Autor Wątek: Formuła 1  (Przeczytany 11367 razy)

Offline k_b

  • Użytkownik
    • Blog

# Wrzesień 11, 2007, 21:08:35
Pomysł na grę krążącą wokół Formuły 1 w konwencji managera uważam za doskonały. Dlaczego?

- temat F1 jest tak bardzo rozbudowany, że zamiast martwić się o małą rozbudowaność gry, raczej trzeba się będzie martwić o to, aby nie przedobrzyć z rozbudowaniem gry - usuwanie elementów jest jednak łatwiejsze niż ich dodawanie

- dzięki takiej rozbudowaności zlikwidowana zostaje nuda (największy wróg grywalności); oprócz tego można zastosować kilka poziomów abstrakcji, tzn. gracz domyślnie ustala tylko najogólniejsze dane, a jego pracownicy odpowiednio te polecenia przerabiają i sugerują ewentualne popełnione błędy - lecz gracz ma możliwość także zaglądnięcia głębiej, tzn. konfiguracji wielu różnych wskaźników, które domyślnie ustawiają pracownicy; przykładowo: mamy wskaźnik zabezpieczeń samochodu na najwyższym i domyślnym poziomie abstrakcji, natomiast w głębszym poziomie wskaźniki ustalania grubości powłoki, jakości zabezpieczeń przeciwpożarowych itp.

- gra to przede wszystkim wybory - F1 to także przede wszystkim wybory; cały sukces w Formule 1 to umiejętne wybory, a tych wyborów są setki jak nie tysiące (stąd dwa poziomy abstrakcji - aby gracz nie był zmuszony do grzebania się w szczegółach jeśli on tego nie chce); przykładowo: http://speed-zone.pl/img/news/tech.gif - kilka ważnych wyborów przed wyścigiem (jest masę takich wyborów) - warto tu zauważyć, że są one przedstawione na najwyższym poziomie abstrakcji (na przykład ze skrzydeł jest jeszcze tylnie, a ustawień przedniego jest ponad 100)

- no i jeszcze pozostaje popularność - Kubica trafił do BMW Sauber i sport ten stał się w Polsce dużo więcej popularny; wiele osób zainteresowałoby się grą właśnie z tego powodu, że będą mogli dawać Kubicy wskazówki czy rozkazy (jeśli gracz zakupi go do zespołu)

Pomysł - prócz swoich dobrych stron - ma kilka złych. W tym największą: trudność w wykonaniu go tak, aby był grywalny. Tworząc taką grę można się zachłysnąć rozbudowanością F1 i zwalić na gracza zbyt wiele, lub też dać za dużo na drugi poziom abstrakcji, a na pierwszym dać tylko "zabawę dla przedszkolaków" przez co gra na pierwszym poziomie abstrakcji byłaby zupełnie niegrywalna. Poza tym, w takiej grze przydałoby się naprawdę solidne wprowadzenie wyjaśniające większość zależności pierwszego poziomu (gracz bez tego mógłby się w nich pogubić).

Tutaj z miejsca informuję, że ja w tym roku pomysłem na pewno się nie zajmę (mam zamiar skończyć GP). Jednocześnie, ktoś kto podejmie się wykonania tego pomysłu musi posiadać nie małą wiedzę na temat F1 (o ile pierwszy poziom można zrobić na podstawie kilku informacji w internecie tak drugi wymaga bardzo dużej wiedzy o Formule 1 [w końcu oprócz pokazania graczowi najróżniejszych wskaźników jeszcze należy wyciągnąć z nich odpowiednie obliczenia]).

Jest ktoś chętny? Jeśli tak, chętnie udostępnię ogólne informacje spisane na temat gry oraz wiele linków opisujących poszczególne aspekty F1. A może coś zmienić w pomyśle, dodać itp.?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline _MtZ_

  • Użytkownik

# Wrzesień 11, 2007, 21:32:17
Właśnie takiej produkcji na rodzimym rynku gier brakuje :)
Pomysł fajny ale aby go doprowadzić do końca potrzeba zgranego zespołu kilkunastu wiernych fanów F1 i kupe czasu (rzadko widuje się tak rozbudowane managery)  ;)

Offline ERasER

  • Użytkownik

# Wrzesień 12, 2007, 00:30:45
Hmm ja być fan F1, ja być chętny na ten projekt :)
Polecam www.gpro.se - menadżer F1 online.  Dobra gierka i wciąga, 3 sezon tam jestem :)
Są gry nawet bardziej rozbudowane, więc czemu nie? :)

www.formula1.pl
www.f1.com
www.gpro.se

Praktycznie wszystko co by było potrzebne (dane techniczne i informacje na temat F1 ) są tam opisane.

Offline shyha

  • Użytkownik
    • Shyha@Flickr

# Wrzesień 12, 2007, 00:56:34
Byla juz taka gra (gdzies chyba nawet moze da sie ja znalezc). O ile pamietam to byla raczej ciezka - i w trudnosci samej rozgrywki i obslugi. Moze przed pisaniem swojej wersji sprawdzic ta staroc, zeby nie powtorzyc cudzych bledow

II

  • Gość
# Wrzesień 12, 2007, 01:40:31
jakby bylo to mmo mysle ze moglobym cos pomoc

Chyba k_b musisz strasznie lubic managerki ;)

Offline k_b

  • Użytkownik
    • Blog

# Wrzesień 12, 2007, 18:18:55
Byla juz taka gra (gdzies chyba nawet moze da sie ja znalezc). O ile pamietam to byla raczej ciezka - i w trudnosci samej rozgrywki i obslugi. Moze przed pisaniem swojej wersji sprawdzic ta staroc, zeby nie powtorzyc cudzych bledow

Właśnie w tym tkwi cały problem tego pomysłu, że przy jego realizacji trzeba bardzo umiejętnie zbalansować oba poziomy abstrakcji. Delikatne przechylenie obojętnie w którą stronę może wysłać do lasu przyjemną rozgrywkę.

Chyba k_b musisz strasznie lubic managerki ;)

Lubię? Kocham xD. Na tyle, że praktycznie zawsze gdy oglądnę jakiś film, przeczytam o czymś, itp. to od razu rodzi się w mojej głowie pomysł na ten temat (a pomysł ląduje w sporym już pliku pomysłów... ten o F1 jakoś wyeluował...).

jakby bylo to mmo mysle ze moglobym cos pomoc

Raczej myślałem o tym, że tryb single byłby priorytetem.

Polecam www.gpro.se - menadżer F1 online.  Dobra gierka i wciąga, 3 sezon tam jestem :)

Zobaczę.

Offline kamm

  • Użytkownik

# Wrzesień 13, 2007, 16:44:41
ale chcesz zrobic cos w stylu, ze bedziesz prezesem jakiegos teamu ??

Cytuj
Tutaj z miejsca informuję, że ja w tym roku pomysłem na pewno się nie zajmę

to kiedy bys mial czas na to by ta gre zrobic?

Cytuj
jest ktoś chętny? Jeśli tak, chętnie udostępnię ogólne informacje spisane na temat gry oraz wiele linków opisujących poszczególne aspekty F1. A może coś zmienić w pomyśle, dodać itp.?

ja jestem chetny
za duzej wiedzy o f1 nie mam ale sporo czytalem serwisow informacyjnych o tym sporcie
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 13, 2007, 16:50:42 wysłana przez kamm »

Offline k_b

  • Użytkownik
    • Blog

# Wrzesień 13, 2007, 18:47:33
ale chcesz zrobic cos w stylu, ze bedziesz prezesem jakiegos teamu ??

Prawie tak. Prawie to znaczy manager, prezes, itp.

Offline kamm

  • Użytkownik

# Wrzesień 13, 2007, 19:01:51
a kiedy bys zrobil ta gre??

Offline k_b

  • Użytkownik
    • Blog

# Wrzesień 13, 2007, 19:35:20
Już mówiłem. Chcę teraz poświęcić się GP, którego skończę do końca... może listopada? Potem ukończę mój silniczek, a później przyjdzie czas na następny projekt.

Offline Lobsang Rampa

  • Użytkownik
    • Global Epidemic

# Wrzesień 13, 2007, 20:22:14
Menedżer F1 ? bardzo ciekawy pomysł, powinien sie dobrze sprzedać :) tylko trzeba będzie pozmieniać wszytskie autorskie nazwy na podobne ;D np. zamiast Kubica to Bubica, zamiast BMW Sauber to BWN Sorbet itd  :P

Offline k_b

  • Użytkownik
    • Blog

# Wrzesień 13, 2007, 20:26:43
tylko trzeba będzie pozmieniać wszytskie autorskie nazwy na podobne ;D np. zamiast Kubica to Bubica, zamiast BMW Sauber to BWN Sorbet itd  :P

W niekomercyjnych "zastosowaniach" nie trzeba mieć licencji do nazw ;). A o komercyjności projektu jeszcze bym się nie rozprawiał...

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Wrzesień 14, 2007, 22:02:00
Pomysł niczego sobie, ale żeby wiernie zrealizować taki symulator (manager to moim skromnym zdaniem też pewien rodzaj symulatora) potrzeba OGROMNEJ wiedzy - wspomniałeś o poziomach abstrakcji, jeśli chcesz udostępnić taką szczegółowość jak w przykładzie to będzie to wymagać naprawdę dużo pracy. Tu przydałyby się jakieś konsultacje nie tylko z fanami, ale - w najlepszym wariancie - z ludźmi którzy są związani z F1 zawodowo. A o to raczej niełatwo...

Offline k_b

  • Użytkownik
    • Blog

# Wrzesień 15, 2007, 16:20:52
Polecam www.gpro.se - menadżer F1 online.  Dobra gierka i wciąga, 3 sezon tam jestem :)

W tej grze widzę jeden główny błąd - mało wyborów. Mało wyborów, od których zależałoby bardzo dużo, a które byłyby w pełni świadomą strategią. Mało wyborów, w których należy znaleźć płynny złoty środek, kompromis.

Biorąc przykład (bo przykłady najlepiej wszystko wyjaśniają) : F1 to ciągły rozwój. Nadzorując dział techników rozdzielamy (w naszym pomyśle na grę z tego tematu) prace techników nad rozwijaniem obecnego bolidu, a rozwijaniem przyszłego. I tak, jeśli zdecydowana większość pójdzie na obecny bolid, będziemy już w tym sezonie wyprzedzać konkurencję, lecz w następnym będziemy mieli gorszy bolid. Analogicznie, jeśli zdecydowana większość pójdzie na przyszły bolid, ten sezon możemy sobie już darować, bo i tak w nim mało wywalczymy (jeśli w ogóle), ale na następny będziemy mieli szokujący start. W symulatorze (manager = symulator) F1 należy dać graczowi możliwość wielu wyborów... oraz dać świadomość, że te wybory mają wpływ na grę.

//EDIT:
W ramach rozmyślania nad tym pomysłem powstało coś w stylu mapy mentalnej obrazującej sezon (acz niezbyt dokładnej - bez uwzględnienia poziomów abstrakcji, sponsorów i kilku innych zagadnień) - http://twojezdjecie.pl/pliki/e73436437a63906771b80b2ee31824e8.jpg .
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 15, 2007, 17:50:10 wysłana przez k_b »

Offline Riddlemaster

  • Użytkownik
    • Moja strona domowa

# Wrzesień 15, 2007, 22:42:33
Cytuj
Menedżer F1 ? bardzo ciekawy pomysł, powinien sie dobrze sprzedać  tylko trzeba będzie pozmieniać wszytskie autorskie nazwy na podobne  np. zamiast Kubica to Bubica, zamiast BMW Sauber to BWN Sorbet itd
Obawiam się, że nawet nie bardzo można by użyć wówczas nazwy F1 czy nazw torów. Podobnie sytuacja wygląda na rynku gier np. piłkarskich - bez zgody UEFA, etc. nie można użyć np. nazwy Liga Mistrzów, czy nazwy stadionu (stąd do niedawna w FIFIe zamiast rozgrywek europejskich były jakieś dziwne nazwy).
Cytuj
W niekomercyjnych "zastosowaniach" nie trzeba mieć licencji do nazw
Do czasu aż gry nie zobaczy jakiś prawnik F1, bo wtedy może przestać być istotne, że to było robione niekomercyjnie. Proste - nie masz praw do nazwy, to nie możesz jej w ogóle użyć  ;)