Warsztat.GD

Produkcja gier => Design => Wątek zaczęty przez: damian5 w Październik 30, 2009, 12:45:51

Tytuł: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: damian5 w Październik 30, 2009, 12:45:51
Chciałbym się dowiedzieć skąd firmy produkujące gry zdobywają budżety w wysokości kilku - kilkunastu milionów zł/$, żeby takową grę stworzyć. Dajmy na to chcę zrobić grę na jakąś platformę sprzetową, mam zatrudnionych ileś programmerów + grafików itd. Tylko skąd ja mam wziąć tyle kasy, żeby przez 2-3 lata płacić im i nic przy tym w tym czasie nie zarabiać?! Czy zatem jest to tak, że producent przedstawia pomysł i projekt wydawcy, który finansuje cały koszt gry, czy to jednak producent sam musi najpierw zapłacić i dopiero później szuka wydawcy?
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: artpoz w Październik 30, 2009, 12:53:47
Z zysków ze sprzedaży poprzedniej gry.
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: damian5 w Październik 30, 2009, 12:56:19
Ale jest bardzo dużo developerów, którzy zaczynają od dużego projektu, który jest tym pierwszym. Np. Farm51, Flying Fish Works, Illusion Software, Remedy Studios, Piranha Bytes i wiele, wiele innych. Skąd więc biorą na to kasę?
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: Kuba D. w Październik 30, 2009, 13:05:21
A o bankach i kredytach słyszałeś ?
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: artpoz w Październik 30, 2009, 13:06:24
Myślę, że jeśli jest to pierwszy projekt, to firma go sama finansuje. A skąd bierze na to kasę? To już chyba słodka tajemnica firmy :)
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: counterClockWise w Październik 30, 2009, 13:10:34
Taka firma może mieć kilku wspólników - np. 4-5. Jeśli każdy już popracował, to może mieć odłożone dajmy na to 70 000zł.
300 000 zł to już jakiś kapitał wejściowy jest - można go zdeponować  banku kilka miesięcy wcześniej na koncie - taki bank chętniej da później kredyt (być może na lepszych warunkach).
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: damian5 w Październik 30, 2009, 13:17:11
Czyli z ekonomicznego punktu widzenia lepiej produkować gry na Wii, IPhone'a bądź też telefony komórkowe, gdyż stworzenie takiej gry jest w miarę tanie (w porównaniu do PC, X360,PS3), co zmniejsza ryzyko, że budżet produkcji się nie zwróci.
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: Kuba D. w Październik 30, 2009, 13:19:26
Zależy jakie gry chcesz robić. Jeśli np. casuale to wielki budżet nie jest potrzebne w odróżnieniu od gier AAA.

EDIT: Poza tym w każdej branży jest ryzyko że inwestycja się nie zwróci. Nie wyjdzie raz - trudno, trzeba dalej próbować. W końcu się uda i wyjdziesz w końcu na swoje ;)
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: therealremi w Październik 30, 2009, 13:26:53
Pieniądze z oszczędności to wystarczą na maleńki, 3-4-osobowy projekt. Chyba, że to normalne, że ma się oszczędności rzędu milion+ (może jestem nie z tej bajki).
Bank pewnie da kredyt, ale pod warunkiem, że mu się da w zastaw dom  ;). Nie uwierzę, że da "na dobry biznesplan/ design doc :D"
Jedyne sensowne wyjście jakie widzę to zebranie bardzo zgranej ekipy i przygotowanie solidnego dema w krótkim czasie. Dopiero z tym można uderzyć do wydawców po pieniądze.

BTW z tego co wiem Flying Fish Works to taka zachcianka biznesmena, który prowadzi "normalną" firmę. Podobnie jak CD Projekt Red.
Techland też zaczynał od sprzedawania aplikacji.
Farm51 obiło mi się o uszy, że dorabiali sobie wykonując pomniejsze zlecenia.
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: Liosan w Październik 30, 2009, 13:41:08
Dofinansowanie z UE! :P

Liosan
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: artpoz w Październik 30, 2009, 14:13:27
Chciałbym jeszcze dodać, że Remedy nie zaczęła od dużego projektu. Przed Maxem Paynem zrobili wyścigi Death Rally oraz benchmark 3D, który z czasem stał się 3DMarkiem.
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: matmis w Październik 30, 2009, 22:58:41
Ale jest bardzo dużo developerów, którzy zaczynają od dużego projektu, który jest tym pierwszym. Np. Farm51, Flying Fish Works, Illusion Software, Remedy Studios, Piranha Bytes i wiele, wiele innych. Skąd więc biorą na to kasę?
Patrząc na te przykłady co wymieniasz.... Dość często jeśli założycielom nie domyka się pierwszy budżet, to biorą na dodatkowego wspólnika kogoś kto wyłoży kasę, a w zamian nie będzie musiał się tyle narobić co reszta, a wręcz przeciwnie, może nawet będzie miał specjalne przywileje - a skąd znajdują takie osoby, to już ich słodka tajemnica.
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: Moriquendi w Październik 30, 2009, 23:17:33
Na kredyt. Jak ci się nie uda to jesteś bankrutem.
Ryzyko ponosisz, ale nie da się tego porównać do pensji etatowców... ::)
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: counterClockWise w Październik 30, 2009, 23:19:53
Chciałbym jeszcze dodać, że Remedy nie zaczęła od dużego projektu. Przed Maxem Paynem zrobili wyścigi Death Rally oraz benchmark 3D, który z czasem stał się 3DMarkiem.

Death Rally było wspaniałe :)

Dofinansowanie z UE! :P

Liosan

No tak, to dobry pomysł, ale chyba ciężko z dofinansowaniem z UE w branży rozrywki.
Unia chętniej finansuje użyteczne projekty - akurat wiem coś o tym.
Podobnie PARP - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: Krolik w Październik 30, 2009, 23:22:17
Albo masz bogatych starych ;p a tak serio to wydaje mi się , że własciciel takiej firmy pracował wczesniej kilka nascie lat i naskładane pieniadze wykłada na projekt ewentualnie ktos mu to finansuje ale to bardzo indywidualna sprawa, ile firm tyle historii :D
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: bs.mechanik w Październik 30, 2009, 23:25:39
PCF, tworzac Painkillera, na poczatku robil go za free - pozniej znalezli finansowanie, ale po pokazaniu tego, co maja i co moga zrobic. Od gier AAA zaczynaja studia, ktore moga sobie pozwolic na samodzielne finansowanie, w poczatkowej fazie produkcji, lub jest to grupa zapalencow, bardzo dobrze znajacych sie na rzeczy. Polecam zaczac od czegos mniejszego, co ma szanse na sprzedarz, nie tylko na pc :)
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: yarpen w Październik 30, 2009, 23:33:49
Zdarzaja sie przypadki, niezwykle rzadkie, ze inwestor wylozy kase zachecony samym jedynie skladem zespolu i pomyslami. Zaczela w ten sposob jedna z nowych polskich firm, ale zakladali ja konkretni rzeznicy.
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: hanc2 w Listopad 05, 2009, 15:52:42
no ale bardzo rzadko:)
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: MadBonsai w Listopad 05, 2009, 22:17:30
no ale bardzo rzadko:)
Ano. Polska gospodarka wciąż ma problemy z docenianiem innowacyjności i koniecznością poniesienia ryzyka.

Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: Zero_Cool w Listopad 05, 2009, 22:31:59
biorą tez pewnie od mafii, oj przepraszam od "biznesmenów"
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: Hextor w Grudzień 20, 2009, 14:28:22
Zawsze można podczas studiów z kumplami pierwszą gre zrobić, wtedy problem kasy sam się rozwiązuje, masz sponsorów w postaci rodziców i uczelni (stypendium naukowe).

A jeżeli już skończyłeś studia to możesz pierwszą gre zrobić po godzinach, pracując normalnie w jakimś innym miejscu, wiadomo, że potrwa to dłużej, ale przynajmniej nie popadniesz w długi.
Tytuł: Odp: Produkcja gry a wydawca - finansowanie
Wiadomość wysłana przez: MadBonsai w Grudzień 20, 2009, 18:03:33
Dokładnie, taki drugi etat. Męczy to ciebie, rodzinę, znajomych. Obejrzysz mniej filmów, przeczytasz mniej książek.
Ale prototyp zrobisz. Nie płacąc nic. Możesz nawet od razu założyć firmę. Fakt, płacisz składkę ZUS za swoją firmę co miesiąc. Ale:
1. Ta składka ZUS jest obniżona na tyle, że pozostałe drobne opłaty są prawie takie same.
2. Twój "normalny pracodawca" płaci wtedy tylko 7% ZUSu. Tej składki nie można płacić dwukrotnie.
Tutaj naprawdę można zjeść ciasteczko i mieć ciasteczko. "Normalny pracodawca" może nawet podniesie ci pensję, jeśli nie będzie musiał płacić całego ZUSu. Musisz jedynie móc wykazać skarbówce, iż posiadasz źródło dochodów na te 350 obniżonej składki miesięcznie, jeśli cię o to poproszą.