Warsztat.GD

Produkcja gier => Design => Wątek zaczęty przez: michrz w Styczeń 21, 2006, 16:55:11

Tytuł: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: michrz w Styczeń 21, 2006, 16:55:11
No właśnie, ciekawy jestem jakie macie nastawienie do tego tematu... Wolicie napisać dobrą fabułę liniową, czy też raczej dać graczowi dowolność? Ja osobiście wolę posiedzieć trochę nad wciągającą fabułą 'zwykłą', niż ryzykować z otwartą. Powód? Łatwiej zakodować i IMO łatwiej osiągnąć ciekawe rezultaty.

Druga sprawa, to jak staracie się/przedstawiacie historię w grze? Cutscenki? Filmiki? Ekran z tekstem? Nagrany plik dźwiękowy z wyjaśnieniem?

Ciekawy też jestem ile osób w ogóle pisze gę z fabułą, a ile ma podejście, 'najpierw silnik i potem się zobaczy' :)

pozdrawiam
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: DarkJarek w Styczeń 21, 2006, 17:07:30
je jestem zdania, że lepsza jest fabuła nieliniowa, kto grał w DeusEx'a to wie oco chodzi, jak mam grać w grę która ma liniową fabułę to równie dobrze mogę pograć w techdemo - zobacze efekty i wyłącze
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Styczeń 21, 2006, 17:10:33
Cytuj
Ciekawy też jestem ile osób w ogóle pisze gę z fabułą, a ile ma podejście, 'najpierw silnik i potem się zobaczy'
Ja mam podejście 'najpierw silnik, a potem... kolejny silnik'. :)
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: michrz w Styczeń 21, 2006, 17:13:30
Cytuj
je jestem zdania, że lepsza jest fabuła nieliniowa, kto grał w DeusEx'a to wie oco chodzi, jak mam grać w grę która ma liniową fabułę to równie dobrze mogę pograć w techdemo - zobacze efekty i wyłącze


Chodzi mi raczej o to, jaką wolicie tworzyć...

pzdr
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: DarkJarek w Styczeń 21, 2006, 17:17:59
Cytuj
Chodzi mi raczej o to, jaką wolicie tworzyć...
źle cię zrozumiałem ale dalej podtrzymuję, że wolę fabułę nieliniową, jeżeli chodzi o kolejność to najpierw fabuła później silnik IMO najlepszy sposób
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: Hadrian W. w Styczeń 21, 2006, 17:51:43
Choc w sumie nie mialem okazji tworzyc gry z fabula, to to co mam na mysli wyglada tak:
1. Gra z zarysowana fabula ale jednak nie wymagajaca jej - pewna gra sieciowa
2. Nieliniowa fabula lub z lekkim prowadzeniem - singleplayer lub MMO

Gra z liniowa fabula (jezeli juz ja posiada) jest moim zdaniem w domysle troszke mniej oryginalna a ja chcialbym mimo wiekszych nakladow pracy zrobic cos oryginalnego. W przypadku gier MMO sprawa wyglada chyba w ten sposob ze wystarczy zrobic pewien zarys i dodac rozne mozliwosci, bo na dobra sprawe to przeciez gracze stworza fabule. Jezeli fabula liniowa bedzie wybitna (Max Payne, Mafia - w troszke mniejszym stopniu) to moze byc lecz wolalbym i tak z mozliwoscia alternatywnego zakonczenia lub prowadzona w ten sposob ze po czesci rozgrywka nie ma wplywu na fabule.
Ogolnie liniowa fabula mnie czesto wkurza, a nie chce wkurzac tez innych. Mafia, moim zdaniem genialna gra, miala kilka takich kwiatkow, pomijajac to ze w ogole powinna miec bardziej otwarta fabule, byla jedna misja w ktorej trzeba bylo jechac za jednym samochodem i rozwalic kolesia z samochodu. Trzeba bylo jechac za tym samochodem i odpalala sie nastepnma misja, mi udalo sie zablokowac ten samochod, wysiadlem i w strone samochodu zuzylem 3 magazynki Thompson'a i oczywiscie nie moglem go tam zabic :/
W Max Payne'ie 1 scigalo sie jednego kolesia trzeba bylo go zalatwic. Scigalo sie go przez jakies 3 level'e. Oczywiscie nie wazne jak dobrze sie go trafilo i tak zalatwic mozna go tylko wtedy gdy chcieli tego tworcy...

W skrocie liniowa fabula sprawia ze gra jest mniej realistyczna. Ja chcialbym gre realistyczna i przez to chyba bede musial zrobic ja sam :) Przez to czesto mnie gry nie bawia, jak widzialem jakis film z NFS:MW to parsknalem smiechem. Koles uciekal przed policja jak chcial. Jechal kolo 280 rozbil 3 znaki i slup oswietleniowy a na koniec wiechal w samochod osobowy, oczywiscie tylko leciutko sie od niego odbil i pojechal dalej :P Powiem tylko ze samochod nawet rozpedzony w wiekszoci przypadkow zatrzyma sie na znaku drogowym, ktory lekko sie odegnie.

Moze za duzo wymagam od gier...
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: REGi w Styczeń 21, 2006, 18:30:13
Cytuj
Moze za duzo wymagam od gier...

możemy podać sobie rękę :)

Również jak widzę "realizm" niektórych gier to mnie poprostu powala... jeśli chodzi o wspomniany NFS to zauważyłem coś takiego, że z każdą kolejna wersją realizm maleje a grafika jest coraz to bardziej piękniejsza. Z tego co pamiętam to zdaje się tylko NFS: PORCHE było dość realistyczne (no mi się przynajniej fajnie jeździło za pomocą kierownicy :D).

Ale wracajac do fabuły... oczywiście lepiej jak gra jest tak zbudowana, że można ją przejść na kilka sposobów. Mam coś takiego, że nie umiem grać dwa razy w coś co już przeszedłem. Np grałem sobie kiedyś w Raymana i jak to przeszedłem raz to mi się drugi raz nie chciało (ale to chyba normalne :P). Jedynym wyjątkiem był MaxPayne, w którego grałem dość długo i robiłem już rekordy w przechodzeniu gry heh.

Wiem jedno, że jak ktoś chce zrobić np jakiegoś fajnego rpg to lepiej się trochę pomęczyć i zrobić fabułę, która może się rozwijać w trakcie, w przeciwnym razie stanie się to monotonne. Jeśli z jakiegoś powodu będziemy musieli zacząć gre od nowa wszystko będzie już nam znane, zazwyczaj zna się już każdy kąt, przeciwników którzy zaraz zaatakują czy to jest fajne? Myślę, że nie.
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: Reg w Styczeń 21, 2006, 18:56:53
Ja mam do tworzenia gier podejście raczej techniczne. Skupiam się na kodzie i tylko mówię sobie, czy ma się dać strzelać (więc pewnie będzie akcja w teraźniejszości albo przyszłości), czy walczyć na miecze (więc pewnie fantasy). Jeszcze żadnej sensownej gry nie skończyłem więc i fabuły nie miałem okazji zrobić. Najpierw silnik! :)

Jednakże uważam, iż dobra fabuła to istotny element gry. Miło się gra poznając dzieje bohatera, odkrywając kolejne etapy jakiejś historii, a liniowość zazwyczaj mi nie przeszkadza. Sam tworząc grę chętnie opowiedziałbym za jej pomocą jakąś ciekawą historię.
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: ktostamktos w Styczeń 21, 2006, 20:19:02
Ja to widzę tak: linia fabularna popycha bohatera przez kolejne krainy, gdzie wykonuje questy z kilkoma możliwościami rozwiązań + kilka questów pobocznych, coby się graczom zbyt szybko nie znudziło. Takie rozwiązanie planuję wykonać w mojej grze, do której dopiero robię designa.
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: Reg w Styczeń 21, 2006, 21:56:47
Zaznaczyłem obojętne, bo każde rozwiązanie bywa dobre.

Do strzelanki czy hack&slash fabuła może być liniowa i też da się fajnie pograć.
Do RPG czy innych takich rozbudowanych fajnie, jak jest nieliniowa.
A do Tetrisa i Arkanoida może nie być wcale :)
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: REGi w Styczeń 22, 2006, 01:00:45
A co powiecie o serii The Sims jaka tam może być fabuła (po za tym kto w to gra?:P), niby nie liniowa ale robi się wszystko to samo budujesz albo kupujesz domek, meblujesz i topisz simsa w klozecie :P
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: michrz w Styczeń 22, 2006, 16:27:37
No i w strategiach fajnie jak jest fabuła, zazwyczaj liniowa, ale nie szkodzi :) IMO ważne jest dać cel w grze, inaczej gracz się nudzi. Simsów nie zdzierżyłem :D
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: Moriturius w Styczeń 26, 2006, 13:18:07
Cytuj
Ciekawy też jestem ile osób w ogóle pisze gę z fabułą, a ile ma podejście, 'najpierw silnik i potem się zobaczy'
Ja mam podejście 'najpierw silnik, a potem... kolejny silnik'. :)

Moje podejście wygląda podobnie :D
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: W0jciechZ w Luty 12, 2006, 12:37:09
Jeśli gra jest dobrze zrobiona to nawet liniowa fabuła jej nie zepsuje. Faktycznie gracze wolą nieliniową fabułę która daje im większe możliwośći wczucia się w grę, postać, świat wirtualny. Ja wolę tworzyć nieliniowe. Jest trudniej i można wielu rzeczy się nauczyć...
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: Reg w Luty 13, 2006, 18:31:10
Dodam, że liniowa fabuła a totalnie liniowa gra to nie to samo. Nie w każdej grze, w której fabuła jest jedna i nieuchronnie zmierza do końca, zadaniem gracza jest tylko zmierzanie przed siebie korytarzem i siekanie potworów. Mapa może mieć różne odgałęzienia, a cała mechanika gry inne ciekawe elementy także i bez zaangażowania fabuły i i tak jest ciekawa.
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: dRaiser w Luty 14, 2006, 18:58:43
Cóż, lubię i to, i to. W grach liniowych zwykle jest rozbudowana fabuła z ciekawą historią, zaś nieliniowe dają swobodę... IMHO chyba jednak lepsza jest gra z liniowa fabułą, taki miły adventure.
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: Złośliwiec w Luty 14, 2006, 19:20:16
Fabuła nieliniowa jest cholernie trudna do zrobienia - co wie każdy, kto próbował :). Praktycznie nie sposób się ustrzec przed głupimi pomyłkami i niedopatrzeniami. Dlatego też, zgodnie z zasadą złotego środka, wybieram fabułę raczej liniową, ale z wieloma odgałęzieniami i przynajmniej dwoma możliwymi "głównymi" drogami do wyboru dla gracza (np. dobro/zło).

Praktyka pokazuje, że przy odpowiedniej ilości zadań, które gracz ma wykonać, odpowiednio dużym świecie itp., przestaje się on orientować (albo po prostu przestaje to dla niego mieć znaczenie), że fabuła jest liniowa. Byleby nie była liniowa do bólu.
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: W0jciechZ w Luty 14, 2006, 21:05:10
Oczywiście że w przypadku tworzenia liniowej fabułu należy dać odnogi - ale czy danie wybory dobro/zło to nie jest już nieliniowa fabuła? Gracz ma już wybór, który wpłynie na resztę gry.
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: Złośliwiec w Luty 15, 2006, 09:40:05
Jest to nieliniowość w sensie matematycznym, ale w potocznym rozumieniu fabuła nieliniowa to taka, w której poszczególne wątki są od siebie niezależne. Jednak, jak już wspomniałem, w praktyce jest to prawie niewykonalne, a jeśli gracz ma do wyboru dwa możliwe scenariusze z licznymi odnogami, to już jest zadowolony :).
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: really w Luty 15, 2006, 15:55:56
Cytuj
Jest to nieliniowość w sensie matematycznym, ale w potocznym rozumieniu fabuła nieliniowa to taka, w której poszczególne wątki są od siebie niezależne.

Dla mnie nieliniowa fabuła to taka, w której do określonego celu można dojść różnymi drogami. Nie chodzi mi tutaj o to, że mamy do wyboru dwa korytarze jak to często w FPS-ach bywa (a twórcy oczywiście piszą w zapowiedziach o nieliniowości), tylko np. możemy pokonać bossa albo się do niego przyłączyć, albo np. możemy uratować księżniczkę zabijając smoka lub go przekupując.Może to nie są zbyt dobre przykłady, ale chyba widać ideę :D
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: Yarek w Luty 15, 2006, 16:18:50
Albo zabić księżniczkę i zgwałcić smoka, to by dopiero nieliniowa była ;)
Na ale czasami nieliniowość zbytnio komplikuje rozgrywke. W takim FPSie dla mnie jest zbedna, mnie wystarczy "byle do przodu" :)
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: Kurak w Luty 19, 2006, 16:35:41
Nawet gdy fabuła jest tylko troszkę nieliniowa ;D może się wkraść bardzo denerwujący błąd. Przykład: GTA III, druga wyspa, jedna z misji u pewnego kolesia polega na zabiciu kolesia drugiego, dla którego też wykonuje się misje. Nie wiem, jak to jest po poprawkach (ile ich już wyszło...), ale w podstawowej wersji pamiętam że mogłem zabić tego kolesia, a potem pojechać do niego i zrobić dla niego misję...
A mi nie robi różnicy, jaki jest typ fabuły. Painkiller prezentuje fabułę typowo liniową (cośtam słyszałem o alternatywnym zakończeniu, ale nie wiem gdzie :) ), a gra mi się doskonale...
Cytuj
Albo zabić księżniczkę i zgwałcić smoka, to by dopiero nieliniowa była
Chyba żeby zabić księżniczkę to trzebaby najpierw zgwałcić smoka. No, chyba że czarami  ;)
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: counterClockWise w Maj 03, 2006, 00:05:58
Osobiście wolę nieliniową fabułę (co najmniej kwadratową;), aczkolwiek liniowość mnie nie razi i gram w takie gry. Często bywają lepsze.
Ale np. ja zawsze zaczynam od fabuły a nie dopieszczam silnik. Bo gdy mam dobrą fabułę, mam większą motywację pisać.
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: Demon w Maj 03, 2006, 01:54:02
Ja uważam że jak jest dobra gra, to liniowość fabuły jej naprawdę niezaszkodzi, przykładem jest choćby doom 3, gierka świetne, a fabuła liniowa :)
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: dragomir w Maj 04, 2006, 02:20:45
tak jak wiekszosc z Was pisze - rodzaj fabuly jest uzalezniony od gatunku gry, przy rpg nieliniowa fabula to rzecz bardzo dobra, przy strzelankach moze sie obejsc. ja sam niedawno sie nad tym zastanawialem, bo zaczalem pisac gre w ktorej glowny nacisk klade wlasnie na rozgrywke i fabule (czyli metoda po prostu "pisze gre" bez zadnego rozczulani sie nad silnikami). gier z naprawde dobra fabula jest imo niewiele. co dla mnie znaczy dobra? to taka w ktora gracz bedzie sie chcial zaglebiac, ktora go zaciekawi niczym ksiazka. W wiekszosci strzelanek "z fabula" chodzi po prostu o robienie jatki jakims tam karabinem a to co ktos i kto mowi pomiedzy tymi jatkami nie ma znaczenia... rzadkim (jak dla mnie niestety) zjawiskiem jest tez jakis przekaz niesiony przez gry, gry "ambitne". moze to i brzmi dziwnie ale ubolewam nad tym ze gry sa tylko i wylacznie rozrywka dla mas, byle do przodu a fabula gdzies w tle. jedyna gra ktora zawierala w sobie jakas mysl, po ktorej zostal w mojej glowie jakis slad, byla chyba mafia, nigdy nie zapomne jej zakonczenia i ostatnich slow wypowiadanych przez glownego bohatera. ciekawa fabule mialy rowniez oba max payne i hitman, na tych grach staram sie wzorowac i przebieg i "strukture" fabuly.

Cytuj
jak mam grać w grę która ma liniową fabułę to równie dobrze mogę pograć w techdemo - zobacze efekty i wyłącze
ja sie absolutnie nie zgodze - fabula nieraz tak wciaga, chocby najbardziej liniowa, ze chec poznania losow bohaterow pcha nas ciagle do przodu w grze - i tak powinno byc :P
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek K. w Maj 04, 2006, 02:31:46
Cytuj
jak mam grać w grę która ma liniową fabułę to równie dobrze mogę pograć w techdemo - zobacze efekty i wyłącze
ja sie absolutnie nie zgodze - fabula nieraz tak wciaga, chocby najbardziej liniowa, ze chec poznania losow bohaterow pcha nas ciagle do przodu w grze - i tak powinno byc :P
Myślę, że dobrym przykładem może być tu cała seria Thief'ów - fabuła liniowa do bólu, ale za to taka, jakiej wiele gier może zazdrościć. Co prawda w T3 były poboczne niewielkie questy do zrobienia w czasie wolnym, ale główna fabuła była nadal liniowa, jednak na tyle ciekawa, że po prostu chciało się grać. :)
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: maxest w Lipiec 03, 2006, 23:55:35
// sory za odgrzewanie kotleta :)

Max Payne, Jedi Knight, Neverwinter Nights, Knights of the Old Republic etc... wszystkie te gry maja fabule liniowa (chociaz ostatnie dwie, jak to na rpg'i przystalo, maja poboczne quest'y) i w gry te gra sie fantastycznie, wciaz z olbrzymim zaciekawieniem co stanie sie dalej, jaka tajemnisce skrywa moj bohater etc.:) w KOTOR 2 bylo to bardzo fajnie zrobione, ze glowny bohater cos przezyl, ale stracil pamiec i grajac dowiadujemy sie o tym co przezyl razem z nim. to bardzo ciekawe rozwiazanie
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: Maciek w Lipiec 04, 2006, 02:55:34
Najbardziej ekstremalny przykad całkowicie liniowych gier z powalającą fabułą: seria Metal Gear. Osobiście grałem w Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty i stwierdzam, że fabuła i sposób jej podania zabijają. Dość powiedzieć, że grałem na PS2 nie posiadając Memory Carda i praktycznie nie odchodziłem od playa przez okrągłą dobę  ;D Nie wiem jak z innymi częściami, ale pan Hideo Kojima ma u mnie duuuuży kredyt zaufania.
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: macabre13 w Lipiec 04, 2006, 09:23:09
Oprocz fabuly jest jeszcze cos co ciezko jest uchwycic. Kto gral w Fallout 1/2 lub Divine Divinity lub Tormenta, to wie. Chodzi o to cos co gra soba przedstawia. O caly klimat ktory daja nam producenci, o humor i najwazniejsze to chyba to ze poprostu mozemy 'wcielic' sie w naszego bohatera. Ahh i jeszcze jedna rzecz ktora bardzo lubie w grach (mowie o rpg), mianowicie nie ograniczanie maksymalnego poziomu. Pamietacie KOTOR albo NW albo BG tam bardzo czesto daleko przed koncem gry mozna bylo zdobyc max lvl i pozniej grac jak kupiec, zbierac i sprzedawac, zarobic miliony milardow zalatwac dziure budzetowa jakiego malego glupiego kraju ;) i jeszcze miec na browarka. Takie gry mnie mecza, z reguly w takich momentach koncze grac.
A fabula? oczywiscie ze najciekawiej byloby miec wiele jezeli nie nieskonczona ilosc drog do tego by zakonczyc giere, ale to chyba jeszcze nie wykonalne. Wiec ciesze jak wyjdzie jakas dobra gierka, nie zwracam uwagi na to czy ma 1,2,3, ... n mozliwych zakonczen. Jezeli mi sie podoba to gram, a jak nie to nie :)

ps.
Nie jestem sobie w stanie przypomniec zadnej dobrej gry z ostnich miesiecy, to chyba zle?
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: Deus w Lipiec 04, 2006, 11:46:43
.
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: macabre13 w Lipiec 04, 2006, 11:54:21
Deus: dzieki, moze sobie "załatwie" i popykam w cos przez "wakacje" ;D
Tytuł: Odp: Fabuła
Wiadomość wysłana przez: Deus w Lipiec 04, 2006, 12:19:01
.