach/bibliotekach (allegro, sdl, najbardziej polecam XNA). Jeśli zaczniesz od razu od silnika, to najprawdopodobniej dojdziesz do etapu wyświetlenia klocka na ekranie i się zniechęcisz (wiem po sobie) - będziesz chciał, żeby silnik był jak najbardziej ogólny i tym samym daleko odsuniesz się od tworzenia gry.
Tytuł: Odp: Włąsny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: baca130 w Wrzesień 25, 2011, 14:15:23
hge, love2d
Tytuł: Odp: Włąsny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: Rydwan w Wrzesień 25, 2011, 14:35:44
Tak jak alexsoft napisal, dodatkowo wybierz ten silnik, do ktorego jest wiele tutoriali, co ulatwi bardzo prace/nauke.


___
Prosze wybaczyc brak polskich znakow
Tytuł: Odp: Włąsny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: mihu w Wrzesień 25, 2011, 14:46:40
Moim zdaniem na początku napisz kilka gier na gotowych silnikach/bibliotekach (allegro, sdl, najbardziej polecam XNA). Jeśli zaczniesz od razu od silnika, to najprawdopodobniej dojdziesz do etapu wyświetlenia klocka na ekranie i się zniechęcisz (wiem po sobie) - będziesz chciał, żeby silnik był jak najbardziej ogólny i tym samym daleko odsuniesz się od tworzenia gry.
Kręcisz. Rozróżniajmy silnik od biblioteki. Allegro, SDL i XNA są raczej bibliotekami niż silnikami, i to ich użycie jest bardziej właśnie niskopoziomowym startem. Silnikiem jest np. wspomniany wyżej HGE.
Tytuł: Odp: Włąsny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: alexsoft w Wrzesień 25, 2011, 15:09:46
Przecież napisalem "silnikach/bibliotekach", a XNA zaliczam jak najbardziej do silników.
Tytuł: Odp: Włąsny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: kulesz w Wrzesień 25, 2011, 15:11:34
HGE, jakkolwiek nierozwijany już (o ile dobrze pamiętam), bardzo dobrze nadaje się na początek - łatwy w nauce, nieskompilkowany w budowie i ma wszystkie potrzebne możliwości w sam raz na kilka prostych gier 2D. A jak popracujesz trochę z jednym silnikiem, to sam wyrobisz sobie opinie, co Ci pasuje, co nie, czego Ci brakuje itp. I wtedy na przyszłość dobierzesz sobie już coś sam, świadomie :-)
W każdym razie, HGE polecam na początek.
Tytuł: Odp: Włąsny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: mihu w Wrzesień 25, 2011, 15:28:21
Przecież napisalem "silnikach/bibliotekach", a XNA zaliczam jak najbardziej do silników.
To źle zaliczasz. Spojrzyj do dokumentacji HGE albo innego silnika 2D (lub 3D) i zobacz na jakim poziomie abstrakcji operuje tam programista. XNA różni się oczywiście od Allegro czy SDL, które są API typowo do 2D (plus dodatkowe funkcjonalności), a XNA jest nakładką na DirectX i mimo odrobinę bardziej wysokopoziomowego zarządzania, nadal umożliwia bezpośredni dostęp do GPU (plus, podobnie jak w Allegro i SDL, ma też inne moduły, ale nadal jest to zestaw ładnie sklejonych bibliotek, a nie silnik).
Tytuł: Odp: Włąsny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: Rydwan w Wrzesień 25, 2011, 15:53:31
Autor tematu ma na mysli Prosta gre 2D.
SDL czy Allegro z prownaniem do OpenGL, przy tworzeniu Prostej gry 2D mozna uznac za 'silnik' w pewnym sensie.

Wszystko zalezy od projektu i tego z czym porownujemy.



Biorac pod uwage ilosc tutoriali SDL, Allegro i to w jezyku polskim, jest to bardzo dobre rozwiazanie.

___
Prosze wybaczyc brak polskich znakow




Tytuł: Odp: Włąsny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: sir_xeno w Wrzesień 25, 2011, 18:13:59
@kulesz:
Nierozwijane przez autora, ale dzięki otwartym źródłom wiele osób rozwija je po swojemu, często dzieląc się wynikami (http://relishgames.com/forum/viewtopic.php?t=6235).
Tytuł: Odp: Włąsny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: arturooo3 w Wrzesień 25, 2011, 18:31:07
Podbijam HGE - do tego gdy możliwości Ci zabraknie nie będzie problemu z rozbudową - open source.
Tytuł: Odp: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: Kocurek999 w Wrzesień 25, 2011, 18:40:35
Teraz chcę napisać prostą grę by nie porywać się z motyką na słońce. Mam też zamiar napisać grę strategiczną, ale z naciskiem na strategię a nie na efekty specjalne i graficzne (jak to ma miejsce w wielu obecnych grach).
Myślałem, że skorzystanie z gotowych silników nauczy mnie dodatkowo wyciskać z nich maksimum ich możliwości, jak to było za czasów Zx Spectrum. Wtedy gry wyciskały wszystko co mogły z danego komputera.
Tytuł: Odp: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: DamianDev w Wrzesień 26, 2011, 00:15:22
Allegro5 (latwa, stablina, rozwijana, tutki sa), SDL (latwa, stablina, tutki sa), ClanLib (nie uzywalem ale widac ze sa tutki i ladne efekty mozna uzyskac, rozwijina), XNA (C#, W miare latwa), SFML (Bardzo latwa, ale moim zdaniem nie jest szybka).

A tak ogolnie to sa gry latwe do napisania a sa tez trudne :)

ja ci najbardzej polece Allegro5 (co prawda glowny szkielet gry jest dosc dlugi ale mozesz se to upakowac do jakiejs klasy i wtedy beda wystaczyc np 3 liniki kodu ;)

+ A najlpeiej napisac Framework naprzyklad uzywajac Allegro,SDL :)
Tytuł: Odp: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: dynax w Wrzesień 26, 2011, 00:54:59
SFML (Bardzo latwa, ale moim zdaniem nie jest szybka).
+ A najlpeiej napisac Framework naprzyklad uzywajac Allegro,SDL :)

Huh? Ty choć przez chwile zastanawiasz się nad tym co piszesz?
Tytuł: Odp: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: DamianDev w Wrzesień 26, 2011, 13:33:50
...
No moim zdaniem SFML nie jest szybkie ;/ dziala wolno. Moze dla innych jest dobre dla mnie nie :)
Tytuł: Odp: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: Rydwan w Wrzesień 26, 2011, 13:52:53
dynax mial pewnie ma na mysli to:
1. SFML dostarcza rowniez niskopoziomowosc.
Poza tym sam jestem ciekaw, co dokladnie jest wolne? metody, algorytmy, czy pisanie kodu?

2. Allegro to freamwork.

___
Prosze wybaczyc brak polskich znakow
Tytuł: Odp: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: DamianDev w Wrzesień 26, 2011, 14:05:10
No z tym Allegro to mi chodzilo zeby se zrobic samemu klasy Sprite, TileMap, Sound i takie tam zeby wszsytko latwiej sie pisalo.
Tytuł: Odp: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: PsichiX (ΨΧΞ) w Wrzesień 26, 2011, 14:30:17
w sfml wolny jest rendering - jak robiłem swego czasu do warsztat game, to musiałem przekodować rendering, bo tamten korzystał z glVertex* itp - no kaman :0
Tytuł: Odp: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: dynax w Wrzesień 26, 2011, 16:29:11
dynax mial pewnie ma na mysli to:
1. SFML dostarcza rowniez niskopoziomowosc.
Poza tym sam jestem ciekaw, co dokladnie jest wolne? metody, algorytmy, czy pisanie kodu?

2. Allegro to freamwork.

___
Prosze wybaczyc brak polskich znakow

Ja tu jednak widzę sprzeczność. Najpierw pisze, że SFML mu się nie podoba bo jest za wolne, a w zamian za to poleca tworzyć gry oparte na SDL/Allegro, które notabene, w przeciwieństwie do SFML korzystają z CPU.
Tytuł: Odp: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: Oti w Wrzesień 26, 2011, 17:42:43
...
No moim zdaniem SFML nie jest szybkie ;/ dziala wolno. Moze dla innych jest dobre dla mnie nie :)
A moim zdaniem grawitacja ciągnie nas w górę, a nie w dół. Może dla innych działa w dół, dla mnie nie.
Tytuł: Odp: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: kulesz w Wrzesień 26, 2011, 17:56:07
No z tym Allegro to mi chodzilo zeby se zrobic samemu klasy Sprite, TileMap, Sound i takie tam zeby wszsytko latwiej sie pisalo.
A po co robić coś, co jest w prawie każdym SILNIKU (jak wspomniane już HGE). Zwykle zrobi się to gorzej, mniej wydajnie i w dodatku często staje się na etapie wyświetlania zwykłej bitmapy. A tak zaoszczędzony czas można przeznaczyć na robienie właściwej gry, co wychodzi z tylko na dobre.
BTW, w innym temacie szukałeś silnika w Javie na Androida... Idąc tym tokiem rozumowania, nie prościej napisać Ci samemu interfejs do OpenGL ES? :-)
Tytuł: Odp: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: Xirdus w Wrzesień 26, 2011, 18:05:17
@kulesz
Niektórych pisanie silników po prostu kręci. I nie zgodzę się z tym, że pisanie samemu jest gorsze i mniej wydajne.
Tytuł: Odp: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: kulesz w Wrzesień 26, 2011, 18:08:41
@up
Jak najbardziej się z Tobą zgodzę. Chodzi mi tylko o to, że gdyby każdy, chcący zrobić prostą gierkę, robiłby wcześniej własny silnik, 90% projektów nigdy nie doszłoby do wersji alfa :-) Owszem, można się przy tym sporo nauczyć, ale dla mnie, jeśli ktoś potrafi programować i pyta się o polecenie silnika 2D, to porady w stylu "napisz sobie większość sam" są trochę nietrafione.

PS. I raz jeszcze polecam HGE :P
Tytuł: Odp: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: Xirdus w Wrzesień 26, 2011, 18:12:19
Chodzi mi tylko o to, że gdyby każdy, chcący zrobić prostą gierkę, robiłby wcześniej własny silnik, 90% projektów nigdy nie doszłoby do wersji alfa :-)
Wait... Czy tak nie jest teraz?
Tytuł: Odp: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: kulesz w Wrzesień 26, 2011, 18:14:50
No to 99% :-)
Tytuł: Odp: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: Kocurek999 w Wrzesień 27, 2011, 10:50:38
W oparciu o artykuły napisałem coś, co można nazwać silnikiem. Oparłem go o DX9. Mam w nim zrobione: wyświetlanie spritów, podstawowe odtwarzanie dźwięków (DirectSound), wczytywanie tektur z pliku tekstowego. Tylko jak pomyślę ile jeszcze trzeba w tym pogrzebać to coraz bardziej dochodzę do wniosku, że gry nigdy nie zrobię :) Poza tym nie mam pewności, że to co napisałem sprawdzi się w konkretnym programie, bo wiadomo co innego działający czysty silnik, a co innego działająca gra.
Znalazłem też taki "silnik"  CRM32Pro (http://www.megastormsystems.com/sdk/crm32pro_en.htm) co o tym myśleć?
Tytuł: Odp: Własny silnik czy gotowy
Wiadomość wysłana przez: DamianDev w Wrzesień 27, 2011, 22:25:27
@up ten silnik co dales jest dosyc start. :P