Warsztat.GD

Programowanie => Silniki => Wątek zaczęty przez: Divus w Sierpień 03, 2009, 23:37:09

Tytuł: blender
Wiadomość wysłana przez: Divus w Sierpień 03, 2009, 23:37:09
Cześć, ostatnio zacząłem interesować się blenderem, mam parę pytań do osób obeznanych w tym programie.
Czy można stworzyć dobrą grę w tym programie. Tak żeby wycisnęła parę niezłych FPS'ów.
Żeby nie było tak że gram a tu nagle zawiecha itp. Jakie są gry w blenderze (znane) jeśli takie są proszę napisać. Czy można stworzyć grę na pozór Gothica?
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: K'Aviash w Sierpień 03, 2009, 23:38:09
eee...
gry na miarę gothica się pisze, a nie kilka ;)
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Kuba D. w Sierpień 03, 2009, 23:39:28
Ale zależy którego Gothica ? Bo ten ostatni był tak skopany że w notatniku lepiej byś napisał :P
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: K'Aviash w Sierpień 03, 2009, 23:40:18
Ale zależy którego Gothica ? Bo ten ostatni był tak skopany że w notatniku lepiej byś napisał :P
Na patchu CP 1.71 dało się ;)
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Divus w Sierpień 03, 2009, 23:40:56
chodziło mi o II, i tak mam w planach zrobienie gry  ::) z niewymagającą grafiką. Bo przecież w grach RPG nie liczy się grafa tylko fabuła. Proste modele coś jak WoW.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: skoti w Sierpień 03, 2009, 23:41:31
eee...
gry na miarę gothica się pisze, a nie kilka ;)
W blenderze się piszę gry - tylko, że w pythonie uruchamia się funkcje z silnika napisanego w C/C++.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Divus w Sierpień 03, 2009, 23:43:54
#up
można proście napisać?
z tego co tutaj widać http://www.youtube.com/watch?v=_V-p_v68plg&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=_V-p_v68plg&feature=related) blender nie jest taki zły, ale pewnie nie wytrzyma takiego obciążenia. Jak gra nad którą będzie siedzieć się z 60h



.
Jaki możecie polecić silnik, dla początkujących (zero wiedzy nabytej)
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: K'Aviash w Sierpień 03, 2009, 23:53:33
yhy...
powodzenia ;)

Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Kuba D. w Sierpień 03, 2009, 23:56:58
Wiesz... na tym filmiku jest plansza 5x5m, z paroma bardzo słabymi meshami, słabymi efektami, brak fpsów ... Jednym słowem po prostu weź się za pisanie własnego silnika ;)
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Buyuk w Sierpień 03, 2009, 23:59:10
dla początkujących mogę polecić tąhttp://www.blender.pl/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=2&id=8&Itemid=9 (http://www.blender.pl/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=2&id=8&Itemid=9) stronę. Poczytaj sobie, może coś ci da, ja sie obsługi blendera uczyłem z tutkow na tej stronie, i uważam że są całkiem niezłe;]
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Tomcat w Sierpień 04, 2009, 00:03:11
Blender ma w sobie Game Engine, może i ma możliwości, kwestia gustu. Ale niestety komercyjne tytuły w nim powstają co mówi samo za siebie. Blender jest bardzo dobry jako program graficzny, do tworzenia modeli scen i obiektów, animacji itd do gry. Jeżeli chodzi o jakiś silnik to lepiej poszukaj i poczytaj trochę na forum o tym. Poza tym skorzystaj z tego Link (http://wiki.warsztat.gd/Z_czego_się_uczyć)
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Buyuk w Sierpień 04, 2009, 00:05:38
@up: zgadzam się, komercyjne projekty w blenderze... troszke za mało możliwości, ale oczywiście program dobry jak już powiedziałeś do modelowania i animacji.

A co do jakiegoś projektu, to był takowy na warsztacie jakiś pisany całkowicie w blenderze. Jak sobie przypomne tytuł to podam.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Tomcat w Sierpień 04, 2009, 00:11:59
Nie wiem jak na Warsztacie, ale w Sieci można znaleźć kilka poważnych projektów stworzonych w Blender Game Engine, który dodatkowo ma być doszlifowany w wersji 2.50, pożyjemy zobaczymy. Jeżeli autor posta chce, to niech spróbuje coś w nim stworzyć. Zawsze zdobędziesz jakąś wiedzę ;) pytanie o jej użyteczność może być sporne, ale biegłość w obsłudze samego programu na pewno się przyda :) ale zdecydowanie w taki sposób nie stworzysz nic podobnego do Gothica :P
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Vuler w Sierpień 04, 2009, 00:22:47
Jest nawet polskojęzyczna strona poświęcona tworzeniu w Blender Game Engine - http://troman.pl/ (http://troman.pl/)
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: skoti w Sierpień 04, 2009, 01:24:21
BGE zyskał ostatnio duże możliwości dzięki obsłudze shaderów GLSL (http://www.youtube.com/watch?v=f8SZEmETxp0), jednak póki co wszystkie shadery trzeba pisać ręcznie, z tego co pamiętam nie ma dostępu do fbo (tylko stare powolne kopiowanie do tekstury), nie wyświetla siatki za pomocą vbo (tylko tryb bezpośredni - jest to teraz przepisywane w projekcie GSoC, ale póki co korzysta z najpowolniejszego dostarczania karcie graficznej wierzchołków, dodatkowo wszystko w pythonie (no poza kostkami logiki). Do bardzo prostych gierek czy prezentacji multimedialnych się nadaje, ale do poważniejszych rzeczy musi dorosnąć (na co jednak za bardzo się nie zanosi, bo mało osób jest zainteresowanych jego rozwojem).
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Divus w Sierpień 04, 2009, 12:08:08
dzięki za wszystkie komentarze. i już się napracowałem  :-\ ten blender to jakiś syfiasty syf. Wszystko jest tam takie "brudne" achhh... poszukam innego programu.
Wybiorę mayie, pożyjemy zobaczymy.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: K'Aviash w Sierpień 04, 2009, 12:49:39
Blender po przestawieniu opcji jest bardzo fajnym programem.
I darmowym.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: skoti w Sierpień 04, 2009, 13:46:26
dzięki za wszystkie komentarze. i już się napracowałem  :-\ ten blender to jakiś syfiasty syf. Wszystko jest tam takie "brudne" achhh... poszukam innego programu.
Wybiorę mayie, pożyjemy zobaczymy.
Nie blender to jeden z najlepszych/najlepszy program do grafiki, a jedynie game engine to taka funkcja raczej do tworzenia programów multimedialnych, niż dobrych gier.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: K'Aviash w Sierpień 04, 2009, 13:51:10
btw. Divus, jeśli masz na myśli interface, to poczekaj na wersję 2.5
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Divus w Sierpień 04, 2009, 14:07:19
#up
Deprecated, sam interfejs można jakoś przeżyć, ale ten program jest toporny. Nie wiem jak to wyrazić, po prostu jakoś mi nie pasuje. Tak jak byś wolał Pepsi od Coli, dlaczego? Lepszy smak?

JEśli wyjdzie ta wersja 2.5 jak napisałeś powyżej, to zobaczę. Jak na razie będę uczuł się w Mayi.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: poopa w Sierpień 04, 2009, 14:11:50
dzięki za wszystkie komentarze. i już się napracowałem  :-\ ten blender to jakiś syfiasty syf. Wszystko jest tam takie "brudne" achhh... poszukam innego programu.
Wybiorę mayie, pożyjemy zobaczymy.
Wiesz co? Od razu zainstaluj AutoCada, MudBoxa, Maye, ZBrusha, 3DStudio, Houdiniego, XSI SoftImage i co tam jeszcze chcesz... to są dobre narzędzia, a nie jakiś tam syfiasty Blender który za ciebie nic nie zrobi ( a koledzy mowili: "nacisniesz guzik i ci nowe swiaty sam wygeneruje"). Ale policz sobie w złotówkach te wszystkie programy, zamiast w megabajtach na torrencie.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Divus w Sierpień 04, 2009, 14:13:33

Zastanawiam się ile użytkowników tego forum ma nielegalne programy?? Jakoś nikogo o to nie posądzam, więc ty też nie powinieneś nikogo posądzać.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Tomcat w Sierpień 04, 2009, 14:14:13
sam interfejs można jakoś przeżyć, ale ten program jest toporny.
Każdy kto zaczyna z Blenderem tak mówi, bo naprawdę ciężko przywyknąć do jego interfejsu. Warto jednak zwrócić uwagę, że powstał bo długim okresie projektowania i po nabraniu wprawy staje się wręcz idealny. Tworzenie w nim jest bardzo szybkie i wygodne. Czekanie na nowszą wersje może i ma jakiś sens, interefejs ma przejść sporą metamorfozę, ale wątpię żeby stał się tak "windowsowy" jak np w 3ds maxie czy Mayi.
Jak na razie będę uczuł się w Mayi.
Tu pojawia się problem, że to nie jest program darmowy, żeby poznać całą funkcjonalność Mayi trzeba albo a) kupić za spore pieniądze b) piracić. Ja jednak jestem zdania, że skoro jest darmowy odpowiednik, który naprawdę niewiele odstępuje komercyjnym produktom to warto właśnie z niego korzystać.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Divus w Sierpień 04, 2009, 14:18:03
Ale Blender mnie odstrasza   :-X dobra niech wam będzie. Przekonaliście mnie do tego gniota.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: poopa w Sierpień 04, 2009, 14:21:05
Jestem pragmatykiem, nie etykiem. Nie będę ci tu kadził jakie to złe jest, bo tak nie uważam...

Znaczy się, po prostu, jeżeli jest duuuuużo taaaaańsza, mniej ryzykowna alternatywa powinieneś to docenić i jednak przysiąść, poduczyć się zamiast iść na przysłowiową łatwiznę która w tym przypadku tak naprawdą jest jazdą pod prąd bez trzymanki.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Divus w Sierpień 04, 2009, 14:26:54
Może mi ktoś zapodać jak najprostszy tutorial do Blender'a, żeby był wytłumaczony interfejs itp.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: skoti w Sierpień 04, 2009, 14:36:53
Może mi ktoś zapodać jak najprostszy tutorial do Blender'a, żeby był wytłumaczony interfejs itp.
http://www.max3d.pl/tutorial.php?id=93
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: K'Aviash w Sierpień 04, 2009, 14:52:45
jak wolisz coś bardziej materialnego ( namacalnego ):
http://helion.pl/ksiazki/blekom.htm
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Divus w Sierpień 04, 2009, 14:57:39
Trochę już poczytałem o blenderze takie wstępy itp.
Jeśli będę miał z czymś problem to tutaj napiszę.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Sebastian w Sierpień 04, 2009, 15:00:15
Może mi ktoś zapodać jak najprostszy tutorial do Blender'a, żeby był wytłumaczony interfejs itp.
IMHO Praktycznie wszystko zawarte jest w materiałach na stronie Blendera, wytłumaczone krok po kroku w obszernych tutorialach. Video tutoriale są przydatne do wyjaśnienia bardziej zawiłych funkcji. Polecam m.in. http://www.cgcookie.com/articles/blender (http://www.cgcookie.com/articles/blender).
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: poopa w Sierpień 04, 2009, 15:03:36
No ja polecam videotutki... ucza workflow - co, kiedy i jak naciskac aby szlo szybciej.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: K'Aviash w Sierpień 04, 2009, 15:43:23
ale forma pisano - ilustrowana niesie więcej treści ;)

EDIT: IMHO ;)
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: poopa w Sierpień 04, 2009, 16:07:14
Tak coby ladnie zakonczyc temat...
na graphicall pojawiaja sie kolejne buildy 2.5... sa juz wysoce stabilne wg. mnie.
Wlasnie testowalem tego
http://www.graphicall.org/builds/builds/download.php?id=877&file=878_22149.zip&op=coun

Oczywiscie nie nalezy tego traktowac jak finalnego wydania ale juz jakies spojrzenie na 2.5 mozna miec.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: skoti w Sierpień 04, 2009, 16:16:06
Tak coby ladnie zakonczyc temat...
na graphicall pojawiaja sie kolejne buildy 2.5... sa juz wysoce stabilne wg. mnie.
Wlasnie testowalem tego
http://www.graphicall.org/builds/builds/download.php?id=877&file=878_22149.zip&op=coun

Oczywiscie nie nalezy tego traktowac jak finalnego wydania ale juz jakies spojrzenie na 2.5 mozna miec.
Nie jest stabilne (ba jest bardzo niestabilna - jakiej byś funkcji nie testował blender2.5 się wywala), ani nie ma jeszcze wielu funkcji - Ton napisał mi, że wersja, którą można dobrze zaprezentować postara się zrobić dopiero na konferencje blendera (koniec października), a wersji rc czy finalnej można oczekiwać nie wcześniej niż w listopadzie.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: poopa w Sierpień 04, 2009, 17:03:54
Wiesz jak to mówią: Mnie tam dziala...
Po tym jak napisałeś posta... wrzuciłem 3 obiekty, modifier subsurf, mirror reflection, transparency, SSS, blura z węzłów... i nic sie nie wysypało... oraz wydaje mi sie, że szybciej sie wyrenderowalo niz podobny przyklad w wersji 2.49a.
Pewnie nie ma części funkcji, pewnie wiele rzeczy sie zmieni... ale naprawde nie udalo mi sie tego konia zajechac.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: skoti w Sierpień 04, 2009, 18:25:48
Wiesz jak to mówią: Mnie tam dziala...
Po tym jak napisałeś posta... wrzuciłem 3 obiekty, modifier subsurf, mirror reflection, transparency, SSS, blura z węzłów... i nic sie nie wysypało... oraz wydaje mi sie, że szybciej sie wyrenderowalo niz podobny przyklad w wersji 2.49a.
Pewnie nie ma części funkcji, pewnie wiele rzeczy sie zmieni... ale naprawde nie udalo mi sie tego konia zajechac.
Spróbuj się pobawić wolumetryką, sculpt, fluid, cząsteczkami etc (już nie mówiąc o zintegrowanym eksporterze do povray) ;].
Co do tego, że renderuje szybciej to fakt, bo są już integrowane projekty z GSoC (a wśród nich jest optymalizacja raytracera) - tak samo więcej wierzchołków da się wyświetlić w viewport.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: Divus w Sierpień 05, 2009, 15:02:56
Już tej laski filmiki obejrzałem, trochę pomogły ale dalej nie mogę wykumać paru rzeczy.
Tytuł: Odp: blender
Wiadomość wysłana przez: rm-f w Sierpień 05, 2009, 15:14:58
Już tej laski filmiki obejrzałem, trochę pomogły ale dalej nie mogę wykumać paru rzeczy.
Cieszymy się.