Warsztat.GD

Produkcja gier => Design => Wątek zaczęty przez: Avaj w Grudzień 25, 2010, 18:11:38

Tytuł: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Avaj w Grudzień 25, 2010, 18:11:38
Zapraszam do dyskusji na temat tego motywu w grach, jednakże szczególnie zależy mi na przykładach użycia.

Jeśli grał ktoś w Ecstaticę I, to wie o czym mówię. Otóż w grze zaraz na początku spotykaliśmy wilkołaka (wyglądał raczej jak małpa, ale oficjalnie jest to wilkołak), który rozkłada nas w paru ciosach i jest nieśmiertelny. Musimy przed nim uciekać, ale prędzej czy później on i tak nas znajdzie. Co jakiś czas możemy na przykład stać za rogiem i widzieć wilkołaka, który rozgląda się po okolicy szukając nas. Są też oskryptowane sekwencje jak np. skacze nam na plecy, ale one mogą się przytrafić lub nie (w przeciwieństwie do np. gier pokroju Dead Space'a, gdzie wszystko jest liniowe i zawsze w tym samym miejscu się trafia).

Czy znacie jakieś inne gry gdzie jest właśnie np. potwór, który szuka nas na własną rękę (i nie idzie po sznurku ofc bo to pacman by podchodził pod to :P).

Ewentualnie jakieś motywy czasowe, jak np. w Alone in the Dark 1, gdzie sprawne działanie na początku gry pozwala uniknąć walki z dwoma przeciwnikami, blokując im wejścia zanim do nich dotrą.
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: WielkiPan w Grudzień 25, 2010, 20:11:20
Pierwsze (i jedyne na razie) co przychodzi mi do głowy, to:
Prince of Persia Warrior Within - tytułowego księcia śledzi/goni Dahaka
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Avaj w Grudzień 25, 2010, 20:23:02
Pierwsze (i jedyne na razie) co przychodzi mi do głowy, to:
Prince of Persia Warrior Within - tytułowego księcia śledzi/goni Dahaka
Ale jest to odczuwalne w grze, czy tylko taka fabuła jest, że niby ktoś cię goni a tak naprawdę dopiero pod koniec gry cie dogania?
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Xirdus w Grudzień 25, 2010, 20:31:46
Na początku cutscenka, w czasie gry dwa poziomy platformowe gdzie się ucieka, a poza tym można o tym czymś zapomnieć.
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: _OskaR w Grudzień 25, 2010, 20:40:35
Może takie coś - http://www.youtube.com/watch?v=loSzpvq73FY ?

W Thiefie wprawdzie nie było takiego uciekania etc., ale gra miała swój klimat. Żadnych skryptów, ale nawet na obszarach pozbawionych wrogów, czuło się niepokój. A jak już zobaczył nas wróg - walka nie była za dobrym rozwiązaniem, więc fajnie się uciekało, czując czyjąś obecność za naszymi plecami. Nie to, co jakiś tam Doom 3. :P
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Xirdus w Grudzień 25, 2010, 21:02:53
@_OskaR
Sprowokowałeś mnie do wpisania w Google "amnesia warez" (kupi się kiedy indziej ;)).
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Voop w Grudzień 25, 2010, 21:16:23
a dobre te Alone in the Dark?? bo mam nówke sztuke w foli jeszcze ;PP i nie wiem czy otwierać sie opłaca to wogle ;d
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Avaj w Grudzień 25, 2010, 21:31:40
a dobre te Alone in the Dark?? bo mam nówke sztuke w foli jeszcze ;PP i nie wiem czy otwierać sie opłaca to wogle ;d
o jedynce mówię, tej z 1992r. :)
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: maro w Grudzień 25, 2010, 21:47:00
Rick Dangerous jest śledzony przez ogromny głaz...  :P
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: .:NOXY:. w Grudzień 25, 2010, 22:00:37
No tak Amnesia :) Gra jest ponoc niesamowita mam ale jeszcze nie gralem po "przygodzie" z Penumbra nie moglem spac pare dni przez co mam wachania czy zagrac...
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: voytech w Grudzień 26, 2010, 00:40:05
proponuje skonfrontować się z Majini z piłą mechaniczną w Resident Evil 5. To wyjątkowo twarda sztuka i jak naciera do nie ma mowy żeby ustać w miejscu. Trzeba brać nogi za pas i co jakiś czas słać mu trochę śrutu.
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Mendrek w Grudzień 28, 2010, 22:13:48
Ofkoz Resident Evil 3 i ta atmosfera pogoni Nemesisa za Jill, to był w sumie jeden z głównych motywów gry.
Również Valkyrie Profile było ciekawie rozwiązane - nikt nie gonił, poza nieuchronnie uciekającym czasem do Rangaroku.
W grach Davida Cage'a też bywa często wzbudzana atmosfera pogoni i ucieczki.

Dziś nie robi się gier z presją czasową, bo to antycasual'owe rozwiązanie, a co dopiero zrobić grę z presją czasową od początku. Niemniej brakuje mi gry, w której taka atmosfera trwała cały czas. Coś w rodzaju filmowego Impostora czy Raportu Mniejszości, gdzie bohater musi rozwiązać intrygę i jednocześnie uciekać. Jednocześnie dobrze, żeby to był sandbox. Jednocześnie z graczem, akcje podejmowały by siły go goniące/tropiące, i można byłoby je napotykać. Taka gra przygodowa TPP z interaktywnym scenariuszem (ofkoz i tak dużo byłoby skryptów, ale chodzi o atmosferę że gracz może iść gdzie chce, a jednocześnie musi się liczyć z tym, że jego wrogowie też się mogą przemieszczać i działać przeciwko niemu).
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Anonim w Grudzień 28, 2010, 22:35:03
Up: To napisz taką grę :)
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Kos w Grudzień 28, 2010, 23:12:19
Cytuj
Również Valkyrie Profile było ciekawie rozwiązane - nikt nie gonił, poza nieuchronnie uciekającym czasem do Rangaroku.

Było w Falloucie, było w Prince of Persia... rozwiązanie starsze od dużej części tutejszych forumowiczów, czuję. :D
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Xirdus w Grudzień 28, 2010, 23:26:18
Wracając do Amnesii: jeszcze żadnego potwora nie uświadczyłem, a już spać nie mogę... Polecam.
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: adambak w Grudzień 29, 2010, 14:53:28
Strasznego mi smaku narobiliście na te survival horrory (głównie filmikiem z Amnesii). Jakoś nie miałem okazji grać w ten typ (oprócz jednej strasznej - F.E.A.R. pierwsza część, którą bardzo miło wspominam)  :) Chciałbym w wolnym czasie spróbować jakiś tytuł, jednak się pytam - czy warto? Większość z nich ma podejrzanie niskie wymagania i grafikę (nie żeby mi to przeszkadzało, wychowałem się na takich wspaniałych tytułach jak HOMM3, Fallout i wiem że grafika to nie wszystko). Trochę mnie to niepokoi, że niektóre z tych które mnie zaciekawiły mogą się okazać niskobudżetowym chłamem. Tytuły które znalazłem: Condemned: Criminal Origins, Penumbra, Amnesia, Darkness Within 2, Call of Cthulhu. Polecanie któryś z nich? A może jeszcze jakiś inny? Zależy mi, żeby się upewnić, bo nieprędko będę miał znowu czas.

Pozdrawiam  :)
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: cybek w Grudzień 29, 2010, 15:18:01
Graj w Penumbrę (ma 3 części), nic więcej nie powiem, sprawdź sam ;]
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Mendrek w Grudzień 31, 2010, 22:38:32
Up: To napisz taką grę :)

Ja jestem bardziej design'erem, storytellerem. Nie mam ambicji być grafikiem, czy programistą :) Pomysłów na gry mam wiele, nie powiem. Hm, nawet trochę się nad tym pomysłem ciągłej gonitwy zastanawiałem, ale pomysł na razie jest luźny i nie mam jeszcze pomysłu na główną intrygę.

Ogółem gra toczyłaby się w (nie)dalekiej przyszłości, w której technologia jest oczywiście zaawansowana. Medycyna pozwala w tych czasach wyleczyć większość nieuleczalnych dziś chorób, a także zwiększyć wielokrotnie ludzką odporność. Średnia życia w cywilizowanym świecie znacząco się wydłużyła, ale ostateczny sukces w tej materii zdołano poczynić na polu inżynierii genetycznej. Dzięki nakręceniu "genu starości", udało się przedłużyć życie niemalże w nieskończoność. Wpierw było to oczywiście dostępne tylko dla naprawdę nielicznych i przede wszystkim bogatych. Mimo tego, popularność rosła - zwłaszcza gdy było widać efekty. Miliarderzy przeżywali nawet rekordzistów w wieku i nadal zachowywali młodość. Mniej możni ludzie chcieli dostępu do tego i kwestią czasu było, aż wypłynęło to na czarny rynek, dostępne o wiele taniej. Jednak ten obrót sprawy wprowadził zagrożenie braku kontroli nad inżynierią genetyczną, a liczba ofiar nieudanych operacji ingerencji genetycznych rosła z każdym rokiem. Dlatego WHO postanowiła udostępnić ten zabieg dla zwykłych ludzi, obniżając drastycznie cenę i dotując go dla państwowych placówek medycznych. Tym samym ilość ludzi poddających się zabiegowi mocno wzrosła. Z początku nie widziano problemu, lecz z biegiem czasu okazało się że świat staje się przeludniony. Ludzie nie umierali i nie chorowali. Dlatego wprowadzono kontrowersyjny ale konieczny przepis - każdy dożywający 200 lat musiał poddać się eutanazji - dobrowolnej, lub przymusowej w przypadku oporu. Nasz bohater jest osobą, której 200-tne urodziny będą już niebawem. Jest na to przygotowany bardzo dobrze - specjalistyczna poradnia psychologiczna przygotowała go i jego rodzinę do jego odejścia. Specjalnie wynajęte firmy zadbały o dopełnienie wszelkich formalności i zadbały o sprawy związane z pogrzebem. Specjalnie przepisy prawne chronią też te osoby, od tego by ktoś nie wykorzystał ich planowanej śmierci. Jednak jak wiadomo, luki prawne mogą zdarzyć się wszędzie...
Nasz bohater na dwa tygodnie przed planowaną eutanazją dowiaduje się, że ktoś chce go wrobić i pogrążyć wraz z rodziną, skazując ją na wieloletnie długi i problemy. Ma więc dwa tygodnie na to by rozwikłać kto stoi za tym i co dokładnie planuje, i zapobiec temu. Dwa tygodnie... albo i dłużej. Lecz po tym czasie będzie musiał się liczyć z pościgiem sił porządkowych, którzy mają za zadanie doprowadzać takich renegatów do kliniki "eutanazyjnej".
W grze oczywiście dwa tygodnie nie będzie wystarczające, a gracz będzie musiał wkrótce uciekać przed siłami pościgowymi i doświadczonym detektywem, który chciałby dowiedzieć się o motywach głównego bohatera (ma ku temu prywatne powody). Tak więc gracz byłby skazany na ciągły pościg, poruszałby się swobodnie w sandboxie, ogarniając nowoczesne technologicznie miasto. Będzie szukał punktów zaczepienia, a także osób które mogą mu jakoś pomóc w ucieczce, lub rozwikłaniu zagadki. Czasami oczywiście będzie musiał walczyć, o ile natrafi na funkcjonariuszy policji którzy go rozpoznają. Siły pościgowe z każdym dniem będą co raz bardziej intensywne, i jednocześnie z detektywem będą podejmowali akcje, często też zależne od czynów postaci - gracz może iść np. do klubu, gdzie ludzie "spod ciemnej gwiazdy" udzielą mu schronienia za pieniądze i może nawet coś powiedzą, ale w tym czasie detektyw może odwiedzić kogoś z dalszej rodziny który się być może orientuje w sprawie - zaś gdy gracz ją odwiedzi, ta będzie do niego uprzedzona i może nawet zawiadomić policję. Zagwarantuje to grze pewien poziom nieliniowości, a zachowania wrogich sił niekoniecznie muszą być takie same z każdą rozgrywką.

To na razie luźny pomysł, ale może się nad tym dłużej zastanowię ;)
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Karol w Styczeń 01, 2011, 00:00:21
Polecanie któryś z nich? A może jeszcze jakiś inny?
System Shock 2 8).
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Sequ w Styczeń 01, 2011, 00:26:56
@Mendrek
ciekawe czy stworzenie takiego SI byłoby wogóle możliwe. ???


 
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Xirdus w Styczeń 01, 2011, 02:05:00
Kwestia paru tysięcy booli.
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Mendrek w Styczeń 01, 2011, 02:06:37
@Mendrek
ciekawe czy stworzenie takiego SI byłoby wogóle możliwe. ???

Można to w najgorszym (najlepszym?) wypadku odpowiednio oskryptować, lub wprowadzić po prostu czynnik losowy. Myślę jednak, że możliwe jest stworzenie SI, które mogłoby odpowiednio analizować to jak zachowuje się gracz i odpowiednio postępować. Lub po prostu stworzyć kilka modeli zachowań SI i albo dynamicznie zmieniałaby się ona co jakiś czas, albo ustawiałaby się na jakiś permanentny model na początku gry. Tu nie chodzi o to, żeby ona była taka niesamowicie zaawansowana, tylko żeby gracz miał wrażenie że taka jest ;)
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Sequ w Styczeń 01, 2011, 02:20:08
... SI, które mogłoby odpowiednio analizować to jak zachowuje się gracz i odpowiednio postępować. ...
w prostym FPP jest to możliwe ale w zakresie jaki opisałeś jest to niemożliwe*.
... chociaż :
Cytat: Xirdus
Kwestia paru tysięcy booli.


EDIT:
*możnaby zrobić listę postaci / miejsc gdzie taki detektyw miałby się udać po informacje lub przedmiot. Jeśli gracz by go uprzedził mógłby ocenić ( na podstawie scenariusza ) czy to coś było ważne. Jeśli tak za cel obiera gracza, jeśli nie idze do następnego miejsca. W sumie wykonalne ale trochę liniowe ;D

Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: gemGreg w Styczeń 05, 2011, 13:51:47
Polecam grę Brain Dead 13. Całą grę goni cie stworek i co jakiś czas zabija jak za wolno uciekasz :) Coś w stylu Dragons Lair :)
Tytuł: Odp: Bycie śledzonym
Wiadomość wysłana przez: Kos w Styczeń 05, 2011, 16:12:55
Polecam grę Brain Dead 13. Całą grę goni cie stworek i co jakiś czas zabija jak za wolno uciekasz :) Coś w stylu Dragons Lair :)
A, to jedna z tych gier, które składały się wyłącznie z cutscenek i z konieczności wciskania klawiszy w odpowiednim momencie? :D Grałem w Space Ace z tego gatunku.. chyba ta sama stajnia.